Coronabeleid is inhumaan

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Susan » 21 mei 2020, 11:58

voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 22 mei 2020, 10:17

:post:
Hij verwoord precies hoe ik er over denk.
Goed dat je dit hebt geplaatst Suus. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door gusteman » 22 mei 2020, 11:41

Het standpunt van 'inhumaniteit' dat de heer Kompanje hier neer zet heeft naar mijn mening veel weg van een vorm van fatalisme.

Het heeft steeds in de aard van de mens gelegen om zich te verzetten tegen alles wat het bestaan kan of zal in gevaar brengen.
Of dit verantwoord is, dat blijft een ethische discussie: persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat 'over beschermend optreden' op termijn een negatieve impact zal mee brengen.
Dat zien we trouwens ook in de wijze waarop antibiotica zowat nutteloos zijn geworden, en dit als gevolg van een ongepaste en overdreven inzet van het geneesmiddel in de voorbije decennia.

Maar het tegenovergestelde, namelijk gaan stellen dat bepaalde maatregelen rond social distancing zouden onverstandig zijn, nou, dàt zou pas echt onverstandig zijn.

Want de heer Kompanje argumenteert dan wel dat het merendeel der overleden corona patiënten op zich al (in zekere zin) ten dode waren opgeschreven zegt absoluut niets over de zin van de anderhalve meter maatregel.
Die is bedoeld om de verspreiding van het virus tegen te gaan, en men kan nu gaan beweren wat men wil, tot op vandaag heeft nog niemand kunnen aantonen dat de anderhalve meter maatregel NIETS heeft opgeleverd.
Er zijn wel heel wat gegevens die laten uitschijnen dat de maatregel wèl effectief is.

Honderd procent zekerheid zal er nooit gehaald worden, en dit komt doordat we geen absolute cijfers hebben over de al dan niet aanwezigheid van 'virionen' (virusdeeltjes) op om het even welke locatie. En aangezien de graad van verspreiding ten opzichte van de hoeveelheid aanwezige virionen niet exact kan bepaald worden moeten we het dus stellen met afleidingen, zoals bijvoorbeeld het aantal besmette personen in verhouding tot het aantal aanwezige personen.
Ongeacht hoe deze cijfers bereikt worden, elke maatregel die wordt genomen om de gevaren voor besmetting (overdracht van virionen van één persoon naar een andere of meer personen) is en blijft bij aanvang een goede maatregel.
De werkwijze van geleidelijke, gecontroleerde, afbouw van de maatregelen is de logisch daarop^volgende stap.

Men gaat er nogal makkelijk aan voorbij dat een overheid verantwoordelijk; is voor het welzijn van ALLE inwoners van het land, niet enkel voor de gezonde mensen, of de ondernemers, of de familieleden van zieken, neen, er moet met iedereen worden rekening gehouden, in casu zo'n zeventien miljoen inwoners van Nederland.

Dan stel ik hier de uitdaging voor aan iedereen die het eens is met de standpunten van de heer Kompanje: ga er eens aan zitten en bedenk maatregelen die een zo breed mogelijke beveiliging bieden voor een zo groot mogelijk percentage van die zeventien miljoen inwoners.

Ik ben benieuwd naar de voorstellen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Witte wel » 22 mei 2020, 18:52

Fenna schreef:
22 mei 2020, 10:17
:post:
Hij verwoord precies hoe ik er over denk.
Goed dat je dit hebt geplaatst Suus. ;P!
Sluit mij daar bij aan. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Fenna » 23 mei 2020, 09:22

gusteman schreef:
22 mei 2020, 11:41
bedenk maatregelen die een zo breed mogelijke beveiliging bieden voor een zo groot mogelijk percentage van die zeventien miljoen inwoners.
Die zijn er niet.
Doe dan iets aan de overbevolking.
Ik realiseer me dat dit zo langzamerhand een cliché klinkt, maar zolang je met zovelen in dit overbevolkte landje als in een mierenhoop boven op elkaar leeft is er geen remedie tegen massale besmettingen.

Mensen als gevangenen opsluiten?
Gaat op lange termijn niet werken.
Dit virus doet wat ieder virus doet, de zwakkeren opruimen.
Klinkt hard, maar het is nu eenmaal een natuurlijk verloop.

Laat mijn duidelijk zijn, ik ben ook voor leven, maar we moeten ons ook bij neerleggen dat we sterfelijk zijn en dan wil je toch niet een leven wat gedicteerd word door door rigide regeltjes?
De kwaliteit van leven is ook belangrijk zo niet het belangrijkste.
Dit telt ook voor de ouderen die verstoken bleven van bezoek van hun kinderen.
Wat heeft dat voor die mensen niet enorm veel verdriet gegeven.
Sommigen zijn echt van verdriet gestorven.

Wat heb je aan een paar maanden langer leven als je als een gevangene moet leven of zoals velen in een depressie beland en wat in sommige gevallen, i.p.v het corona virus, de dood versnelde.
Dan is de lol er snel af.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door univers » 23 mei 2020, 10:17

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 10:24

[think]

Dat mag mogelijk allemaal zo zijn, maar toch ...

Hier vlakbij, een dorpje verderop is onlangs een man overleden die niet rookte, niet dronk en een actieve sportman was.
Een man van rond de veertig jaar, geconstateerde doodsoorzaak; overleden aan het COVID-19 virus.

En misschien niet in verhouding, maar zo zijn er meerdere gevallen.
Ik blijf mijn bedenkingen er bij hebben.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Witte wel » 23 mei 2020, 10:33

Uitzonderingen blijf je altijd houden Gast1.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 10:35

Klopt Witte wel.

0,5 % van de besmette mensen overlijd aan corona in de leeftijdscategorie van jonger dan 50 jaar volgens de Chinese cijfers.
Voor wat het waard is natuurlijk.

Verstandig lijkt mij dan dus om het aantal besmettingen proberen te minimaliseren, toch?
Doen we dat niet, dan 'zou het best mogelijk kunnen zijn' ... dat iedereen besmet wordt.

Van de 17 miljoen inwoners in Nederland zullen er dan 85.000 mensen sterven in die leeftijdscategorie.
Ik ga er eens even over nadenken waarbij ik ook aan mijn dierbaren denk in die leeftijdscategorie.
Ik maak daarbij overigens ook een calculatiefoutje ...
Laten we zeggen dat de helft van de Nederlandse bevolking jonger is dan 50 jaar, dan zijn het er nog steeds 42.000 mensen.

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 10:57

Voortbordurende op het eerdere wat ik poste het volgende:
In de leeftijdscategorie van 50 tot 60 jaar is dat percentage 1,3 oftewel 221.000 mensen die overlijden.
In de leeftijdscategorie van 50 tot 60 jaar is dat percentage 3,6 oftewel 612.000 mensen die overlijden.
Ook hier weer de calculatiefout, daar deze club in totaliteit de andere leeftijdscategorie zou zijn op dat wat ik eerder stelde.
Ik schat dat er dan bij een totale besmetting in deze leeftijdscategorie van boven de 50 jaar een kleine 135.000 mensen de pijp uit gaan.

Daar komen dan die 42.000 andere bij wat op een totaal komt van 177.000 ...
Dus waar hebben we het inderdaad over.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Vitharr » 23 mei 2020, 11:51

Er duiken steeds meer aanwijzingen op dat niet alleen de zwakkeren het slachtoffer zijn maar dat de sterkeren er tevens zwakkere door worden. De ademhalingsproblemen kunnen genezen. De overige schade ziet er ernstiger uit. De piek in IC belasting zou dan slechts de eerste golf zijn waarbij inderdaad vooral zwakkeren overlijden. Het heeft er alle schijn van dat deze pandemie de levensverwachting van iedere patiënt drastisch verkort. Dat is een somber toekomstbeeld.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 13:13

Ik vind dat Klinisch Ethicus Dr. Erwin Kompanje erg makkelijk praten heeft.
Vooral met zijn eerste zin, maar ook wat hij daarna allemaal uitkraamt.
En let wel, ik luister dus vooral naar datgene wat ik hem zie zeggen.
Niet naar het gepraat van anderen er tussendoor.

Ik beleef mijn emoties tijdens zijn gepraat:

Op een of andere wijze komt hij niet prettig bij me binnen als hij weer pas bijna in de tweede minuut verder gaat met praten.
Vooral over zichzelf (maar dat wordt dan ook gevraagd) waarna hij met een voor mij vervelende lach afsluit bij 3'18" tot 3'29".
Hij blijft almaar met pretoogjes en een vervelende glimlach lullen. Hij blaakt niet bepaalt van empathie.

Mijn god zeg, wat vind ik dit een lul zeg ... tot bijna 7 minuten als Mark Rutte begint te praten (clip).
Na die clip gaat hij op dezelfde voet verder en schiet op 8'41" zelfs een beetje in de lach.

Vanaf 10" versta ik hem wat beter en tref ik e(zo lijkt het) de mens in hem aan.
Ik versta hem zelfs stukken beter en kan met hem meegaan, waarbij ik vind dat hij zeker goed gesproken heeft tot 14'38".
Mijn conclusie zou bijna zijn of Erwin niet aan gaat aanbevelen om 80 plussers een pil te geven om afscheid uit het leven te nemen.
Met hun dierbaren uiteraard, dan kunnen ze prettig heengaan, hoeven ze niet meer te lijden en ... het kost vooral geen geld meer (interpretatie mijnerzijds).

Wat hij weer terug in de auto verteld, kan ik goed volgen.
Toch vraag ik me af of hij wel beseft wat hij zegt, want ouderen kunnen jongeren ook besmetten met als gevolg dat hun dierbaren ook de pijp uit kunnen gaan.
Dat zou je die mensen in de verpleegtehuizen zitten, wél mee moeten geven.
Althans, degenen die nog helder kunnen denken.

Doe je dat niet, dan vind ik dát nog veel meer immoreel ... en dat levert mij een cognitieve dissonantie op.
En hij begint weer te lachen bij 19' ... gadverdarrie ...

Zijn hele leven denkt hij al na zegt hij ... [doh]
Dan heeft hij toch het een en het ander uit het oog verloren.
Uiteraard heeft hij zeker een paar goede punten tot 22'58" ...
Bij 23'40" begint hij heel mooi te praten en nu ga ik helemaal met hem mee, in dát wat hij vanaf dát moment zegt.

Maar dat zegt niets over het topic. NIETS!
Hij blijkt het ook niet meer te snappen en zegt niets meer over het beleid.
Wel over het gevolg, de 'samenlevingsschade' ...
Ik ben hem aan het verliezen en hij zakt weg bij mij.
Ernstig ... hij komt er ook niet meer uit zegt hij.

De afsluiting vind ik (met zijn lach) ronduit rampzalig.
Een lockdown zou ons juist hoop kunnen geven.

[doh] [doh] [doh]

De video die na deze video komt is getiteld: "We worden onnodig bang gemaakt". Maurice de Hond en Pim van Galen" ...

Waarbij het menselijk onverstand verder gaat.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Witte wel » 23 mei 2020, 14:54

De volgende video bepaald Google aan de hand van je surfgedrag Gast1.
Ik kan mij volledig vinden in Kompanje en ben ook niet zo emotioneel beladen. Mogelijk dat dat scheelt.
Strikt realistisch gezien heeft hij gewoon gelijk en niets anders dan. En je mag ook gerust een vervelende boodschap vertellen met een lach. Waarom niet.
En hij zegt niets wat tegen hem gebruikt kan worden en daarom heeft hij het ook niet over het beleid. Zou ik ook niet doen in zijn positie.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 15:16

Witte wel schreef:
23 mei 2020, 14:54
De volgende video bepaald Google aan de hand van je surfgedrag Gast1.
Yes, I know :wink:
Maar ik vond het wel grappig.
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 14:54
Ik kan mij volledig vinden in Kompanje...
Niets mis mee hoor :wink:
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 14:54
... en ben ook niet zo emotioneel beladen.
'beladen' weegt in dezen nogal zwaar.
Ik schreef dat ik mijn emoties beleef tijdens de video.
Een emotie is een innerlijke beleving, die echter niets van 'het gewicht daarvan' zegt.
Mogelijk dat mijn emotie even zwaar is dan die van jou in de andere richting.
Ik glimlach en het leest zich misschien zwaarder dan dat het is, en dat valt wel mee hoor. :wink:
Er zijn immers nogal wat meningen, maar nu heb ik nét zo'n dag dat ik hier op het forum (nog steeds) zit te chillen.
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 14:54
Strikt realistisch gezien heeft hij gewoon gelijk en niets anders dan.
... 'dat' ... (woordje vergeten) denk ik.

Tuurlijk heeft hij gelijk anders zou hij er niet achter staan, noch zou hij het zeggen.
Hoewel dat ook weer discutabel is. :mrgreen:
Iedereen heeft vanuit zijn eigen perspectief gelijk en zo heb jij en ik dat ook.
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 14:54
En je mag ook gerust een vervelende boodschap vertellen met een lach. Waarom niet.
Uiteraard mag hij dat, hetwelk ik ook niet bestrijd.
Maar tijdens het zien van zijn attitude, kleding en uitstraling werd mijn conditionering geplaagd ende aangesproken.
Mijn reactie zegt dan immers meer over mijzelf dan over hem.
En zo eenvoudig is dat. :wink:
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 14:54
En hij zegt niets wat tegen hem gebruikt kan worden en daarom heeft hij het ook niet over het beleid.
Nou, hij zegt nogal wat over dat beleid en heeft daar wel degelijk een niet mis te verstane mening over.
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 14:54
Zou ik ook niet doen in zijn positie.
Dat kun je nooit weten lieverd. :wink:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Witte wel » 23 mei 2020, 19:23

Je kent meer emoties dan je in de gaten hebt Gast1. Je ligt er nogal behoorlijk mee overhoop zo nu en dan.
Niets mis mee hoor, is menselijk.
Hij spreekt wel uit over het beleid maar treedt niet in details. Tenminste, hij laat dat stukje open.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 19:39

Witte wel schreef:
23 mei 2020, 19:23
Je kent meer emoties dan je in de gaten hebt Gast1.
Ik heb dat zeker wel in de gaten Witte wel :wink:
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 19:23
Je ligt er nogal behoorlijk mee overhoop zo nu en dan.
:grin:

Ik kan me voorstellen dat dat gedacht wordt.
Er mee bezig zijn is echter iets anders dan ermee overhoop liggen :wink:
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 19:23
Niets mis mee hoor, is menselijk.
Zeker is dat menselijk.
Ze kunnen er vaak niet mee omgaan / zijn er niet mee bezig of kunnen het geen plaats geven.
Ik benoem ze, ik erken ze moeiteloos en ik herken ze.
Doordat ik al dat bespreekbaar maak en dus ook benoem, 'lijk' ik er mee overhoop te liggen.
Maar ik lig er pas mee overhoop als ik al dat juist niet doe of kan doen.
En er zijn veel mensen die dat juist helemaal niet kunnen, en dat is misschien nog wel menselijker.
Witte wel schreef:
23 mei 2020, 19:23
Hij spreekt wel uit over het beleid maar treedt niet in details. Tenminste, hij laat dat stukje open.
Waarvan akte :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door univers » 23 mei 2020, 20:29

Ik moet witte wel gelijk geven.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 21:31

univers schreef:
23 mei 2020, 20:29
Ik moet witte wel gelijk geven.
Van wie moet je dat dan univers?
En waar heeft hij dan gelijk in?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Susan » 25 mei 2020, 10:45

Huidcontact werkt helend
Hoe komt het dat aanraking net zo belangrijk voor ons is als eten en drinken? Onze huid is behalve onze belangrijkste beschermer ook ons primaire communicatiemiddel. Het bestaat uit meer dan vijf miljoen gevoelscellen, zintuiglijke receptoren die reageren op elke aanraking, hitte, kou, pijn en genot.
Huidcontact stimuleert de zenuwuiteinden die signalen naar de hypofyse sturen, het deel in de hersenen die de hormoonwerking controleert. Hierdoor wordt bijvoorbeeld de productie van endorfine op gang gebracht, het zogenaamde ‘gelukshormoon’, waardoor je je prettig gaat voelen en waardoor ‘helende’ processen op gang komen.
Het hormoon stimuleert onder andere het immuunsysteem, de spijsvertering, de stofwisseling en het bevordert de doorbloeding en zorgt voor een diepere ademhaling. Het bloed neemt meer zuurstof op en de spieren ontspannen zich.
Door aanraking komt ook het stofje oxytocine vrij, wat ook wel het hormoon van onthaasting, genezing en verbondenheid wordt genoemd.
Het maakt zowel mannen als vrouwen ontvankelijk, sociaal en vriendelijk en het heeft dus niet alleen effect op je lijf, maar ook op je geest. Door massages wordt je als het ware in je lijf getrokken en dat is zeer belangrijk – vooral voor mensen die erg met/in hun hoofd bezig zijn.

Hier uitgebreider te volgen:
https://www.soulwoman.org/2016/12/05/he ... ment-43199
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Coronabeleid is inhumaan

Bericht door Gast1 » 25 mei 2020, 16:29

Suus, je hebt helemaal gelijk!!
Met jouw post dan, maar lezen kan ik de link niet.

Overigens denk ik inmiddels een beetje gematigder over de geplaatste video in het OT. :wink:

Plaats reactie