De Baltische veerboot verzamelt gegevens voor zelfbewust zeilen

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 26443
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

De Baltische veerboot verzamelt gegevens voor zelfbewust zeilen

Bericht door univers » 17 nov 2020, 07:15

Afbeelding

Een dag vol veerbootreizen tussen Finland en Estland werd een van de best gedocumenteerde reizen in de maritieme geschiedenis. Camera's, sensoren, radio- en satellietnavigatie-ontvangers en zelfs microfoons registreerden elk moment van de overtochten over de Oostzee en verzamelden ruwe gegevens voor een nieuw door ESA geleid project dat AI toepast op het situationele bewustzijn van de scheepvaart - als een belangrijke stap naar volledige autonomie.

De nieuwe 212,2 m lange Megastar passagiers- en autoveerboot van de rederij Tallink was uitgerust met apparaten voor het verzamelen van gegevens voor zijn afvaarten op het drukke stuk zee tussen Helsinki en Tallinn.

De tests werden uitgevoerd door een team van het Finse Geospatial Research Institute ( FGI ) voor een ESA-project genaamd Artificial Intelligence / Machine Learning Sensor Fusion for Autonomous Vessel Navigation, of kortweg Maritime AI-NAV .

"Ons doel is om te laten zien hoe AI en machine learning kunnen worden toegepast om autonoom situationeel bewustzijn te bereiken, zodat een schip op betrouwbare wijze zijn eigen omgeving kan voelen", merkt Sarang Thombre van FGI op.

“Dergelijke autonome systemen zouden in eerste instantie worden ingezet ter ondersteuning van menselijke bemanningen, voor meer veiligheid en efficiëntie - met schepen zonder bemanning een veel langere termijn doel.

Afbeelding
Een dag vol veerbootreizen tussen Finland en Estland werd een van de best gedocumenteerde reizen in de maritieme geschiedenis. Camera's, sensoren, radio- en satellietnavigatie-ontvangers en zelfs microfoons registreerden elk moment van de overtochten over de Oostzee en verzamelden ruwe gegevens voor een nieuw door ESA geleid project dat AI toepast op het situationele bewustzijn van de scheepvaart - als een belangrijke stap naar volledige autonomie. De nieuwe 212,2 m lange Megastar passagiers- en autoveerboot van de rederij Tallink was uitgerust met apparaten voor het verzamelen van gegevens voor zijn afvaarten op het drukke stuk zee tussen Helsinki en Tallinn.

Meer :http://www.esa.int/Applications/Navigat ... re_sailing
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie