De valstrik van de logica

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
gusteman

De valstrik van de logica

Bericht door gusteman » 29 jul 2019, 11:05

Maar al te vaak worden we geconfronteerd met standpunten die de wenkbrauwen doen fronsen.

Toch schuilt achter elk standpunt een zekere logica: degene die het standpunt naar voor brengt doet dit meestal niet (met uitzondering natuurlijk van een 'Eureka-belevenis')) in een opwelling maar heeft er over nagedacht vooraleer tot een besluit te komen ... en bij dat nadenken is er ook een zekere, al dan niet terechte, logica aan te pas gekomen.

Of die logica dan inderdaad terecht is, en als gevolg daarvan ook de conclusie die zich laat beschrijven middels het standpunt, zal afhangen van hoe de denker omgaat met de beschikbare kennis.

Met andere woorden: het standpunt zal hoe dan ook een weerspiegeling vormen van de bij de denker aanwezige kennis.

Blijft echter de vraag: is die kennis toereikend genoeg en/of begaat de denker al dan niet fouten bij het vormen van een standpunt?

Zo wordt al snel gedacht dat het kennen van enkele basis beginselen, gepaard met een aantal vastgelegde feiten, zal leiden tot onweerlegbare argumenten in een standpunt. Dit zien we vaak wanneer mensen een gegeven benaderen vanuit wetenschappelijk vastgelegde beginselen.

Dat is echter niet altijd het geval: in de wetenschap gaat het niet enkel over de kennis van bepaalde gegevens, men moet ook weten hoe die op een correcte manier dienen geïnterpreteerd te worden.
Zo wordt ook verwoord door Don Lincoln in de (op YouTube te bekijken) video If the universe is only 14 billion years old, how can it be 92 billion light years wide?
Op 2:30 in de video stelt hij
Accordingly it would be reasonable to say that the visible univers consists of a sphere, centered on the earth, with a radius of 13,7 billion light years ...
Whoaw ..... done!
Except that this is completely wrong.
That's one of the sneaky things about science: it can fool you if you think too fast.
Sometimes you have to slow down and mow things over.
Zoals de man zegt: wanneer je te snel gaat denken kan je al eens bedrogen uit komen ... ook al ben je overtuigd van het tegendeel.

Daarom even deze kleine zinspeling:

if at first you think you succeeded ... think, think, think again !

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1550
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Kristof Piessens » 29 jul 2019, 12:26

Ik snap het even niet, er is geen logica als je niet nadenkt.

Denken dat je zeker bent van je overtuigingen is een ander verhaal,, echte wetenschap is hierbij een compleet misplaatste grap, ernstig genomen kun je de uitgangspunten betwijfelen maar het heeft geen zin om de discussie te voeren tegen mensen die binnen hun eigen denksysteem/wijze al gelijk hebben en die overtuigingen hoe dan ook geloven zonder zich te verdiepen met verdere vraagstellingen of onderzoek/ondervinding.

Botweg gezien is het onderliggend probleem niet de wetenschap of de religie zelf in het algemeen, het idee dat het meest overtuigd verandert niets aan de algemene acceptatie van de feiten, simpelheid is des te hemels.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De valstrik van de logica

Bericht door MetalPig » 29 jul 2019, 12:35

Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 12:26
Denken dat je zeker bent van je overtuigingen is een ander verhaal,,
Ik denk dat gusteman dat bedoelt. Je logica kan nog zo rigoureus zijn, als je uitgangspunten (je kennis) niet kloppen dan is je conclusie niks waard.

gusteman

Re: De valstrik van de logica

Bericht door gusteman » 29 jul 2019, 14:03

MetalPig schreef:
29 jul 2019, 12:35
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 12:26
Denken dat je zeker bent van je overtuigingen is een ander verhaal,,
Ik denk dat gusteman dat bedoelt. Je logica kan nog zo rigoureus zijn, als je uitgangspunten (je kennis) niet kloppen dan is je conclusie niks waard.
Inderdaad, en ook het spiegelbeeld daarvan is correct: als je uitgangspunten juist zijn maar je gebruikt de verkeerde logica (drogreden, schijnreden, sofisme) dan is ook die conclusie niets waard.

Gast1

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Gast1 » 29 jul 2019, 14:28

MetalPig schreef:
29 jul 2019, 12:35
Je logica kan nog zo rigoureus zijn, als je uitgangspunten (je kennis) niet kloppen dan is je conclusie niks waard.
Ahum ... wie kan beter weten dan enkel jezelf dat jouw persoonlijke kennis wél klopt.
Kennis is dat wat geweten en toegepast wordt door een individu, groep individuen of een (ander) onderdeel van de maatschappij.
Weten is kennis hebben van de bekende en onbekende omgeving, door middel van eigen waarneming of overdracht van informatie.
Uitgangspunten staan geheel los van (eigen) kennis, het zijn immers aannames en veronderstellingen ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De valstrik van de logica

Bericht door MetalPig » 29 jul 2019, 14:53

Gast1 schreef:
29 jul 2019, 14:28
MetalPig schreef:
29 jul 2019, 12:35
Je logica kan nog zo rigoureus zijn, als je uitgangspunten (je kennis) niet kloppen dan is je conclusie niks waard.
Ahum ... wie kan beter weten dan enkel jezelf dat jouw persoonlijke kennis wél klopt.
Om dat te beantwoorden heb ik het antwoord nodig op deze vraag:

Is er verschil tussen 'kennis' en 'persoonlijke kennis'?

Gast1

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Gast1 » 29 jul 2019, 14:59

Uiteraard: Persoonlijke kennis is kennis die uit de eerst hand is opgedaan, die dus zelf is waargenomen of vastgesteld.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De valstrik van de logica

Bericht door MetalPig » 29 jul 2019, 15:13

Gast1 schreef:
29 jul 2019, 14:59
Uiteraard: Persoonlijke kennis is kennis die uit de eerst hand is opgedaan, die dus zelf is waargenomen of vastgesteld.
Okee, dan geef ik geen antwoord. Ik werd op het verkeerde been gezet doordat je opmerking onder een citaat van mij stond, maar het gaat blijkbaar niet over hetzelfde.

Gast1

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Gast1 » 29 jul 2019, 16:48

De valstrik van de logica ...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1550
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Kristof Piessens » 29 jul 2019, 19:00

Gast1 schreef:
29 jul 2019, 16:48
De valstrik van de logica ...
Waarom niet de valstrik van het logisch denken ?

Als ik logisch denk, en benoem het woordje 'macht' weet ik dat dit weerstand oproept bij sommige mensen om hun positie van autoriteit of gezag vanuit angst(beeld) te verdedigen, het gevolg is hoe is die persoon daar aan de macht gekomen ?

Vergeet niet dat de wereld niet uit zuiver macht bestaat, maar die indruk is er wel, daarom moet je al wat dieper redeneren over dat facet van 'macht', wat voor mij al een heel concrete denkpiste is om over te discussiëren, niet over uitgangspunten die toch al verloren moeite zijn.

Zoals intussen sommigen al zullen gelezen hebben, heb ik een fascinatie voor geschiedenis en probeer hier dan ook de wezenlijke onderliggende probleem met het woordje 'macht' te onthullen, immers dit behoord zonder dat de meeste mensen het zelf weten onder het kopje van het verborgene, jezelf zie je wel in de spiegel maar niet hoe dit invloed heeft op jouw werkelijke zijn of op jouw karakter, andere mensen zullen dit opmerken en er iets over zeggen maar jijzelf gaat er dan ontkennend op reageren, voor zover is de persoon in ontkenning eigenlijk een leugenaar omdat het gebod eerlijkheid ook gebiedt over de verandering eerlijk te zijn.

In die zin vind ik het niet meer dan logisch om voor jezelf af te vragen waarom je altijd die neiging hebt om te liegen over de verandering, je ziet jezelf in de spiegel maar niet wat op de achtergrond binnen in jou gebeurd met triggers die je te horen krijgt, kennis over dit gebied is een belangrijke basis voor iedere mens, dan moet je dat ook gaan begrijpen terwijl je je verbaast bent hoe dat dan mogelijk is/kon zijn ?

Daarom de valstrik van logica gaat soms tot heel vaak het verstand in de weg staan en dan heb je de spreekwoordelijke "Dans met de duivel", verklaar dan eerst eens zelf waarom je lacht over het ene onderwerp en serieus bent over het andere onderwerp dat in twijfel getrokken werd/word !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Gast1 » 29 jul 2019, 19:19

Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
Gast1 schreef:
29 jul 2019, 16:48
De valstrik van de logica ...
Waarom niet de valstrik van het logisch denken ?
Zeker, dat kan ook ...
Er zijn veel 'valstrikken' op velerlei gebieden.
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
Als ik logisch denk, en benoem het woordje 'macht' weet ik dat dit weerstand oproept bij sommige mensen ...
Ja, inderdaad ...
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
... om hun positie van autoriteit of gezag vanuit angst(beeld) te verdedigen, het gevolg is hoe is die persoon daar aan de macht gekomen ?
Oké ...
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
Vergeet niet dat de wereld niet uit zuiver macht bestaat, maar die indruk is er wel, daarom moet je al wat dieper redeneren over dat facet van 'macht', wat voor mij al een heel concrete denkpiste is om over te discussiëren, niet over uitgangspunten die toch al verloren moeite zijn.
Oké ...
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
Zoals intussen sommigen al zullen gelezen hebben, heb ik een fascinatie voor geschiedenis en probeer hier dan ook de wezenlijke onderliggende probleem met het woordje 'macht' te onthullen, immers dit behoord zonder dat de meeste mensen het zelf weten onder het kopje van het verborgene, jezelf zie je wel in de spiegel maar niet hoe dit invloed heeft op jouw werkelijke zijn of op jouw karakter, andere mensen zullen dit opmerken en er iets over zeggen maar jijzelf gaat er dan ontkennend op reageren, voor zover is de persoon in ontkenning eigenlijk een leugenaar omdat het gebod eerlijkheid ook gebiedt over de verandering eerlijk te zijn.

In die zin vind ik het niet meer dan logisch om voor jezelf af te vragen waarom je altijd die neiging hebt om te liegen over de verandering, je ziet jezelf in de spiegel maar niet wat op de achtergrond binnen in jou gebeurd met triggers die je te horen krijgt, kennis over dit gebied is een belangrijke basis voor iedere mens, dan moet je dat ook gaan begrijpen terwijl je je verbaast bent hoe dat dan mogelijk is/kon zijn ?

Daarom de valstrik van logica gaat soms het verstand in de weg staan en dan heb je de spreekwoordelijke "Dans met de duivel", verklaar dan eerst eens zelf waarom je lacht over dit onderwerp en serieus bent over het andere onderwerp dat in twijfel getrokken werd/word !
Waarvan akte Kristof ...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1550
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Kristof Piessens » 03 aug 2019, 06:00

Gast1 schreef:
29 jul 2019, 19:19
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
Gast1 schreef:
29 jul 2019, 16:48
De valstrik van de logica ...
Waarom niet de valstrik van het logisch denken ?
Zeker, dat kan ook ...
Er zijn veel 'valstrikken' op velerlei gebieden.
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
Als ik logisch denk, en benoem het woordje 'macht' weet ik dat dit weerstand oproept bij sommige mensen ...
Ja, inderdaad ...
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
... om hun positie van autoriteit of gezag vanuit angst(beeld) te verdedigen, het gevolg is hoe is die persoon daar aan de macht gekomen ?
Oké ...
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
Vergeet niet dat de wereld niet uit zuiver macht bestaat, maar die indruk is er wel, daarom moet je al wat dieper redeneren over dat facet van 'macht', wat voor mij al een heel concrete denkpiste is om over te discussiëren, niet over uitgangspunten die toch al verloren moeite zijn.
Oké ...
Kristof Piessens schreef:
29 jul 2019, 19:00
Zoals intussen sommigen al zullen gelezen hebben, heb ik een fascinatie voor geschiedenis en probeer hier dan ook de wezenlijke onderliggende probleem met het woordje 'macht' te onthullen, immers dit behoord zonder dat de meeste mensen het zelf weten onder het kopje van het verborgene, jezelf zie je wel in de spiegel maar niet hoe dit invloed heeft op jouw werkelijke zijn of op jouw karakter, andere mensen zullen dit opmerken en er iets over zeggen maar jijzelf gaat er dan ontkennend op reageren, voor zover is de persoon in ontkenning eigenlijk een leugenaar omdat het gebod eerlijkheid ook gebiedt over de verandering eerlijk te zijn.

In die zin vind ik het niet meer dan logisch om voor jezelf af te vragen waarom je altijd die neiging hebt om te liegen over de verandering, je ziet jezelf in de spiegel maar niet wat op de achtergrond binnen in jou gebeurd met triggers die je te horen krijgt, kennis over dit gebied is een belangrijke basis voor iedere mens, dan moet je dat ook gaan begrijpen terwijl je je verbaast bent hoe dat dan mogelijk is/kon zijn ?

Daarom de valstrik van logica gaat soms het verstand in de weg staan en dan heb je de spreekwoordelijke "Dans met de duivel", verklaar dan eerst eens zelf waarom je lacht over dit onderwerp en serieus bent over het andere onderwerp dat in twijfel getrokken werd/word !
Waarvan akte Kristof ...
Bizar voor woorden, en ongewoon nu dat ik het antwoord van pierre lees....

Als ik het goed begrijp is het "waarvan akte" van pierre niets anders dan een bevestiging dat je het helemaal begrepen hebt zonder op of aanmerkingen ?

Ik ben flipper, geloof het of niet !!
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De valstrik van de logica

Bericht door univers » 03 aug 2019, 07:44

Ik ben flipper, geloof het of niet
Nee, je flipt. :mrgreen:

"solved:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Gast1 » 03 aug 2019, 17:23

Kristof Piessens schreef:
03 aug 2019, 06:00
Bizar voor woorden, en ongewoon nu dat ik het antwoord van Gast1 lees....
Waarom 'bizar'?
Kristof Piessens schreef:
03 aug 2019, 06:00
Als ik het goed begrijp is het "waarvan akte" van Gast1 niets anders dan een bevestiging dat je het helemaal begrepen hebt zonder op of aanmerkingen ?
Nee hoor, waarvan akte betekent dus : ik stel vast, ik noteer.
Zonder enige toezegging in positieve of negatieve zin.
Geen vuiltje aan de lucht Kristof ... en dat betekent dat er is niets aan de hand is ...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1550
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Kristof Piessens » 04 aug 2019, 10:58

Gast1 schreef:
03 aug 2019, 17:23
Kristof Piessens schreef:
03 aug 2019, 06:00
Bizar voor woorden, en ongewoon nu dat ik het antwoord van Gast1 lees....
Waarom 'bizar'?
Kristof Piessens schreef:
03 aug 2019, 06:00
Als ik het goed begrijp is het "waarvan akte" van Gast1 niets anders dan een bevestiging dat je het helemaal begrepen hebt zonder op of aanmerkingen ?
Nee hoor, waarvan akte betekent dus : ik stel vast, ik noteer.
Zonder enige toezegging in positieve of negatieve zin.
Geen vuiltje aan de lucht Kristof ... en dat betekent dat er is niets aan de hand is ...
Och, pierre bizar omdat ik niet kon begrijpen wat het inhield met jouw antwoorden, de waarvan akte is een zelden gebruikte term in fora's, en is een notariele term waarbij de gegevens ook op papiervorm geplaatst word en bevestigd als genoteerd en vastgesteld !

Daarom zijn oke en oke met afsluiter waarvan akte voor mij een vaag antwoord wat betreft interpretatie langs mijn kant, kan er niets mee...omdat de bewoordingen maar neerslaat op officiële zaken, dan pik dit op als letterlijk overgenomen en genoteerd...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: De valstrik van de logica

Bericht door Gast1 » 04 aug 2019, 17:51

Oké ...

Plaats reactie