Met alle liefde

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 15 feb 2017, 11:57

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 16 feb 2017, 12:13

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 03 mar 2017, 10:48

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 08 mar 2017, 14:14

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 16 mar 2017, 11:32

“Op de rand van het denken gebeurt het”

Is het je al ooit gebeurd, dat je zat te tobben over een probleem en plotseling zag je het. Juist op een moment dat je er niet meer aan dacht. Op dat toevallige onbewaakte en zorgeloze moment zag je het antwoord op je probleem.

Wat valt hier misschien uit te leren? Wat gebeurt er op zo’n moment? Je zit dus met een zorg, je denkt erover na, je wikt en weegt de voor- en tegenargumenten, je tobt erover. Alles wat er binnen de grenzen van je denken mogelijk is, haal je naar boven en gooi je in de arena van het begrijpen. Je koestert het idee dat als je maar goed genoeg en logisch redeneert, dat je dan toch tot een juiste oplossing zal komen. Tenslotte ben je aan het einde van je Latijn en geef je het op.

Je blijft met het probleem zitten en er is geen uitweg. Omdat je zo grondig met inzet van alles wat je maar kon bedenken het probleem of de situatie hebt onderzocht, laat je het nu rusten. Je geest tobt er niet langer over, hij zit niet meer aan het probleem te trekken en te sleuren. Hij geeft het eigenlijk op en hij wordt stil. Herken je dat?

In dat stil zijn ontdek je juist het antwoord. Dan pas kan het gebeuren. Je hebt het losgelaten. Het is niets geweldigs. Je hebt er zelfs niets voor moeten doen. Het overkomt je. Menig groot wiskundige of natuurwetenschapper is dit overkomen. Wat wil dit zeggen?

De geest heeft zijn vermogen tot denken ten volle ingezet en staat nu op het uiterste randje van alle denken zonder een antwoord gevonden te hebben. Daardoor wordt hij stil, niet uit matheid, niet uit vermoeidheid, niet omdat hij zeker is van een mogelijke oplossing. De grens van het denken is gewoon bereikt.

Daar kan het juist gebeuren omdat de geest alles wat voor het vinden van het antwoord mogelijk is, al heeft bedacht en dan zoals een motor zonder benzine stilvalt. De geest wordt spontaan stil en de krampachtigheid voor het zoeken van een antwoord verdwijnt. Dit is het moment van Keuzeloos Gewaarzijn. Het is een toestand zonder iets te verlangen, het is een gewaarzijn waaraan alle ongerustheid vreemd is. Er ontstaat aanvaarding zonder verwachting.

In die toestand vindt er directe heldere waarneming plaats. Alle ‘moeten’, alle gedwongenheid is verdwenen. Op dat moment brengen we onze mind in de beste positie om een verfrissende kijk op de problemen te laten ontwaken.


Eureka!
Yes!
Aha-erlebnis!

Wekelijkse gedachte
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 19 mar 2017, 08:52

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 19 mar 2017, 08:55

1000 knikkers

Hoe ouder ik word, hoe meer ik geniet van de zaterdagochtend. Ik vind vooral de eerste paar uur van de zaterdagochtend het meest bijzonder.

Ik ga je een verhaaltje vertellen over wat mij een paar weken geleden gebeurde.
Wat begon als een typische zaterdagochtend veranderde in één van de lessen die het leven van tijd tot tijd lijkt uit te delen.

De radio stond aan en ik hoorde een wat ouder klinkende man spreken met een mooie diepe stem. Hij had het tegen iemand over zoiets als "1000 knikkers".
Hij wekte mijn nieuwsgierigheid en ik luisterde aandachtig naar zijn verhaal:

Jan, je hebt het heel druk met je werk en ze betalen je vast goed. Maar het kan echt niet dat je elke keer zó lang weg bent van je familie. Het is moeilijk te geloven dat een jongeman als jij 60 tot 70 uur per week moet werken om de eindjes aan elkaar te knopen.
Laat me je iets vertellen, dat mij heeft geholpen om me bewust worden van mijn eigen prioriteiten en wat echt belangrijk voor me is:

Op een dag ben ik achter mijn buro gaan zitten en ik begon een beetje te rekenen. Gemiddeld worden mensen ongeveer 80 jaar. Sommigen minder, sommigen meer.
Dus ik vermenigvuldigde: 80 x 52 = 4160. Dat is het aantal zaterdagen dat een persoon gemiddeld heeft in zijn hele leven.

Nu ben ik 60 jaar, vertelde hij. Zo lang heeft het geduurd om hier over na te denken. Dit betekent dat ik al meer dan 3000 zaterdagen heb gehad. Als ik 80 word heb ik nog ongeveer 1000 zaterdagen over om van te genieten.

Ik besloot om naar de speelgoedwinkel te gaan om 1000 knikkers te kopen. Ik nam ze mee naar huis en deed ze in een grote, doorzichtige cilinder. De cilinder zette ik in mijn woonkamer waar ik hem altijd kon zien staan. Vanaf toen heb ik elke zaterdagochtend één knikker uit de cilinder gepakt en weggegooid.

Door me er elke keer weer bewust van te zijn dat het aantal knikkers minder werd, realiseerde ik me weer wat écht belangrijk voor me is, en besloot ik me daarop te richten.

Ik kan je vertellen: er is niets beters dan je tijd hier op aarde minder te zien worden om je te helpen en te motiveren om je prioriteiten te bepalen.
Laat me je nog één laatste ding vertellen vóórdat ik mijn lieve vrouw ga ophalen voor een heerlijk ontbijt. Deze morgen nam ik de laatste knikker uit de cilinder. Ik dacht dat als ik het zou redden tot de volgende zaterdag, dat mij dan wat extra tijd gegeven was.
En het enige wat wij allemaal kunnen gebruiken is een beetje meer tijd.

Het was leuk je te ontmoeten, Jan. En ik hoop dat je iets geweldigs maakt van je leven. Ik ga ervan door en ik hoop je hier weer te ontmoeten. Tot ziens!

Zelfs op de radio kon je een speld horen vallen.
De man had mij veel stof tot nadenken gegeven. Ik wás van plan om te werken die ochtend. Maar in plaats daarvan ging ik naar boven en ik wekte mijn vrouw met een warme kus. "Kom schat, ik neem jou en de kinderen mee om ergens heerlijk te ontbijten.”

"Waar komt dat vandaan?”, zei zijn vrouw met een glimlach.
"Oh, niets bijzonders, het is gewoon een lange tijd geleden dat we samen een zaterdag hebben doorgebracht met de kinderen. En kunnen we dan ook even stoppen bij de speelgoedwinkel? Ik wil graag een aantal knikkers kopen"….

1000 knikkers Wim Beek

http://gateways.typepad.com/.a/6a01b7c7 ... 970c-300wi
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 25 apr 2017, 11:35

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 25 apr 2017, 12:08

En zo is dat wat ook geldt voor degene die deze mooie notitie alhier en zojuist plaatste.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 30 apr 2017, 11:50

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 30 apr 2017, 11:58

Mooi taigitu :post:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 02 jun 2017, 08:45

Schrijver: fairouz | 28 oktober 2013

blootsvoets heel zijn leven
hij heeft zich in de stad
vrij kunnen kopen.
was eindelijk eigendom af

het eerste wat hij kocht
waren schoenen
mooie glimmende schoenen
voor op straat

zo dat iedereen begrijpt
dat hij niet meer hoeft
te buigen voor de masra
hij kan zijn hoofd heffen

daarna kocht hij een hoed
daar tikte hij tegen als teken
van respect
maar zelden nam hij hem af.

s’avonds in zijn kleine hut
die nooit meer werd afgesloten
door dat gehate hangslot
bang als men was dat hij zou
kunnen ontsnappen

daar trok hij schoenen uit. een
hoed had hij daar niet nodig
hij boog zijn hoofd
nederig en

dankte God ,als vrij man….

Fairouz

http://www.fairouz17.123website.nl
wees welkom
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 12 sep 2017, 10:56

Een citaat over gelatenheid.

In het dagelijks leven moet men zich regelmatig doen gelden om te kunnen functioneren.
En dan wil dat zomaar niet direct, dat elimineren van de eigen persoon.
Daartoe is een morele attitude, een geesteshouding nodig, die dat helpt te bewerkstelligen.
Die geesteshouding zou men kunnen omschrijven als gelatenheid.
Dat is niet zoiets als de staart tussen de benen.
Het is meer de houding die voorkomt uit een overtuigd: 'Uw wil geschiede'.
En dan niet zozeer als kritiekloze gehoorzaamheid aan veronderstelde of gefantaseerde
goddelijke wensen, maar als een uitnodigend aanvaarden van wat het leven brengt.
Als het van binnenuit 'akkoord' zeggen tegen de natuurlijke gang van het bestaan.
Waar de mens geen persoon meer is en zich herkend heeft als uitsluitend bewustzijn,
is daar ook geen wil meer. Want met die persoon verdwijnt de persoonlijke wil.
'Uw wil geschiede' is in dat geval dan ook een moeiteloze aangelegenheid zonder strijd.
En dat verschaft vrijheid.

Onbekend
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 19 okt 2017, 15:12

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Met alle liefde

Bericht door univers » 19 okt 2017, 15:42

mooi. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 19 okt 2017, 17:57

Mijn gedachten zijn voor even bij Vitharr ...
https://www.youtube.com/watch?v=gqJQk1qNbcg

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 29 okt 2017, 11:34

Het Doorgeefhuis

Iedereen heeft in zijn leven een moment dat ie verlangt naar het Doorgeefhuis.
Echter niemand wil er blijven wonen.
Daarom zijn de meeste bewoners tijdelijke passanten.

Je gaat het Doorgeefhuis binnen via een kleine voordeur.
Als je het doorgeefhuis in gaat heb je niet veel bij je. Eigenlijk alleen een koffer met wat
kleding, een toilettas en hoop op een betere toekomst. Het doorgeefhuis beschikt over
vier enorm dikke en goed geiïoleerde buitenmuren zodat de buitenwereld geen last heeft
van wat er in het huis gebeurt.

Het doorgeefhuis beschikt over meer kamers dan je je kunt bedenken, allemaal voor jou om
mee te doen wat je wilt. Daardoor heeft iedere kamer heeft zo zijn eigen kleuren, zijn
vaste bezoekers, herinneringen en geluiden. Je hoort er de echo van feesten, muziek,
vrijpartijen en toekomstdromen. Maar ook van stilte, verdriet en twijfel.

Het doorgeefhuis heeft aan de achterkant twee enorme grote openslaande deuren.
Deze deuren bieden voldoende ruimte aan alle mooie bezittingen die je had maar was
vergeten en alle nieuwe plannen, idealen en de rijkdom die je in het doorgeefhuis hebt vergaard.

Laatst liep ik langs het doorgeefhuis. Door de ramen zag ik de bewoners van de ene naar
de andere kamer rennen, naakt en vol leven, passie en zonder grenzen. Ik kon rustig door
de tuin van het huis lopen want zij hadden alleen oog voor zichzelf. Achter het huis zag ik
iemand staan met een verhuisdoos in zijn handen. Hij gaf de doos aan zijn broer die in de
verhuiswagen de doos aanpakte en opborg. Nadat de man de deur van de verhuiswagen
had dichtgedaan en er twee klappen op gegeven had zodat de bestuurder wist dat ie kon
gaan rijden, draaide hij zich om. Hij keek net als ik door de grote openstaande deuren n
aar de bewoners in het huis en glimlachte naar mij. Vervolgens kuste hij zijn geliefde en
samen reden ze weg.

Ik liep terug naar de voorkant van het huis.
Terwijl ik mijn pad vervolgde viel mijn oog op een man aan de overkant van de straat.
Hij zag mij niet, maar ik werd getroffen door de paniek in zijn ogen. Ik riep naar hem:
een stukje verder is het doorgeefhuis, 50 meter links bij de kleine deur, je kunt het niet missen.

Met veel moeite stak hij zijn hand omhoog om me nog te bedanken.
Ik volgde hem met mijn ogen en zag hem naar binnen gaan door het kleine deurtje.

Even dacht ik terug aan het moment dat ik net als die man door het kleine deurtje naar
binnen was gegaan. Mijn relatie beëindigd en geen plek om naar toe te gaan.
Ik deed mijn handen in mijn jaszakken en ik voelde mijn huissleutel in mijn hand.
Met een grote glimlach op mijn gezicht vervolgde ik mijn pad terwijl ik vrolijk een liedje floot.

https://onderdemantelderliefde.wordpres ... rgeefhuis/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 06 nov 2017, 10:46

Petra Koelewijn

Door het beluisteren van deze hypnose MP3 verschuif jij jouw aandacht van je hoofd naar je hart, je lijf en je gevoel. In je hoofd kan het soms zo druk zijn. En wat is er dan heerlijker om te ontspannen, te genieten en met je aandacht naar je hart en je gevoel te gaan.
We kennen allemaal wel de uitdrukking 'volg je hart', dat is niet voor niets. Want als je aandacht geeft aan je hart, je gevoelens en je emoties, heeft dat een diepgaand effect op de balans in je autonome zenuwstelsel en je algehele mentale gezondheid. Geniet van de heerlijke ontspanning en vooral: relax!

Uiteraard is het beluisteren van deze MP3 geen complete vervanging voor een professionele één op één hypnose sessie, maar een effectieve manier om jou dagelijks te ondersteunen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 22 nov 2017, 11:56

Ik zie uit naar de dag dat de witte jassen massaal aan de haak worden gehangen
en de apothekerswinkels veranderen in afhaalpunten voor kruiden en biogroenten.

Ik zie uit naar de dag dat ziekenhuizen veranderen in helinsghuizen waar volledige openheid
bestaat voor zowel reguliere als alternatieve technieken en middelen.

Ik zie uit naar de dag dat de vele en reeds jarenlange bestaande therapieën worden
vrijgegeven en toegepast die de grote welvaartsziekten blijvend kunnen helen.

Ik zie uit naar de dag dat artsen het achterhaald materialistisch/darwinistisch wereldbeeld
loslaten en verder kijken dan de symptomen en eindelijk beseffen dat enkel een holistische
aanpak blijvend en succesvol resultaat oplevert.

Ik zie uit naar de dag dat gezonde voeding, meditatie, spelen, natuurwandelingen,
knuffels en vrij onderzoek tot de dagelijkse standaardpraktijken van alle scholen
en universiteiten behoren.

Ik zie uit naar de dag dat mensen terug soeverein worden en zelf hun eigen heling
ter hand nemen in samenwerking met ECHTE dokters en alchemisten.

Ik zie uit naar de dag dat de geneeskunst terug gratis wordt en dat dokters mensen
gezond houden uit roeping, in plaats van mensen ziek te houden uit winstbejag.

Glenn Callens
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 31 dec 2017, 12:05

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie