Kunnen dromen de dood voorspellen?

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
4l13N

Kunnen dromen de dood voorspellen?

Bericht door 4l13N » 08 dec 2019, 05:36

Een gecontroleerde studie van doodsgerelateerde dromen suggereert dat ze dat soort kunnen.

In december 1975 werd een vrouw met de naam Allison wakker uit een vreselijke nachtmerrie waarin haar 4-jarige dochter Tessa op een treinbaan zat. In de droom had Allison geprobeerd haar dochter in veiligheid te brengen toen Allison zelf werd geraakt en gedood door een trein XE "trein". Allison was in tranen en vertelde haar man over deze angstaanjagende nachtmerrie.

Niet meer dan twee weken later waren Allison en haar dochter op een treinstation om een vriendin te zien. Een object viel op het spoor en in een poging om behulpzaam te zijn ging het kleine meisje het oprapen. Allison zag een trein aankomen en haastte zich om haar dochter te redden, maar ze werden allebei geraakt en gedood.

De man van Allison is degene die deze ervaring heeft gerapporteerd aan droomonderzoeker Dr. David Ryback. De echtgenoot was begrijpelijkerwijs verwoest door deze gebeurtenissen, maar hij vertelde Ryback dat hij enige troost had gevonden in de waarschuwing die hij en Allison hadden gehad. Het "maakt dat ik me dicht bij Allison en Tessa voel", schreef hij aan Ryback in een brief, "omdat ik iets niet begrijp dat haar van tevoren heeft gewaarschuwd" (Ryback 1988: 2).

Verhalen over dromen die een dood lijken te voorspellen zijn er in overvloed. Het is zeer waarschijnlijk dat jij of iemand die je kent er een heeft gehad. Maar kunnen deze dromen gewoon toeval zijn? Immers, wie houdt alle doodsdromen bij die mensen hebben die niet uitkomen?

Het blijkt dat ten minste één persoon het bijgehouden heeft.

Dr. Andrew Paquette stond zelf sceptisch tegenover het vermogen van dromen om ons iets nuttigs over de toekomst te vertellen, dus begon hij een gedetailleerd droomdagboek bij te houden, met als doel te bewijzen dat zijn schijnbaar "voorspellende" dromen niet meer waren dan toevalproducten en selectief geheugen.

Gedurende 25 jaar, van 1989 tot 2014, registreerde Paquette zorgvuldig 11.779 van zijn dromen. Hij schreef ze direct op bij het ontwaken en voordat er enige 'verificatie' van kon plaatsvinden. In 2015 publiceerde Paquette een analyse van zijn dromen die specifiek gericht was op de dood.

Paquette begon zijn onderzoek door zijn persoonlijke droomdatabase te kammen voor dromen die de dood van een van de mensen in de droom suggereerden. In het bijzonder was hij op zoek naar dromen die waren gebeurd voordat hij enige normale kennis van de werkelijke dood van de persoon had, en waar hij vervolgens in staat was om te verifiëren of de persoon nog leefde, en zo niet, de datum van hun overlijden. Hij eindigde met 87 dromen met 50 identificeerbare mensen. Twaalf van die 50 mensen waren dood op het moment van de analyse van Paquette - 24%.

Het onderzoek van Paquette stopte daar echter niet. Voor de 12 mensen die nu dood waren, ging Paquette terug naar zijn droomdatabase en vond hij alle dromen die hij over hen had gehad, zowel die gerelateerd aan de dood als degenen die er niets mee te maken hadden. Hij telde vervolgens het aantal dagen dat was verstreken tussen elke droom en de sterfdatum van de persoon. Hij ontdekte dat voor 9 van de 12 gestorven mensen zijn doodsgerelateerde dromen over hen gemiddeld dichter bij hun sterfdag kwamen dan de niet-doodsgerelateerde dromen. En toen de statistieken voor alle 12 mensen werden gecombineerd, bleken de doodsdromen gemiddeld aanzienlijk dichter bij de datum van overlijden te liggen dan Paquettes andere dromen over die personen.

Aan de andere kant is het belangrijk om erop te wijzen dat de gemiddelde tijd tussen een van Paquettes dooddromen en de werkelijke dood van de persoon maar liefst 2208 dagen of 6 jaar was. Hoewel dit aanzienlijk korter is dan de gemiddelde tijdsduur tussen niet-dooddromen en de dood van de persoon (die 4297 dagen of 12 jaar was), is het duidelijk dat het enkele feit dat iemand een aan dood gerelateerde droom over iemand heeft, niet kan worden ingeroepen om de overlijdensdatum van die persoon met enige nauwkeurigheid vast te stellen. (Houd er ook rekening mee dat 76% van de mensen over wie Paquette tijdens die 25 jaar droomde nog leefde op het moment van zijn analyse!)

Tegelijkertijd is het opmerkelijk dat een van Paquettes dooddromen gebeurde op de dag dat de persoon in kwestie stierf, hoewel Paquette het afgelopen jaar nooit in contact was geweest met de persoon of zijn kennissen. Het is ook de moeite waard om te vermelden dat, toen Paquette uit die bepaalde droom ontwaakte, hij "zeker" was dat deze persoon was gestorven en dat hij zijn vrouw en dochter zoveel had verteld. De volgende dag arriveerde een e-mail waarin werd bevestigd dat de persoon inderdaad was overleden op de dag van zijn droom. Dit geval suggereert dat er manieren kunnen zijn om onderscheid te maken tussen (1) overlijdensgerelateerde dromen die aangeven dat de dood pas net is gebeurd of onmiddellijk dreigt en (2) dromen die betrekking hebben op een overlijden dat zich op enige afstand in de toekomst bevindt of die de dood behandelen in metaforische in plaats van in letterlijke zin.

Concluderend geeft de analyse van Paquette aan dat verder onderzoek naar dit onderwerp heel goed interessante resultaten kan opleveren. De uitdaging is om genoeg andere mensen te vinden die bereid zijn om hun dromen over een periode van vele jaren ijverig vast te leggen en beschikbaar te stellen voor onderzoek.

https://www.psychologytoday.com/us/blog ... dict-death

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunnen dromen de dood voorspellen?

Bericht door univers » 08 dec 2019, 09:46

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Kunnen dromen de dood voorspellen?

Bericht door Osiris » 08 dec 2019, 09:51

Weet niet of dromen over de dood daadwerkelijk de fysieke dood van iemand aangeven,zou kunnen.
Meestal geeft de dood een einde van iets aan,maar vooral ook een begin van iets nieuws.

Dromen over een bepaald persoon, geeft eigenlijk een weergave van jezelf aan, maar met de hoedanigheid ,kwalificaties,situaties van die desbetreffende gedroomde persoon.
Heeft bijna altijd betrekking op jezelf en de situatie waar je je op dat moment in bevindt a.d.h.v. de 'gespiegelde' persoon.

In het dagelijkse, bewuste leven zijn de personen die je tegenkomt eveneens spiegels van jezelf,ze laten iets zien van datgene waar je zelf aan dient te werken of mee moet dealen.

Dus m.i. zijn dromen over een persoon, die dood gaat in de droom, situaties waar je zelf in zit ( gepersonificeerd door personen en omgevingen,symboliek binnen de dromen )
die gaan eindigen, waar een nieuw, ander begin op volgt.

Ben dat regelmatig tegengekomen bij het uitleggen van dromen van anderen o.a. a.d.h.v. de dromenboeken van Pamela Ball en klopte uiteindelijk.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kunnen dromen de dood voorspellen?

Bericht door taigitu » 08 dec 2019, 10:48

Zelf heb ik soms een droom of een paar maal over dezelfde persoon.
Daarin droom ik niet dat er iets heftigs gebeurt maar vaak juist het tegenovergestelde.
Ik vraag me dan af waarom ik die dromen heb terwijl ik niet aan die persoon heb gedacht.
Later krijg ik daar duidelijkheid in doordat ik iets van/over die persoon hoor.

Zo ben ik al heel lang gescheiden en had ik geen contact met mijn ex-man en hoorde ik
nooit iets over hem. Toen ik 2 jaar geleden een paar maal over hem droomde,
waar we in de droom gewoon gezellig samen waren, vroeg ik me af waarom
ik over hem droomde. Twee weken later kreeg ik een officieel bericht dat hij
een week eerder was overleden. Achteraf snap ik waarom ik over hem droomde.
Ik 'weet' nu dat hij al stervende aan mij heeft gedacht, dat er nog 'dingen afgerond'
moesten worden. En dat was de kracht van die dromen en die werkten helend.
Zoals ik vaker schrijf, we zijn 'zenders en ontvangers'. Het wordt op deze manier aan ons bewezen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Kunnen dromen de dood voorspellen?

Bericht door Gast1 » 08 dec 2019, 11:25

taigitu schreef:
08 dec 2019, 10:48
Ik 'weet' nu dat hij al stervende aan mij heeft gedacht, dat er nog 'dingen afgerond'
moesten worden. En dat was de kracht van die dromen en die werkten helend.
Zoals ik vaker schrijf, we zijn 'zenders en ontvangers'. Het wordt op deze manier aan ons bewezen.
Ik wil dat zelfs graag onderstrepen.
Bijzonder, maar ook heel mooi taigitu om te lezen, anderzijds ook wel 'heftig' ...
Toch heb ik, samen met anderen, dezelfde ervaringen over dezelfde persoon: mijn Vader zaliger.
Los van of dromen de dood kunnen voorspellen, ik denk dat het 'een gevoel', een 'weten' inderdaad is wat tot ons spreekt.
En dat kan zich manifesteren in dromen, zoals ik vaak droom dat ik kan vliegen, maar 'zweven' is een beter woord: het 'los komen' van de Aarde.
Een heerlijk gevoel.

Als je voor zaken zoals dit -het (kunnen) luisteren naar je innerlijke ik-, dan voel je nog veel meer.
Ik heb dat bij bijvoorbeeld ook muziek, waarbij er dan geen tekst is óf dat ik de tekst niet hoor. Niet wil horen.

En mijzelf, niet enkel beperkt tot mijn Vader zaliger, overkwam en overkomt het mij nog steeds ... 'dingen aan te voelen' ...

Plaats reactie