Mannen in de ’overgang’

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Mannen in de ’overgang’

Bericht door Tammy » 16 jan 2020, 10:19

Beste heren van dit forum . :grin:
Bestaat de “overgang” oftewel de midlifecrises voor mannen wel ?
Of is het een excuus om bepaalde gedragingen te rechtvaardigen ?
Ik ben geen man dus ik weet het antwoord niet.
Maar ben benieuwd hoe jullie deze benaming zien.
Aan de onderzoekspoll in het artikel hecht ik niet echt veel waarde aan, ik heb niks met polls.
Weet nooit of ze echt zijn.
Maar jullie eigen mening vind ik wel interessant.

<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Mannen in de ’overgang’

Hoewel de meningen verdeeld zijn over het al of niet bestaan van de ‘midlifecrisis’ vindt bijna driekwart deze ’tweede pubertijd’ wel wat overdreven. „Onzin, mensen hebben geen mentale weerstand meer. De crisis is een vlucht van de realiteit van het leven.”

Afbeelding


Volgens een onderzoek van het Amerikaanse Dartmouth College zou men tussen de 46 en de 55 jaar het meeste last hebben van de ’midlifecrisis’, een term die in 1965 werd bedacht door psychoanalyticus Elliott Jaques. De helft van de respondenten gelooft in het bestaan van dit fenomeen. „Een periode waarin je beseft dat het niet beter zal worden. Fysieke aftakeling is merkbaar, je kinderen hebben je bijna niet meer nodig, verder carrière maken zit er niet meer in. Je moet afscheid nemen van een periode”, zegt iemand die net als 20 procent van de deelnemers uit ervaring zegt te spreken. Iemand anders: „Het is een periode waarin men er alles aan doet om nog niet oud te zijn. Men wil dan nog even knallen, de dingen doen die men nog ’op de plank had liggen’, je weer even jong voelen”. Een ander vult aan: „Op je werk ben je te jong voor je pensioen en te oud om serieus genomen te worden door jongere collega’s.

Lees het volledige artikel op onderstaande link:

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/20059 ... e-overgang

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mannen in de ’overgang’

Bericht door univers » 16 jan 2020, 10:23

Nergens last van, ben nog steeds aan het puberen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Mannen in de ’overgang’

Bericht door Fenna » 16 jan 2020, 10:34

Houden zo. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mannen in de ’overgang’

Bericht door Tardis » 16 jan 2020, 14:54

Dat vrouwen in de overgang raken is overduidelijk: die raken als het ware van de leg, de eitjes zijn op. Kennelijk vond iemand (Elliot Jacques?) het nodig dat mannen niet achterbleven en ook recht hadden op een overgang. Als je dan roept dat mannen in de menopauze raken zijn er als vanzelf wel mannen die vinden dat dit inderdaad zo is. Veel mensen (M/V) zijn suggestiebel en dus ontvankelijk voor wat een zelfverklaarde expert de wereld in roeptoetert.

Terwijl vrouwelijke leeftijdsgenoten in de overgang zijn, of al zijn geweest kan ik voor mezelf niets verzinnen dat aan iets als een overgang doet denken. Anders dan in de tekst gesuggereerd wordt heb ik (57 jaar) helemaal niet het idee dat alles bergafwaarts gaat. Ik ben misschien iets ambitieuzer geworden dan voorheen, iets wijzer ook, en ik heb me in de loop van mijn leven een paar doelen gesteld die ik nog moet realiseren. Ik zit momenteel midden in een van die realisatieprocessen, dus ik vermaak me prima. Ik vind sowieso dat ik een leuk leven heb. Kortom: nee, midlife crisis / mannelijke overgang / menopauze, nergens last van. In eerste instantie dacht ik dat de overgang bij mannen vooral inbeelding is. Maar dat lijkt me bij nader inzien een te gemakkelijke conclusie. Misschien hebben de mannen die een midlife crisis ervaren het idee dat de dromen of wensen die ze hadden niet zijn uitgekomen en niet zullen uitkomen. Een beetje teleurgesteld zijn in zichzelf.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Mannen in de ’overgang’

Bericht door Gast1 » 16 jan 2020, 15:12

:post:

Tijdens het leven van een man gebeurd er van alles, of er kan van alles gebeuren.
Dat kan op elke leeftijd.

Uiteraard geldt dat ook voor een vrouw, maar bij een vrouw is er toch écht een afwijkend iets t.o.v. een man.
En dat schrijft Tardis juist.

Terug naar de man:
Als je je in een een leeftijd bevindt van tussen de 46 en 55 jaar en het wijkt af van het 'normale' (bestaat dat wel?) dan kan het afgeschoven worden op een midlifecrisis.
Ik kan er enkel om glimlachen.

Plaats reactie