Berjan schreef: ↑25 jan 2019, 01:32
Trouwens, nog een mooi voorbeeld waarom het onzin is:
Ik zat net te googlen op "israel" (lees in een ander topic maar waarom) en moest eerst vijf pagina's met rechtse, en christelijke meningen tegen voordat ik de meningen tegenkwam waar ik wat mee had. Volgens mij werkt google gewoon met algoritme's, wie betaald bepaald.
Nog iets over de manier waarop google links plaatst:
https://www.saleswizard.nl/2018/08/google-algoritme/
https://imu.nl/internet-marketing-kenni ... oogle-seo/
Ik lees niks van "als je links bent krijg je linkse sites en als je rechts bent rechtse sites". Dit gebeurd wel met reclame, maar dat is om het ons makkelijker te maken. En meer verslaafd aan de consumptie maatschappij.
Ja maar wacht even. Nu ga je ervan uit dat het sec Google zoeken betreft. Dit is slechts één van de manieren om informatie naar je toe te laten komen.
Het internet promoot tevens de manier waarop de info wordt gepresenteerd, het format dus.
Je kan info halen van websites met teksten. Je hebt links naar documenten die je download (zoals PDF of Word documenten).
Dit "format" dient gelezen te worden. Dit is een actie welke tijd vergt en enige inspanning. Sommige info wordt in detail gepresenteerd in lappen tekst waar je nu eenmaal doorheen moet.
En je weet, lezen is niet ieders hobby. Juist om de reden dat het inspanning vergt.
Daarom is YouTube zo populair. Dit is een format waarbij info gepresenteerd wordt met beeld en geluid.
Het vergt veel minder inspanning om dit format tot je te nemen. Kwestie van aanzetten, achteruit leunen en je laten beïnvloeden door de spreker met de lekkere stem, de stunning visuele effecten en handige visuele truuks om de aandacht voor de kijker vast te laten houden.
We kijken liever een documentaire over onderwerp X dan een boek te pakken over onderwerp X.
Let wel, het gaat niet erom dat er genoeg mensen zijn die nog wel een boek willen pakken of zoeken op X in Google en een website lezen en eventueel de aangeboden documenten.
Het gaat erom dat er een een format is die het aanbieden van info zodanig aanbiedt dat men de eigen keuze heeft een video te bekijken (wat een makkelijker medium is) of lappen tekst door te nemen. En het gros van de mensen wil snel info en makkelijk behapbaar. En voor velen is die keuze meestal het format met minder inspanning.
YouTube promoot luiheid.
En wat blijkt, het YouTube format werkt anders dan een Google zoekopdracht. Daar wordt wel degelijk bias toegepast op de zoekresultaten op basis van je eerdere kijkgedrag.
Daar krijg je wel degelijk links-georiënteerde video's aangeboden als je volgens de YouTube algoritmen links-georiënteerd blijkt te zijn.
Ik heb onlangs een experiment uitgevoerd om dit voor mijzelf duidelijk aan te tonen.
Decennia geleden was ik erg bezig met home computers. IK had een c64 en een Amiga. Toen was er een hele strijd tussen groepen Amiga gebruikers en Atari ST gebruikers wel systeem beter was. Echte clan-wars.
Maar ik ben al jaren gelezen gestopt met retro-computing. En was deze vroege periode echt vergeten.
Op YouTube kreeg ik nooit iets aangeboden aangaande retro-gaming. Al jaren niet. IK had echt het idee dat de clan-war over was en dat niemand op deze Aarde ook maar enige interesse had.
Ik moest opeens weer denken aan mijn oude Amiga en dacht, laat ik eens zien wat YouTube aanbiedt.
Uiteraard zijn de eerste zoekresultaten bias vrij. Krijg van alles. Maar zodra ik begon met Amiga video's te kijken begon mijn zoekresultaat zich aan te passen.
Na korte tijd bleek mijn homepage vol te stromen met Amiga gerelateerde zaken en werden oude interesses weggedrukt. En hoe meer ik retro-gaming keek, hoe meer ik werd geduwd in de Amiga scene. Oude clan-wars werden zichtbaar en werd ik geduwd in de richting Amiga in plaats van Atari.
Totdat ik specifiek Atari ST video's ging kijken. Mijn homepage stroomde vol met pro-Atari video's. De Amiga video's raakten weer op de achtergrond.
Ik ontdekte al snel dat mijn perceptie, mijn bias, duidelijk gepromoot werd. De andere kant komt alleen naar voren als ik bewust de andere kant raadpleeg.
De "bubbel" is hier duidelijk aanwezig. Ik kan een Amiga bubbel creëren waar ik in blijf. En hoe meer ik mijn eigen bias volg hoe meer dezelfde bias mij aangeboden wordt.
Als je niet kritisch bent blijf je in de bubbel. En wat is de eigenschap van kritisch zijn? Dat je nadenkt over informatie. Dat je moeite neemt de info objectief tot je te nemen en je eigen bias ter discussie stelt. Dat kost moeite, intellectuele moeite.
EN dan is de cirkel weer rond. De reden om graag video's te kijken is omdat het minder moeite kost. Dit maakt een bubbel aan die je alleen kan doorbreken door moeite te doen, maar je zit er nu eenmaal omdat je die moeite niet neemt, wat de bubbel nog steviger om te heen dicht zet.
Internet en met name YouTube, wat op dit moment nr 1 of nr 2 is wat informatie stroom richting gebruikers betreft maakt mensen luier en kritieklozer.
IK raad iedereen aan hier zelf eens een experiment uit te voeren:
1) zorg dat je een YouTube account hebt en aangelogd
2) zoek een onderwerp waar je nooit mee te maken hebt of iets van vroeger en probeer bewust een bias te kiezen
3) kijk een aantal van deze video's, hoe meer hoe beter
4) kijk naar je homepage hoe deze volstroomt met je gekozen bias
5) verander je bias en kijk deze een tijdje
Bubbels.