Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door taigitu » 20 feb 2019, 09:55

Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

8 December 2018

Je weet gewoon wanneer je op de goede weg bent. In je toekomst beginnen toevalligheden elkaar dan op te volgen.
Voldoening vult je hart. Je wordt enthousiast omdat al jouw inspanningen uiteindelijk de resultaten leveren waarnaar je verlangde.
Wanneer je geest zich richt op wat het wil, dan gebeuren de dingen niet toevallig. Ze gebeuren als gevolg van vastberadenheid.


Iedereen heeft ooit een soortgelijk gevoel ervaren. Zonder dat je weet hoe, beginnen kleine gebeurtenissen zich voor te doen.
Ze kunnen met elkaar verbonden zijn. In elk geval lijken ze in ons plan te passen.

De wiskundigen Persi Diaconis en Frederick Mosteller van de universiteit van Californië, Berkeley, hebben in 1989 een verklaring gegeven.
Volgens hen moeten we niet te veel aandacht schenken aan toevalligheden.
Ze stelden ook dat het slechts zeldzame gebeurtenissen zijn die weinig betrouwbaar zijn.
De twee wetenschappers beweerden ook dat ze ons bijna nooit helpen om iets te voorspellen.

“Hoe meer de mens zijn gedrag plant, hoe gemakkelijker het toeval hem zal vinden.”

-Friedrich Durrenmatt-

Gewoon toeval?
Het idee dat mensen over toevalligheden hebben, is echter sinds eind jaren ’80 veranderd.
Bernard Beitman was psychiater aan de universiteit van Virginia.
Hij heeft een heel interessant boek geschreven met de titel Connecting with Coincidence.
Hij legt uit dat deze toevallige gebeurtenissen soms onze lotsbestemming bepalen.

Edmund Halley, een achttiende-eeuwse Engelse astronoom, kwam tot het volgende besef.
Hij ontdekte dat de verslagen van andere astronomen vermelding maakten van bepaalde kometen die in een baan om de aarde verschenen.
De astronomen klasseerden dit optreden van kometen als “slechts toeval.” In werkelijkheid waren dit echter helemaal geen toevalligheden.

Halley nam het risico te voorspellen dat deze kometen eigenlijk één enkele komeet vertegenwoordigden die om de 75 jaar verscheen.
Zijn gissing was correct. Halley zelf zag de komeet volgens zijn eigen berekeningen op kerstavond 1758 voorbijkwam.

Soms kunnen meerdere toevalligheden, die samenvallen, ons een aanwijzing voor iets bieden.
We zullen dat alleen maar met een open ingesteldheid, vertrouwen en vastberadenheid herkennen.

Vastberadenheid, beweging en toevalligheden
Wanneer jij je op de goede weg bevindt, dat heb je een vooraf bepaalde doelstelling.
Je studeert voor een test of gaat op zoek naar hulpbronnen voor een project.
Je vindt stabiliteit in een problematische relatie of overwint een persoonlijk probleem…
Al deze dingen vereisen een reeks heel precieze bewegingen die op hetzelfde doel gericht zijn.
Op verschillende momenten in onze levenscyclus is ieder van ons verplicht een inspanning te leveren en een plan op te stellen.

We willen allemaal geluk en stabiliteit.

Het maakt deel uit van ons gevoel van zelfverwezenlijking en persoonlijke groei.
Toevalligheden zijn daarom een aspect dat we in dit stuk van ons leven niet kunnen en niet mogen uitsluiten.

Dr. Josh Tenenbaum is een wetenschapper en cognitieve psycholoog aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Deze gebeurtenissen missen soms elke vorm van logica en zijn niets meer dan willekeurige acties.
Tenenbaum stelt echter dat toevalligheden in ons leven soms even onthullend als onmisbaar zijn.

Toevalligheden, de geest en persoonlijke groei
Dr. Tenenbaum legt uit dat toevalligheden de drijfveer zijn voor vele conclusies in onze geest.
Onze hersenen zijn eigenlijk geprogrammeerd om elke abnormale en toevallige prikkel te ontdekken.
De hersenen proberen immers associaties te vormen om dat nieuwe element te begrijpen en iets nieuw leren aan te moedigen.

David Spiegelhalter is een statisticus aan de universiteit van Cambridge. Hij heeft jarenlang toevalligheden bestudeerd.
Volgens deze professor kunnen toevalligheden alleen met een geschikte statistische analyse begrijpen.
Door middel van deze methode komen we tot het besef van één aspect.

De meest opvallende toevalligheden hebben te maken met onze sociale relaties.
Een voorbeeld is wanneer we toevallig op verschillende plaatsen aanwezig zij met de persoon die onze toekomstige partner zal worden.
Een ander voorbeeld is wanneer we iemand toevallig ontmoeten die nieuwe projecten voorstelt. Net op het moment dat we op zoek zijn
naar een verandering, maken we uiteindelijk deel uit van die projecten. Nog een ander voorbeeld is wanneer we merken hoe we
in onze persoonlijke projecten vooruitgang maken dankzij onze contacten met andere mensen die dezelfde doelen delen.

Een ander interessant aspect van het werk van professor Spiegelhalter is dat er weinig verband is tussen iets willen en verwachten
dat die gebeurtenis zal optreden. Dit betekent dat we die toevalligheden alleen maar beginnen te creëren wanneer we actie ondernemen
en onszelf in verschillende situaties engageren. Als we stil zitten, zal er niets gebeuren.

“In alles wat ons omringt en in alles wat ons raakt, moeten we beseffen dat het toeval in iets tussenkomt.”

-Anatole France-

Wanneer je op de goede weg bent,…
We hebben dus kunnen afleiden dat toevalligheden het resultaat van kans zijn. Ze zijn echter ook het resultaat van die impuls die we
met onze persoonlijke en psychologische aanleg laten ontstaan. Dit alles moedigt ons aan om bepaalde aspecten te begrijpen die
de moeite waard zijn om over na te denken.

- Wanneer je op de goede weg bent, dan komen die gebeurtenissen die je zelf creëert en de willekeurige gebeurtenissen samen.
Ze raken ook met elkaar vermengd. Een voorbeeld zijn wetenschappers en onderzoekers. In de dagelijkse opdrachten van analyse en onderzoek
gebruiken ze vaak toevallige, bekende factoren die het hen mogelijk maken om verbazingwekkende ontdekkingen te doen.

- Je bent ook op de goede weg wanneer je geest openstaat voor alles wat in je omgeving gebeurt. Zodra je je bewust bent
en je hersenen nieuwsgierig zijn om proberen te leren en prikkels te vinden, zal je in staat zijn om de ware toevalligheden in het leven te zien.
Dit zijn gebeurtenissen die ons brengen waar we naartoe willen.

Een ander aspect dat we in overweging moeten nemen, is dat op sommige momenten in het leven negatieve toevalligheden optreden.

We geven twee voorbeelden:
Net op de dag dat we een groot evenement hebben, worden we ziek.

Dit is het tweede voorbeeld.
Tijdens de voorstelling van ons project hebben we een technisch probleem. Deze verschrikkelijke gebeurtenissen kunnen gevaarlijk zijn.
Toch moeten we onthouden dat ze nog steeds normaal zijn. We mogen immers verwachten dat er in ons dagelijks leven slechte dingen zullen gebeuren.

Een toevalligheid kan positief, negatief of neutraal zijn.
Wat uiteindelijk echt telt, is hoe we beslissen om met die gebeurtenis om te gaan.
Wat oprecht onze lotsbestemming bepaalt, is de manier waarop we dit doen, onze reactie, onze mentale focus en de manier
waarop we ons na de gebeurtenis gedragen.

Besluit
Albert Einstein zei dat het leven zelf een prachtig toeval is.
Weten hoe we het leven op de best mogelijke manier kunnen leiden, vereist stevige wilskracht en ontvankelijkheid.
We moeten deze persoonlijke visie toepassen die ons op de goede weg zal brengen en houden.
Negeer alle mogelijkheden niet die zich elke dag om je heen bewegen.

https://verkenjegeest.com/je-bent-op-de-goede-weg/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door Gast1 » 21 feb 2019, 09:47

Ik kan me hier helemaal in vinden daar ik dit allemaal heb mogen ervaren en nog steeds ...

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door Mypos » 22 feb 2019, 02:18

Ik ken dit verschijnsel erg goed maar ik zie het toch iets anders. Het is een manier van het Universum om ons tekens te geven dat we op het juiste pad zitten. Of om ons een beetje sturing te geving in ons leven. Let op deze tekens, ze kunnen je erg goed van pas komen!

Gast1

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door Gast1 » 22 feb 2019, 07:34

Verkenjegeest schreef:Albert Einstein zei dat het leven zelf een prachtig toeval is.
... en om het maar even bij Albert Einstein te houden, scheen hij ook gezegd of geschreven te hebben:
Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek.
... uiteindelijk besef je, dat er door al die aanwijzingen/tekens geen toeval bestaat. :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door MetalPig » 22 feb 2019, 11:33

Mypos schreef:
22 feb 2019, 02:18
Het is een manier van het Universum om ons tekens te geven dat we op het juiste pad zitten. Of om ons een beetje sturing te geving in ons leven.
Waarom zou het universum (als het al bewust zou zijn) zich in vredesnaam met jou en mij bezighouden?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door taigitu » 22 feb 2019, 12:43

Mypos schreef:
22 feb 2019, 02:18
Ik ken dit verschijnsel erg goed maar ik zie het toch iets anders. Het is een manier van het Universum om ons tekens te geven dat we op het juiste pad zitten. Of om ons een beetje sturing te geving in ons leven. Let op deze tekens, ze kunnen je erg goed van pas komen!
Ik zie het ietsje anders. Ik ga ervan uitgaat dat gebeurtenissen allemaal een oorzaak-gevolg vertrekpunt hebben
(zie het als een geboorte) en die op een bepaald moment op één punt (kruispunt) samen komen.
Als je de hele lijn van het ontstaanspunt, met alle gevolgen die in samenhang met alles er omheen
opbouwt naar het moment van jouw "toeval" als zijnde een teken van 'sturing' vanuit het universum, dan lijkt
me dat de omgekeerde wereld. Jij bent onderdeel van alles wat aanwezig is in het universum en beïnvloed
met jouw denken en doen dit universum. Zoals alles en iedereen dat naar jou doet.
De keuzes die jij maakt bepalen voor het deel wat je 'ontmoet en tegenkomt' in het leven.
Hoe meer jij in harmonie leeft met je omgeving hoe beter dat het je gaat. Je trekt positieve dingen
aan als je positief denkt en doet. Die toevallen komen dus voort uit hoe je in het leven staat.
Zelf komt er vaak iets op mijn pad wat je onder toeval kunt rangschikken. Een boek waar ik naar heb
gezocht en niet vond. Een paar weken later staat er iemand aan de deur met een aantal boeken waaronder
het door mij gezochte boek. Ik kende die persoon alleen als iemand die op de rommelmarkt stond met
2e-hands boeken. Ik had verder geen contact met haar maar zij bleek een eind verder in de straat van mij
te wonen. Ik kocht bij haar weleens boeken op spiritueel gebied. En daar had ze er een aantal voor me
bij zich, waaronder het gezochte boek. Door mijn doen en laten, het zoeken naar dat boek, zette ik het
eerder als energie in de Akasha Kroniek en ergens in de 'lijn' van oorzaak en gevolg, kwam het via die mevrouw bij mij.
Het is het samengaan/vallen van diverse 'lijnen' naar dat bijzondere moment.
Denk maar aan waar en wanneer dat boek wat ik zocht is 'geboren'....
En zulke dingen overkomen mij vaker, heel bijzonder maar het gevolg van mijn denken en doen, manifesteren.
Maar ik zie dit 'toeval' niet als een persoonlijke aandacht/sturing vanuit het universum.
Ik heb aan dat 'toeval'aan meegewerkt door mijn o.a. mijn aandacht/energie erin te stoppen.....
We zijn zenders en ontvangers in het universum.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door univers » 22 feb 2019, 14:02

Waarom zou het universum (als het al bewust zou zijn) zich in vredesnaam met jou en mij bezighouden?
Het antwoord zit in je zelf.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door Mypos » 22 feb 2019, 15:05

taigitu schreef:
22 feb 2019, 12:43
Mypos schreef:
22 feb 2019, 02:18
Ik ken dit verschijnsel erg goed maar ik zie het toch iets anders. Het is een manier van het Universum om ons tekens te geven dat we op het juiste pad zitten. Of om ons een beetje sturing te geving in ons leven. Let op deze tekens, ze kunnen je erg goed van pas komen!
Ik zie het ietsje anders. Ik ga ervan uitgaat dat gebeurtenissen allemaal een oorzaak-gevolg vertrekpunt hebben
(zie het als een geboorte) en die op een bepaald moment op één punt (kruispunt) samen komen.
Als je de hele lijn van het ontstaanspunt, met alle gevolgen die in samenhang met alles er omheen
opbouwt naar het moment van jouw "toeval" als zijnde een teken van 'sturing' vanuit het universum, dan lijkt
me dat de omgekeerde wereld. Jij bent onderdeel van alles wat aanwezig is in het universum en beïnvloed
met jouw denken en doen dit universum. Zoals alles en iedereen dat naar jou doet.
De keuzes die jij maakt bepalen voor het deel wat je 'ontmoet en tegenkomt' in het leven.
Hoe meer jij in harmonie leeft met je omgeving hoe beter dat het je gaat. Je trekt positieve dingen
aan als je positief denkt en doet. Die toevallen komen dus voort uit hoe je in het leven staat.
Zelf komt er vaak iets op mijn pad wat je onder toeval kunt rangschikken. Een boek waar ik naar heb
gezocht en niet vond. Een paar weken later staat er iemand aan de deur met een aantal boeken waaronder
het door mij gezochte boek. Ik kende die persoon alleen als iemand die op de rommelmarkt stond met
2e-hands boeken. Ik had verder geen contact met haar maar zij bleek een eind verder in de straat van mij
te wonen. Ik kocht bij haar weleens boeken op spiritueel gebied. En daar had ze er een aantal voor me
bij zich, waaronder het gezochte boek. Door mijn doen en laten, het zoeken naar dat boek, zette ik het
eerder als energie in de Akasha Kroniek en ergens in de 'lijn' van oorzaak en gevolg, kwam het via die mevrouw bij mij.
Het is het samengaan/vallen van diverse 'lijnen' naar dat bijzondere moment.
Denk maar aan waar en wanneer dat boek wat ik zocht is 'geboren'....
En zulke dingen overkomen mij vaker, heel bijzonder maar het gevolg van mijn denken en doen, manifesteren.
Maar ik zie dit 'toeval' niet als een persoonlijke aandacht/sturing vanuit het universum.
Ik heb aan dat 'toeval'aan meegewerkt door mijn o.a. mijn aandacht/energie erin te stoppen.....
We zijn zenders en ontvangers in het universum.
Heel mooi omschreven en verwoord en ik ben het er eigenlijk helemaal mee eens.

Maar ik geloof ook dat er op bepaalde momenten ook sprake kan zijn van een bepaalde sturing door tekens. Voorbeeld: Er komt gedurende een aantal weken meerdere keren eenzelfde onderwerp op een of andere manier in je leven. Je praat een keer met iemand in de trein die je vertelt over een bepaalde ademhalingstechniek waar je nog nooit van gehoord had en je triggert. Een paar dagen later lees je er een artikel over in de krant. En weer een paar dagen later ontmoet je iemand die er ook over begint etc.

Ik zie dat als een soort van teken dat ik hier iets mee moet/mag. Ik word zachtjes een bepaalde richting in geduwd.

Gast1

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door Gast1 » 22 feb 2019, 17:57

MetalPig schreef:
22 feb 2019, 11:33
Waarom zou het universum (als het al bewust zou zijn) zich in vredesnaam met jou en mij bezighouden?
Omdat we -en daarbij alles en iedereen- er een onderdeel van zijn.

Gast1

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door Gast1 » 22 feb 2019, 18:04

Mypos schreef:
22 feb 2019, 15:05
Heel mooi omschreven en verwoord en ik ben het er eigenlijk helemaal mee eens.
Dat vind ik ook.

:post: voor taigitu.
Mypos schreef:
22 feb 2019, 15:05
Maar ik geloof ook dat er op bepaalde momenten ook sprake kan zijn van een bepaalde sturing door tekens.
Dat is geen 'maar' Mypos.
Precies hier gaat het om: de tekens (de boodschappen) en die zie je of niet.
Een aantal forumleden zien die tekens en daar ben jij er een van.
Ik word daar blij van en krijg daar ook positieve energie van, dank je hiervoor.
Mypos schreef:
22 feb 2019, 15:05
Voorbeeld: Er komt gedurende een aantal weken meerdere keren eenzelfde onderwerp op een of andere manier in je leven.
Je praat een keer met iemand in de trein die je vertelt over een bepaalde ademhalingstechniek waar je nog nooit van gehoord had en je triggert.
Een paar dagen later lees je er een artikel over in de krant. En weer een paar dagen later ontmoet je iemand die er ook over begint etc.

Ik zie dat als een soort van teken dat ik hier iets mee moet/mag. Ik word zachtjes een bepaalde richting in geduwd.
... en nu ook voor jou: :post:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Je bent op de goede weg wanneer toevalligheden elkaar opvolgen

Bericht door taigitu » 22 feb 2019, 19:01

Mypos schreef:
22 feb 2019, 15:05
Heel mooi omschreven en verwoord en ik ben het er eigenlijk helemaal mee eens.

Maar ik geloof ook dat er op bepaalde momenten ook sprake kan zijn van een bepaalde sturing door tekens. Voorbeeld: Er komt gedurende een aantal weken meerdere keren eenzelfde onderwerp op een of andere manier in je leven. Je praat een keer met iemand in de trein die je vertelt over een bepaalde ademhalingstechniek waar je nog nooit van gehoord had en je triggert. Een paar dagen later lees je er een artikel over in de krant. En weer een paar dagen later ontmoet je iemand die er ook over begint etc.

Ik zie dat als een soort van teken dat ik hier iets mee moet/mag. Ik word zachtjes een bepaalde richting in geduwd.
Dank je voor je compliment.

Ik zie dit als dat, wanneer meerdere keren iets op je pad komt of je aandacht vraagt, als een alertheid
die als het ware ontwaakt is waardoor het je nu opvalt. Je hebt onbewust een energie (op zoek naar een boek)
'uitgezonden' en die zoektocht/verlangen naar dat boek ligt opgeslagen in je onderbewustzijn.
Je wordt vanuit die 'opslag' getriggerd als iets op wat voor manier op je pad komt wat gelieerd is aan hetgeen waar je naar op zoek bent.
Was je niet op zoek of heb je geen verlangen naar... dan zou je het voorbij lopen.
Dat ik ook zo met iets wat je geboeid heeft en je nu meerdere malen, en op verschillende manieren, weer je aandacht vraagt.
Je wordt/bent getriggerd, hebt interesse, wil meer weten..... dus wordt je aandacht getrokken door andere manifestaties hierover.
Als je geen eerste keer was geboeid door het onderwerp, was je zonder aandacht te schenken langs de andere manifestaties ervan gelopen.
De opstart komt geheel uit jezelf. Hoe je daar mee omgaat is ook een keuze. Wil je meer van hetzelfde..... Je bent alert....
Maar dat is zoals ik het zie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie