Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Tammy » 26 apr 2019, 13:03

Afbeelding
Doornroosje wordt wakker gekust.

Doornroosje mag niet meer: ’Te seksualiserend’

AMSTERDAM - Een Amerikaans tijdschrift heeft een wetenschappelijk artikel van de Nederlandse hoogleraar Ton van Raan geweigerd omdat het een verwijzing naar Doornroosje bevat. Het aloude sprookje van de Gebroeders Grimm is ’te seksualiserend’ en zou ’de richtlijnen van het blad’ schenden. Van Raan is stomverbaasd.

De hoogleraar kwantitatieve wetenschapsstudies in Leiden bedacht in 2004 de term ’sleeping beauties’ (Doornroosjes) voor baanbrekende wetenschappelijke artikelen die in het begin door niemand worden opgemerkt, maar later alsnog worden ontdekt omdat ze hun tijd ver vooruit waren.

De eerste wetenschapper die zo’n wetenschappelijk onderzoek wél citeert, is ’de prins’. „Het artikel wordt als het ware wakker gekust, net als Doornroosje”, legt Van Raan uit tegenover BN De Stem.
Zijn term ’doornroosje’ is inmiddels gemeengoed in academische kringen, maar toen Van Raan afgelopen maand een nieuw artikel schreef over zulke doornroosjes, weigerde het vaktijdschrift Journal of the Association for Informational Science and Technology (JASIST) die publicatie.

’Doorgeschoten politieke correctheid’

Het gebruik van ’Doornroosje’ is onacceptabel, zo mailt het tijdschrift aan Van Raan, en schendt de richtlijnen van het blad. Het zou namelijk ’te seksualiserend’ zijn en bovendien is het sprookje niet in iedere cultuur bekend, waarmee het ’cultureel discriminerend’ is, aldus het tijdschrift.
„Dit is doorgeschoten politieke correctheid”, reageert Van Raan. En bovendien: totale onzin. „Ik heb overal op de wereld lezingen over ’sleeping beauties’ gegeven en overal kennen ze het. Zelfs in Egypte vond men het prachtig.” Hij krijgt bijval van rector magnificus Carel Stolker, de baas van de Universiteit Leiden. „Ik vond sleeping beauty altijd zo’n prachtige en volstrekt heldere metafoor, waarvan ik gewild had dat ik ’m zelf had bedacht!”, schrijft hij op Twitter. De weigering noemt hij ’bizar’.

JASIST is een zeer toonaangevend blad binnen het wereldje, maar Van Raan piekert er niet over zijn artikel te herschrijven. „De wetenschap is al droog en kleurloos genoeg.” Het tijdschrift zelf benadrukt dat het artikel ’niet is geweigerd, maar is teruggestuurd’. „De term ’Doornroosje’ bezit een zekere connotatie in de informatiewetenschappen en we hebben protesten ontvangen van andere wetenschappers dat de term gebruikt blijft worden.” Daarop heeft de redactie besloten de term niet langer te accepteren.

Wrevel.

Overigens lijken de neuzen in Leiden niet allemaal dezelfde kant op te staan. Wetenschapper Suzan Verberne, werkzaam op dezelfde universiteit, vindt het ’gek dat het journal de term afkeurt’, maar ook vreemd ’dat een auteur woedend erover is’, schrijft ze. Ook wordt op Twitter gevraagd ’of het normaal is om een jou onbekende vrouw die ligt te slapen zomaar ongevraagd te kussen om haar te wekken’.

BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<<<

Kan het nog gekker ? [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Fenna » 26 apr 2019, 14:18

Je word hier toch kregel van?
Kinderen die naar een sprookje luisteren, hebben helemaal niets met die politieke correctheid.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Tammy » 26 apr 2019, 16:00

Ik ben blij Fenna dat ik het grootste deel van mijn leven in een andere tijd heb geleefd.
Want deze onzin is bijna niet om aan te horen.
Elke keer dat ik denk het kan nu niet meer gekker gebeurt het toch weer.
Werkelijk wat zijn dat in vredesnaam voor mensen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Fenna » 26 apr 2019, 18:05

Mensen die waarschijnlijk niets beters te doen hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Tammy » 26 apr 2019, 18:55

Tsja dat moet haast wel. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Vitharr » 26 apr 2019, 19:52

Ik heb de afgelopen weken de originele Star Trek serie nog eens gekeken. Kirk was, en is, mijn held besefte ik, net als Al Bundy. Daarmee bedoel ik te zeggen dat ik beïnvloed ben door die series, maar niet zoals dat stelletje azijnpissers altijd bedoelt. Ik koos uit de personages iemand die me aansprak. Het had ook Spock kunnen zijn of weet ik veel wie.

In de allereerste aflevering speelt Kirk nog niet mee maar heeft zijn voorganger, captain Pike, de hoofdrol. Op de brug zien we dat zijn eerste officier een vrouw is. In een bepaalde scene komt een andere jongedame de brug opgewandeld om Pike een rapport te laten zien. Hij reageert alsof er een wasbeer in zijn koelkast zit en zegt serieus; "ik moet er nog steeds aan wennen, vrouwen op de brug". Later maakt hij nog wat denigrerende opmerkingen en biedt zijn excuses daarvoor aan aan zijn eerste officier. Wat verder opvalt, in de hele serie overigens, is dat vrouwen hersens kunnen hebben, en regelmatig invloed uitoefenen door verleiding maar altijd beschermd moeten worden door een man die de ene alien na de andere neer mept. Ik kan me nog herinneren dat het in de A-Team tijd niet veel anders was. Ook daar heb ik inspiratie opgedaan. Vrouwen hadden daar overigens minder hersens en zaten in een nog traditioneler rollenpatroon dan in Star Trek.

Wat de azijnpissers en hardcore feministen hiervan zouden vinden is inmiddels wel duidelijk. Maar laten we eens kijken wat ik daar aan over heb gehouden. Ik heb in mijn leven gezien dat Star Trek mijn wereld het dichtst benaderd. Ik heb vrouwen met hersens gezien en heb bijna dagelijks te maken met vrouwelijke salesmedewerkers die hun charmes in de strijd gooien in een poging mij te verleiden om de diensten van hun bedrijf af te nemen. Ik vind dat vrouwen beschermd moeten worden als ze dat zelf niet lukt. Ik zou bij 2 vechtende mannen afhankelijk van de situatie hooguit het gevecht stoppen, als een man een vrouw mishandelt hoek ik hem neer. Dus ik maak onderscheid.

Maar wat Kirk, en zelfs Al Bundy, me ook bij hebben gebracht is respect voor de vrouw in het algemeen. Al Bundy vind wat van zijn vrouw maar laat haar zichzelf zijn en als ze in de penarie zit laat hij zijn liefde voor haar toch blijken. Van zijn bezoekjes aan de stripclub heb ik geleerd dat er vrouwen zijn die geen moeite hebben om hun charmes nog directer in geld om te zetten maar dat dat ze niet minder maakt. Ik zou hier wel een boekwerk over kunnen schrijven maar dit zijn voorbeelden genoeg.

Mijn punt is dat er inderdaad sprake van invloed is maar ook van keuze. In moderne films zie ik rijke mensen vrouwen als snacks behandelen en daar hoor je niks over? Zoekende naar mijn eigen identiteit heb ik blijkbaar delen van de eerder genoemde karakters geadopteerd. Het feit dat ik respect voor vrouwen heb en niet rijk wil worden om ze als verbruiksartikel te gebruiken geeft m.i. alleen maar aan dat de macht van de filminvloed beperkter is dan gesuggereerd wordt. De mensen die ik heb genoemd hadden me namelijk nooit aangesproken als ze niet bij de reeds aanwezige karaktertrekken hadden gepast. En die karaktertrekken kwamen niet uit de kijkbuis. Die heb ik van mijn ouders en omgeving. En weet je, soms is die omgeving ernstiger misvormd dan wat de azijnpissers over Doornroosje en consorten te klagen hebben.

Ik vind azijnpisserij schadelijker dan deze verzonnen problemen...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Fenna » 27 apr 2019, 08:27

:post:
Ik was vooral fan van Spock.
Heerlijke droge humor.
;P!
Vitharr schreef:
26 apr 2019, 19:52
als een man een vrouw mishandelt hoek ik hem neer
Een echte kerel doet dat ;P!
:loveU:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Gast1 » 27 apr 2019, 08:42

:grin:

Ik sluit volledig aan bij Fenna, waarbij Spock eveneens mijn 'held' was.

:post: Vitharr ;P!

Gast1

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Gast1 » 27 apr 2019, 08:49

Tammy schreef:
26 apr 2019, 13:03
Kan het nog gekker ? [doh]
Nadat het 'gevaarlijk' is geworden om te genieten van het lachen van kinderen door daar aandacht aan te schenken (misschien ben je wel een pedofiel), zou een volgende stap kunnen zijn dat je je hond of kat niet meer mag knuffelen.
Opmerkingen dat je wat 'tekort' komt of van 'bestialiteiten' houdt.
We leven een een krankjorumme wereld ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Tammy » 27 apr 2019, 09:20

:post: Vitharr en naast Kirk is Al Bundy geweldig ! :mrgreen:
Ik kijk soms nog naar die serie, word nog steeds uitgezonden.
Heb ze allemaal al gezien maar blijft leuk.

Ja Gast1 wie weet hoe ver het gaat straks.
Het is te idioot voor woorden tegenwoordig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Fenna » 27 apr 2019, 09:55

Tammy schreef:
27 apr 2019, 09:20
Ik kijk soms nog naar die serie,
Jij ook?
Dus jij bent net zo'n verslaafde als ik?
Zegt jou vent ook wel eens "och nee hè! Niet weer een" ?
Hij word er soms kregel van.
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artik

Bericht door Tammy » 27 apr 2019, 11:36

Mijn man vind Al Bundy geweldig Fenna. :mrgreen:
Dus hij kijkt net als ik met veel plezier.
Volgens mij zou deze serie in dit tijdperk niet meer gemaakt mogen worden.
Want dan begint men weer te gillen dat het vrouwonvriendelijk enz is.
Maar wij vinden Al en zijn familie heel leuk. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door univers » 27 apr 2019, 11:40

Dat was droge humor. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Vitharr » 27 apr 2019, 12:44

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Fenna » 27 apr 2019, 14:07

:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschappelijk tijdschrift weigert artikel

Bericht door Tammy » 27 apr 2019, 14:51

Geweldig Vitharr ! :rolfl:

En niet vergeten.......four touchdowns in one game ! :mrgreen:



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie