Hersenen van octopussen tonen verrassende gelijkenissen met die van mensen

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hersenen van octopussen tonen verrassende gelijkenissen met die van mensen

Bericht door Tammy » 24 aug 2021, 12:55

Afbeelding

Hersenen van octopussen tonen verrassende gelijkenissen met die van mensen.

LEUVEN - Hoewel octopussen al zowat 600 miljoen jaar een andere evolutionaire weg bewandelen, vertoont de vorming van hun hersencellen verrassende gelijkenissen met die van de mens. Dat blijkt uit onderzoek van ontwikkelingsbiologen aan de KU Leuven, dat dinsdag is bekendgemaakt.

Dat meldt Het Nieuwsblad. Bijzonder aan de ontwikkeling van onze menselijke hersencellen is dat ze niet gebeurt op de plaats waar ze hun functie vervullen. Hersencellen ontwikkelen vanuit hersenstamcellen die, wanneer ze uitgroeien tot functionele hersencellen, nog een reis moeten ondernemen tot hun finale plaats in de hersenen.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1717256 ... van-mensen

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

In het artikel staat dat Octopussen zelfs in staat zijn om te spelen, te dromen, en voorwerpen te gebruiken en zelfs dingen vooruit plannen.
Dit vind ik wel heel interessant.
Wat moet ik mij daarbij voorstellen ?
Spelen en voorwerpen gebruiken doen andere dieren ook, dus bij Octopussen kan ik daar wel een voorstelling van maken.
En ook vooruit plannen zoals bijvoorbeeld vogels die eerst een nest bouwen , wat een Octopus vooruit plant weet ik niet.
Maar dat kunnen ze dus.

Maar dromen ?
Hoe hebben ze dat kunnen meten ?
En wat voor soort dromen denken ze wat het zijn ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie