Hoe objectief is ons geheugen?

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Hoe objectief is ons geheugen?

Bericht door taigitu » 13 jan 2020, 09:52

Hoe objectief is ons geheugen?

3 januari 2020

Ons geheugen is verre van objectief. Het lijkt helemaal niet op een harde schijf van een computer.


We zijn vaak verwonderd over de fouten die ons geheugen maakt.
Toch hebben we de stellige indruk dat het over het algemeen behoorlijk accuraat is. Klopt dat wel?

Het is en blijft een vreemde maar onontkoombare vaststelling. Het leven dat we echt beleven, bestaat telkens maar in dat ene, vluchtige moment dat we het nu noemen. En elk nu-moment behoort vrijwel onmiddellijk tot het verleden. We hebben een toekomst voor ons, maar daar hebben we nog geen directe ervaring mee. Verder bestaat alles uit herinneringen. Dat betekent, dat onze persoonlijkheid, onze biografie, onze subjectieve identiteit, is opgebouwd uit wat zich in ons geheugen bevindt. Zonder de mogelijkheid om herinneringen op te slaan, zouden we geen subjecten zijn. Het woordje ik, en alle andere persoonlijke voornaamwoorden, zouden betekenisloos worden.

Het is een geruststellende gedachte, dat je weet wie je bent dankzij een inzicht in jouw biografische geschiedenis. Maar wat als blijkt dat jouw herinneringen niet altijd stroken met de ervaringen zoals ze zich reëel voordeden? Veel van onze ervaringen worden domweg niet opgeslagen, en ons geheugen kan ons parten spelen.

"Ik dacht dat ik die film nog niet eerder zag, maar na tien minuten kijken zie ik mijn vergissing in." "Mijn vriendin was ervan overtuigd nog nooit in dat restaurant te zijn geweest, tot ze het huisaperitief proefde." We zijn vaak verwonderd over de fouten die ons geheugen maakt. Toch hebben we de stellige indruk dat het over het algemeen behoorlijk accuraat is. Het meeste van wat we ons herinneren, zo denken we, strookt met hoe het echt gebeurd is. Mocht dat niet zo zijn, dan heeft dat ernstige consequenties. Is het beeld dat ik van mijzelf heb dan nog wel reëel? Is mijn identiteit dan nog wel echt? Als mijn herinneringen niet betrouwbaar zijn, wie is die ik dan die een exponent is van die herinneringen? Is mijn zelfbegrip slechts een illusie?

Het is een bijna onverdraaglijke en onwenselijke gedachte dat we de waarheidswaarde van onze herinneringen niet kunnen vertrouwen. Toch is net dat in essentie de boodschap van het geheugenonderzoek van de voorbije dertig jaar. Ons geheugen is verre van objectief. Het lijkt helemaal niet op een harde schijf van een computer, waarop we normaliter op correcte wijze informatie opslaan, tenzij we ermee sjoemelen. Verre van: het geheugen is uitermate selectief en creatief. Het slaat sommige ervaringen op als herinneringen, andere helemaal niet. Het wist weer andere herinneringen, knipt er stukken uit en weeft er delen uit andere herinneringen doorheen. Het maakt zelfs zonder scrupules gebruik van informatie die niet tot onze persoonlijke biografie behoort. Wat we in boeken en kranten lezen of in films zien, kan onderdeel worden van onze herinneringen alsof we het zelf beleefden.

Het blijkt zelfs relatief eenvoudig om ronduit valse herinneringen in het geheugen te planten. De Amerikaanse geheugenpsychologe Elizabeth Loftus toonde aan dat traumatische herinneringen, bijvoorbeeld met betrekking tot seksueel misbruik tijdens de kindertijd, kunnen ontstaan tijdens gesprekken met een therapeut die suggestieve vragen stelt.






Afbeelding

Voor enkele mensen is het mogelijk om precies te vertellen wat er op welk moment er iets is voorgevallen.......


Sterk autobiografisch geheugen door afwijkende hersenstructuur


31 juli 2012

UTRECHT – Mensen met een zeldzaam vermogen om zich elk detail van hun eigen leven te herinneren, blijken een sterk afwijkende hersenstructuur te bezitten.
Enkele jaren geleden ontdekten wetenschappers dat er een kleine groep mensen bestaat met een bijzonder sterk ontwikkeld vermogen om de tijdlijn van hun eigen leven te reproduceren.
Er zijn volgens verschillende bronnen 6 tot 20 mensen bekend met dit 'Highly Superior Autobiographical Memory (HSAM)', ook wel aangeduid als hyperthymesia.

Levensverhaal
Voor de Amerikaanse hersenonderzoekster Aurora LePort van de Universiteit van Californië te Irvine was het interviewen van de mensen met HSAM 'verbijsterend'.
"Je geeft ze een datum, en ze hebben meteen een antwoord. De dag van de week herinneren ze zich direct; ze denken er niet eens over."
Volgens LePort kan onbeperkt door het levensverhaal worden gewandeld, waarbij de talenten '99 procent nauwkeurig' zouden zijn.

Decimalen van pi
In tegenstelling tot andere mensen met zeer goede geheugens is hun talent echter uitsluitend gereserveerd voor autobiografische gebeurtenissen.
Ze scoren niet bovengemiddeld bij standaard geheugentests, waarbij mensen willekeurige zaken moeten onthouden.
"Ze zijn 180 graden verschillend van de normale geheugenkampioenen die zich vele decimalen van het getal pi kunnen herinneren,
of andere lange cijferreeksen", zegt LePort.
"En dat maakt het onderzoek juist zoveel interessanter; het laat echt zien dat we hier stuiten op een heel specifiek soort geheugen."

Bekijk een interview met een bekende HSAM-persoon:


Dichtere hersenmassa
LePort heeft samen met collega’s bij 11 mensen met HSAM de hersenen gescand en bij hen allemaal belangrijke afwijkingen gevonden in negen hersengebieden.
Daarnaast blijken de onderzochte personen door extra witte stof over een hechtere verbinding tussen de centrale hersenen en de frontaalkwab te beschikken.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het vakblad Neurobiology of Learning and Memory.

https://www.nu.nl/wetenschap/2871596/st ... ctuur.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe objectief is ons geheugen?

Bericht door univers » 13 jan 2020, 10:33

Hoe objectief is ons geheugen?
Als een vergiet. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Hoe objectief is ons geheugen?

Bericht door Gast1 » 13 jan 2020, 17:38

Hoe objectief is ons geheugen?
Niet.

Het geheugen wordt al in de baarmoeder geconditioneerd.
Direct na de geboorte gaat die conditionering onmiddellijk verder en vooral in de eerste -pak 'm beet- 4 jaren nemen we als mensje het meest op.
Conditioneringen pur sang en dat blijft maar doorgaan totdat we naar het hiernamaals vertrekken.

NU.nl stelt zich een vraag zoals door mij geciteerd, maar geeft daarna zelf al het antwoord:
Ons geheugen is verre van objectief.
... en dat gebeurd wel vaker bij de media, zoals dus ook bij NU.nl ...

Plaats reactie