Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Susan » 01 apr 2020, 11:06

Zelf ben ik helemaal niet positief óf de wereld - lees: alle mensen! zullen veranderen indien de coronacrisis 'over' is,
de economie onderuit is gegaan, ben bang dat de meesten hierna zo vlug mogelijk weer op de oude voet door willen gaan.

Vooral door de wereldleiders die voor ons allen de dienst uit willen maken en wel zó dat zijzelf er het beste uit komen, maar
het 'gewone volk' het gelag laten betalen....want...geld, geld, geld, voor hen moet economie voor gaan.
Een paar flinke stappen terug doen waar iedereen het met minder luxe moet doen, dus ook zijzelf, daar zullen ze niet over piekeren.

Zo blijft de tweedeling in stand, egoïsme als bijvoorbeeld 'eigen volk eerst!' en de rest bekijkt het maar, zal nog harder geroepen worden.
Alleen een 'opschoning' zoals tijdens oorlogen wereldwijd gebeurde en de hele economie plat ging, er niets meer te halen is, pas dan
gaan de meesten doorkrijgen dat er iets heel erg mis is met de mensheid.
Ook hoe er met de natuur/aarde om is gegaan tot nu toe.

In de plaats van een wereldwijde oorlog te forceren, kan men dus óók via ziekten verspreiden...een flinke duit in het zakje doen... [think]
De mensheid is zo verdorven geworden (op de werkelijk goede oprechte eerlijke mensen na!) dat ik ze er voor aanzie zulke misdadige praktijken
toe te willen passen om baas boven baas te blijven en iedereen onder het mom van 'bescherming' onder controle te krijgen...


* * *

Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’
,,We komen hier sterker uit.’’ De Rotterdamse professor Jan Rotmans ziet de positieve kanten van de coronacrisis.


https://www.ad.nl/rotterdam/deze-profes ... ~aa3dbbdb/
Laatst gewijzigd door Susan op 01 apr 2020, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Tammy » 01 apr 2020, 11:22

Susan "pm:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Susan » 01 apr 2020, 12:46

Tammy schreef:
01 apr 2020, 11:22
Susan "pm:
Ik heb het aangepast Tammy ;P!
Niet in de gaten gehad dat ik geen tekst meer mocht plaatsen, maar als wat
er nu overgebleven is óók niet kan, wil je dan dit hele topic even verwijderen?
Is voor mij geen probleem hoor. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Tammy » 01 apr 2020, 13:00

Jawel , je mag wel tekst plaatsen maar een stukje .
Het stukje eronder kan erbij.
Dit is een Premium artikel dus als je dat er ook bij wilt zetten zoals Determinist schreef bij mededelingen is het helemaal toppie, dank je wel. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Tardis » 01 apr 2020, 13:51

,,We komen hier sterker uit.’’
Een goed voorbeeld van wensdenken. Een heleboel mensen zijn hier helemaal niet sterker uitgekomen, maar aan het virus overleden en er zullen nog velen volgen. In dat opzicht vind ik het een ongepaste, misschien zelfs wel onbeschofte uitspraak.
Hij zal de mensheid als geheel bedoelen, maar dan nog is het helemaal niet zeker dat de mensheid beter uit de coronacrisis zal komen. Misschien wordt het zich niet houden aan de richtlijnen door een stel eigenwijze mensen gebruikt als excuus om de bevolking verder te beperken in zijn bewegingsvrijheid. Nog meer controle door de overheid. Gouden tijden breken aan voor de leiders van totalitaire staten. Die komen er vast wel sterker uit.

Net als Susan vrees ik dat deze coronacrisis geen einde zal maken aan de asociale verschillen tussen arm en rijk (wereldwijd). Voor Nederland is het te hopen dat de salarissen van b.v. verplegend- en onderwijzend personeel naar normale hoogte wordt opgetrokken, want op de zorg en het onderwijs is in krappe tijden teveel bezuinigd en de overheid zwemt naar eigen zeggen nu in het geld. Hopelijk wordt duidelijk wat de voor- en nadelen zijn van een basisloon voor iedereen. Nu komen ZZP'ers en kleine ondernemers in aanmerking voor een uitkering, ik ook, maar ik kan niet wennen aan hand ophouden bij de overheid. Mijn inkomen is gereduceerd tot 0 terwijl het hoogseizoen nu zou moeten beginnen. Met een basisloon voor iedereen kun je het hele uitkeringenstelsel afschaffen en dat scheelt veel overheadkosten. Ik heb goede moed dat er op dit gebied iets gaat veranderen, maar ik wacht het af. Ik houd niet van wensdenken.
Voor de USA is het te hopen dat het gemis van een sociaal vangnet en een gebrekkig verzekeringssysteem voor de gezondheidszorg nu gevoeld wordt als een gevaar voor de samenleving en dat hier eindelijk eens werk van gemaakt wordt. 'Ieder voor zich en God voor ons allen' is geen basis voor een stabiele samenleving en hopelijk zullen de Amerikanen daar nu eindelijk eens van doordrongen zijn. Maar ik ben hier niet optimistisch over.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Kristof Piessens » 01 apr 2020, 15:07

Ik ga niet wensdenken, maar het geeft wel te denken hoe je deze crisis ziet als er "sterker uitkomen" bot gezegd, is dat individueel misschien wel waar maar in context van solidariteit en in het geheel van de maatschappij/mensheid niet...is het dan bijna een verplichting de verdiensten op het conto te schrijven van de bedenkers hiervan zelf ?

Vrijheid is nu in deze overgang een issue geworden, zo plotseling, een patstelling ook in hoe het nu verder moet ?...de ratrace heeft een onvoorziene chaos gecreëerd op vlak van financiën, tijd is een rekbaar begrip, ofwel onmiddellijk maar dan voldoe je niet aan het voldaan gevoel van de ontvanger, hebzucht ligt hier altijd te loeren om de hoek zonder je dat doorhebt maar dat is eigen aan het spel tussen de linker en rechterhand die van elkaar niets weten maar toch linksom of rechtsom iets te weten komen van elkaar, 'gedachtekracht' nauw verbonden aan oorzaak en gevolg, kan maar twee effecten hebben ofwel is de uitkomst opbouwend positief ofwel vernietigend negatief, kiezen kun je hiermee niet want mensen onderschatten hun eigen gedachten met betrekking tot wensdenken, verwensingen of andere negatieve punten waarvan de zender niet begrijpt en de ontvanger er niets mee aan kan.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Gast1 » 02 apr 2020, 17:03

Tardis schreef:
01 apr 2020, 13:51
,,We komen hier sterker uit.’’
Een goed voorbeeld van wensdenken.
Een heleboel mensen zijn hier helemaal niet sterker uitgekomen, maar aan het virus overleden en er zullen nog velen volgen.
In dat opzicht vind ik het een ongepaste, misschien zelfs wel onbeschofte uitspraak.
Goed geschreven Tardis en voor de goede orde; mijn good post voor Susan is dan ook vooral bedoeld voor dat wat Susan zelf schrijft en verder ben ik het helemaal met jou eens.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Susan » 10 mei 2020, 22:05

Susan schreef:
01 apr 2020, 11:06
Zelf ben ik helemaal niet positief óf de wereld - lees: alle mensen! zullen veranderen indien de coronacrisis 'over' is,
de economie onderuit is gegaan, ben bang dat de meesten hierna zo vlug mogelijk weer op de oude voet door willen gaan.

Vooral door de wereldleiders die voor ons allen de dienst uit willen maken en wel zó dat zijzelf er het beste uit komen, maar
het 'gewone volk' het gelag laten betalen....want...geld, geld, geld, voor hen moet economie voor gaan.
Een paar flinke stappen terug doen waar iedereen het met minder luxe moet doen, dus ook zijzelf, daar zullen ze niet over piekeren.

Zo blijft de tweedeling in stand, egoïsme als bijvoorbeeld 'eigen volk eerst!' en de rest bekijkt het maar, zal nog harder geroepen worden.
Alleen een 'opschoning' zoals tijdens oorlogen wereldwijd gebeurde en de hele economie plat ging, er niets meer te halen is, pas dan
gaan de meesten doorkrijgen dat er iets heel erg mis is met de mensheid.
Ook hoe er met de natuur/aarde om is gegaan tot nu toe.


In de plaats van een wereldwijde oorlog te forceren, kan men dus óók via ziekten verspreiden...een flinke duit in het zakje doen... [think]
De mensheid is zo verdorven geworden (op de werkelijk goede oprechte eerlijke mensen na!) dat ik ze er voor aanzie zulke misdadige praktijken
toe te willen passen om baas boven baas te blijven en iedereen onder het mom van 'bescherming' onder controle te krijgen...
Nu we een paar weken verder zijn kijk ik met steeds meer argwaan naar wat er gaande is en naar de vele 'deskundigen' die
adviezen geven waar we verstandig aan doen ivm het coronavirus en wat het coronavirus nu echt is, weet blijkbaar niemand precies.

Ook aan de in mijn ogen onzinnige opgelegde maatregel niet medische mondkapjes te dragen in het openbaar vervoer,
een doekje voor het bloeden die helemaal niet voldoende bescherming bieden.
Worden we voor de gek gehouden met dit soort dingen en wat volgt er straks nog meer voor ...?
Om een zgn 'saamhorigheidsgevoel' te kweken en, wie er niet aan voldoet, is straks een van de asociale schapen in de kudde?

Dit had iemand ons toegestuurd en deze man verwoord heel goed waar
wij het hier thuis ook al over hadden en met anderen, die zich ook niet meer gerust voelen op wat nu waar is allemaal
of niet waar:

voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Fenna » 10 mei 2020, 22:49

Susan schreef:
10 mei 2020, 22:05
Dit had iemand ons toegestuurd
Dat was ik :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Gast1 » 11 mei 2020, 08:34

Fenna schreef:
10 mei 2020, 22:49
Susan schreef:
10 mei 2020, 22:05
Dit had iemand ons toegestuurd
Dat was ik :wink:
Dan heb je dat prima gedaan Fenna, ik heb het gehele filmpje zojuist bekeken. ;P!

Gast1

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Gast1 » 11 mei 2020, 09:01

Ik ben het met David prins geheel eens en denk niet alleen dat de coronacrisis de wereld 'helpt' te veranderen; ik weet het wel zeer zeker.
Het geld in de wereld maakt de mensenwereld en wij forum leden en tal van anderen, weten dat al heel lang.
Het lijkt op complotdenken, maar het overkomt mij dat ik argwanend word.

Dit schreef ik eerder:
Gast1 schreef:
09 mei 2020, 18:01
Dit schreef ik vanmorgen:
Gast1 schreef:
09 mei 2020, 09:09
Volgens mij is er nog maar weinig bekend over deze meest recente variant, waarbij nog niet zo lang bekend is dat ook dieren dit virus kunnen oplopen.
Met ademhalingsstoornissen en dat zijn niet enkel nertsen hier bij ons in de buurt.

Het virus kan mogelijk hartontstekingen bij kinderen veroorzaken en er is nog weinig bekend over welk risico mensen lopen die trombose hebben gehad, of die antistollingsmiddelen gebruiken.
Ik heb van die 'gevoelens' die steeds vaker bij mij opduiken en twee dagen geleden las ik dit hier:
Professor (37) vermoord die ‘op het punt van coronadoorbraak stond’
Een Chinese toponderzoeker van de universiteit van het Amerikaanse Pittsburgh is zaterdag in zijn eigen woning doodgeschoten.
De 37-jarige Bing Liu stond volgens zijn werkgever op het punt ‘heel belangrijke ontdekkingen’ over Covid-19 te doen.
Uiteraard nodigt dat weer uit tot de meest fantastische speculaties, maar toch ...
Wat mij echter ontgaan is, is het volgende bericht van 20 april jl.:
Nieuwe dodelijke virusziekte treft pimpelmezen.
In Duitsland, maar ook al in Nederland, sterven pimpelmezen aan een onbekende ziekte.
Corona is het niet, maar wat wel?

Uit autopsie van vijf dode pimpelmezen door het DWHC blijkt dat vier van de vijf een longontsteking hadden.
Maar dat het om een besmetting met het nieuwe coronavirus gaat, achten de onderzoekers onwaarschijnlijk.
bron

Dus 'Corona is het niet', maar 4 van de 5 vogels hebben blijkbaar een longontsteking.
Mag is daar het mijne van denken?

Geen paniek bij mij, maar ... [think]
Bij diverse zoogdieren (waaronder vooral nertsen hier in de buurt) is het virus wél vast gesteld en onlangs las ik van de longetjes van pimpelmezen.
Inmiddels leek het bewezen dat ook dieren sterven aan corona ... en dat is inmiddels weer teruggedraaid.
Akelig ... en zo kwam ik inderdaad later ook de video tegen die Fenna plaatste en waar hier een topic over geopend is.
Die video heb ik toen niet bekeken, maar nu wel.
Dank Fenna en Susan, wát gebeurt er werkelijk?

Voor mij 'geurde' het al, maar die geur lijkt zich nu te versterken ... in gier.

Gast1

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Gast1 » 11 mei 2020, 09:29

Gisteren was ik samen met mijn vrouw bij mijn Moeder op bezoek.
In goed overleg trouwens waarbij we de 'veiligheidsregels' zo goed als mogelijk in acht hebben genomen.
Morgen wordt mijn moeder 87 jaar.

Haar gevoelens waren ambivalent, ze was heel blij ons weer te zien na een week of 8 ...
Maar ze kon ons niet aanraken en was emotioneel:

Ze had gezien en gehoord dat ouderen boven de 60 jaar 'gediscrimineerd' gaan worden.
Ze had gehoord dat dat al gebeurde.
Ze zouden geweerd moeten worden van terrassen en bij andere aangelegenheden om zo de economie weer leven in te blazen.
Ze huilde ...
Ze had gehoord van 'dor hout' van '60- economie' en 'kwetsbare ouderen' ...

Het is een sterke vrouw die al de weken van eenzaamheid tot voor kort aankon.
Maar dit gehoord te hebben, nee ... dat werd haar teveel.

Wat vinden jullie hiervan?

‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’ en daar werken we flink aan mee ...
Hildo Makkes van der Deijl en consorten zijn zo'n figuren.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Determinist » 11 mei 2020, 09:42

Gast1 schreef:
11 mei 2020, 09:29
Ze zouden geweerd moeten worden van terrassen en bij andere aangelegenheden om zo de economie weer leven in te blazen.
...

Wat vinden jullie hiervan?
Het zou een eigen verantwoordelijkheid moeten zijn waar er gewaarschuwd wordt dat als je in de groep valt die extra gevaar loopt niet naar plekken gaat waar dit gevaar groot is.
Deze waarschuwing zou dus een algemene regel moeten zijn en duidelijk gemaakt worden aan iedereen die deze gevarenzones opzoekt.

Zodra iemand deze waarschuwing gehoord heeft maar zelf kiest toch deze zone te betreden, dan is het aan diegene de gevolgen de accepteren.
Een ouder iemand is niet meer of minder besmettelijk. Dus het maakt niet uit of deze persoon op het terras zit of een jonger persoon.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat een terras bijvoorbeeld een tijdsperiode invoert waarbij mensen toch naar het terras kunnen zonder dat er meer gevaar optreedt.

Dwang is niet de oplossing. Het is eigen verantwoordelijkheid EN dat de samenleving deze mensen voorzien van mogelijkheden.
Dit moet beide.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Fenna » 11 mei 2020, 10:37

Gast1 schreef:
11 mei 2020, 09:29
Wat vinden jullie hiervan?
Verschrikkelijk.
Maar vrees inderdaad voor de ouderen dat vooral zij de pineut zijn van deze crisis.
Het is toch ook godgeklaagd dat de ouderen worden opgesloten in de verzorgingstehuizen, verstoken van vrienden en familie om ze te beschermen tegen het virus terwijl het zorgpersoneel zonder bescherming de mensen daar moeten verzorgen en zo het virus in rap tempo verspreiden met alle gevolgen van dien?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Susan » 11 mei 2020, 10:48

Gast1 schreef:
11 mei 2020, 08:34
Fenna schreef:
10 mei 2020, 22:49
Susan schreef:
10 mei 2020, 22:05
Dit had iemand ons toegestuurd
Dat was ik :wink:
Dan heb je dat prima gedaan Fenna, ik heb het gehele filmpje zojuist bekeken. ;P!
Onze Fenna is dan in een man veranderd én woont tegenwoordig in het Gooi... *1*
Want een man uit Bussum stuurde dit gisterochtend naar ons toe.. :mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Gast1 » 11 mei 2020, 11:30

Susan, je schreef: "Dit had iemand ons toegestuurd."
De vraag hierin is wie 'ons' is?
Dit is wat ik schreef:
Gast1 schreef:
11 mei 2020, 09:01
Akelig ... en zo kwam ik inderdaad later ook de video tegen die Fenna plaatste en waar hier een topic over geopend is.
Ziehier:
Fenna schreef:
10 mei 2020, 17:20
Ons zijn in mijn perceptie veel eerder de forumleden, dan de 'ons' die jij bedoelt en waar wij geen weet van kunnen hebben.
En dat blijkt een man te zijn die 'jullie' dan die video heeft gestuurd, toch? *1*

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Fenna » 11 mei 2020, 11:47

Susan schreef:
11 mei 2020, 10:48
Onze Fenna is dan in een man veranderd én woont tegenwoordig in het Gooi...
Want een man uit Bussum stuurde dit gisterochtend naar ons toe..
???
Dan mis is een onderdeetjel :mrgreen:

viewtopic.php?f=54&t=20319&view=unread#p362501

Dat heb ik toch echt geplaatst :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door univers » 11 mei 2020, 11:50

Klopt als een bus. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze professor blijft positief: ‘De coronacrisis helpt de wereld te veranderen’

Bericht door Fenna » 11 mei 2020, 11:50

Gast1 schreef:
11 mei 2020, 11:30
Ons zijn in mijn perceptie veel eerder de forumleden, dan de 'ons' die jij bedoelt en waar wij geen weet van kunnen hebben.
En dat blijkt een man te zijn die 'jullie' dan die video heeft gestuurd, toch?
Zo vatte ik het ook op ;P! :grin:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie