NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door univers » 22 jan 2020, 08:10

Afbeelding

NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is
De aarde is bezaaid met ongeveer 190 grote meteoorkraters, maar wetenschappers kennen slechts de leeftijd van slechts enkele. Onlangs analyseerde een NASA-wetenschapper de leeftijd van de Yarrabubba-meteoorkrater in Australië en vond deze 2,222 miljard jaar oud, waardoor het nu de oudste krater is die momenteel bekend is.

"Het is 200 miljoen jaar ouder dan de voorheen oudste bekende krater, de ruim 200 kilometer lange Vredefort Dome-krater in Zuid-Afrika," zei Timmons Erickson, een onderzoekswetenschapper bij de Astromaterials Research and Exploration Science divisie, of ARES, bij NASA's Johnson Ruimtecentrum.

Erickson deed de ontdekking en leidde een team dat Christopher Kirkland, Nicholas Timms en Aaron Cavosie van Curtin University in Australië en Thomas Davison van Imperial College London omvatte. De onderzoekers hebben onlangs hun bevindingen aangekondigd in het tijdschrift Nature Communications

Afbeelding
Een afbeelding van een zirkoonkorrel die een uitzonderlijke herkristallisatietextuur vertoont vanwege de impact.

Wetenschappers zijn geïnteresseerd in het dateren van de leeftijd van meteooraanvallen omdat deze effecten waarschijnlijk een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van het milieu en de geschiedenis van onze planeet. Veel mensen zijn bijvoorbeeld bekend met de theorie dat dinosauriërs werden weggevaagd door een klimatologische kettingreactie, veroorzaakt door een meteoor die 66 miljoen jaar geleden het Mexicaanse schiereiland Yucatan trof.

“Wetenschappers vragen zich af hoe meteoorinslagen verband kunnen houden met de vorming van de continenten. We willen ook graag weten wanneer de frequentie van meteoorinslagen daalde tot het punt waarop het leven kon ontstaan ​​en bloeien, "zei Erickson. "Dit zijn allemaal grote vragen op het gebied van wetenschap."

De impactstructuur van Yarrabubba die Erickson bestudeerde, bevindt zich in een zeer afgelegen deel van West-Australië. De oorspronkelijke krater wordt verondersteld 70 kilometer breed te zijn geweest, hoewel het overblijfsel vandaag slechts 20 kilometer is.

De site is zo oud dat het er vandaag niet uitziet als de typische impactkrater die een duidelijk zichtbare rand en diepe kom zou hebben. In plaats daarvan zijn de eens bepalende kenmerken van Yarrabubba weggesleten door wind, regen en andere natuurlijke krachten, waardoor alleen overwoekerde rotsachtige ontsluitingen en richels achterbleven.

De toestand van Yarrabubba betekent dat wetenschappers de meest gebruikelijke benadering van kraters daten niet kunnen gebruiken. Veel kraters hebben meestal een zogenaamde "smeltplaat", wat een toplaag is van gemakkelijk bereikbare rotsen die tot het punt van smelten werd verwarmd en gekristalliseerd toen de impact voor het eerst plaatsvond. Die rots kan worden gebruikt om het evenement te dateren, maar het is vaak een van de eersten die worden veranderd of verweerd, zoals in het geval van Yarrabubba.

Dus hoe kunnen wetenschappers dan de leeftijd bepalen van een oude meteoorkrater die zo door de tijd is verweerd?

Erickson deed het door te zoeken naar rotsen die tekenen vertoonden dat ze werden blootgesteld aan de schok en hitte van een meteooraanval. In het bijzonder verzamelde hij rotsmonsters die twee mineralen bevatten: zirkoon en monaziet. De mineralen zijn kristallen die uranium en lood bevatten, waarvan de verhouding kan worden gemeten om de leeftijd van gesteente te bepalen. Erickson en het onderzoeksteam gebruikten een elektronenmicroscoop aan de Curtin University om naar kristallen te kijken die waren gesmolten door de meteoorinslag. De wetenschappers maten vervolgens het uranium en lood in die kristallen om hun leeftijd te berekenen: 2,229 miljard jaar oud.

De timing van de impact van Yarrabubba valt samen met de vorming van enkele van de eerste ijskappen en gletsjers op aarde, kort na het opkomen van zuurstof in de atmosfeer.

"Het mooie van dit project is dat het laat zien hoe we de leeftijd kunnen bepalen van oude, diep geërodeerde kraters," zei Erickson.

Gezien deze nieuwe mogelijkheid heeft ARES de apparatuur voor het dateren van oude meteoorkraters toegevoegd aan zijn eigen faciliteiten in Houston. De toevoeging zal nog meer wetenschappers helpen de leeftijd van de meteoorkraters van onze planeet te bepalen en als gevolg daarvan meer te onthullen over het lange, gecompliceerde - en soms explosieve - verleden van de aarde.

https://www.nature.com/articles/s41467-019-13985-7

https://www.nasa.gov/feature/nasa-deter ... dest-known
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door gusteman » 28 jan 2020, 19:27

Ik heb het niet kunnen opmaken uit het artikel dus vroeg ik me af waarom dit onderwerp onder 'pseudowetenschap' staat.
Of heb ik iets gemist of fout begrepen?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door univers » 28 jan 2020, 20:10

Is het zeker, dat het de oudste krater is ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door gusteman » 29 jan 2020, 10:22

100% zekerheid heb je nooit ... daarom heet het ook 'wetenschap' zijnde de zoektocht naar verklaringen voor wat IS en voor wat ooit GEWEEST IS.

Indien alles met zekerheid zou te verklaren zijn dan was de wetenschap gestopt.
Dit wordt hieronder op vermakelijke wijze aangetoond door Dara O'Briain.



Maar er is een verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap: wetenschap houdt in dat er bewijzen zijn en dat die bewijzen verkregen zijn door het toepassen van wat heet 'de wetenschappelijke methode'.
Wanneer er géén bewijzen zijn of dat ze verkregen zijn zonder dat de wetenschappelijke methode werd toegepast dan valt dat onder pseudowetenschap.

Je kan dit natuurlijk in twijfel trekken, dat staat iedereen vrij.

Maar denk dan even hieraan: indien je de wetenschap (èn dus ook de wetenschappelijke methode) in twijfel trekt, heb jij dan een meer valide procedure om te bepalen of iets al dan niet bewezen is?

Als je zo'n procedure kent, waarom heb je die dan nog nooit openbaar gemaakt? Honderdduizenden wetenschappers staan te springen om een procedure die meer betrouwbaar is dan wat nu wordt gehanteerd.

Als je niet zo'n procedure kent, waarop baseer jij je dan om de bestaande wetenschappelijke methode in twijfel te trekken?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door univers » 29 jan 2020, 12:55

NASA bepaalt
Wie is NASA, om dat te bepalen.
Wij weten maar bitter weinig over het verleden van de aarde, staan nog in de kinderschoenen.
En vooral over het verre verleden.
Maar er is een verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap: wetenschap houdt in dat er bewijzen zijn en dat die bewijzen verkregen zijn door het toepassen van wat heet 'de wetenschappelijke methode'.
Klopt.
Maar wie bepaalt dat het de oudste is.
Je kan dit natuurlijk in twijfel trekken, dat staat iedereen vrij.
Dat vind ik aardig van je.
Maar denk dan even hieraan: indien je de wetenschap (èn dus ook de wetenschappelijke methode) in twijfel trekt,
Dat maak jij er weer van,ik geloof het best dat het tot nu toe de oudste is.
heb jij dan een meer valide procedure om te bepalen of iets al dan niet bewezen is
Ik niet, jij wel ?
Als je zo'n procedure kent, waarom heb je die dan nog nooit openbaar gemaakt?
Omdat ik mij er niet bij bezig houd.
Als je niet zo'n procedure kent, waarop baseer jij je dan om de bestaande wetenschappelijke methode in twijfel te trekken?
Heb ik al antwoord opgegeven.

o.t.
Zit je weer in je jaarlijkse ongesteldheid ?
Valt mij op, dat rond deze jaargetijde, je altijd iets moet hebben om af te kraken.
Zit je weer niet goed in je vel ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door gusteman » 29 jan 2020, 21:51

univers schreef:
29 jan 2020, 12:55
Valt mij op, dat rond deze jaargetijde, je altijd iets moet hebben om af te kraken.
Ach man, je moest eens weten wat en wie ik afkraak, het ganse jaar door ... je kan dit trouwens terug vinden op dit forum.
Ik kraak alles af waarvan ik ondervind dat het ingaat tegen de kennis waarover ik beschik.

Ben ik onfeilbaar? Natuurlijk niet.

Het ik het altijd bij het rechte eind? Natuurlijk niet.

Beschik ik over alle mogelijk denkbare kennis? Natuurlijk niet.

Het ik het vaak bij het rechte eind? Jazeker.

Heb ik het vaker bij het rechte eind dan dat ik het niet bij het rechte eind heb? Jazeker.

Je hebt het misschien niet begrepen maar ik heb vorig jaar nog hier op dit forum geschreven dat ik het gehad heb met het zogeheten 'politiek correct gedrag', waar je voortdurend moet opletten niet op zere tenen te gaan staan.

Als ik iets lees of hoor waarbij ik denk "hoe verzinnen ze het" dan zal ik daarop reageren ... en als ik daarbij tegen schenen stamp of op zere tenen sta, nou dan hadden ze maar geen onzin moeten spuien.

Wie zijn kont verbrandt moet maar op de blaren zitten.

En dan nu maar weer OnTopic:

Wie is NASA om dat te bepalen?

NASA is:
... een onafhankelijk agentschap van de federale overheid in de Verenigde Staten, dat verantwoordelijk is voor het Amerikaanse ruimtevaartprogramma. NASA voert ook onderzoek uit, en coördineert onderzoek op het gebied van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. NASA staat sinds 23 april 2018 onder leiding van administrator Jim Bridenstine.
Beschikt NASA over de noodzakelijke kennis (in de vorm van bekwame wetenschappers) om te bepalen wat zij hebben bepaald?

Ja, want
Met het aantreden van president Barack Obama in januari 2009 leken de maan en Mars als doel geen prioriteit meer te hebben. De nadruk zou nu komen te liggen op het langer in bedrijf houden van het ruimtestation ISS en onbemande ruimtevaart, waarbij het onderzoek primair gericht zou zijn op de aarde, met als zwaartepunt de bestudering van het broeikaseffect en de gevolgen hiervan voor onze planeet.
Is de rest van de wetenschappelijke wereld het eens met de conclusies van NASA?

Ja, want die conclusies werden gepubliceerd in het tijdschrift Nature en tot op heden werden de conclusies nog niet aangevochten, wat wel het geval zou geweest zijn indien één of meerdere wetenschappers over andere argumenten beschikten.

Zou het kunnen dat hier sprake is van verwarring?

Ja, dat zou kunnen.
Het werkwoord 'bepalen' is vatbaar voor verschillende betekenissen.

Zo kan 'bepalen' betekenen dat iemand met stellige zekerheid beweert dat iets IS, met of zonder onderbouwing.

'Bepalen' kan echter ook betekenen dat aan de hand van onderzoek en berekeningen een uitkomst werd bekomen, waarbij wordt geargumenteerd dat die uitkomst werd 'bepaald'.

In het geval van de meteoorinslag heeft NASA op deze wijze 'bepaald' dat dit de oudste meteoorinslag is op deze planeet.

Houdt dit in dat deze meteoorinslag nu voor altijd zal aanzien worden als de oudste op de planeet?

Neen, van zodra nieuwe gegevens zouden aantonen dat die stelling niet meer klopt zal die ook worden opgegeven.
Maar tot op de dag van vandaag is dat niet het geval en dus blijft de Yarrabubba meteoorinslag de oudste op deze planeet, zoals bepaald door onderzoek bij NASA.

Bron voor de quotes: https://nl.wikipedia.org/wiki/National_ ... nistration

En dus blijft de vraag onbeantwoord: waarom staat dit onder Pseudowetenschap?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door univers » 29 jan 2020, 22:08

En dus blijft de vraag onbeantwoord: waarom staat dit onder Pseudowetenschap?
En als ze volgende week, of in de toekomst een nog oudere krater vinden ?

Ik heb eerst overwogen om het bij wetenschap te plaatsen.
De reden waarom ik het niet gedaan heb, lees je bij mijn vraag.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door Gast1 » 30 jan 2020, 12:33

gusteman schreef:
29 jan 2020, 21:51
NASA is: [ jouw reactie hierop ]
En dat kan een uitgangspunt zijn, ik stel mij echter de vraag of NASA (in hun berichtgevingen) te vertrouwen is, waarbij een volgende vraag beantwoord wordt:
gusteman schreef:
29 jan 2020, 21:51
En dus blijft de vraag onbeantwoord: waarom staat dit onder Pseudowetenschap?
... en dus daarom zou het ook bij Pseudowetenschap kunnen staan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door Determinist » 30 jan 2020, 13:10

Ik maak het jullie makkelijk. Dit is wetenschap en heb het daarom verplaatst naar de juiste plek.

Gast1

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door Gast1 » 30 jan 2020, 13:15

En inderdaad, ook daar kan het staan. :grin:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door univers » 30 jan 2020, 14:39

Het zal mijn een worst wezen waar het staat.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door Gast1 » 30 jan 2020, 19:09

univers schreef:
30 jan 2020, 14:39
Het zal mijn een worst wezen waar het staat.
Ik ben zo vrij om me bij die mening aan te sluiten.

Gast1

Re: NASA bepaalt dat de Australische Meteor Crater de oudste is

Bericht door Gast1 » 30 jan 2020, 19:16

gusteman schreef:
29 jan 2020, 21:51
Het ik het vaak bij het rechte eind? Jazeker.

Heb ik het vaker bij het rechte eind dan dat ik het niet bij het rechte eind heb? Jazeker.
:post:

Dat impliceert dat je het dus bijvoorbeeld 50,05% bij het juiste eind kunt hebben en 49,95% niet bij het juiste eind.

At last ...

:hands:

Plaats reactie