Kijken in de ziel - Fraude in de wetenschap

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Kijken in de ziel - Fraude in de wetenschap

Bericht door taigitu » 25 jul 2018, 11:51



'Kijken in de Ziel' over fraude, bedrog en de fraudezaak in de Nederlandse wetenschap

Coen Verbraak spreekt aanstaande vrijdag met de wetenschappers over scoringsdrift, bedrog, diefstal, (zelf)plagiaat en fraude.
Want fraude en malversaties komen in de wetenschap veel vaker voor dan wij denken.

'Ik geloof maar één derde van alle wetenschappelijke studies die ik lees', zegt hoogleraar psychiatrie Damiaan Denys in de uitzending.

Uiteraard gaat het ook over het fraudeschandaal rondom Diederik Stapel. Voor het eerst vertelt hoogleraar sociale en economische psychologie Marcel Zeelenberg, naaste collega en destijds beste vriend van Stapel, openhartig over de grootste fraudezaak uit de geschiedenis van de Nederlandse wetenschap. 'Mijn grootste angst was dat hij zou erkennen dat hij gefraudeerd had en aan mij zou vragen: 'Wil je me alsjeblieft helpen om dit in orde te maken?''

Waarom kon Stapel zo lang doorgaan? En hoe viel hij uiteindelijk door de mand?

In deze reeks van 'Kijken in de Ziel' staan wetenschappers centraal. Coen Verbraak spreekt zes afleveringen lang met toonaangevende wetenschappers. Het zijn natuurkundige Robbert Dijkgraaf, primatoloog/etholoog Frans de Waal, wiskundige Ionica Smeets, hersenonderzoeker Jeroen Geurts, landbouwexpert Louise Fresco, bacterioloog Roel Coutinho, kankeronderzoeker Hans Clevers, voedingsdeskundige Martijn Katan, econome Barbara Baarsma, filosoof/psychiater Damiaan Denys, psycholoog Marcel Zeelenberg en classica Ineke Sluiter.

'Kijken in de Ziel: wetenschappers' over werken aan de grenzen van het weten en zoeken naar de wetten van de waarheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie