Wat mag nog wel tegenwoordig ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Determinist » 15 mei 2018, 12:45

Man en vrouw dienen gelijkwaardig te zijn.
Maar ze zijn wel verschillend.

Mannen en vrouwen hebben over het algemeen andere interesses en andere competenties. Let wel, in het algemeen.

Mannen zijn eerder visueel ingesteld. Vrouwen zijn meer geïnteresseerd in mensen en mannen vaker in dingen. Ik hoor vaak van vrouwen dat ze vrouwen mooier vinden dan mannen en liever naar een blote of sexy vrouw kijken dan naar een blote man. En wat is er mis om te benoemen wat je mooi of sexy vindt?

Het is een biologisch feit dat de relatie tussen mannen en vrouwen om seks draait. Het leven draait om seks, een evolutionair principe. Dit feit is de reden waarom uiterlijk en seksuele uitingen een grote rol spelen in de maatschappij.

Als een oude(re) man een veel jongere vrouw heeft...wat denken we dan? Wat roepen we vaak? Ouwe snoeperd.
Dit is een feit. We vinden dit namelijk zo. En vaak zelfs met enige jaloezie. Hij heeft het voor elkaar.
Jonge vrouw met rijke oude man.
Of oude vrouw met een jonge aanbidder.

Dit benoemen is niet seksistisch, maar een uiting van een feit. En wanneer mogen we feiten niet meer uiten? En wanneer moeten we uitingen verbieden of tegen protesteren?
Moeten we de uiting in dit geval niet alleen verbieden maar het hebben van een veel jongere vrouw ook?
Want als je een oude man bent met een jonge vrouw ben je seksistisch?

Want als de uiting al seksistisch is, het benoemen van de combinatie oud en jong, wat is de combinatie van oud en jong zelf dan? Die moet dan ook seksistisch zijn.
Dus dienen we zulke relaties niet te accepteren en verbieden die hap.

Nee. Ik ben voor een maatschappij waar mensen zich niet constant in de slachtofferrol plaatsen en elk ding wat men niet aanstaat als belediging of als krenking te zien.
Daar wordt je hard van. We kweken nu een maatschappij met watjes waar je niets meer kan zeggen of er is wel weer iemand beledigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 15 mei 2018, 12:50

Determinist schreef :
Nee. Ik ben voor een maatschappij waar mensen zich niet constant in de slachtofferrol plaatsen en elk ding wat men niet aanstaat als belediging of als krenking te zien.
Daar wordt je hard van. We kweken nu een maatschappij met watjes waar je niets meer kan zeggen of er is wel weer iemand beledigd.
Dat bedoel ik met die kramp waar ik over schreef.
Eindelijk iemand die het ook ziet. ;P!

:post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door MetalPig » 15 mei 2018, 14:36

Ik vind de teksten van Determinist vaak goed, maar deze is nogal onsamenhangend.
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
Dit is een feit. We vinden dit namelijk zo.
Dat noemen we dan een "mening", toch?
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
Want als de uiting al seksistisch is, het benoemen van de combinatie oud en jong, wat is de combinatie van oud en jong zelf dan? Die moet dan ook seksistisch zijn.
Je geeft nu een redenering "als A dan B" terwijl je al betoogd hebt dat A niet waar is.
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
We kweken nu een maatschappij met watjes waar je niets meer kan zeggen of er is wel weer iemand beledigd.
Wat stel je voor? Tegen seksisme zijn maar vooral je mond houden en niet proberen iets te veranderen?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Determinist » 15 mei 2018, 15:05

MetalPig schreef:
15 mei 2018, 14:36
maar deze is nogal onsamenhangend.
Misschien heb je hier wel gelijk..
MetalPig schreef:
15 mei 2018, 14:36
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
Dit is een feit. We vinden dit namelijk zo.
Dat noemen we dan een "mening", toch?
Tsja. Ik had het over het feit dat als we (in het algemeen) we een oude man met een veel jongere vrouw zien we denken/zeggen "ouwe snoeperd".
IK denk dat dat een feit is en geen mening. Feitelijk doen we dat in de meeste gevallen.

Dat we hem een "ouwe snoeperd" vinden, dat het een snoeperd is, is wellicht een mening. Maar feitelijk valt het ons op. En feitelijk uiten we dit met die opmerking.
MetalPig schreef:
15 mei 2018, 14:36
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
Want als de uiting al seksistisch is, het benoemen van de combinatie oud en jong, wat is de combinatie van oud en jong zelf dan? Die moet dan ook seksistisch zijn.
Je geeft nu een redenering "als A dan B" terwijl je al betoogd hebt dat A niet waar is.
Die moest ik even 3 keer nalezen ;)

Laat ik het anders zeggen. Als we vinden dat de uiting seksistisch is, dan moet waarover geuit wordt ook seksistisch zijn in dit specifieke geval.
We zeggen namelijk oude snoeperd met een reden. Dat we vinden dat het een snoeperd is. En als we dat vinden en uiten, maar dat de uiting seksistisch is, moet de man iets seksistisch doen. Namelijk het hebben van een zeer jonge vrouw.

Daarbij denk ik dan, wanneer komt het punt dat we niet uiten maar de man aanspreken waarom deze een veel jongere vrouw heeft. Als we het niet mogen zeggen, mag je het dan nog wel doen?
MetalPig schreef:
15 mei 2018, 14:36
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
We kweken nu een maatschappij met watjes waar je niets meer kan zeggen of er is wel weer iemand beledigd.
Wat stel je voor? Tegen seksisme zijn maar vooral je mond houden en niet proberen iets te veranderen?
Nee. Niet je mond houden.

De vraag is echter: is het terecht "oude snoeperd" seksistisch te vinden?
Met mijn uitleg zeg ik van niet.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door MetalPig » 15 mei 2018, 15:53

Determinist schreef:
15 mei 2018, 15:05
MetalPig schreef:
15 mei 2018, 14:36
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
Want als de uiting al seksistisch is, het benoemen van de combinatie oud en jong, wat is de combinatie van oud en jong zelf dan? Die moet dan ook seksistisch zijn.
Je geeft nu een redenering "als A dan B" terwijl je al betoogd hebt dat A niet waar is.
Die moest ik even 3 keer nalezen ;)

Laat ik het anders zeggen. Als we vinden dat de uiting seksistisch is, dan moet waarover geuit wordt ook seksistisch zijn in dit specifieke geval.
Ook met je nieuwe uitleg kan ik je niet volgen.

Voorbeeld van een seksistische uiting: "De sollicitant is een vrouw, dus bieden we haar 10% minder dan we aan een man zouden doen."
Waarover geuit wordt: de vrouwelijke sollicitant.
Wat dus volgens jou ook seksistisch moet zijn: de vrouwelijke sollicitant.
Waarvan jij je op basis van deze redenering afvraagt of we het nog wel moeten doen: vrouwelijke sollicitanten.

Begrijp je waarom ik je niet begrijp?
Determinist schreef:
15 mei 2018, 15:05
We zeggen namelijk oude snoeperd met een reden. Dat we vinden dat het een snoeperd is. En als we dat vinden en uiten, maar dat de uiting seksistisch is, moet de man iets seksistisch doen. Namelijk het hebben van een zeer jonge vrouw.
Het hebben van een jonge vrouw an sich is niet seksistisch. 'Onze' mening verandert daar niets aan. ('Onze' tussen aanhalingstekens omdat je het over 'we' hebt; ik geef hiermee aan dat ik niet bij die 'we' hoor.)
Determinist schreef:
15 mei 2018, 15:05
Daarbij denk ik dan, wanneer komt het punt dat we niet uiten maar de man aanspreken waarom deze een veel jongere vrouw heeft. Als we het niet mogen zeggen, mag je het dan nog wel doen?
Hoezo 'als we het niet mogen zeggen'? Wie beweert dat je niet mag zeggen dat hij een jonge vrouw heeft?
Determinist schreef:
15 mei 2018, 15:05
MetalPig schreef:
15 mei 2018, 14:36
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
We kweken nu een maatschappij met watjes waar je niets meer kan zeggen of er is wel weer iemand beledigd.
Wat stel je voor? Tegen seksisme zijn maar vooral je mond houden en niet proberen iets te veranderen?
Nee. Niet je mond houden.
Maar wie zijn mond niet houdt wordt als watje met kramp gezien door mensen zoals jij en Tammy.

Is er een manier om niet mijn mond te houden en toch niet als watje bestempeld te worden?
Determinist schreef:
15 mei 2018, 12:45
Ik ben voor een maatschappij waar mensen zich niet constant in de slachtofferrol plaatsen
Hoe heet het als je de nadelige gevolgen ondervindt, als het niet 'slachtoffer' is?

Ik ben voor een maatschappij waar mensen zichzelf en anderen niet constant in de slachtofferrol plaatsen
Determinist schreef:
15 mei 2018, 15:05
De vraag is echter: is het terecht "oude snoeperd" seksistisch te vinden?
Als de achterliggende gedachte is dat haar jonge lichaam de enige reden is dat hij met haar omgaat, dan is dat zeker seksistisch. Niet van hem, maar van degene die de opmerking plaatst.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door univers » 15 mei 2018, 16:09

Ik ben voor een maatschappij waar mensen zichzelf en anderen niet constant in de slachtofferrol plaatsen
Een ander heeft het altijd gedaan, zelf voelen ze zich dan het slachtoffer.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 22 nov 2019, 21:09

Afbeelding

Universiteit haalt historisch schilderij weg na klachten vegans.

CAMBRIDGE - Een historisch schilderij gemaakt door de Belgische schilder Frans Snijders is uit de eetzaal van de universiteit van Cambridge verwijderd. Een aantal veganistische studenten vond het kunstwerk ongepast en eiste dat het weggehaald zou worden.

Dar meldt Het Nieuwsblad. Het schilderij van Antwerpenaar Frans Snijders (1579-1657) was door het Fitzwilliam Museum uitgeleend aan Hughes Hall, een onderdeel van de universiteit van Cambridge. Het werk uit de 17de eeuw toont een markt waar onder meer een hond, een hert, vogels, hanen in kooien en een everzwijn, waarvan velen dood, te koop aangeboden worden. Dat tafereel viel niet in de smaak bij studenten die geen vlees eten.

’Niet kunnen eten’

De vegans stapten naar de directie en eisten dat het verwijderd zou worden uit de eetzaal. „Sommige studenten zeiden dat ze niet konden eten omdat het aan de muur hing”, zegt een woordvoerder van het Fitzwilliam Museum aan The Telegraph. „Mensen die geen vlees eten vonden het weerzinwekkend.” De universiteit besloot begrip te tonen voor de studenten en in te gaan op hun vraag.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6467951 ... ten-vegans


<<<<<<<<<<<<<<

Ooh dear ze kunnen zelfs niet eten.
Wat doen ze als ze een slager in een winkelstraat zien ?
Rennen ? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Fenna » 23 nov 2019, 09:56

Ze moeten eens ophouden overal een knieval voor te maken.
Overal waar een klein groepje zeurders begint te piepen over iets wat ze niet aan staat gaat men gelijk op de rem staan en schikt zich naar hun geneuzel.
Word het niet eens tijd dat meerderheid van stemmen gaat tellen en dat die sneue minderheidsgroeperingen zich eens gaan schikken naar de meerderheid waar ze nu de boel voor lopen te verstieren?
Als het ze niet bevalt dan gaan ze toch naar een land waar men net zo denkt?
Dat is ook mijn mening wat betreft extremistische moslims die hier de boel naar hun hand willen zetten, ga naar een land waar ze jou idiologien wel aanhangen en word daar gelukkig.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Witte wel » 23 nov 2019, 12:00

Een goed voorbeeld van hokjes denken. Het volk raakt de controle op de realiteit kwijt en gaat opgelegde denkpistes aannemen en uitdragen.
Een niet vleeseter, wat een vrije keuze is, die zich afzet tegen een honderden jaren oud schilderij wat een tafereel toont uit die tijd van een dagelijks of wekelijks gebeuren, daar zit toch wel een steekje bij los.
De trend die momenteel ontstaat is dat alles uit het verleden wat niet meer past in het huidige plaatje maar verwijdert of aangepast dient te worden. Niet omdat het emotioneel raakt maar omdat het zo zou moeten zijn. Het ontstaan van een fictieve wereld, een illusie.
Afbeelding
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 23 nov 2019, 12:18

Ooh wat een schattig dinosaurusje ! :mrgreen:

Wat jij en Fenna zeggen Witte wel helemaal mee eens.
Ik denk elke keer gekker kan niet maar dat kan wel.
Ik dacht eerst nog even ligt het aan mij dat ik de wereld knettergek begin te vinden ?
Maar ben er al snel achter gekomen dat de gekte echt heeft toegeslagen.

Alles inderdaad schijnt weggepoetst te moeten worden.
Kijk dat schilderij vind ik persoonlijk niet mooi maar dat terzijde.
Maar als je niet kunt eten in een kantine op een universiteit doordat jij vegan bent en dat schilderij ziet dan begin ik mij af te vragen of er niet iets meer aan de hand is.
Wat dit is natuurlijk een absurde reactie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Witte wel » 23 nov 2019, 13:30

Ja die is leuk he. :mrgreen:
Afbeelding
Is overigens een gekko.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 23 nov 2019, 17:11

Haha wat een dotje. :mrgreen:
Ooh ja een Gekko, mooi beestje. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 25 nov 2019, 09:30

Woensdag is er overleg.....
Waar hebben we het in vredesnaam over ? [doh]

<<<<<<<<<<

Afbeelding

NEC-spandoek mocht niet mee naar Helmond: woord ‘zwart’ mogelijk aanstootgevend.

Een NEC-spandoek met de tekst ‘zwart is de mysterie en de kracht van de magie’, is vrijdagavond voor de wedstrijd tegen Helmond Sport geweigerd. Dat bevestigt Jeroen Rengers, voorzitter van de supportersvereniging van NEC. Het woord ‘zwart’ zou mogelijk aanstootgevend kunnen zijn.

De tekst op het doek verwijst naar een populair clublied over NEC dat al jaren door de speakers schalt bij thuiswedstrijden in De Goffert en verwijst naar de clubkleuren rood, zwart en groen: ‘Rood is de kleur van de passie en de hartstocht; Zwart is de mysterie en de kracht van de magie; Groen is de hoop en de kleur van jong nieuw leven. En NEC heeft ze alle drie’.

Rengers: ,,Ik heb dit na de wedstrijd vernomen en begreep dat het spandoek van tevoren niet is voorgelegd aan de veiligheidscoördinator van NEC. Ik heb hier wel een duidelijke mening over, maar hebben afgesproken dat we woensdag met elkaar in gesprek gaan hierover.”

Dat gesprek is tussen algemeen directeur Wilco van Schaik, Supportersvereniging NEC en supportersgroep Legio Noviomagum. NEC-directeur Wilco van Schaik wil nog niet inhoudelijk reageren op het weigeren van het spandoek, hij wil eerst in gesprek met de supporters.

https://www.ed.nl/binnenland/nec-spando ... ~abfab581/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door MetalPig » 25 nov 2019, 11:34

Dat vegetariers geen zin hebben om naar dode dieren te kijken tijdens het eten, daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

Maar dit is werkelijk te onnozel voor woorden:
Het woord ‘zwart’ zou mogelijk aanstootgevend kunnen zijn.
[doh] [doh] [doh]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 25 nov 2019, 16:42

Dat vegetariers geen zin hebben naar dode dieren te kijken snap ik.
Ik eet wel vlees maar ik vind het schilderij ook niet mooi.
Maar niet kunnen eten daardoor en eisen dat het schilderij verwijderd word gaat echt wel te ver.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door univers » 25 nov 2019, 17:38

Je kan er maagzuur van krijgen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Vitharr » 25 nov 2019, 18:13

MetalPig schreef:
25 nov 2019, 11:34
Dat vegetariers geen zin hebben om naar dode dieren te kijken tijdens het eten, daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
Weet je, ik in deze context eigenlijk niet. Als een schilderij je zo raakt zouden al die lui om je heen die dooie dieren op zitten te vreten toch nog veel erger zijn? Waarom zijn er eigenlijk nog geen aparte vegan-eetzalen? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Osiris » 25 nov 2019, 18:32

MetalPig schreef:
25 nov 2019, 11:34
Dat vegetariers geen zin hebben om naar dode dieren te kijken tijdens het eten, daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

Maar dit is werkelijk te onnozel voor woorden:
Het woord ‘zwart’ zou mogelijk aanstootgevend kunnen zijn.
[doh] [doh] [doh]
Ach ja , zwarte piet mag niet,black friday wel ( Amerikaans hè ).
Ook afschaffen dan die import BS.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door MetalPig » 26 nov 2019, 08:23

Osiris schreef:
25 nov 2019, 18:32
Ach ja , zwarte piet mag niet,black friday wel ( Amerikaans hè ).
HET GAAT NIET OM HET WOORD "ZWART".

IK HERHAAL: HET GAAT NIET OM HET WOORD "ZWART".

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 27 nov 2019, 21:13

Bemanning is seksistisch volgens deze vrouw van D66.
Men hoort bemensing te zeggen............. [klets] [nuts]

<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
Monica den Boer, Tweede Kamerlid voor D66.

D66: het woord ’bemanning’ moet in de ban.

DEN HAAG - Het woord ’bemanning’ is seksistisch. Bij de problematiek rond het personeelstekort van de politie moeten we voortaan spreken van ’bemensing’. Dat opperde D66-Kamerlid Monica den Boer althans tijdens een debat.

Lilian Helder van de PVV maakte zich druk over de ’structurele krapte bij de politie’. Ze wilde graag een debat met minister Grapperhaus, kondigde ze aan. „Gisteren en vandaag lieten twee burgemeesters weten dat politiebureaus, de weinigen die we nog hebben, niet meer fulltime open zijn en ook niet volledig bemand.”

Het ene gat werd met het andere gedicht, aldus Helder. Ook Attje Kuiken van de PvdA stelde dat ’acuut radicale maatregelen’ nodig zijn. Zij steunde het debat. Monica den Boer had echter andere prioriteiten. Zij begon met een subtiele correctie van het betoog van Helder.

„Het gaat ten eerste over bemensing, niet over bemanning”, aldus Den Boer, die ook geen steun had voor het verzoek tot een debat. Haar opmerkingen maken het nodige los op sociale media.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1900314 ... -in-de-ban

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie