Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door taigitu » 18 feb 2020, 10:28

Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

18 November 2019

Artiesten, muzikanten, modeontwerpers, fotografen, schrijvers… er bestaan zoveel verschillende soorten ‘creatievelingen’.

Kunst roept zoveel bewondering op over de hele wereld dankzij haar vermogen om iets te maken dat zo briljant is en dat tegelijkertijd zo intrinsiek is.
Als buitenstaanders zijn mensen vaak verbluft. Hoe hebben ze dat gedaan? Dat zou ik nooit kunnen.

Maar dat is precies was creativiteit is: de mogelijkheden zien en er kunst van maken. Sommige mensen zien iets en vragen zich af hoe het is gemaakt, terwijl creatievelingen de tijd nemen om te zien wat het kan worden.

Psychologen proberen al jaren creativiteit te meten, vaak door middel van denktaken waarbij je anders moet nadenken dan normaal, door bijvoorbeeld zoveel mogelijk gebruiksvormen te verzinnen voor gewone objecten.

Mensen die meer en meer diverse objecten kunnen zien in iets gewoons worden als creatiever gezien dan mensen die maar een paar gewone dingen kunnen verzinnen.

Een voorbeeld: ik herinner me een creativiteitstest van op de basisschool. Bij één vraag zagen we een meisje dat te klein was om het gordijn van een raam boven een deur dicht te trekken. De opdracht was om zoveel mogelijk oplossingen te tekenen waarmee het meisje wel bij het gordijn zou kunnen. Sommige leerlingen tekenden raketten onder de voeten van het meisje, of springveren, enzovoort. Anderen tekenden gewoon een stoel.

Volgens de wetenschap zijn er vijf grote persoonlijkheidskenmerken te onderscheiden. ( https://www.123test.nl/big-five-vijffactorenmodel/ )
Eén daarvan is de drijfveer achter onze creativiteit. Het gaat hier om wat we ‘openheid voor ervaringen’ noemen, of kortweg openheid. Openheid wordt gezien als de beste voorspellende factor voor prestaties op het gebied van uiteenlopende denktaken. Het is ook een voorspeller voor creatieve prestaties in het echte leven en in hoeverre iemand zich bezighoudt met alledaagse creatieve uitingen.

Sommige mensen vinden het prima om te zeggen dat een stoel gewoon een stoel is, of dat een raket alleen in de ruimte werkt. Maar anderen hebben een aangeboren nieuwsgierigheid die ze drijft om dingen vanuit alle hoeken te bekijken, wat leidt tot meer openheid.Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Wat betreft onderzoek op dit gebied, heeft Luke Smillie, docent in Personality Psychology aan de University of Melbourne, een onderzoek gedaan dat ontdekte dat open mensen niet alleen een ander perspectief op dingen hebben, maar de wereld ook echt anders zien dan een gewoon individu.

Het onderzoeksteam zei over hun eigen onderzoek:


“We wilden testen of openheid verband houdt met een fenomeen in visuele perceptie, genaamd binoculaire rivaliteit. Hier is sprake van als twee verschillende afbeeldingen ieder aan één oog worden getoond, bijvoorbeeld een rood vlak voor het rechteroog en een groen vlak voor het linkeroog. Voor de observant lijken de afbeeldingen elkaar af te wisselen. Op het ene moment zien ze het groene vlak, en het volgende het rode vlak – beide stimuli lijken wel rivalen voor elkaar.”

Deelnemers in dit soort onderzoeken zien soms een soort gemixte combinatie van beide afbeeldingen. Volgens de auteurs van de studie kunnen we dat interpreteren als een soort creatieve oplossing voor het probleem.

“Uit drie experimenten blijkt dat open mensen de mix van de afbeeldingen langer achter elkaar zagen dan de gemiddelde persoon. Daarnaast meldden ze dat ze de mix nog langer zagen als ze zich in een positieve gemoedstoestand bevonden, het soort toestanden waarvan bekend is dat ze creativiteit boosten.”

“Onze bevindingen wijzen erop dat de creatieve neigingen van open mensen effect hebben tot aan de basale visuele perceptie. Open mensen kunnen dus fundamenteel andere visuele ervaringen hebben dan de gemiddelde persoon.”

Misschien is het een frustrerende gedachte dat ‘creatievelingen’ de wereld ‘beter’ zien dan een ‘normaal’ persoon, maar het heeft ook een nadeel. Sommige mensen met een hoge graad aan openheid hebben ook vaker last van psychische problemen; ze zijn bijvoorbeeld vatbaarder voor hallucinaties.

Daarnaast bestaat iets als ‘beter’ natuurlijk ook helemaal niet. Ieder perspectief is prachtig, ongeacht hoeveel openheid er mee gepaard gaat. Toch is het interessant dat er wetenschap zit achter waarom sommige mensen dingen kunnen creëren, terwijl anderen dat gewoonweg niet kunnen.

https://www.nieuwetijdskind.com/creatie ... ld-anders/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door Gast1 » 18 feb 2020, 11:20

Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders
Ik denk niet te weten dat dat zo is, ik weet het.
Het is een kwestie van buiten het paradigma denken ... en leven.
En dat kun je ... of niet.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door MetalPig » 18 feb 2020, 13:48

Misschien is het een frustrerende gedachte dat ‘creatievelingen’ de wereld ‘beter’ zien dan een ‘normaal’ persoon,
Deze zin is opmerkelijk, omdat in het voorgaande alleen over 'anders' werd gesproken, niet over 'beter'.

Gast1

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door Gast1 » 18 feb 2020, 16:52

MetalPig schreef:
18 feb 2020, 13:48
Misschien is het een frustrerende gedachte dat ‘creatievelingen’ de wereld ‘beter’ zien dan een ‘normaal’ persoon,
Deze zin is opmerkelijk, omdat in het voorgaande alleen over 'anders' werd gesproken, niet over 'beter'.
Dat is nogal te zeggen of te schtrijven.
Het hier 'beter zien' lijkt mij in die zin wel te kunnen.
Met mijn bril op kan ik immers ook beter zien dan zonder bril.

Ik vraag me veel meer af waarom het 'misschien een frustrerende gedachte is'...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door Kristof Piessens » 22 feb 2020, 10:00

Ben creatief in de zin van multihandigheidjes te hebben, maar stel me wel vaker de vraag zoals de volgende;
Waarom zie ik 'meer' dingen die een normaal mens niet ziet om bvb mee rekening te houden ?

Nochtans heb ik een overzicht die me de mogelijkheden geeft om met mijn talenten iets te doen en daar mijn verdienste van maken, maar door blindheid (ego) zien de niet creatievelingen echter enkel wat belangrijker is dan eerst de belemmeringen te zien om de geplande activiteit, niet verwonderlijk dat de meesten dan niet gaan begrijpen waarom ik juist uitstel biedt aan het plan tot ik zeker ben dat de belemmeringen eerst weg zijn voordat ik het plan kan laten doorgaan.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door univers » 22 feb 2020, 10:15

Waarom zie ik 'meer' dingen die een normaal mens niet ziet om bvb mee rekening te houden ?
Omdat ze niet verder kijken, dan hun neus lang is.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door Kristof Piessens » 22 feb 2020, 10:25

univers schreef:
22 feb 2020, 10:15
Waarom zie ik 'meer' dingen die een normaal mens niet ziet om bvb mee rekening te houden ?
Omdat ze niet verder kijken, dan hun neus lang is.
Dat noem ik eerder rancuneuze kortzichtigheid.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door Fenna » 22 feb 2020, 11:16

Kristof Piessens schreef:
22 feb 2020, 10:25
Dat noem ik eerder rancuneuze kortzichtigheid.
Het is tevens ook gebrek aan sociale cohesie.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door taigitu » 23 feb 2020, 10:31

Ik ben een creatief persoon. Als ik naar dingen kijk houdt dat vaak niet op bij het vaststellen
dat ik iets zie. Zo maakte ik vroeger voor mijn kinderen bijna alle kleding zelf.
Liep ik langs een stoffenwinkel of op de markt voorbij een stoffenkraam dan zag ik
een lap stof en had ik beelden wat ik daar van kon maken. Precies eender met wol.
En dat kon ik ook maken zoals ik het me voorstelde. Zo ook was dat met andere dingen.
Zo heb ik vele jaren bijna alle kleding gemaakt voor zowel mijn kinderen als mijzelf.
Later hoorde ik van moeders die ook bij school stonden dat ze dachten dat ik die
kleding een boetiek kocht. Omdat de kleding altijd anders was dan wat de gewone kledingwinkels verkochten.
Zo heb ik dat ook met allerlei andere dingen. Hergebruik van dingen en ze een andere functie geven bijvoorbeeld.
Voor mij zie ik de wereld niet anders. Maar wat ik zie of voel of hoor activeert bij mijn fantasie en creativiteit.
Het is een aangeboren iets, zoals helderziendheid, of muzikaliteit en nog zoveel dingen die in je basis aanwezig zijn.
En dat lijkt me niet zo snel meetbaar omdat het volgens mij mede afhankelijk is of je in je leven
de ruimte en/of middelen hebt gekregen om het te ontwikkelen.
Een simpel voorbeeld.... Mijn vader bracht vroeger houtblokken mee van de fabriek waar hij werkte
om de kachel mee aan te maken. Daar speelden wij dan mee en bouwden van alles en combineerden
dat ook met andere dingen. Als kinderen zagen wij geen afvalhout, maar speelgoed.



Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis,
want kennis is begrensd.

Albert Einstein
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door Gast1 » 23 feb 2020, 10:47

Ik ben ook creatief op allerlei gebieden hetgeen tevens terug te vinden is in mijn (onze) kinderen.
Als kind was ik al overal in geïnteresseerd en mijn scholing alsook mijn hobby's laten dat zien.
Metaalbewerker, elektricien, bouwkundige, ornithologie, fotografie, (pen)tekenen, filosofie, oude geschiedenissen ... en ik kan nog wel even doorgaan.
Ik heb een grote aanbouw aan onze woning zelf gemaakt, metselen - tegelzetten - stukadoren - elektra en riolering - en de finishing touch,
alsook onze tuin ontworpen, aangelegd en bijna alle planten en heesters, alsook bomen zelf gekweekt.

Ja, ik zie de wereld 'anders' en mogelijk scherper dan de gemiddeld waarneembare mens.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door taigitu » 23 feb 2020, 11:17

Gast1 schreef:
23 feb 2020, 10:47
Ik ben ook creatief op allerlei gebieden hetgeen tevens terug te vinden is in mijn (onze) kinderen.
Als kind was ik al overal in geïnteresseerd en mijn scholing alsook mijn hobby's laten dat zien.
Metaalbewerker, elektricien, bouwkundige, ornithologie, fotografie, (pen)tekenen, filosofie, oude geschiedenissen ... en ik kan nog wel even doorgaan.
Ik heb een grote aanbouw aan onze woning zelf gemaakt, metselen - tegelzetten - stukadoren - elektra en riolering - en de finishing touch,
alsook onze tuin ontworpen, aangelegd en bijna alle planten en heesters, alsook bomen zelf gekweekt.

Ja, ik zie de wereld 'anders' en mogelijk scherper dan de gemiddeld waarneembare mens.
Zo ben ik ook redelijk multi-functioneel.
Ik zat als kind ook overal bovenop als mijn vader in huis bezig was en wilde ook van alles proberen.
En dat heeft gezorgd dat ik ook veel dingen heb gedaan in mijn huidige en vorige huis.
Behangen, verven, witten. een lamp ophangen, tegelen, laminaat gelegd, banden plakken en ook de finishing touch.
En allerlei andere klusjes die kunnen voorkomen in het dagelijks gebeuren.
En dat was niet alleen handig maar scheelde ook veel in de knip.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door Gast1 » 23 feb 2020, 11:55

Leuk om te lezen taigitu. Respect 👍

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mensen met creatieve persoonlijkheden zien de wereld echt anders

Bericht door univers » 23 feb 2020, 12:13

aangelegd en bijna alle planten en heesters, alsook bomen zelf gekweekt.[/quote

Geen kunst aan, doe het al jaren.

Afbeelding

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie