Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door taigitu » 22 dec 2018, 10:41



What if one small event was taken away from your past? How would your life be now?

Interessante video over het Butterfly effect over grote gebeurtenissen in de tijd
en ook kleine en/of persoonlijke voorvallen in het leven.
De video is Nederlands ondertiteld.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Kristof Piessens » 22 dec 2018, 17:46

bwah...dat was een mooie ontdekking, butterfly effect kan uitdijen tot een gebeurtenis als het 100 ste aap effect...Rorschachtest heeft bijna iets identiek aan butterfly effect alleen is het ene dat leidt tot een gebeurtenis dat effect/impact heeft op persoonlijk als collectief niveau en het andere moet je als patiënt iets zien in die vorm/vlekken en wat dat voorstelt.


Eigenlijk is een butterfly effect meer ten persoonlijke titel en niet zozeer iets wat uitbreiding kent op hoger niveau !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Gast1 » 24 dec 2018, 09:51

De volgende video kan interessanter zijn dan aanvankelijk gedacht:



... op het einde van de video staat Dorothy Gale voor een keuze, welk afslag pakt ze?
Welke afslag zou ze genomen hebben als de vogelverschrikker niet plots opdook?

Ik denk te weten dat 'het gepredestineerde pad' er al ligt en dat alles in die zin al vast ligt.
Geloven in het toeval doe ik niet meer, daarvoor heb ik teveel meegemaakt.

De 'rimpeling' in het water van de oceaan zal mij bereiken in welk water ik dan ook mag zwemmen.
Het zal mij beïnvloeden en dit zal zo de bedoeling zijn.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Tammy » 24 dec 2018, 15:46

Ikzelf geloof wel in toeval.
En mede daardoor treed het Butterfly fenomeen in werking.
Als iets namelijk al vast ligt is er ook geen Butterfly effect volgens mij. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Gast1 » 24 dec 2018, 17:12

Sterker nog, het lijkt mij dat wij beiden een gevolg zijn van het 'Butterfly Effect' ...

gusteman

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door gusteman » 25 dec 2018, 07:55

Een "wat als" vraag blijft altijd behoorlijk zinloos.
Al was het maar doordat die een selectieve benadering inhoudt.
Als je objectief wil zijn dan hoor je deze vraag te stellen bij èlke gebeurtenis in je leven, ook wanneer je in de snackbar staat en echt niet weet te kiezen welke kroket je nu gaat mee nemen.
Zelfs het feit of je überhaupt wel iets zàl eten, om zodoende in leven te blijven, is een overweging die door je onderbewustzijn wordt genomen zonder dat je het zelf beseft ..... maar ze is extreem belangrijk voor je lichamelijk welzijn.
En dus zou die moeten mee opgenomen worden in de vraagstelling "wat als een kleine gebeurtenis ... enz"


..... als we die vraagstelling echt objectief willen houden.

Gast1

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Gast1 » 25 dec 2018, 08:24

gusteman schreef:
25 dec 2018, 07:55
Een "wat als" vraag blijft altijd behoorlijk zinloos.
Hoewel ik dat ook zowat altijd zeg, is het in filosofische zin niet perse zinloos.
Een "stel dat" opmerking had in dezen ook gekund, in vele opzichten kan die opmerking overigens geplaatst worden.
Holmes deed dat ook met zijn combineren en deduceren; "Wat als? ......."

... het woordje 'een' in het topictitel er maar 'een' keer zou staan?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door univers » 25 dec 2018, 08:35

Wat als?,is dat niet zinloos.
Is terug kijken in de tijd.
Wat als? wart heb je eraan?, terugdraaien gaat het niet meer.
Wat als ? , mijn zuster een piemel heeft, was het mijn broer geweest..
Wat als? ik sta er niet bij stil, het leven gaat gewoon verder.
Laatst gewijzigd door univers op 25 dec 2018, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door gusteman » 25 dec 2018, 09:11

Wat als dit onderwerp was aangeboord in het lokaal Filosofie?

Dan was ik er met alle genoegen dieper op in gegaan .... hier echter niet, hier werd ruimte voorzien om te discussiëren over andere wetenschappen dan exacte wetenschappen en pseudo wetenschappen.

Er is voor alles een tijd en een plaats; als er een parkeerplaats is voor gehandicapten, laat die dan ook vrij als je zelf niet gehandicapt bent.
Als er een fietspad of fietsstrook is aangelegd, ga er dan niet op rijden met een motorfiets of auto; ben je met de fiets, ga dan niet op de rijbaan rijden wanneer er een fietspad of fietsstrook is.
Allemaal best wel eenvoudig hoor.

Wat als al die regeltjes en afspraken er niet zouden zijn in het verkeer? Dat kan je zien op YouTube waar massa's beelden te zien zijn met verkeersslachtoffers uit landen waar men het niet zo nauw neemt met die afspraken en regeltjes ..... waar voor velen de persoonlijke vrijheid nog boven alles gaat.

gusteman

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door gusteman » 25 dec 2018, 09:14

univers schreef:
25 dec 2018, 08:35
Wat als?,is dat niet zonloos.
Is terug kijken in de tijd.
Wat als? wart heb je eraan?, terugdraaien gaat het niet meer.
Wat als ? , mijn zuster een piemel heeft, was het mijn broer geweest..
Wat als? ik sta er niet bij stil, het leven gaat gewoon verder.
Beste univers, ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik stel met genoegen vast dat ook in jouw berichten leestekens te voorschijn komen waar die er niet horen te staan.
Zelf ben ik bij elk bericht minutenlang bezig met het wegwerken van dergelijk tikfoutjes ..... ben bijna verrukt om vast te stellen dat ik niet de enige ben. ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door univers » 25 dec 2018, 09:24

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door univers » 25 dec 2018, 09:29

Ik zit zo naar de avatar's te kijken, van jou en mij.
wij lijken wel een beetje op elkaar. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door gusteman » 25 dec 2018, 15:06

univers schreef:
25 dec 2018, 09:29
Ik zit zo naar de avatar's te kijken, van jou en mij.
wij lijken wel een beetje op elkaar. :mrgreen:
Geen van beiden laat het wit van zijn ogen zien, bedoel je? :mrgreen:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door taigitu » 25 dec 2018, 15:40

gusteman schreef:
25 dec 2018, 15:06
univers schreef:
25 dec 2018, 09:29
Ik zit zo naar de avatar's te kijken, van jou en mij.
wij lijken wel een beetje op elkaar. :mrgreen:
Geen van beiden laat het wit van zijn ogen zien, bedoel je? :mrgreen:
gusteman schreef:
25 dec 2018, 15:03
In vredesnaam, wat is er nu zo moeilijk aan om alleen te lezen wat er staat zonder er allerlei andere gegevens bij te sleuren?

Als je echt bij het onderwerp wil blijven, leer dan eerst vast te stellen wat het onderwerp werkelijk is.

In dit geval betreft het een vraag en, alhoewel volkomen zinloos zoals door Vitharr heel duidelijk aangegeven, en ook die vraag laat aan duidelijkheid niets te wensen over:
Ik hoop dat het nu duidelijk is?
Gewoon voor de lol......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door univers » 26 dec 2018, 00:15

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Gast1 » 26 dec 2018, 08:50

univers schreef:
25 dec 2018, 08:35
Wat als?,is dat niet zinloos.
Is terug kijken in de tijd.
Dat is (lijkt mij) niet perse terugkijken in de tijd univers ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Tammy » 26 dec 2018, 18:10

Gast1 schreef :

Sterker nog, het lijkt mij dat wij beiden een gevolg zijn van het 'Butterfly Effect' ...

Kan je dat uitleggen ?
Ik begrijp het niet wat je daarmee bedoeld. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Gast1 » 27 dec 2018, 09:24

Tuurlijk Tammy, wij zijn (alles is) het resultaat van alle gebeurtenissen vóór ons.
De geboorte van Tammy en Gast1 is een gevolg van een gebeurtenis (daad) vóór ons.
Als je héél ver in het verleden terug gaat, kom je bij die metaforische (chemische) 'vlinderslag'.

Liefde bindt ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Tammy » 27 dec 2018, 10:43

Gast1 schreef :
Als je héél ver in het verleden terug gaat, kom je bij die metaforische (chemische) 'vlinderslag'.
Het eerste stuk van je antwoord kan ik volgen maar deze zin niet.
Wat bedoel je daar mee ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wat als een een kleine gebeurtenis in je leven niet was gebeurd? The butterfly effect

Bericht door Gast1 » 27 dec 2018, 10:56

Daarmee bedoel ik dat wij de optelsom zijn vanaf het prille begin.
Zonder dat begin waren wij er niet geweest Tammy.
En dat begin is 'die vlinderslag', die metaforische (chemische) 'vlinderslag' ... :wink:

Je bent het resultaat van alles wat er voor jou 'jij' (vóór jouw 'zijn') ligt ...

Plaats reactie