Wat mag nog wel tegenwoordig ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Witte wel » 27 nov 2019, 22:00

Manschappen mag dan zeker ook niet meer en moet verandert worden in mensschappen.
Publieke verkoop van de mens in een schap.

Die zijn helemaal aan het flippen bij D66. :shock:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tardis » 27 nov 2019, 22:35

Bemensing? wat klinkt dat krampachtig. Maar dan nog, als je Monica den Boer voortaan aanduidt als `dat mens', is ze ongetwijfeld ook weer op haar teentjes getrapt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 28 nov 2019, 08:22

Manschappen zal het volgende woord wel worden Witte wel wat niet mag.
Mijn hemel wat is er toch aan de hand met de wereld.
Dat mens zeggen wat Tardis zegt ligt natuurlijk ook niet goed bij dat deugvolk.
Ze zijn knettergek aan het worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door univers » 28 nov 2019, 08:43

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 28 nov 2019, 08:49

Witte wel schreef:
27 nov 2019, 22:00
Die zijn helemaal aan het flippen bij D66. :shock:
Hmmm ... toch ken ik ze niet anders. :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Fenna » 28 nov 2019, 09:37

Bij D66 is het 'hoe de wind waait staat mijn petje'.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door univers » 28 nov 2019, 09:45

petje'.
Is jassie. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 06 feb 2020, 14:22

Afbeelding

Hema noemt moorkop voortaan chocoladebol: oude naam is ‘niet meer van deze tijd’

Winkelketen Hema heeft besloten de naam van het gebakje ‘moorkop’ te veranderen in chocoladebol. Volgens het bedrijf is de naam ‘niet meer van deze tijd’. Eerder besloot ook al een bakker uit Monster de term ‘moorkop’ in de ban te doen.

Een woordvoerder van Hema laat weten dat het woord ‘moorkop’ niet meer bij deze tijd past. ,,Daarom is besloten de naam te veranderen naar chocoladebol. Het product blijft hetzelfde.” Het besluit is al even geleden genomen. Voordat de naam daadwerkelijk in de winkels wordt doorgevoerd moeten eerst de borden worden aangepast. De verandering gaat daarom pas op 30 maart in.

De term ‘moor’ komt van het Latijnse woord maurus, wat ‘bewoner van Noordwest-Afrika’ of ‘inwoner van Mauretanië’ betekent.

Bakker uit Monster.

Deze week maakte bakker Jurgen Verwoerd uit Monster ook bekend te stoppen met de term ‘moorkoppen’. Volgens Hema is het niet zo dat zij hun besluit hebben genomen naar aanleiding van de berichtgeving over bakker Verwoerd. ,,Dat lijkt nu wel zo, maar we hebben al even geleden besloten om de naam te wijzigen. Omdat wij werken met verschillende perioden waarin we onze ‘singings’ aanpassen, wordt zo'n besluit niet meteen doorgevoerd als het is genomen.”

Bakker Verwoerd uit Monster liet deze week aan onder meer Hart van Nederland weten dat hij mailtjes kreeg van klanten die de term discriminerend vonden. De bakker zag geen probleem in een naamswijziging omdat aan het product niks ging veranderen. Tegen RTL Nieuws vertelt Verwoerd: ,,Klanten verbonden de naam aan slavernij. Ze verwezen naar racisme. En ik wil nergens aan meewerken waar mensen een vervelende associatie bij hebben. Dus heb ik er iets aan gedaan. Negerzoenen heten daarom bij ons ook kisses.” Hema sluit zich aan bij wat de bakker zegt. ,,Als blijkt dat mensen aanstoot nemen aan de naam, dan willen wij dat verhelpen.”

Hema zegt nog geen reacties te hebben gehad op het besluit. Ze gaan de naamswijziging ook verder niet communiceren.

In 2017 werd ook al de discriminerende term ‘negerzoen’ in de ban gedaan. Ook werd de naam van het bordspel ‘Kolonisten van Catan’ gewijzigd in 'Catan’. Lees hierwelke termen en namen in de Nederlandse taal nog meer omstreden zijn.


https://www.ad.nl/koken-en-eten/hema-no ... ~a722599e/


<<<<<<<<<<
De term ‘moor’ komt van het Latijnse woord maurus, wat ‘bewoner van Noordwest-Afrika’ of ‘inwoner van Mauretanië’ betekent.
Waar zit de discriminatie in ?
Het stukje bruine chocolade of de licht bruine cake of de blanke slagroom of de kiwi ?

Is Napolitaanse pizza trouwens ook beledigend naar mij toe ?
Ga ik ook eens over nadenken pffff.

[doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door MetalPig » 06 feb 2020, 14:57

Tammy schreef:
06 feb 2020, 14:22
Waar zit de discriminatie in ?
De naam, Tammy. De naam. Daarom hebben ze de naam veranderd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 06 feb 2020, 15:00

De in dit geval kop zoals in de naam , van de Moor word gelinkt aan een gebakje.
En dat is disriminatie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 06 feb 2020, 15:08

Het is het toefje slagroom op het gebakje die verwijst naar de tulband van een Moor.
En dat is discriminerend ?

Een moorkop is een gebakje, dat bestaat uit een soesje gevuld met slagroom, en van de bovenkant geglazuurd met chocolade. Op de bovenkant van Moorkoppen wordt altijd een toef slagroom aangebracht (daar komt ook de benaming Moorkop vandaan, het toefje slagroom verwijst namelijk naar de tulband die Moren droegen), met eventueel een partje mandarijn of een stukje ananas.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moorkop

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door taigitu » 06 feb 2020, 15:47

Tammy schreef:
06 feb 2020, 14:22

Winkelketen Hema heeft besloten de naam van het gebakje ‘moorkop’ te veranderen in chocoladebol.
De term ‘moor’ komt van het Latijnse woord maurus, wat ‘bewoner van Noordwest-Afrika’ of ‘inwoner van Mauretanië’ betekent.
,,Klanten verbonden de naam aan slavernij. Ze verwezen naar racisme. En ik wil nergens aan meewerken waar mensen een vervelende associatie bij hebben.
Als je op wikipedia leest over Moren dan kan je stellen dat er een eenduidige (zoals hierboven)
uitleg is voor de betekenis van moor of in meervoud 'moren'.... Lees de verschillen op wiki.
Ik zet even het moderne gebruik, of betekenis, hieronder. Ook hier is die niet eenduidig.

Modern gebruik

Buiten de historische betekenis van Moren wordt het woord nog steeds gebruikt, echter niet in dezelfde context.

- In Noord-Afrika wordt de term Moren gebruikt om een etnische groep aan te duiden die vooral in Mauritanië en ook in delen van Marokko, de Westelijke Sahara, Algerije, Niger en Mali woont. Zij spreken het Hassaniya, een variant van het Arabisch. Deze Moren zijn een mengeling van Afrikanen, Arabieren en Berbers.
- De moslims die heersten over Sicilië worden ook Moren genoemd.
- In het moderne Spaans is het woord Moros een bevooroordeeld woord voor Noord-Afrikanen in het algemeen.
- Ook in de Filipijnen, een voormalige Spaanse kolonie werd de lokale moslimbevolking op de zuidelijke eilanden Moros genoemd. Deze Moren zijn echter niet van Afrikaanse, Arabische of Berberse afkomst.
- In Sri Lanka worden de moslims van Arabische afkomst Moren genoemd.
- In het Nederlands werd het woord Moor wel gebruikt als synoniem voor neger. Het is ook een benaming voor een zwart dier (paard of kat).
- Een populair chocoladegebakje wordt in Nederland een moorkop genoemd.
- Moriaantje zo zwart als roet is een oud Nederlands kinderliedje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moren

Lees je over Sinterklaas in een jeugdboek in 1802, dat is dat een zwart gemaakte Roomse Heilige........
Nog geen Moor in beeld.



Een Leesboek voor de jeugd, gedrukt te Amsterdam in 1802 beschrijft deze traditionele Sinterklaas als een vreeswekkende zwarte man:


Men had, voor tijden, en heeft nog wel hier en daar, de kwade gewoonte, dat men, op den dag, die aan eenen roomschen Heiligen, St. Nikolaas genaamd, gewijd is, kerels verkleedde en zwart maakte, die dan dien Heiligen moesten verbeelden, met rammelende kettingen aan de huizen rond gingen en de kinderen bang maakten. Den zoeten kinderen gooiden zij lekkers toe, en sloegen vaak de stoute jongens, welken zij ook eene roede bragten. [...] Ik had eenen broeder, die wat wild was. Mijne ouders meenden hem te temmen, wanneer zij op St. Nicolaas, eenen zwarten man op hem afzonden. [...] Men maakte hem wijs, dat St. Nikolaas hem mede nemen zou. Toen hij nu dien zwarten kerel zag, werd bij zoo bang, dat hij, over zijn gansche lijf, beefde. Hij kreeg zware galkoortsen en stierf 'er aan.[18]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet


Afbeelding

Schmalkaldener Moorkop
Land van oorsprong: Duitsland, Saksen en Thüringen
Algemeen voorkomen: Fors, lang gestrekt veldduiventype, lage stand, horizontale houding; de veerstructuur aan hals en kop lijkt enigszins op die van de Raadsheer; dichte voetbevedering.

Fouten:
Klein, kort lichaam; korte, dunne “hoed”; zeer losse of niet gesloten “manen”; te lange kettingve-ren ter hoogte van de ogen (belemmerend zicht); wit aan de kop; sterk blauwe kopkleur bij zwart; zeer onzuivere kleuren; veel schimmel in staart of kiel; korte voetbevedering; slecht afgedekte rug, afwijkende oogkleur.

Lees meer: https://www.frieslandshow.nl/sierduiven ... r-moorkop/


Wordt dit de volgende moorkop waar een discussie over moet worden gevoerd......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 06 feb 2020, 15:58

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Taigitu. :hands:
Weer wat bijgeleerd.
Maar wat gaat er nu met die duif gebeuren ?
Dat word de volgende aflevering. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Fenna » 06 feb 2020, 16:12

Laten ze eens met serieuze dingen bezig gaan.
Je word toch helemaal gallisch van die mensen die de gekwetste uit hangen over een naam waar geen kwaad in schuilt.

Moorkop.

Is het een belediging als iets lekkers naar je vernoemt word?
Ik zie dat als een compliment.

Roma en Sinti hadden ook al bezwaar gemaakt tegen zigeunersaus.
Dat is een lekkere saus met groenten, hoe kan je daar nou beledigd over zijn?

Ik zie het als een welvaart dingetje dat gezever over dit soort benamingen.
Mensen in landen waar armoede of oorlog heerst maken zich niet druk om dit soort flauwekul.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tardis » 06 feb 2020, 16:22

entropy schreef:
11 okt 2015, 17:31
gusteman schreef:En nu hebben we dus een kantelmoment bereikt, het punt waarop de niet-blanken in dezelfde fout vervallen als de blanken vroeger deden
Ik denk dat discriminatie heden ten dage voornamelijk nog van blanken uitgaat. En dan spreek ik als blank zijnde.
Dat lijkt maar zo. Marokkanen heb ik schamper horen spreken over mensen die uit Ethiopië komen en in hun buurt zijn gaan wonen. Sylvana Simons benadrukt haar eigen 'zwart' zijn, (al is haar huid bruin en niet zwart) en juist door dat nadrukkelijke zwart/wit denken en het zich distantiëren van allochtone Nederlanders zijn haar denkbeelden en haar gedrag een uitingsvorm van discriminatie. De politieke partij DENK concentreert zich vooral op allochtonen, of mensen die zich nog steeds allochtoon voelen en zich ook zo willen gedragen (ook al zijn ze in Nederland geboren). Daarom dacht Sylvana Simons dat ze zich bij hun moest aansluiten, maar toen ontdekte ze dat Turken en Surinamers heeeeeeeel andersoortige mensen zijn en kreeg ze het met hun aan de stok.
Laten we het nog even over slavernij hebben. Slavernij was in Afrika cultuurgebonden en als na een stammenoorlog een stam was overwonnen werden de mannen veelal gedood en de vrouwen verkracht. Alle overlevenden en ook hun kinderen werden tot slaaf gemaakt. Die werden vervolgens verkocht aan vooral Engelse en Portugese handelaren die ze naar de koloniën in Amerika brachten. Dus wat slavernij betreft hebben Afrikanen boter op het hoofd.

Wat de slaaf van Playmobil betreft ben ik het met Fenna eens dat het om een aspect van de geschiedenis gaat. De negerslaaf van het piratenschip wegmoffelen is een vorm van geschiedvervalsing.

In het verlengde van de huidige krampachtige `politieke correctheid' heb ik een naar mijn mening passend filmpje gevonden. Koot en Bie hebben ooit een vermakelijke sketch over dit onderwerp gemaakt, dat ze als kind geïndoctrineerd zijn door zeeeeeeeeer verwerpelijke kinderlectuur. Volgens mij is het met de heren toch nog wel goed gekomen. Ze nemen even door hoe ze zich 'politiek correct' dienen te gedragen en dan komt de gast toch nog de orde verstoren.

Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Witte wel » 06 feb 2020, 18:54

Het is een belediging voor de chocoladebol. Laten ze dat ding iets anders noemen maar geen chocoladebol. Het lijkt er in de verste verte niet op.
Dat hij geen Moorkop meer mag heten komt door een doorgeslagen nederland maar noem hem dan slagroombol of chocolade toefje. Maar geen chocoladebol.
Je zou eens een echte bol van De Groot in Den Bosch moeten proberen. Dan weet je wat ik bedoel. Dat zijn chocoladebollen.
Ik vind het een belediging van een traditioneel gebruik. Je gaat een deegbolletje met een klein laagje chocolade toch geen chocoladebol noemen. En de slagroom hoort er niet op maar er in te zitten bij een chocoladebol.
Doordat men de weg kwijt raakt in nederland ziet men ook niet meer zuiver mag ik concluderen.
Negerzoen, jodenkoek, moorkop, whatever, maar blijf van de chocoladebol af.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door taigitu » 06 feb 2020, 23:42

Vanavond in Nieuwsuur was er een kort interview met de eigenaresse dat de bakkerszaak
die de naam moorkop niet meer voert voor de moorkop...
De winkel was vandaag dicht. Ze kreeg veel negativiteit te horen over dit besluit en werd
blijkbaar zelfs bedreigd. Of ze de winkel morgen open doet is nog niet zeker.
Krijgen we nu al weer 5-december-ellende over een gebakje?


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door MetalPig » 07 feb 2020, 08:28

Witte wel schreef:
06 feb 2020, 18:54
Dat hij geen Moorkop meer mag heten
Hoe kom je erbij dat het niet meer mag?
Witte wel schreef:
06 feb 2020, 18:54
een doorgeslagen nederland maar
Doorgeslagen zijn degenen die blijkbaar zo gehecht zijn aan de naam van een gebakje dat ze mensen gaan bedreigen.

Gast1

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Gast1 » 07 feb 2020, 08:54

MetalPig schreef:
07 feb 2020, 08:28
Doorgeslagen zijn degenen die blijkbaar zo gehecht zijn aan de naam van een gebakje dat ze mensen gaan bedreigen.
Dat is nog maar de vraag, doorgeslagen zouden immers ook degenen kunnen zijn die zich storen aan d(i)e benamingen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Fenna » 07 feb 2020, 09:23

Gast1 :post:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie