Status

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Agaat

Status

Bericht door Agaat » 08 jan 2013, 19:07

Nog een mooie, in de reeks Psychologie:

Status


Het begrip status is verbonden met dat van de pikorde, de rangorde van hoog naar laag die je aantreft bij mensen en dieren die samenleven in groepen. Waar pikorde van oorsprong een biologisch begrip is, is status een begrip uit de sociologie.

Zonder de aanwezigheid van anderen, in geest of in werkelijkheid, bestaat status niet. Status ontstaat in de interactie tussen mensen. Telkens opnieuw. Een vergadering van alfamannetjes, elkaar blikken toewerpen of juist negeren, buigen voor je vrouw.

Mensen vergelijken zich met elkaar, veelal automatisch en onbewust. Altijd, elk moment. Met betrekking tot alle mogelijke aspecten van het leven en het mens-zijn. En stellen als resultaat daarvan een onderlinge rangorde vast. Continu opnieuw.

We gebruiken daarbij de regels die we daarvoor in onze opvoeding hebben geleerd en die ons door onze omgeving en cultuur worden aangereikt.

Niet verrassend leidt de constatering dat je een lagere status bezit dan een ander makkelijk tot verdriet en gevoelens van minderwaardigheid. Onze cultuur adoreert immers een hoge status, in wat dan ook. De meesten proberen daarom hun status te verhogen.

Als iemand de status die hem in een bepaalde groep toekomt pertinent niet wenst te accepteren, wanneer hij weigert zijn positie in de geldende pikorde in te nemen, kan dat leiden tot strijd, zelfs tot oorlog.

Zo kun je de inval in Irak door de Verenigde Staten in 2003 zien als een gevolg van de botsing van twee grote ego's. De ene politieke leider die niet wilde buigen voor de andere, en daarmee diens toorn over zich afriep.

Uiteindelijk is al dat gedoe rondom status en pikorde niets meer dan een afgeleid surrogaat voor de werkelijke, absolute macht binnen de groep. Die uiteraard aan slechts één persoon kan toevallen. Status is een fopspeen, een zoethoudertje. Kijk míj eens stappen, ik ben óók machtig, ik doe er óók toe.

Degenen die, bijna onmogelijk, niet meedoen aan dit spel, worden wantrouwend bekeken en zelfs verketterd. Want wat is status nou zonder de erkenning ervan door anderen? Niets.

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Status

Bericht door Zoë » 08 jan 2013, 20:26

@ Degenen die, bijna onmogelijk, niet meedoen aan dit spel, worden wantrouwend bekeken en zelfs verketterd. Want wat is status nou zonder de erkenning ervan door anderen? Niets.

:grin: ben blij dat ik dan niets ben (in de ogen van andere),zodra ik een status nodig gaat zijn gaat het niet goed meer met mij :wink:
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Agaat

Re: Status

Bericht door Agaat » 09 jan 2013, 15:12

Lieve Zoe,

Ook jij bent wel degelijk iemand! Je bent een mens, dat mag leven, dat mag ervaren..dat mag delen.. die er mag zijn, alleen al om je bestaan. Ook jij bent een kind van God, van je Ouders...

Alleen ben je iemand, die gelukkig dan niet kijkt naar afkomst, status, pikorde, of wat dan ook in die zin, en dat siert ieder mens, die zo kan redeneren. Dat is een zeer mooie eigenschap.

Persoonlijk kijk ik ook niet naar Status, afkomst, herkomst, ik behandel de mensen zoals ze mij behandelen. Dus of nu iemand een baas is, een manager een beheerder, een vals kreng, en crimineel, iemand die afgestudeerd of juist niet is..

Mij gaat het om de mens, de inhoud en het ware gezicht. Niet om alles wat zich daarom heen afspeelt...

:loveU:

Plaats reactie