“Nieuwe artificiële intelligente is te gevaarlijk om publiek te maken”

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

“Nieuwe artificiële intelligente is te gevaarlijk om publiek te maken”

Bericht door taigitu » 01 sep 2019, 09:25

“Nieuwe artificiële intelligente is te gevaarlijk om publiek te maken”

31/08/2019

Afbeelding

Een nieuw AI-systeem (kort voor artificiële intelligentie) dat realistische verhalen, gedichten en nieuwsberichten maakt heeft heel wat mensen
bezorgd gemaakt. De tekstgenerator zou bijna zo goed zijn als een menselijke schrijver, en werd ‘te gevaarlijk’ beschouwd om openbaar te maken.

De tekstgenerator GPT-2, gebouwd door onderzoeksbureau OpenAI, kan worden gebruikt om fake nieuws of misleidende spam te verspreiden op social media.
“Ik ben doodsbang omdat het de soort technologie is waarmee kwaadwillenden de bevolking kunnen manipuleren”, stelt ontwikkelaar Tristan Greene.
“Dat maakt het naar mijn mening gevaarlijker dan welk wapen dan ook.”

‘Turkeys hate christmas’

Maar computerprofessor aan de universiteit van Sheffield, Noel Sharkey, is nog niet zo onder de indruk.
“In de huidige vorm genereert de AI alleen nog maar incoherente en ridicule teksten die maar weinig te maken hebben met de zinnen die je erin stopt.”

De professor legt uit: “Ik testte de software met talloze titels en kreeg lachwekkende resultaten.
Ik voerde bijvoorbeeld in: ‘Turkeys (kalkoenen, red.) hate Christmas’.
De AI maakte ervan dat ‘Turkije het enige land ter wereld is waar geen kerst wordt gevierd’ aangevuld met een aantal nonsens zinnen.”

https://nl.metrotime.be/2019/08/31/must ... ost-947545
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie