Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Annemiet » 19 dec 2019, 07:31

GroenLinks en onzin

Opmerkelijk onderzoek uit Zweden. De mate waarin mensen onzin geloven, hangt sterk samen met hun politieke voorkeuren. Vooral zij die stemmen op het Zweedse equivalent van GroenLinks en zeer conservatieve mensen zijn bereid diepzinnigheid en waarheid te zien, terwijl het aantoonbaar onzin is.

Het onderzoek, van Linköping Universiteit, legde een panel van bijna duizend Zweden een aantal uitingen voor. Daaronder kloppende zinnen als ‘de leraar kan de deur openhouden, maar het is de leerling die er doorheen moet gaan’. Maar ook onzinnige uitingen als ‘jouw beweging transformeert universele observaties’.

De vraag was eenvoudig, welke van deze zinnen zijn diepzinnig en onthullen een hogere waarheid?

De uitkomsten waren deels zoals je zou verwachten. Mensen met minder analytische vermogens hechten vaker waarde aan onzin, dan scherpzinnige en kritische denkers. Ook erg spirituele mensen en zij met een zeer gesloten wereldbeeld denken vaker dat onzin eigenlijk een waarheid is.

Maar er zat ook een duidelijke politieke component aan. Veel mensen die de Zweedse versie van GroenLinks stemmen, bleken bereid om diepgang te zien in humbug. Dat verbaasde de onderzoekers, een soortgelijk Amerikaans onderzoek toonde aan dat daar juist Trump-aanhangers met boter en suiker in bullshit tuinden. Niemand die hen zal verwarren met Zweedse bloemenkinderen.

Hoe is deze uitkomst te verklaren? Het gaat misschien om een ‘onkritische openheid ten opzichte van nieuwe ideeën’, zo schrijven de onderzoekers zelf. En een ‘meer intuïtieve cognitieve methode’ bij de stemmers op GroenLinks. Wetenschappelijke taal voor naïeve schapen die achter iedere nieuwe messias aanhollen. Daar schrokken de onderzoekers zo van, dat ze direct aankondigden het fenomeen nader te gaan onderzoeken.

(Personality and Social Psychology Bulletin)

http://www.faqt.nl/recent/onderzoek-ste ... der-onzin/

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Fenna » 19 dec 2019, 10:21

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door univers » 19 dec 2019, 10:22

ga mee. :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door univers » 19 dec 2019, 10:26

Bewijs, zie je zelfs hier op het forum. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Fenna » 19 dec 2019, 13:40

:hahaha: ;P! Uni
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Susan » 19 dec 2019, 14:15

Annemiet schreef:
19 dec 2019, 07:31
GroenLinks en onzin

Opmerkelijk onderzoek uit Zweden. De mate waarin mensen onzin geloven, hangt sterk samen met hun politieke voorkeuren. Vooral zij die stemmen op het Zweedse equivalent van GroenLinks en zeer conservatieve mensen zijn bereid diepzinnigheid en waarheid te zien, terwijl het aantoonbaar onzin is.

Het onderzoek, van Linköping Universiteit, legde een panel van bijna duizend Zweden een aantal uitingen voor. Daaronder kloppende zinnen als ‘de leraar kan de deur openhouden, maar het is de leerling die er doorheen moet gaan’. Maar ook onzinnige uitingen als ‘jouw beweging transformeert universele observaties’.

De vraag was eenvoudig, welke van deze zinnen zijn diepzinnig en onthullen een hogere waarheid?

De uitkomsten waren deels zoals je zou verwachten. Mensen met minder analytische vermogens hechten vaker waarde aan onzin, dan scherpzinnige en kritische denkers. Ook erg spirituele mensen en zij met een zeer gesloten wereldbeeld denken vaker dat onzin eigenlijk een waarheid is.

Maar er zat ook een duidelijke politieke component aan. Veel mensen die de Zweedse versie van GroenLinks stemmen, bleken bereid om diepgang te zien in humbug. Dat verbaasde de onderzoekers, een soortgelijk Amerikaans onderzoek toonde aan dat daar juist Trump-aanhangers met boter en suiker in bullshit tuinden. Niemand die hen zal verwarren met Zweedse bloemenkinderen.

Hoe is deze uitkomst te verklaren? Het gaat misschien om een ‘onkritische openheid ten opzichte van nieuwe ideeën’, zo schrijven de onderzoekers zelf. En een ‘meer intuïtieve cognitieve methode’ bij de stemmers op GroenLinks. Wetenschappelijke taal voor naïeve schapen die achter iedere nieuwe messias aanhollen. Daar schrokken de onderzoekers zo van, dat ze direct aankondigden het fenomeen nader te gaan onderzoeken.

(Personality and Social Psychology Bulletin)

http://www.faqt.nl/recent/onderzoek-ste ... der-onzin/
Wat vind je hier zelf van Annemiet?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Tammy » 19 dec 2019, 14:23

Opmerkelijk onderzoek uit Zweden. De mate waarin mensen onzin geloven, hangt sterk samen met hun politieke voorkeuren. Vooral zij die stemmen op het Zweedse equivalent van GroenLinks en zeer conservatieve mensen zijn bereid diepzinnigheid en waarheid te zien, terwijl het aantoonbaar onzin is.
Dat is inderdaad een opmerkelijk onderzoek uit Zweden.
Dat men zoiets onderzoekt bedoel ik dus.
Maar dat komt doordat Groenlinkse stemmers worden vergeleken met Trump aanhangers ?

Dat die twee groepen op dezelfde manier denken ?
Tenminste als ik onderstaand bericht uit het artikel mag geloven.
Veel mensen die de Zweedse versie van GroenLinks stemmen, bleken bereid om diepgang te zien in humbug. Dat verbaasde de onderzoekers, een soortgelijk Amerikaans onderzoek toonde aan dat daar juist Trump-aanhangers met boter en suiker in bullshit tuinden. Niemand die hen zal verwarren met Zweedse bloemenkinderen.
En het volgende vind ik ook opmerkelijk:
Hoe is deze uitkomst te verklaren? Het gaat misschien om een ‘onkritische openheid ten opzichte van nieuwe ideeën’, zo schrijven de onderzoekers zelf. En een ‘meer intuïtieve cognitieve methode’ bij de stemmers op GroenLinks. Wetenschappelijke taal voor naïeve schapen die achter iedere nieuwe messias aanhollen. Daar schrokken de onderzoekers zo van, dat ze direct aankondigden het fenomeen nader te gaan onderzoeken.

Ik zie dat van die schapen en Messias niet in het bericht staan waar de link naar verwijst, maar misschien staat het in het originele bericht.
Die kan ik niet vinden.

Wat mij interesseert is als de onderzoekers dit wel zo bedoelen waarom men van de resultaten daarvan zo schrok ?
Waren ze ook zo geschrokken als het alleen bij Trump aanhangers was voortgekomen ?

Want daar kwam het dus voor maar als het wat men noemt bij de Zweedse bloemenkinderen ook voorkomt schrikt men?
En gaat men gauw het fenomeen nader onderzoeken ?
Want Groenlinkse mensen kunnen niet in onzin geloven maar Trump aanhangers wel ?
Of zie ik het verkeerd ?

Dus waarom is mijn vraag.
Ben ik gewoon nieuwsgierig naar.
Maar vrees dat de onderzoekers dat niet gaan uitleggen.

En eigenlijk denk ik dat ik het antwoord al weet. :peace:

https://journals.sagepub.com/doi/full/1 ... 7219830415

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Tammy » 19 dec 2019, 15:36

Maar laten we eens kijken wat de onderzoekers denken waardoor deze uitslag is ontstaan en dat zal natuurlijk niet voor alle Groenlinkse stemmers gelden.
Maar die ze hebben ondervraagd.
Hoe is deze uitkomst te verklaren? Het gaat misschien om een ‘onkritische openheid ten opzichte van nieuwe ideeën’, zo schrijven de onderzoekers zelf. En een ‘meer intuïtieve cognitieve methode’ bij de stemmers op GroenLinks.
Hoe ik over de Nederlandse tak van Groenlinks denk is bekend en daar ga ik niet meer over uitweiden.
Maar zou wat hier boven staat de uitslag van het onderzoek kunnen verklaren ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Vitharr » 19 dec 2019, 18:21

Tammy schreef:
19 dec 2019, 15:36
Maar laten we eens kijken wat de onderzoekers denken waardoor deze uitslag is ontstaan en dat zal natuurlijk niet voor alle Groenlinkse stemmers gelden.
Maar die ze hebben ondervraagd.
Hoe is deze uitkomst te verklaren? Het gaat misschien om een ‘onkritische openheid ten opzichte van nieuwe ideeën’, zo schrijven de onderzoekers zelf. En een ‘meer intuïtieve cognitieve methode’ bij de stemmers op GroenLinks.
Hoe ik over de Nederlandse tak van Groenlinks denk is bekend en daar ga ik niet meer over uitweiden.
Maar zou wat hier boven staat de uitslag van het onderzoek kunnen verklaren ?
Links staat bekend als progressief en rechts als conservatief maar die termen zijn misleidend. Trump voert regressieve politiek (eigen volk eerst) en Groenlinks pretendeert progressieve politiek te voeren. Beiden zeggen hoop te bieden op een verandering van de status quo die menigeen niet bevalt. Dat is een vorm van populisme die idealisme als voedingsbodem gebruikt. Een idealist in die zin is gevoeliger voor volgzaam gedrag. Maar eerlijk gezegd verwacht ik een soortgelijke uitkomst bij PVV of FVD stemmers. Hoewel de wensen anders zijn is de motivatie immers gelijk. Ook deze stemmers willen verandering van de status quo.

Maar dit onderzoek toont wederom aan dat politiek niets met feiten van doen heeft. Illusie is het toverwoord.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Mypos » 19 dec 2019, 20:47

Het is toch best wel ontluisterend om te zien wat voor vormen de Anti Groen Links obsessie aanneemt hier op het forum. En dat er dan niet gezien wordt dat degene die dit leuk vinden of "bewijs" noemen zelf in het andere hokje wat in het onderzoek wordt genoemd passen....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Tammy » 20 dec 2019, 04:49

Vitharr schreef :
Een idealist in die zin is gevoeliger voor volgzaam gedrag. Maar eerlijk gezegd verwacht ik een soortgelijke uitkomst bij PVV of FVD stemmers.
Maar niet bij een partij als GroenLinks Vitharr ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Vitharr » 20 dec 2019, 08:08

Tammy schreef:
20 dec 2019, 04:49
Vitharr schreef :
Een idealist in die zin is gevoeliger voor volgzaam gedrag. Maar eerlijk gezegd verwacht ik een soortgelijke uitkomst bij PVV of FVD stemmers.
Maar niet bij een partij als GroenLinks Vitharr ?
Jawel hoor. Het woordje 'ook' was ik blijkbaar veegeten.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoek: stemmer GroenLinks gelooft eerder onzin

Bericht door Tammy » 20 dec 2019, 08:16

Ok duidelijk nu Vitharr. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie