Het Grot Syndroom

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Het Grot Syndroom

Bericht door Tammy » 19 mei 2021, 02:43

Afbeelding

Nieuwe aandoening na tijd van corona: angst voor het ‘oude’ normaal.

Na meer dan een jaar van corona is er eindelijk perspectief. De terrassen zijn weer open – morgen ‘zelfs’ tot 20.00 uur – en zo langzamerhand gaan we ons ‘oude’ leven weer leiden. Het kan opeens snel gaan, voor sommigen iets té. De verklaring hiervoor is het ‘grotsyndroom’, de angst voor het ‘oude’ normaal.

Het ‘grotsyndroom’ is een nieuwe benaming die gebruikt wordt voor het gevoel dat mensen hebben om na de coronapandemie hun gewone leven weer op te pakken. Bij onze zuiderburen schrijven media dat zelfs vier op de tien Belgische jongeren last hebben van de aandoening. Het woord grotsyndroom wordt in België al regelmatig gebruikt.

Lees verder via link :

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/he ... tsyndroom/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Grot Syndroom

Bericht door Tammy » 19 mei 2021, 02:56

Heel apart dat ik nu net dit artikel lees.
En het is herkenbaar voor mij ook nog.
Ik zit al minstens 3 jaar praktisch thuis door operaties en de grote nasleep daarvan en toen kwam Corona ook nog.
Ook ik denk af en toe ooh help , na hopelijk een keer mijn Pfizer prik te hebben gehad dat ik dan echt de wereld weer in moet.

Ik ben mijn huiskamer zo beu maar die buitenwereld is wel groot ineens hoor.
Ik heb dat gevoel al als ik een kleine wandeling maak in mijn wijk.
Vind de grote ruimte om mij heen niet echt prettig aanvoelen .
Terwijl ik toch zou moeten denken hehe eindelijk weg uit die duffe huiskamer.

En dat zeg ik , die meid die normaal niet kan wachten om naar het vliegtuig te rennen om naar Amerika te vliegen.
Zo ver mogelijk van mijn huis weg waar ik niks mee heb, dat vond ik altijd het fijnste.
Ik hoop dat die meid weer terug komt en ik begrijp dit artikel.
Het is de lange isolatie van de buitenwereld en dat kan door allerlei oorzaken komen, niet alleen Corona natuurlijk.

Mijn dokter zei dat het normaal is die gevoelens als mensen heel lang binnen hebben gezeten.
Want ik had het daar verleden jaar al over.
Nu is er een naam voor, een hele toepasselijke naam vind ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Grot Syndroom

Bericht door univers » 19 mei 2021, 06:29

Nu is er een naam
Holbewoner. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het Grot Syndroom

Bericht door Kristof Piessens » 19 mei 2021, 06:49

mja, ik heb er geen last van hoor, ik heb leren aanvaarden dat corona er ook niet zomaar is gekomen, ook al heb ik er mijn twijfels over, het oude normaal is terugglijden in hetzelfde verhaaltje te leven zoals dat voor corona was....

Het maakt voor veel mensen niets meer uit, ze hebben de bestraffing er van ervaren, maar het probleem zit hem nu daar waar de verrassing in de toekomst nog eens kan voorkomen....wat is de kans dat er intussen al iets verandert is ?

Mensen vragen er precies om om een gestresseerd druk leven te leiden in plaats van het leven met een ontspannen houding tegemoet te komen...dat is wat corona eigenlijk wil duidelijk maken...maar men wil het oude leven terug, het moet druk zijn, niettegenstaande dat het voor jongeren belangrijk is om sociale contacten te hebben, je denkt nog niet meteen aan het feit dat je zoals iedereen wat ouder wordt en dan veranderen de behoeften en verwachtingen mee, hoe jonger hoe meer om tevreden te zijn, hoe ouder hoe minder om tevreden te zijn en deze kloof blijft een onbegrijpelijk issue...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Grot Syndroom

Bericht door Tammy » 19 mei 2021, 09:14

Wel de moderne versie Univers. :mrgreen:

Kristof ik weet niet of ik dit heb, het is herkenbaar wat er in het artikel staat.
Tenminste een stuk er van.
Het praten met mensen enz daar heb ik helemaal geen last van.
Ik klets nog net zoveel over de schutting van mijn buurvrouw als eerst , of als ik een kleine wandeling maak en praat met anderen mensen uit de straat op afstand natuurlijk klets.
Maar ik zit al een paar jaar binnen voor zeg maar 98 procent, en uiteindelijk gaat dat iets doen met een mens merk ik.

De lockdown maatregelen by the way heb ik geen moeite mee.
Vond ze altijd nog te slap maar dat terzijde.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Grot Syndroom

Bericht door Fenna » 19 mei 2021, 09:25

univers schreef:
19 mei 2021, 06:29
Nu is er een naam
Holbewoner. :mrgreen:
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie