Waarom crashen alle computers in 2038?

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Waarom crashen alle computers in 2038?

Bericht door Tammy » 14 dec 2023, 07:49



Stel je voor: vliegtuigen stoppen ermee, de stormvloedkering breek open, water stroomt Nederland in, beurzen crashen en al het licht op aarde valt uit. Dit klinkt als een doemscenario uit een film, toch zou dit in 2038 echt kunnen gebeuren als we de manier hoe onze computers tijd bijhouden niet snel veranderen. Roland van Rijswijk-Deij (Universiteit Twente) legt jou uit wat er moet veranderen aan onze computers voordat het te laat is.

Bron : Youtube.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Waarom crashen alle computers in 2038?

Bericht door Witte wel » 14 dec 2023, 09:19

Dan ben ik 72 en de vraag is of ik die computer dan nog nodig heb. Wie weet leef ik dan niet meer.
Buiten dat, in een tijdsbestek van 15 jaar wordt dat wel opgelost. Geen reden voor paniek dus. Is in mijn ogen een doemscenario.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1557
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom crashen alle computers in 2038?

Bericht door Kristof Piessens » 14 dec 2023, 22:14

Witte wel schreef:
14 dec 2023, 09:19
Dan ben ik 72 en de vraag is of ik die computer dan nog nodig heb. Wie weet leef ik dan niet meer.
Buiten dat, in een tijdsbestek van 15 jaar wordt dat wel opgelost. Geen reden voor paniek dus. Is in mijn ogen een doemscenario.
Reken er maar niet op dat dit opgelost zal zijn binnen een tijdsbestek van 15 jaar, de transitie daarbovenop maakt dat de productiecapaciteit onvoldoende gezekerd is, reken er wel op dat 146 landen een verschillende netwerksystemen hanteren en als gevolg daarvan regelmatig delen in de uitval van hun elektriciteitsnetten...

Als je voorzien bent van opslag van elektriciteit met zonnepanelen, hoeven de meesten niets te vrezen als het net van hun gemeente of straat, wijk, stad uitvalt...

In ieder geval heeft men sinds de uitvinding van elektriciteit onvoldoende geanticipeerd op de toekomst, en dat zal tussen nu en de toekomst wel duidelijk worden, en de manier waarop dit van in het begin aangelegd werd zal eveneens anticipeerloos gebleven zijn, daar dat efficiëntie van de netten betreft vervanging en/of uitbreiding van bestaande netten gepaard zullen blijven van de nodige afbraak, graaf en herstellingswerken die het vlotte verkeer hinderen...vroeg of laat zal men wel tot inzicht komen dat dit veel beter kan ingericht worden, want bodemvervuiling (oude niet meer in gebruik leidingen) zal vroeg of laat een heet hangijzer worden...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom crashen alle computers in 2038?

Bericht door Fenna » 15 dec 2023, 09:02

Ik geloof d'r niks van.
Dit werd ons ook voorspeld met de millennium wisseling.
En???
Is het misgegaan???
Nee.
Ik schaar mij achter Witte Wel dat er weer een doemscenario word geschetst.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom crashen alle computers in 2038?

Bericht door Fenna » 15 dec 2023, 09:03

Witte wel schreef:
14 dec 2023, 09:19
Dan ben ik 72
Snotneus :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarom crashen alle computers in 2038?

Bericht door MetalPig » 18 dec 2023, 09:27

Fenna schreef:
15 dec 2023, 09:02
Ik geloof d'r niks van.
Dit werd ons ook voorspeld met de millennium wisseling.
En???
Is het misgegaan???
Nee.
Omdat er achter de schermen veel werk verzet is.
Dat moet nu weer gebeuren blijkbaar, zodat de mensen weer kunnen zeggen "zie je wel, niks aan de hand".

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom crashen alle computers in 2038?

Bericht door Tammy » 18 dec 2023, 13:25

MetalPig schreef :
Omdat er achter de schermen veel werk verzet is.
Dat moet nu weer gebeuren blijkbaar, zodat de mensen weer kunnen zeggen "zie je wel, niks aan de hand".
Juist.
Er is veel werk verricht toen.
De problemen zijn niet de wereld uit, in de toekomst komen ze terug.
Maar dan zullen we ook alles op alles zetten om het zo veilig mogelijk te houden.

Meer informatie via onderstaande link :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Millenniumbug

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie