’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Tammy » 07 nov 2018, 16:52

Afbeelding


CAIRO - Wetenschappers breken zich al jarenlang hun hoofd over het mysterie rond de bouw van piramides maar een inventieve constructietechniek zou eindelijk duidelijkheid hebben verschaft.

Wetenschappers zijn gefascineerd door de bouwwerken, met name de Piramide van Cheops, een van de Wereldwonderen. Het zou technisch gezien nauwelijks mogelijk zijn geweest om dit bouwwerk te maken. Nu komt daar eindelijk helderheid over, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Liverpool.

In een oude groeve zijn aanwijzingen gevonden voor een inventieve hellingtechniek met houten palen erin. Een team van arbeiders zou de stenen van 25 tot 80 ton op die manier naar boven hebben kunnen brengen, 4500 jaar geleden, ver voor geavanceerdere technieken voorhanden waren.
Eerder werd al vermoed dat mogelijk hellingen werden gebruikt, maar veelal werd gesproken over een hellingsgraad van rond de tien procent. De helling die toevallig werd opgeduikeld in een groeve, heeft zeker 20 procent, zo meldt de universiteit.

Katrol-systeem.

Bovendien zijn gaten gevonden aan weerszijden van de helling, die suggereren dat er dikke palen in werden gezet, vertelt onderzoeker Roland Enmarch. Om die palen zouden touwen met katrollen zijn gespannen.

„De opstelling zorgt ervoor dat de mensen precies goed kunnen staan opgesteld, en alle krachten dezelfde richting in werken”, vertelt Enmarch tegen The Times.

’Stom’ toeval.

Dat de helling per toeval werd gevonden, doet de ontdekking nog meer tot de verbeelding spreken: de onderzoekers zochten eigenlijk naar inscripties op de wand, oude tekens. „Daar waren we mee bezig, we haalden wat stenen weg”, vertelt mede-onderzoeker Yannis Gourdon. „En toen vonden we de helling.”


BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Zou het dus zo zijn gegaan ?
Maar waar bestonden die hellingen uit ?
Waren ze van steen en werden ze daarna afgebroken ?
Dat begrijp ik niet goed.
Want ik zie op de tekeningen de arbeiders op wat ik denk een stenen trap staan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Osiris » 07 nov 2018, 19:48

Lachwekkend... "nee
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Kristof Piessens » 07 nov 2018, 19:51

Tammy, de tekening dient ter illustratie van hoe ongeveer ze de stenen zouden hebben gesleept via hellingen waar er trappen voorzien zijn om in een katrolsysteem van verticale stammen en touw omhoog te slepen, hoe hoger je komt hoe steiler de helling, maar dat is tijdvretend, op 1 dag kun je met dat systeem beperkt aantal stenen slepen met het beschikbare werkvolk, rekening houdend dat in die tijd ook oorlogen waren/zijn om het Egyptische grondgebied te verdedigen/beschermen, niet de gehele mannelijke bevolking zal hieraan meegewerkt hebben !

Maar er is al een deel van de oplossing gevonden, de hellingen waren dus bedoeld om steen omhoog te krijgen, dus denk ik zelf dat het een soort waterweg was om de stenen in plaats van slepen, drijvend in het water via dit soort katrol systeem sneller omhoog te krijgen, en is de energie en inspanning tegenover slepen veel beter gericht immers als vier teams (twee langs elke kant) evenveel gewicht kunnen trekken dan heb je door water een weerstandshalvering, maar bij slepen moet je het gewicht verdubbelen van de vier teams (twee langs elke kant) omdat op de helling altijd het risico bestond dat de steen terug kon schuiven, Welke oplossing is nu het beste ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door univers » 07 nov 2018, 20:09

4500 jaar oud transportsysteem ontdekt in Egyptische steengroeve

Afbeelding
Afbeelding: Egyptisch Ministerie van Oudheden.

Afbeelding
De steengroeve en helling van bovenaf. Afbeelding: Egyptisch Ministerie van Oudheden

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Osiris » 07 nov 2018, 20:37

De grote piramide van Gizeh kan in ieder geval nooit zo gebouwd zijn,vanwege de veel te ingewikkelde inwendige structuur van kamers,hallen en schachten (misschien wel de simpelere,latere, compacte copycat broertjes ).
Deze zou van boven naar beneden gebouwd zijn.
Zou alleen d.m.v. een soort van levitatie mogelijk geweest zijn.

Manipuleren van magnetische velden en de molucelaire structuur van het gesteente ( d.m.v. geluidstrillingen ).
Ach, iets te ' fantastisch ' vergezocht misschien..... [think]
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Kristof Piessens » 07 nov 2018, 20:55

Osiris schreef:
07 nov 2018, 20:37
De grote piramide van Gizeh kan in ieder geval nooit zo gebouwd zijn,vanwege de veel te ingewikkelde inwendige structuur van kamers,hallen en schachten (misschien wel de simpelere,latere, compacte copycat broertjes ).
Deze zou van boven naar beneden gebouwd zijn.
Zou alleen d.m.v. een soort van levitatie mogelijk geweest zijn.

Manipuleren van magnetische velden en de molucelaire structuur van het gesteente ( d.m.v. geluidstrillingen ).
Ach, iets te ' fantastisch ' vergezocht misschien..... [think]
Hangt grotendeels af van welke kennis de bouwers hadden, toch heb ik het idee dat ze die kennis van levitatie en/of geluidstrillingen niet kenden of hadden, ze met deze techniek van plaats verhuizen die tonnen steen op hun plaats te krijgen een meer eenvoudigere methode hebben gehad, alleen nu met deze ontdekking kan ik even gaan kijken hoe ver de groeve van de drie Pyramides is gelegen...en/of er een rivier in de buurt was ?

Mijn eerste gedachte is de Egyptenaren zijn niet de originele bouwers als het bouwers waren die kennis hadden van geluidstrillingen en/of levitatie, uitgangspunt is nog steeds volgens de geschiedenis dat de Pyramides door Egypte zijn gebouwd terwijl het mogelijks zou gaan om een oudere beschaving die aan de oorsprong van deze bouwwerken hebben gestaan...nu klinkt het echter te ver gezocht dat ze de bouw zuiver droog hebben uitgevoerd door middel van slepen op hellingen tot rollen over boomstammen, wetende dat steen door hun gewicht hout wegslijt en sneller dan je zelf verwacht...minstens zouden ze gebruik gemaakt hebben van de beschikbare natuurlijke mogelijkheden in combinatie van de techniek van levitatie en/of geluidstrilling !
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 07 nov 2018, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Osiris » 07 nov 2018, 21:04

Kristof Piessens schreef:
07 nov 2018, 20:55
Osiris schreef:
07 nov 2018, 20:37
De grote piramide van Gizeh kan in ieder geval nooit zo gebouwd zijn,vanwege de veel te ingewikkelde inwendige structuur van kamers,hallen en schachten (misschien wel de simpelere,latere, compacte copycat broertjes ).
Deze zou van boven naar beneden gebouwd zijn.
Zou alleen d.m.v. een soort van levitatie mogelijk geweest zijn.

Manipuleren van magnetische velden en de molucelaire structuur van het gesteente ( d.m.v. geluidstrillingen ).
Ach, iets te ' fantastisch ' vergezocht misschien..... [think]
Hangt grotendeels af van welke kennis de bouwers hadden, toch heb ik het idee dat ze die kennis van levitatie en geluidstrillingen niet kenden of hadden, ze met deze techniek van plaats verhuizen die tonnen steen op hun plaats te krijgen een meer eenvoudigere methode hebben gehad, alleen nu met deze ontdekking kan ik even gaan kijken hoe ver de groeve van de drie Pyramides is gelegen...en/of er een rivier in de buurt was ?

Mijn eerste gedachte is de Egyptenaren zijn niet de originele bouwers als het bouwers waren die kennis hadden van geluidstrillingen en levitatie, uitgangspunt is nog steeds volgens de geschiedenis dat de Pyramides door Egypte zijn gebouwd terwijl het mogelijks zou gaan om een oudere beschaving die aan de oorsprong van deze bouwwerken hebben gestaan...nu klinkt het echter te ver gezocht dat ze de bouw zuiver droog hebben uitgevoerd door middel van slepen op hellingen tot rollen over boomstammen, wetende dat steen door hun gewicht hout wegslijt en sneller dan je zelf verwacht...minstens zouden ze gebruik gemaakt hebben van de beschikbare natuurlijke mogelijkheden in combinatie van de techniek van levitatie en/of geluidstrilling !
Dat laatste is ook mijn overtuiging.
De eerste faraonische dynastieen in die zogenaamde geschiedenis bestonden uit 'goden en halfgoden'.
Een andere ( soort menselijke of buitenaardse ) beschaving en die stonden aan de wieg van piramides.
En velen ( wereldwijd) zijn veel ouder dan de 'gevestigde geschiedschrijving' ons wil doen geloven.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Kristof Piessens » 08 nov 2018, 07:07

Osiris schreef:
07 nov 2018, 21:04
Dat laatste is ook mijn overtuiging.
Osiris schreef:
07 nov 2018, 21:04
De eerste faraonische dynastieen in die zogenaamde geschiedenis bestonden uit 'goden en halfgoden'.
In aanmerking genomen dat met goden en halfgoden, reuzen en halfreuzen bedoeld werd tegenover de menselijke proportionele verhouding. De kleinste mensen zijn de mensen, de goden de grootste mensen(reuzen) en de halfgoden de midden mensen die tussen goden en mensen stond qua lengte...de meeste stenen beelden spreken dan ook over goden en halfgoden in de betekenis van hun eigen lengte, in het geval dat in die tijden de vervuiling niet zo massaal was en de zuurstof nog in ruime mate aanwezig was !
Osiris schreef:
07 nov 2018, 21:04
Een andere ( soort menselijke of buitenaardse ) beschaving en die stonden aan de wieg van piramides.
De bouwwerken doen mij denken dat ze buitenaards zijn, al is die kans klein dat het zo is, in samenspraak met volgende quote kan het niet anders dan dat de bouwwerken door reuzen werden gebouwd omdat hun gewicht tegenover de kleine mens groter was en de stenen dus ook gemakkelijker konden verplaatsen in verhouding tot hun lengte, haldgoden kunnen een andere begeleidende functie hebben gekregen bij de bouw...zo denk ik toch over de Egyptische zaak !
Osiris schreef:
07 nov 2018, 21:04
En velen ( wereldwijd) zijn veel ouder dan de 'gevestigde geschiedschrijving' ons wil doen geloven.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Tammy » 08 nov 2018, 08:17

Op de eerste foto van Univers zijn duidelijk die trappen gezien.
Als de grote steenblokken vanuit de groeve naar boven werden gesleept kan ik me dat nog voorstellen.
Maar hoe krijg je ze op elkaar heel hoog dat je een pyramide krijgt ?
Ik ben niet technisch dus ik zie dat niet voor me. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door faithless » 09 nov 2018, 10:49

Tja blijft de mensen bezighouden hoe het gebouwd is, wat ik interessanter vind eigenlijk is hoe ze al die verschillende wiskundige berekeningen in dat bouwwerk hebben kunnen stoppen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Tammy » 09 nov 2018, 11:50

Daarom blijft het de mensen ook bezig houden faithless hoe het is gebouwd.
Zonder de wiskundige berekeningen kan je geen pyramide bouwen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door faithless » 09 nov 2018, 17:07

Tammy schreef:
09 nov 2018, 11:50
Daarom blijft het de mensen ook bezig houden faithless hoe het is gebouwd.
Zonder de wiskundige berekeningen kan je geen pyramide bouwen.
Mwah gedeeltelijk met je eens, uiteindelijk hebben ze de juiste hoek gevonden na eerdere "probeersels" zie piramide van Djoser.
Wat ik bedoel zijn de berekeningen zoals op deze pagina o.a. uitgelegd http://home.hccnet.nl/r.bend/PIRAMIDE.HTM

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Tammy » 09 nov 2018, 17:11

Hier raak je me kwijt faitless. :roll:
Ik dacht voor 1 minuut ook even technisch te kunnen zijn.
Ik faal jammerlijk maar heb toch even van dat minuutje genoten. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Vitharr » 09 nov 2018, 17:49

Vergeet niet dat die mensen geen smartphones en netflix hadden dus als je zo je eten kon verdienen...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Osiris » 10 nov 2018, 00:24

Had ooit een rare intuitieve ingeving die ging over de Ark des Verbonds, gestolen door Mozes uit Egypte.
Dat de lege granieten 'sarcofaag' en de granieten Koningskamer niet voor niets uit het hardste gesteente bestonden.

De Ark des Verbonds , wat 'magische goddelijke ' krachten ( straling ) herbergde en in 'verkeerde' handen dood en verderf zaaide, was vergelijkbaar met onze hedendaagse kernreactoren, die in onze tijd met loden wanden beschermd werden/worden om gevaarlijke straling buiten te houden.

De lege 'sarcofaag' in de Koningskamer herbergde de Ark en de granieten wanden hielden de straling tegen, vandaar ook geen deksel te vinden, die zat op de Ark.
De manier waarop de piramide gebouwd is ,zou die krachten kanaliseren en als een soort energiebron voor Egypte gefungeerd kunnen hebben.

Graham Hancock heeft veel onderzoek gedaan naar de Ark des Verbonds en de piramides.
Heb hem destijds gemaild of hij exacte maten wist te achterhalen van de Ark en of deze exact overeen zouden komen met de binnenzijde van de 'sarcofaag'.
Helaas geen respons gehad,maar ben er intuitief van overtuigd dat dit het geval is.

Misschien is het voer voor één van zijn volgende boeken om te achterhalen of de grote piramide met de Ark de Verbonds samen, een soort kernenergiecentrale vormden.
En dat de radioactieve straling de dodelijke krachten genereerden, die in de bijbel beschreven werden, voordat er een ander bouwwerk omheen gebouwd werd,wat een zelfde beschermende functie had ( tempel van Salomon ).

Dat zou i.i.g. de Egyptische geschiedshrijving en beschaving aardig op zijn kop zetten :mrgreen:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Kristof Piessens » 10 nov 2018, 08:56

faithless schreef:
09 nov 2018, 17:07
Tammy schreef:
09 nov 2018, 11:50
Daarom blijft het de mensen ook bezig houden faithless hoe het is gebouwd.
Zonder de wiskundige berekeningen kan je geen pyramide bouwen.
Mwah gedeeltelijk met je eens, uiteindelijk hebben ze de juiste hoek gevonden na eerdere "probeersels" zie piramide van Djoser.
Wat ik bedoel zijn de berekeningen zoals op deze pagina o.a. uitgelegd http://home.hccnet.nl/r.bend/PIRAMIDE.HTM
Ze hebben enkel wiskundige patronen ontdekt die vervat zitten in de Pyramides, alleen de vraag blijft nog steeds open betreft hoe de bouw is gebeurd en hoe lang dat de bouw heeft geduurd ?

Maar wat osiris ongeveer beschrijft aan wat "het ark des verbonds" zou zijn geweest, en zich in het grootste piramide bevindt, kan ik me ongeveer mee eens vinden, dat is wat ik ook namelijk denk alleen ik heb tot nu toe de Pyramides nog niet van dichtbij kunnen bezien om die conclusie te kunnen maken omdat ik eerst a priori nieuwsgierig ben naar hoe ze die Pyramides hebben gebouwd...tlijkt mij vooralsnog dat ze van natuurlijke elementen gebruik hebben gemaakt om de steen in de groeve te kunnen verplaatsen naar dat plateau, rekening houdend dat het deel waar de Pyramides stonden in vroegere tijden meer water had dan nu in de tegenwoordige tijd, de nijl is in eonen lang serieus geslonken, de oorspronkelijke nijl was veel breder en dieper als je de grenzen op google maps onderscheidt tussen alles wat van steen was en alles wat na overstroming vruchtbaar/groen is !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door faithless » 10 nov 2018, 11:56

Osiris schreef:
10 nov 2018, 00:24
Had ooit een rare intuitieve ingeving die ging over de Ark des Verbonds, gestolen door Mozes uit Egypte.
Dat de lege granieten 'sarcofaag' en de granieten Koningskamer niet voor niets uit het hardste gesteente bestonden.

De Ark des Verbonds , wat 'magische goddelijke ' krachten ( straling ) herbergde en in 'verkeerde' handen dood en verderf zaaide, was vergelijkbaar met onze hedendaagse kernreactoren, die in onze tijd met loden wanden beschermd werden/worden om gevaarlijke straling buiten te houden.

De lege 'sarcofaag' in de Koningskamer herbergde de Ark en de granieten wanden hielden de straling tegen, vandaar ook geen deksel te vinden, die zat op de Ark.
De manier waarop de piramide gebouwd is ,zou die krachten kanaliseren en als een soort energiebron voor Egypte gefungeerd kunnen hebben.

Graham Hancock heeft veel onderzoek gedaan naar de Ark des Verbonds en de piramides.
Heb hem destijds gemaild of hij exacte maten wist te achterhalen van de Ark en of deze exact overeen zouden komen met de binnenzijde van de 'sarcofaag'.
Helaas geen respons gehad,maar ben er intuitief van overtuigd dat dit het geval is.

Misschien is het voer voor één van zijn volgende boeken om te achterhalen of de grote piramide met de Ark de Verbonds samen, een soort kernenergiecentrale vormden.
En dat de radioactieve straling de dodelijke krachten genereerden, die in de bijbel beschreven werden, voordat er een ander bouwwerk omheen gebouwd werd,wat een zelfde beschermende functie had ( tempel van Salomon ).

Dat zou i.i.g. de Egyptische geschiedshrijving en beschaving aardig op zijn kop zetten :mrgreen:
:post:
Interessante gedachte, heb destijds Graham Hancock wel gelezen, moet zeggend dat met de tijd en andere interesses dit wat weggezakt is ;-)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Tardis » 21 dec 2018, 16:14

Niet om flauw te doen, maar eigenlijk zou ieder topic waarin egyptologie aan bod komt in het subforum pseudowetenschap moeten staan. Egyptologie is geen wetenschap, eerder een uit de hand gelopen hobby. In dit geval is het mysterie rond de bouw van de piramides helemaal niet ontrafeld. Nog steeds wordt hier gesuggereerd dat de stenen via een steile helling naar boven gesleept zouden zijn. Dat is niet alleen levensgevaarlijk, maar ook zeer onpraktisch en daarom onwaarschijnlijk. Levensgevaarlijk in het geval de arbeiders moe worden van het gesleep tegen een steile helling op (zeer goed voorstelbaar) waardoor de kans bestaat dat de mensen die stenen niet meer kunnen houden en die zware steen naar beneden glijdt en collega arbeiders die daaronder aan andere stenen lopen te sleuren in zijn glijpartij dreigt te verpletteren. Onpraktisch omdat zelfs een steile helling nog steeds zover van de piramide moet beginnen dat het volume van die helling groter is dan dat van de piramide zelf. Met verstevigingen en al zou dat betekenen dat de mensen minstens twee piramides moesten bouwen en één weer afbreken. Kortom, de hypothese van een lange steile helling is als je er even over nadenkt heel onwaarschijnlijk.

Hoe dan wel? Dat weet ik ook niet. Het zijn de egyptologen die deze dwaze verklaringen bedenken, die moeten hun hypotheses bewijzen. Maar ja, het is geen wetenschap, dus harde bewijzen hoef je niet te leveren. Ze hebben ook niet bewezen dat de piramides in de tijd van de koningen en farao's gebouwd zijn. Ze nemen het aan en vertellen het aan iedereen die het horen wil.
Als je toch niets hoeft te bewijzen als het gaat om de bouw van de piramides kun je ook beweren dat de piramides van binnenuit gebouwd zijn en dat de zogenaamde koningskamer de basis was van een liftschacht. Een liftschacht waarmee de stenen omhoog getakeld werden en nadat de schacht niet meer nodig was gedicht werd met de grote stenen die we boven de koningskamer zien. Ik kan ook beweren dat de inwendige stenen vervolgens niet als horizontale lagen op elkaar gestapeld werden, maar als een spiraal naar de top snel konden worden gelegd. Het hoefde allemaal niet precies te passen, en dat doet het ook niet. Alleen de nog overgebleven afdekstenen die de buitenwanden van de piramide vormden sluiten netjes tegen elkaar aan. De stenen in de koningskamer trouwens ook. Vraag blijft hoe de sarcofaag er in is gekomen, want de toegang tot de koningskamer is veel te klein. Wellicht is de sarcofaag ter plaatse in de gewenste vorm gestort, zoals wij beton storten en niet uithakken. Maar dat laatste hoef ik niet te bewijzen, zoals egyptologen ook niets hoeven te bewijzen omdat het geen wetenschap is. "nee

Om de hypothese dat de piramidebouwers al kennis hadden kunnen hebben van steengieten is in onderstaand filmpje iets te zien van geopolymerisatie in India. India is in zoverre interessant omdat het eveneens een land is met overblijfselen van een of meerdere oeroude beschaving(en).



India bevat sowieso heel interessante voorbeelden van oeroude bouwwerken en uitgeholde rotsen met hoogglanzend gepolijste vloeren, wanden en (concave!) plafonds. Allemaal gemaakt door vergeten culturen uit de prehistorie en gebruikmakend van een vakkennis en vaardigheid die wij anno 2018 niet beheersen. Zoek maar eens naar Barabar caves.
Laatst gewijzigd door Tardis op 21 dec 2018, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door Tammy » 21 dec 2018, 17:50

Tardis schreef :
Niet om flauw te doen, maar eigenlijk zou ieder topic waarin egyptologie aan bod komt in het subforum pseudowetenschap moeten staan.
Helemaal niet flauw hoor. :grin:
Even kijken hoe Determinist dit ziet en dan kunnen we altijd verplaatsen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Mysterie rond bouw piramide eindelijk ontrafeld’

Bericht door univers » 21 dec 2018, 17:53

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie