‘Psychopaten goede leiders’

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door taigitu » 05 feb 2020, 14:34

‘Psychopaten goede leiders’

25 oktober 2012

Psychopaten hebben de juiste eigenschappen om chirurg te worden.
Ze zijn niet sentimenteel, durven harde beslissingen te nemen en ze kunnen zich enorm concentreren.
Toch is hét beroep waarin je psychopaten het meest tegenkomt dat van directeur.
Ook advocaten en priesters zijn beroepen waarin psychopaten zich thuis voelen.

Dat zei psycholoog en auteur Kevin Dutton gisteravond bij de presentatie van zijn boek The Wisdom of Psychopaths
op een evenement van het blad Scientific American. Dutton bestudeerde tientallen psychopaten en komt tot de conclusie
dat velen van hen gewoon in de maatschappij meedraaien.
Sterker nog, door hun karakteristieke persoonlijkheden zijn het vaak mensen die goede banen hebben en leiding geven.
De Amerikaanse president Richard Nixon was volgens sommigen een paranoïde narcist.


Afbeelding
De Amerikaanse president Richard Nixon was volgens sommigen een paranoïde narcist.

Dutton denkt dat psychopaten juist in onze huidige tijd erg op hun plaats zijn.

We waarderen agressie, charme en onbevreesdheid, karakteristiek voor een psychopaat.
Niet voor niets is een serie over een sympathieke seriemoordenaar – Dexter – momenteel een grote hit.
Volgens Dutton geeft de serie een heel goed beeld van hoe deze mensen in elkaar zitten.

Dat politici en directeuren van grote ondernemingen vaak last hebben van persoonlijkheidsstoornissen, is al langer bekend.
De Turkse psycholoog Vamik Volkan publiceerde een paar jaar geleden een studie naar bekende politieke leiders als Nixon, Atatürk en Milosevic.
Hij kwam tot de conclusie dat het in ieder geval allemaal narcisten zijn en dat ze waarschijnlijk meer psychische en psychiatrische problemen hebben.

Een studie uit 2005 van de universiteit van Surrey (GB) constateerde dat er in directiekamers vaak net zo veel narcisten en psychopaten rondlopen
als in gevangenissen en psychiatrische instellingen. De Groningse hoogleraar Kees Cools ontdekte dat de 25 grootste financiële schandalen
van de afgelopen jaren (Enron, Ahold) allemaal door narcistisch gedrag van directeuren zijn veroorzaakt.

Succesvol met mentale stoornis

Vincent van Gogh, schilder (waanvoorstellingen)
John Nash, Nobelprijswinnaar (schizofrenie)
Laurence Olivier, acteur (sociale fobieën)
J.K. Rowling, schrijfster (depressie)
Gary Numan, muzikant (asperger)
Sadam Hoessein, dictator (extreem narcisme, psychopaat)

http://www.faqt.nl/recent/psychopaten-goede-leiders/

Zo kan ik er hier in de regering ook wel een paar aanwijzen......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Gast1 » 05 feb 2020, 17:14

Ik wist het wel ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door univers » 05 feb 2020, 17:17

Zo kan ik er hier in de regering ook wel een paar aanwijzen......
Ik denk dat je dan handen tekort komt. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Fenna » 05 feb 2020, 19:29

taigitu schreef:
05 feb 2020, 14:34
Zo kan ik er hier in de regering ook wel een paar aanwijzen......
Dat wil al gauw.
Onze regering is een open inrichting.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Gast1 » 06 feb 2020, 07:54

Het zou kunnen dat ‘Psychopaten goede leiders’ zijn, maar ik vraag me af of dat wel klopt.
Alle 'goede leiders' hoeven geen psychopaten te zijn ... en wat is nou écht een 'goede leider' ... [think]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door MetalPig » 06 feb 2020, 08:10

Gast1 schreef:
06 feb 2020, 07:54
en wat is nou écht een 'goede leider' ... [think]
Ja precies, dat is nogal subjectief [think]


Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Determinist » 06 feb 2020, 09:30

Gast1 schreef:
06 feb 2020, 07:54
Het zou kunnen dat ‘Psychopaten goede leiders’ zijn, maar ik vraag me af of dat wel klopt.
Alle 'goede leiders' hoeven geen psychopaten te zijn ... en wat is nou écht een 'goede leider' ... [think]
Om te weten wat deze man bedoelt zou je eerst het boek moeten lezen. Ik neem niet aan dat hij het heeft over "alle" psychopaten en "alle goede" leiders.

Het is waar dat niet alles wat te leiden valt met elkaar te vergelijken is.
Het hangt af van de context.

Een goed voorbeeld is een zogenaamde verander manager. Deze wordt voor korte tijd in een organisatie geplaatst met als doel schoon schip te maken of iedereen (weer) de juiste kant op te sturen.
Om dit "goed" te doen moet je een bepaald karakter hebben. Een zachte mensen-manager zal in vele gevallen niet "goed" doen. je hebt een killer nodig.
Iemand die recht voor zijn raap is, durft te zeggen wat gezegd moet worden en zich niet laat afleiden door smoesjes en "zieligheden".

Mijn ervaring is dat deze verander managers, die ik in de loop der jaren langs heb zien komen, op het randje van narcisme staan en in sommige gevallen ver daarover.
Geen prettige figuren. Ze kijken dwars door je heen en laten echt weten wat je fout doet en geen fuckups tolereren.
Echter deze leiders krijgen het wel voor elkaar. Ze moeten ook weer snel weg zodra het werk gedaan is, want samenwerken kunnen ze niet. Op naar de volgende verander klus dus.

gusteman

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door gusteman » 06 feb 2020, 09:39

Gast1 schreef:
05 feb 2020, 17:14
Ik wist het wel ...
14 uur en veertig minuten later
Gast1 schreef:
06 feb 2020, 07:54
Het zou kunnen dat ‘Psychopaten goede leiders’ zijn, maar ik vraag me af of dat wel klopt.
:shock:

Ja ... "het kan verkeren" zei Bredero :mrgreen:

Is dit nou zo'n voorbeeld van 'de nacht brengt raad' ... of is het eerder 'bezint eer ge begint'?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door taigitu » 06 feb 2020, 10:04

Gast1 schreef: ↑
06 feb 2020, 07:54
en wat is nou écht een 'goede leider' ... [think]

Zonder vrouwelijke leider zou het leven van deze dieren een stuk moeilijker zijn

Terwijl wij onze stinkende best doen voor meer vrouwen in de top, gaat dat bij sommige diersoorten vanzelf.
Bij deze diersoorten hebben de vrouwtjes standaard de touwtjes in handen, meldt de BBC (en dit kunnen we van ze leren).

Afbeelding
Vrouwelijk leiderschap in de dierenwereld.

We knokken tegen de loonkloof, schrijven talloze zelfhulpboeken over gelijkheid op de werkvloer en omarmen alle vrouwen die de top bereiken.
Helaas is vrouwelijk leiderschap voor mensen nog niet de normaalste zaak van de wereld. Maar voor dieren is dat wel anders!
Bij hyena's, orka's, bonobo's en olifanten zijn het de vrouwen die met de scepter zwaaien.

Hoe dat zit, legt hoogleraar diergedrag Jennifer Smith haarfijn uit in haar onderzoek.
En van deze vrouwelijke dominantie in het dierenrijk, kunnen wij volgens haar ook nog best wat leren!

1. Bij de bonobo’s bewaken vrouwen de vrede

Maar liefst 99% van ons DNA is hetzelfde als dat van chimpansees en bonobo's. En hoewel bij chimpansees de mannetjes de broek aan hebben,
is dat bij de bonobo’s wel anders. “De vrouwelijke bonobo’s bepalen de reisplannen, zijn perfecte bemiddelaars bij ruzies, organiseren het eten
en mogen vervolgens ook als eersten eten”, zegt onderzoek Takeshi Furuichi van de universiteit van Kyoto.

“En al komt het tot een potje matten met de mannetjes, dan winnen de vrouwen gegarandeerd zolang ze maar samenwerken.
Maar vaak zijn de vrouwtjes eerder vrede- en rustbewaarders. Met de vrouwen aan het roer, is de bonobo-samenleving een stuk relaxter.”

Afbeelding
Maar liefst 99% van ons DNA is hetzelfde als dat van chimpansees en bonobo's.

2. Olifanten en orka’s overleven dankzij hun slimme vrouwen

En ook bij de olifanten en orka’s zijn vrouwen niet te missen in de top. De meeste menselijke samenlevingen zijn patrilineair, waarbij rijkdom en status
van vader op zoon worden doorgegeven. Maar bij olifanten werkt dat exact andersom, daarbij zijn het de moeders en dochters die aan het hoofd van het
(komen te) gezin staan. "Olifanten vrouwtjes worden geboren als leider", zegt Cynthia Moss, directeur en oprichter van Amboseli Trust for Elephants.

In olifanten-en orkafamilies zijn de vrouwtjes bovendien cruciaal voor het overleven. Hun geheugen is namelijk zo sterk dat ze altijd de weg terug
kunnen vinden naar eten en drinken. De orka-grootmoeder weet als geen ander waar de zalm zwemt en de olifanten oma weet altijd water te vinden.
Deze kwaliteiten zijn noodzakelijk om te overleven en geven de vrouwtjes daarmee de leiderschapspositie.

Afbeelding
"Olifanten vrouwtjes worden geboren als leider."

3. Vrouwelijke hyena's gaan voorop in de strijd

Hyena's zijn echte teamplayers. Niet alleen de dominerende mannen zijn van belang, maar ook de input van de vrouwtjes is niet te missen.
Vrouwen hyena’s zijn groter dan de mannetjes en gaan in het als echte waaghalzen voorop naar het gevaar. Vervolgens zijn het de mannetjes
die domineren tijden heetst van de strijd, maar de vrouwen zijn cruciaal in de aanval.

De onderzoekers merken op dat het belangrijk is om leiderschap niet te verwarren met dominantie. "Leiderschap is iets dat gebeurt
omdat er een probleem is dat opgelost moet worden door een soort gecoördineerde actie", zegt co-auteur Mark van Vugt,
professor aan de evolutionaire psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Nadat het territorium is uitgevochten, en er betrouwbare allianties zijn gevormd, bundelen de vrouwtjes hun krachten voor een ander potentieel risico.
Zoals bijvoorbeeld een aanval van een andere groep hyena’s of een andere diersoort. En daarnaast zijn vrouwelijke hyena’s ook een fantastisch goed
in het bewaren van de rust binnen het territorium.

En dit kunnen we van ze leren

Als we kijken naar het vrouwelijk leiderschap in de dierenwereld van deze voorbeelden, dan zien we dat de vrouwtjes heel vaak samenwerken.
Het lijkt er dus sterk op dat het vormen van coalities cruciaal is.

Smith geeft de #MeToo-beweging als menselijk voorbeeld. "Iedereen raakt betrokken, en het maakt niet uit hoeveel brute kracht je hebt", zegt Smith.
“Deze virtuele coalities van vrouwen die zich vormen beïnvloeden echt de maatschappelijke uitkomsten. Dat is leiderschap, en dat spreekt direct
tot wat we zien in bonobo's, hyena's en deze groepen die hun krachten bundelen."

We zijn dus al aardig op weg naar ‘het gewoner worden van vrouwelijk leiderschap’. Maar, we zijn er zeker nog niet.
En als we dus het reilen en zeilen van het dierenrijk moeten geloven, is bonden met je de vrouwen om je heen een topplan!

Dus als de wiedeweerga netwerken maar! Teamwork makes the dream work!

https://jinek.kro-ncrv.nl/wetenschap/zo ... ijker-zijn


Dus toch meer ruimte geven en acceptatie van vrouwelijk leiderschap.
Dan komt alles goed..... Heus, geloof me.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door gusteman » 06 feb 2020, 11:08

jinek/kro-ncrv schreef:Zonder vrouwelijke leider zou het leven van deze dieren een stuk moeilijker zijn

Terwijl wij onze stinkende best doen voor meer vrouwen in de top, gaat dat bij sommige diersoorten vanzelf.
Bij deze diersoorten hebben de vrouwtjes standaard de touwtjes in handen, meldt de BBC (en dit kunnen we van ze leren).
In hoeverre heeft dit te maken met Psychopathie bij goede leiders?
jinek/kro-ncrv schreef:Als we kijken naar het vrouwelijk leiderschap in de dierenwereld van deze voorbeelden, dan zien we dat de vrouwtjes heel vaak samenwerken.
Het lijkt er dus sterk op dat het vormen van coalities cruciaal is.
Een coalitie is een samenwerkingsakkoord tussen groepen van verschillende origine; samenwerking binnen één en dezelfde groep heet 'een afspraak'.

Gast1

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Gast1 » 06 feb 2020, 11:54

Zonder vrouwelijke leider zou het leven van deze dieren een stuk moeilijker zijn
... en niet enkel bij de dieren taigitu: :post:

Een :post: van mij gaat ook naar Determinist. ;P!

Tja, en dan gusteman ... :mrgreen:
gusteman schreef:
06 feb 2020, 09:39
Gast1 schreef:
05 feb 2020, 17:14
Ik wist het wel ...
14 uur en veertig minuten later
Gast1 schreef:
06 feb 2020, 07:54
Het zou kunnen dat ‘Psychopaten goede leiders’ zijn, maar ik vraag me af of dat wel klopt.
:shock:

Ja ... "het kan verkeren" zei Bredero :mrgreen:

Is dit nou zo'n voorbeeld van 'de nacht brengt raad' ... of is het eerder 'bezint eer ge begint'?
... :-|

Komaan:
Mijn eerste citaat had betrekking op de inhoud van het openingstopic.
Mijn tweede citaat is door jou incompleet, dit is namelijk mijn gehele vraagstelling:
Gast1 schreef:
06 feb 2020, 07:54
Het zou kunnen dat ‘Psychopaten goede leiders’ zijn, maar ik vraag me af of dat wel klopt.
Alle 'goede leiders' hoeven geen psychopaten te zijn ... en wat is nou écht een 'goede leider' ... [think]
Het is dus niet zo'n voorbeeld van 'de nacht brengt raad' of eerder 'bezint eer ge begint': "nee "nee "nee

Het is veel meer een voorbeeld van jouw interpretatie en jouw 'kiezen tussen twee mogelijkheden'.
De derde mogelijkheid is immers dat je ... :mrgreen:

Misschien voor jezelf iets van 'de nacht brengt raad' ... of eerder 'bezint eer ge begint'? :wink:

Maarrrrrrrrrrr ...
gusteman schreef:
06 feb 2020, 09:39
Ja ... "het kan verkeren" zei Bredero :mrgreen:
... en daar is-tie-dan-toch: :post:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Determinist » 06 feb 2020, 12:19

Er is geen link tussen een "goede" leider (lees "geschikte") en geslacht.

Een specifieke leider hoort bij een specifieke situatie en daarom hoort daar een set van specifieke karaktereigenschappen bij.
Door te stellen dat daar beter een vrouw of een man bij hoort is hetzelfde te stellen dat er een groot of klein iemand bij past, of wel dan niet brildragend of wel dan niet kalend. Het is idioot om te denken dat iemand goed leiding kan geven aan deze mensen in deze situatie omdat deze een piemel heeft of niet.
Misschien hoe groter de piemel hoe grotere leider? Ja, een langere zaadleider wellicht.

Het gezeur om meer van dit en meer van dat wat niets te maken heeft met de kwaliteiten van personen is gedoemd te mislukken.

Je kiest kwaliteit op inhoud en niet op ongerelateerde oppervlakkigheden.
Of je nu groot of klein, zwart of wit, man of vrouw, homo of hetero etc etc bent staat los van je specifieke kwaliteiten. Je moet dus alleen daarop beoordeeld worden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Tammy » 06 feb 2020, 12:23

Helemaal met je eens Determinist. :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door taigitu » 06 feb 2020, 12:55

Determinist schreef:
06 feb 2020, 12:19

Je kiest kwaliteit op inhoud en niet op ongerelateerde oppervlakkigheden.
Of je nu groot of klein, zwart of wit, man of vrouw, homo of hetero etc etc bent staat los van je specifieke kwaliteiten. Je moet dus alleen daarop beoordeeld worden.
Dat zou je zeggen/wensen, maar de werkelijkheid is anders.
Vrouwen strijden al eeuwen voor een gelijkwaardige behandeling.



Bijna driekwart van jonge mannen heeft liever een baas dan bazin

6 juli 2018

Liefst 73 procent van de mannen onder de dertig zegt 'liever te werken voor een man', zo blijkt uit onderzoek.
Ook vrouwen geven de voorkeur aan een man: van de vrouwen in dezelfde leeftijdsgroep werkt 51,5 procent liever voor een man.


Bij mannen van alle leeftijdsgroepen geeft gemiddeld 60 procent aan liever voor een man te werken. Algemeen directeur Dennis Luyten van HR-dienstverlener Pay for People, dat opdracht gaf voor het onderzoek, noemt de uitkomsten verrassend. ,,Vooral dat de jonge generatie er zo over denkt, was iets dat ik niet had verwacht. Zeker met alle ontwikkelingen naar bewustzijn over het genderthema en meer flexibiliteit in het werken.’’

Marktonderzoekbureau Kien Onderzoek ondervroeg voor het representatieve onderzoek meer dan duizend werkende Nederlanders. Het bureau stelde onder meer de vraag of mensen liever voor een man of liever voor een vrouw werken. Overigens was 'geen voorkeur' geen optie op het antwoordformulier.

Waarom hebben werknemers liever een man dan een vrouw aan het roer? Luyten: ,,Mannelijke managers staan bekend als duidelijk en rechtlijnig, misschien vinden mensen dat prettiger om mee te werken. Aan de andere kant staan vrouwen meer voor op finesses en hebben ze meer oog voor gevoeligheden. Misschien dat er vakgebieden zijn waarin dat juist meer wordt gewaardeerd.’’

De opvatting wat een goede leider is, zoals Luyten die omschrijft, is hardnekkig. Dat zei Janka Stoker, hoogleraar Leiderschap en Organisatieveranderingskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, eind mei in een interview. ,,Bij een goede leider denken we eerder aan masculiene dan aan feminiene kwaliteiten. Een leider associëren we met daadkracht, dominantie en risicobereidheid. Die eigenschappen dichten we eerder toe aan een man dan aan een vrouw."

Het gaat volgens Stoker niet alleen over hoe we een goede leider zien, maar ook wat een stereotiepe ‘goede’ man of vrouw is. ,,Een goede vrouw is zorgzaam, kan goed luisteren, wil niet op de voorgrond treden, is niet dominant, maar wil samenwerken en de boel bij mekaar houden. Dat soort stereotypen hebben we in ons hoofd, vrouwen net zo goed als mannen." De eigenschappen die we toedichten aan een leider passen dus slecht op het beeld dat we in ons hoofd hebben van een vrouw, stelt Stoker.

Voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens Adriana van Dooijeweert ziet ook twee stereotype reacties bij mannelijke collega's. ,,Als een vrouw carrière maakt en de baas wordt, verwachten sommige mannen dat de vrouw zich in zo'n rol als een man gaat gedragen. Niks geen empatisch gedoe, rambam en ervoor gaan. Andere mannen vinden het vervelend dat een vrouw de baas wordt. Het past niet in het traditionele beeld dat ze van huis uit meegekregen hebben. Het deugt volgens hen niet.''

Bewijzen

Maar ook veel vrouwen - 54,3 procent - zien liever een man als baas. Bij vrouwen tussen de 30 en de 39 ligt dat aantal nog wat hoger. 59 procent van hen geeft de voorkeur aan werken voor een man. Hoe kan dat? ,,Ik kan me voorstellen dat er een soort kinnesinne ontstaat tussen vrouwen onderling. Als die vrouw de baas wordt, dan ben ik het zelf niet geworden is dan de redenatie, hoe kinderachtig ook. Ze willen geen andere vrouw boven zich dulden. Dan nog liever een man" zegt Van Dooijeweert.

,,Ik kan me ook voorstellen dat vrouwen liever een man als baas willen om conflict te vermijden", vervolgt ze. ,,Het lijkt soms dat na een aanvaring tussen vrouwen het daarna lang blijft dooretteren. Het duurt lang voor de lucht geklaard is. Mannen kunnen enorm hard tegen elkaar uitvallen, maar als het over is gaan ze weer redelijk snel gewoon met elkaar om. Niet dat dat altijd het geval is, maar de vrees dat het tussen vrouwen lastiger is, zou een overweging kunnen zijn voor vrouwen om liever een man als leidinggevende te hebben.''

Al met al lastig voor de vrouw die de baas is.
Luyten: ,,Je moet jezelf bewijzen voor zo’n functie, en als je dit weet is dat natuurlijk niet prettig.
Dan moet je je als vrouw nog eens dubbel bewijzen, laten zien dat je het wel kan.’’

Ook Stoker stelt dat het daarom voor een vrouw moeilijker is dan voor een man om een leidinggevende positie te bereiken, én om zichzelf te handhaven op die plek. Vrouwen belanden in een Catch22-situatie: ,,Ben je een goede leider, dan ben je al gauw een bitch. Kijk maar naar de kwestie rond president-commissaris bij ABN Amro Olga Zoutendijk. Die kreeg allerlei verwijten: ze was een manwijf en veel te dominant. Maar stelt een vrouw zich meer vrouwelijk op, dan is ze geen goede leider. Dus kiezen vrouwen er vaak voor om dan maar een goede leider te zijn en nemen ze voor lief dat ze een dominant type gevonden worden. Daar moet je wel tegen kunnen."

Genuanceerder beeld

Volgens Luyten kun je het vooroordeel tegen vrouwen als baas wegnemen door toch gewoon een vrouw aan te stellen voor de positie als zij de meest geschikte kandidaat is. ,,Alleen zo ontkracht je het idee dat vrouwen het minder goed zouden kunnen. In de uitzendbranche bijvoorbeeld zijn veel vrouwen actief, dus heb je ook veel vrouwelijke managers. Je ziet daar dat mannen een ander beeld hebben van een vrouw als baas, gewoon omdat ze dat meegemaakt hebben. Hun beeld is veel genuanceerder.’’

De leiding van het bedrijf speelt een belangrijke rol in de acceptatie van de vrouw als baas. ,, Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat er geen ruimte is voor onderbuikgevoelens of ongefundeerde oordelen. Het is de taak van de directie om haar te steunen en binnen de organisatie kenbaar te maken dat ze er vertrouwen in hebben.’’

Van Dooijeweert stelt voor te zorgen dat zowel feminiene als masculiene eigenschappen aanwezig zijn binnen een organisatie. ,,Kijk niet specifiek naar een mix van man en vrouw maar naar types die elkaar aanvullen. Soms heb je een empatisch iemand nodig, en soms juist iemand die met de vuist op tafel slaat, of het nou een man of een vrouw is.''

https://www.ad.nl/ad-werkt/bijna-driekw ... ab8d93f95/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Determinist » 06 feb 2020, 13:39

taigitu schreef:
06 feb 2020, 12:55
Dat zou je zeggen/wensen, maar de werkelijkheid is anders.
Vrouwen strijden al eeuwen voor een gelijkwaardige behandeling.
Mee eens.

Ik ben voor gelijkwaardige kansen. Maar ik ben tegen gelijkwaardige uitkomsten.
Daarom IMHO ben ik tegen het afdwingen van 50:50 uitkomsten. Een trend in hedendaagse beleidsmakers.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Vitharr » 06 feb 2020, 17:56

Determinist schreef:
06 feb 2020, 09:30
Een goed voorbeeld is een zogenaamde verander manager. Deze wordt voor korte tijd in een organisatie geplaatst met als doel schoon schip te maken of iedereen (weer) de juiste kant op te sturen.
Om dit "goed" te doen moet je een bepaald karakter hebben. Een zachte mensen-manager zal in vele gevallen niet "goed" doen. je hebt een killer nodig.
Iemand die recht voor zijn raap is, durft te zeggen wat gezegd moet worden en zich niet laat afleiden door smoesjes en "zieligheden".

Mijn ervaring is dat deze verander managers, die ik in de loop der jaren langs heb zien komen, op het randje van narcisme staan en in sommige gevallen ver daarover.
Geen prettige figuren. Ze kijken dwars door je heen en laten echt weten wat je fout doet en geen fuckups tolereren.
Echter deze leiders krijgen het wel voor elkaar. Ze moeten ook weer snel weg zodra het werk gedaan is, want samenwerken kunnen ze niet. Op naar de volgende verander klus dus.
Fascinerend perspectief Determinist. Ik ben eigenlijk best nieuwsgierig naar de tak van sport waar je deze ervaringen op hebt gedaan. Het komt op mij namelijk erg gedateerd over. Veranderingsmanagement is in de industriesectoren waar ik voorheen heb gewerkt dagelijkse kost, voortvloeiend uit het 'continuous improvement' concept. Verandering is de constante factor en de methodiek is redelijk soft te noemen.

Werkgerelateerd leiderschap is bijna een passie van me geworden. Ironisch genoeg getriggerd door het type management wat jij beschrijft. De beschrijving die jij geeft horen bij jouw 'filter'. Het voorbeeld is voor mij niet concreet genoeg om te bepalen of de personen killers zijn, of dat jij dat zo hebt ervaren. Iemand die promotie krijgt in een reorganisatie zal zo'n manager anders beoordelen dan degene die de zak krijgt uiteraard.

Het doel moet bepalend zijn. En die doelen worden nogal eens verkeerd geïnterpreteerd. Als een bedrijf moet bezuinigen en je bespaart op onderhoud als quick-win dan betaal je daar op de lange duur alsnog de rekening voor. Dit soort blunders zie je vaak bij de managementstijl die jij beschrijft. Het 'please your boss' principe is er ook zo 1. Narcisten zijn niet in staat zich te identificeren met bedrijfsbelang en jagen daarom blind naar hun doel. Een cruciaal onderdeel van de weerstand die zo'n manager 'killt' zijn de signalen dat het traject naar het doel schadelijk is voor het bedrijfsbelang. Fuckups in een veranderingstraject bestaan niet, dat zijn leermomenten. Maar je moet herhaling wel voorkomen. Daarom moet je zeker benoemen wat er beter kan. Wat jij fouten noemt zie ik als verbeterpunten.

Ik ben iemand die hierarchisch gezag niet erkent. Ik zie een bedrijf als een team. Ik ben aangenomen om schoon schip te maken en iedereen de juiste kant op te sturen. Dat gaat omlaag maar zeker ook omhoog. Ik kan zeker een killer zijn maar ironisch genoeg juist gericht op het soort manager wat jij beschrijft. Ik ervaar ze als bedreiging van het bedrijfsbelang. En ik zal het zeker zeggen zoals het is. Met een kleine modificatie beschrijf je mij hier:
Een goed voorbeeld is een zogenaamde verander manager. Deze wordt voor korte tijd in een organisatie geplaatst met als doel schoon schip te maken of iedereen (weer) de juiste kant op te sturen.
Om dit "goed" te doen moet je een bepaald karakter hebben. Een zachte mensen-manager zal in vele gevallen niet "goed" doen. je hebt een killer nodig.
Iemand die recht voor zijn raap is, durft te zeggen wat gezegd moet worden en zich niet laat afleiden door smoesjes en "zieligheden".
Situationeel leidinggeven betekent dat je een killer kan zijn, maar tegelijk ook knuffelbaar als dat 'de zaak' baat. Waarom zou je stampen op tere zieltjes? Maar als je uitgekafferd wordt mag je best wat harder reageren. Als je zakelijk een conflict met me zoekt verlies je dat omdat ik niet opgeef zolang ik adem, maar ik wil dat niet dus bepaal jij hoe lang de poppenkast duurt.

Wat je dus nodig hebt is iemand die zich niet af laat leiden, een serene focus bezit maar toch zeker voor zichzelf kan zorgen. Daar zijn ook psychische profielen van. Het leuke zijn de contradicties daarin. Een goede leider is bescheiden, die moet je dus aandragen. Dit komt omdat bescheidenheid de beste leiders markeert. Successen boek je samen, missers heeft de leider gemaakt. (Sun Tzu - The art of war :mrgreen: )

Punt is dat goed leiderschap afhangt van de omstandigheden en de leider die de meeste relevante omstandigheden beheerst is de beste. Ik ben heel sterk in stromende, energetische dynamieken maar ik heb ontdekt dat ik niets kan in stabiele, repeterende omstandigheden. En daar helpt continuous improvement me bij. Maar waar ik vooral bekend om sta is dat ik, typerend tegendraads, het rendement op de aanwezige mensen verhoog in plaats van ze te lozen. Dat is mijn fundament, daarin ben ik heel gemotiveerd en als het nodig is kill ik alle weerstand daaromheen. Dat komt inderdaad niet lekker over altijd. Je zal het niet geloven maar ik ben soms net een mens. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Vitharr » 06 feb 2020, 17:58

taigitu schreef:
06 feb 2020, 12:55
Bijna driekwart van jonge mannen heeft liever een baas dan bazin
Dat zijn geen mannen, die moeten een 'x' op hun paspoort laten zetten. Werken met vrouwen is geweldig.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Gast1 » 06 feb 2020, 18:01

:post: Vitharr!

Gast1

Re: ‘Psychopaten goede leiders’

Bericht door Gast1 » 06 feb 2020, 18:13

Determinist schreef:
06 feb 2020, 12:19
Er is geen link tussen een "goede" leider (lees "geschikte") en geslacht.

Een specifieke leider hoort bij een specifieke situatie en daarom hoort daar een set van specifieke karaktereigenschappen bij.
Door te stellen dat daar beter een vrouw of een man bij hoort is hetzelfde te stellen dat er een groot of klein iemand bij past, of wel dan niet brildragend of wel dan niet kalend. Het is idioot om te denken dat iemand goed leiding kan geven aan deze mensen in deze situatie omdat deze een piemel heeft of niet.
Misschien hoe groter de piemel hoe grotere leider? Ja, een langere zaadleider wellicht.

Het gezeur om meer van dit en meer van dat wat niets te maken heeft met de kwaliteiten van personen is gedoemd te mislukken.

Je kiest kwaliteit op inhoud en niet op ongerelateerde oppervlakkigheden.
Of je nu groot of klein, zwart of wit, man of vrouw, homo of hetero etc etc bent staat los van je specifieke kwaliteiten. Je moet dus alleen daarop beoordeeld worden.
En uiteraard mee eens.

Toch hebben veel mannen enkel hun doelen bereikt, door steun van hun vrouwen.
John Nash, Nobelprijswinnaar (schizofrenie)
... was bijvoorbeeld zo'n voorbeeld.
Prachtige film waarvan hier [ let op! spoiler!! ] de eindscène:



Bij het zien hiervan krijg ik steeds opnieuw traanvocht, een film met prachtige passende muziek:


Plaats reactie