’Studenten missen eelt op de ziel’

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Tammy » 07 nov 2019, 10:11

Ik denk zelf ook dat de jongeren te weinig weerstand hebben opgebouwd zoals in het artikel word geopperd.
Ik verbaas mij allang over die burn out klachten van studenten.
En was er ook niet een soort puppy kamer ofzo voor studenten die te nerveus waren voor examen ofzo ?

Na even zoeken ja dus.
Klik op onderstaande link:

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... amenstress

Waardoor komt het dat deze generatie studenten te weinig weerstand hebben ?
Te verwend door hun ouders of iets anders ?
Want we kunnen dit moeilijk gaan negeren, want dat word de volgende generatie nog erger.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
Studenten zijn niet veel meer gewend, stelt Sebastien Valkenberg. ,,Twente is geen uitzondering. Ook op andere universiteiten is er weinig voor nodig om studenten van slag te maken.”

’Studenten missen eelt op de ziel’

Vier op de vijf studenten aan de Universiteit Twente kampen met stress en depressieklachten, kwam onlangs naar voren uit eigen onderzoek. Sebastien Valkenberg vraagt zich af hoe dat komt. Is de belasting van studenten te groot, of is hun belastbaarheid te gering? „Dat jongeren het zwaar hebben, was al langer bekend. Maar dat het zo bar met ze is gesteld...”

Onlangs deed de Universiteit Twente (UT) onderzoek naar het welzijn onder haar studenten. Tachtig procent had weleens last van depressieve klachten. Tachtig procent! Het stond er echt.

De onderzoekster was geschokt: ’Dit is erger dan we dachten, en een signaal dat er echt iets aan de hand is.’
De afgelopen jaren hebben we meerdere verklaringen gehoord. Zie wat de prestatiemaatschappij aanricht. Of sociale media zijn de boosdoener. Die houden jongeren het perfecte plaatje voor: onmogelijk om aan te voldoen. Dat moet wel leiden tot frustratie en stress.
De maatschappij heeft het kortom gedaan. Die zou jongeren te veel belasten.
De voor de hand liggende verklaring is niet altijd de meest steekhoudende. Het zou weleens precies andersom kunnen werken. De klachten duiden erop dat jongeren weinig weerstand hebben opgebouwd.

Vergelijk het met de sportschool. Wanneer iemand het nog geen twee minuten volhoudt op het roeiapparaat, kun je twee conclusies trekken. Eén: de belasting is te groot. Of twee: de belastbaarheid van deze roeier is gering. Het laatste is het probleem van hedendaagse studenten – allicht niet van allemaal, maar wel van vele.
Je zou verwachten dat ze tegen een stootje kunnen. De praktijk laat anders zien. Het incasseringsvermogen is povertjes ontwikkeld. Dat uit zich wanneer dingen anders lopen dan gepland.

Onzekerheid.

Nogmaals de UT-onderzoeker: ’Studenten vinden het bijvoorbeeld lastig als aan het begin van de module nog niet duidelijk is wat voor tentamen ze krijgen. Dat kun je soms regelen, maar niet altijd. Het is beter om te leren hoe je met onzekerheid om kunt gaan.’
Twente is geen uitzondering. Ook op andere universiteiten is er weinig voor nodig om studenten van slag te maken. Een omstreden spreker, een boek met onwelkome passages; prompt begint het gemor.

Amerikaanse toestanden.

Tot voor kort gebeurde dat in de Verenigde Staten. Sinds enkele jaren doen zich hier ook Amerikaanse toestanden voor. Globalisering gaat niet alleen over hamburgers, SUV’s en wolkenkrabbers. Ideeën maken net zo goed de oversteek. Dus horen we ook hier universiteitsbestuurders zeggen dat studenten zich veilig moeten voelen.

Dit beleid is een doodlopende weg. Allereerst omdat de kerntaak van universiteiten in gevaar komt. Waarheidsvinding wordt lastig als eerst wordt getoetst of opvattingen wenselijk zijn.

Olifantenhuid.

Maar ook is het een gemiste kans voor studenten om eelt op hun ziel te kweken. Mogelijk ligt het voor de hand hen te ontzien als iets voor onrust zorgt, maar dat is een kortetermijnoplossing. Op de langere termijn bewijs je hen geen dienst.
Even geleden typeerde Jan Derksen, hoogleraar klinische psychologie aan de universiteiten van Nijmegen en Brussel, de huidige generatie jongeren als volgt: ’Ze komen van een droomwereld bij hun ouders opeens in de ruwe maatschappij. Als ze in hun eerste functioneringsgesprek horen wat niet goed gaat, zijn ze gelijk van slag en gaan ze naar een psycholoog.’
Psychologen gaan het druk krijgen als over een paar jaar die tachtig procent uit Twente de arbeidsmarkt betreedt.”


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Fenna » 07 nov 2019, 10:58

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Tammy » 07 nov 2019, 13:39

Vier op de vijf studenten aan de Universiteit Twente kampen met stress en depressieklachten, kwam onlangs naar voren uit eigen onderzoek.
Dat is toch niet normaal ? :shock:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Fenna » 07 nov 2019, 15:24

Ze zijn niks gewend.
Ze zijn opgegroeid in een tijd van weelde.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door univers » 07 nov 2019, 15:30

Ze hebben de eelt ergens anders zitten.
Ze zitten er namelijk op.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Tardis » 07 nov 2019, 15:42

Met verwijten naar de opvoeding van de kids, of hun mentaliteit, los je het probleem niet op. Moeten leerlingen en studenten zich aanpassen aan het onderwijssysteem? One size fits all, terwijl iedereen anders is? Mij is dat heel slecht bevallen, mijn middelbareschooltijd heb ik mijn best gedaan me aan te passen aan wat men van me verwachtte en dat ging niet. Met de wijsheid van nu had ik veel beter gepresteerd als ik een andere vorm van onderwijs had genoten. Pas op de kunstacademie, waar het onderwijs zich richt op de talenten van de studenten, kwam ik eindelijk echt tot bloei. Moet het onderwijs zich aan de leerlingen en studenten aanpassen? Jazeker. Dat het huidige onderwijssysteem niet past bij de huidige generatie betekent dat het systeem moet worden aangepast. Niets meer en niets minder.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door univers » 07 nov 2019, 15:55

Weet wel dat in mijn tijd, het onderwijs stukken beter was.
Tegenwoordig kan men niet eens duidelijk schrijven.
Ik heb het nog geleerd op een lei met een krijtje.
Was trots als een ouwe aap toen ik een schrift kreeg.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Witte wel » 07 nov 2019, 21:33

Tardis schreef:
07 nov 2019, 15:42
Dat het huidige onderwijssysteem niet past bij de huidige generatie betekent dat het systeem moet worden aangepast. Niets meer en niets minder.
:post:
Helemaal mee eens.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Tammy » 07 nov 2019, 21:59

Mee eens Univers wat dat schrijven betreft.

Tardis schreef :
Dat het huidige onderwijssysteem niet past bij de huidige generatie betekent dat het systeem moet worden aangepast. Niets meer en niets minder.
Interessant wat je zegt.
Hoe zou dat in het werk moeten gaan volgens jou ?
En waarom past het niet bij deze generatie en wel bij de vorige generatie ?

Bij jou werkte het vroeger dus niet op de middelbare school maar volgens mij waren de meeste leerlingen niet depressief of hadden burn-outs.

Waar zit het verschil in Tardis van de vorige en huidige generatie schoolkinderen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Tardis » 08 nov 2019, 01:17

Tammy schreef:
07 nov 2019, 21:59
Interessant wat je zegt.
Hoe zou dat in het werk moeten gaan volgens jou ?
Ik ben geen onderwijsexpert. Maar het one size fits all principe is geen efficiënte manier om het beste uit de leerlingen en studenten te halen.

Even tussen jou en mij, ik had na de CITO toets op de basisschool het advies gekregen om naar het VWO te gaan. Mijn basisschool was kleinschalig en de docenten hadden goed in de smiezen hoe ze de kinderen in de klas goed moesten laten presteren. Eenmaal op de middelbareschool hadden we 2000 leerlingen en er waren daarom zoveel parallelklassen dat ik in klas 2g zat. Het liep door tot klas 2k. Lekker efficiënt? voor de schoolkosten wel, voor de prestaties van de leerlingen niet. De docenten hadden geen tijd om hun leerlingen persoonlijk te leren kennen, ze zagen mij als onderdeel van klas 2g. Ik bleef zitten in klas 2g en ging naar klas 2j. Daarna over naar klas 3e en ik bleef weer zitten. Ik werd teruggezet naar de MAVO. Daar zit je dan met je IQ van 129. Heb ik dus niets aan gehad door het schoolsysteem. Ik moest stampen, stampen en nog eens stampen. En dat was nou juist funest voor mij. Zo werken mijn hersenen en mijn geheugen niet. Ik moet het van inzicht hebben. De toegangspoort naar mijn geheugen is veel smaller dan die van de gemiddelde leerling voor alles wat me niet interesseert. Voor wat me wel interesseert staat die poort wijd open. Ik hoef het maar één keer te lezen of te horen en ik vergeet het niet meer. Maar op school leerden ze me niets van wat me wel interesseerde. Nou, ja, geschiedenis en aardrijkskunde vond ik wel interessant, Nederlands ging me vanzelf al goed af en ik was de beste van de klas met tekenen en gymnastiek. Maar die laatste twee vakken vindt men niet belangrijk. Ik heb het MAVO diploma net aan gehaald. Na omzwervingen op de MTS bouwkunde (dat vanwege het zelfde onderwijssysteem ook geen succes was) en een vakschool om bouwkundig tekenaar te worden kwam ik goed door het toelatingsexamen van de kunstacademie heen. Achteraf gezien geen wonder want ik had de juiste motivatie en ook het nodige talent. Moest echter nog wel een intelligentietest doen om dispensatie te krijgen want ik had geen HAVO, VWO of afgeronde MBO opleiding. Die intelligentietest, daar maakte ik me geen zorgen over en ik werd inderdaad zonder verdere problemen aangenomen. Ik was inmiddels 21 en dat was in het eerste jaar de meest voorkomende leeftijd. Ik had geen werkelijke studievertraging opgelopen t.o.v. studiegenoten die wel makkelijk door hun middelbareschool tijd heen waren gekomen. De meesten hadden eerst een jaar over de wereld gereisd, of een andere studie gedaan die ze hadden afgebroken omdat die niet beviel. De jonkies (17 tot 19 jaar) hadden het lastig want nog niet veel levenservaring. Want wat heb je op die leeftijd de wereld te vertellen dat je door je docenten op weg geholpen kan worden? Net fris van de HAVO of het VWO heb je eigenlijk nog niets bijzonders te melden. Anyway, de docenten deden hun best om te zien waar onze kwaliteiten lagen en stimuleerden ons. We hebben ons daar op de academie zelf ontwikkeld en dat paste mij geweldig goed.

Dus als antwoord op jouw vraag vind ik dat scholen zich moeten richten op de leerlingen. De leerlingen zijn er niet voor om een school te vullen zodat die van de overheid geld krijgt om te blijven bestaan. Docenten moeten de gelegenheid krijgen om echt contact te maken met iedere leerling van ze zodat ze bij achterblijvende prestaties kunnen onderzoeken wat er precies hapert bij de leerling en hoe dat opgelost kan worden. Misschien past een Dalton-achtige vorm van onderwijs beter bij een bepaalde onderpresterende leerling. In mijn tijd was daar geen aandacht voor. Men dacht dat ik lui was. Maar ik heb veel tijd verprutst met huiswerk maken en woorden en feiten stampen waar anderen nog tijd hadden om te gaan tennissen of iets anders wat leuk was. Mijn zus heeft wel een wijd openstaande poort naar haar geheugen en kan feitjes die haar geen fluit interesseren toch makkelijk onthouden. Mij kostte het misschien wel 3 keer zoveel tijd als anderen en dan nog was ik de volgende ochtend een deel alweer vergeten. Ik heb een afschuwelijke tijd gehad op de middelbare school en ook daarna nog, tot ik eindelijk fatsoenlijk onderwijs kreeg. Ben op de academie Architectonische Vormgeving gaan studeren en ben opgeleid tot interieurarchitect. Ik ben een ruimtelijk ontwerper, een vormgever geworden. Heb dus leren analyseren, problemen tot op de kern ontleden en daarna vorm geven aan een mogelijke oplossing. Daar doe ik nog iedere dag op allerlei fronten mijn voordeel mee. Ik ben nu zelf min of meer een docent en een hele goede want ik weet uit eigen ervaring hoe je informatie zo moet aanleveren dat het voor mijn toehoorders goed te begrijpen is en thuis aan anderen makkelijk is na te vertellen. Dus mijn lijdensweg is nog ergens goed voor geweest.
En waarom past het niet bij deze generatie en wel bij de vorige generatie?
Ik ben zoals gezegd geen onderwijsdeskundige, maar de jeugd van tegenwoordig heeft door de overvloed aan informatie een veel kortere aandachtsspanne dan mijn generatie. Mijn generatie is niet opgegroeid met internet en mobiele telefoons waar we constant op zitten te kijken. Dan wordt er van de huidige jeugd door leeftijdsgenoten verwacht dat je nog allerlei buitenschoolse activiteiten hebt, die ook veel aandacht opeisen. Hun hoofden draaien dol van de informatie die op ze afgevuurd wordt. Ik kijk gewoon geen televisie meer vanwege de onzin die er op te zien is, het is een verkapte propagandamachine die de kijkers (of zal ik ze consumenten noemen? consument vind ik een heel denigrerend woord, maar sommige mensen gedragen zich er naar) bombardeert met informatie die lang niet altijd betrouwbaar is, maar wel stemming maakt en d.m.v. reclame bij consumenten ook nog eens een behoefte creëert die ze voordien niet hadden. De definitie van reclame is het creëren van een behoefte. Ik ben iemand die daar doorheen prikt en er niet aan mee doet. Als iedereen hetzelfde koopgedrag zou gaan vertonen als ik zou de economie binnen de kortste keren tot stilstand komen. Maar van de opgroeiende jeugd kun je niet verlangen dat ze al zo ver zijn dat ze daar ook doorheen prikken. Kritisch denkvermogen wordt niet op scholen geleerd. Daar moet je je aanpassen aan wat er je gezegd wordt.
Bij jou werkte het vroeger dus niet op de middelbare school maar volgens mij waren de meeste leerlingen niet depressief of hadden burn-outs.
Dat weet ik niet. Ik heb zelf met zelfmoordplannen rondgelopen en ik was niet de enige.
Waar zit het verschil in Tardis van de vorige en huidige generatie schoolkinderen ?
Ik denk dat de gebruikelijke media, de sociale media en het voortdurende bombardement van prikkels en het creëren van behoeftes en het creëren van verwachtingen waar de kinderen aan willen voldoen er een grote rol in spelen. Televisieprogramma´s magazines en YouTube filmpjes kunnen je doen geloven dat je, om volmaakt gelukkig te worden, een mooie vrouw of een mooie man aan de haak moet slaan en dat je daarvoor een succesvolle carrière nodig hebt want je wil eigenlijk een Porsche, maar een Ferrari is nog beter, en dan wil je natuurlijk ook een vrijstaande villa met zwembad en als je het op school laat afweten dan mislukt je leven. Als je dit niet met zoveel woorden maar wel in gesublimeerde reclameboodschappen ingeprent krijgt en dat jouw gevoel voor eigenwaarde gemeten wordt aan jouw financiële succes, dan ga je het op een gegeven moment geloven en er naar handelen. Als je niet meteen slaagt in wat je wil kunnen jongeren van tegenwoordig blijkbaar al snel gefrustreerd raken. Mijn generatie was daar toen helemaal niet zo mee bezig. Daar maakten we hooguit een punt van welke schoenen je droeg. Roots, die lelijke krengen met een lage hak, waren in de mode. Je hoorde er wel helemaal bij als je zulke schoenen droeg. Maar verder kon het ons niet veel schelen hoe iemand er uitzag en gekleed ging.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Tammy » 08 nov 2019, 10:01

Dank je wel Tardis voor het delen van je persoonlijke verhaal. :grin:
Dat is niet niks wat je hebt meegemaakt.
Ik heb je bericht met heel veel interesse gelezen en ook jouw visie over de verschillen wat ik vroeg tussen de vorige en huidige generatie .
Daar zit wat in wat je zegt.

We hebben als ik de kranten mag geloven een flink leraren tekort.
Die individuele aandacht voor leerlingen komt zo nooit van de grond, ik vraag me af hoe ze dat gaan oplossen.
Nogmaals dank voor je verhaal.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: ’Studenten missen eelt op de ziel’

Bericht door Tardis » 08 nov 2019, 12:09

Het leraren tekort is heel zorgelijk. Meer kan ik er niet over zeggen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie