Wat mag nog wel tegenwoordig ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Susan » 07 feb 2020, 21:22

Witte wel schreef:
06 feb 2020, 18:54
Het is een belediging voor de chocoladebol. Laten ze dat ding iets anders noemen maar geen chocoladebol. Het lijkt er in de verste verte niet op.
Dat hij geen Moorkop meer mag heten komt door een doorgeslagen nederland

Doordat men de weg kwijt raakt in nederland ziet men ook niet meer zuiver mag ik concluderen.
;P!
Mee eens hoor, het is van de gekke wat er gaande is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 14 feb 2020, 16:30

Als je als openbare school de naam Carnaval niet meer wilt noemen omdat dat een religieuze achtergrond heeft maar wel het feest viert dan heeft dat toch geen zin ? [think]

<<<<<<<<<<<<<<


Afbeelding
Het IKC Carrousel is een openbare school, en daarom zou de term carnaval niet bij de school passen.

Geen carnaval maar ’verkleedfeest’ op Gelderse basisschool.

ZEVENAAR - Een basisschool in Zevenaar doet de term carnaval in de ban en noemt het voortaan ’verkleedfeest’. Het IKC Carrousel is een openbare school, en daarom zou de gebruikelijke naam van het katholieke feest niet passend zijn.

De oudervereniging van de school nam het initiatief tot de naamswijziging. „De Carrousel is een openbare basisschool waar we geen bepaald geloof willen aanhangen”, zegt een van de betrokken ouders tegen de Gelderlander.

„Onze samenleving is op christelijke waarden gebaseerd, ongeacht of je daarin gelooft of niet”, zegt directeur Petra van den Brink. „Maar wij zijn een openbare school. Dus we doen mee met de traditie, maar geven het wel een andere naam.”

’Het is maar een naam’

Carnavals prins in Zevenaar Eric Boschman vindt vooral dat ouders zich niet al te druk moeten maken. „Carnaval of verkleedfeest, het is uiteindelijk maar een naam. Ik ben allang blij dat de school het nog viert. Het is gewoon een hartstikke leuk feest, ongeacht de religieuze achtergrond.”

Carnaval begint eind deze maand, maar wordt woensdag al op de school gevierd. Volgens de officiële feestdata valt het driedaagse feest dit jaar op zondag 23 t/m 25 februari 2020. Rond het christelijke paasfeest hield de Gelderse school al een ’lentelunch’.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1303262 ... asisschool

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tardis » 14 feb 2020, 16:41

De mensen die op het idee voor deze naamswijzigingen kwamen en het daadwerkelijk nog hebben ingevoerd ook, zijn niet goed snik. Dat je als openbare school graag onafhankelijk wilt zijn, daar valt iets voor te zeggen. Maar vier het dan niet! Ga je, zoals hier, de naam van het paasfeest of Carnaval veranderen om voor jezelf te kunnen verantwoorden dat je een feestje viert met de kinderen, dan is er iets mis in je bovenkamer.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 14 feb 2020, 17:11

Wat kan je het toch weer mooi verwoorden Tardis wat je zegt over die bovenkamer. :mrgreen:
Ja het klopt gewoon niet.
Nu ben ik helemaal voor openbare scholen, heb er altijd op gezeten.
Van mij mag dat overal standaard zijn en de religie doet men maar thuis beoefenen.
Maar helaas is dat niet zo in Nederland.

Maar deze naamswijziging tsja hoe kom je erop denk ik dan. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tardis » 14 feb 2020, 18:07

De lagere school waar ik in Den Bosch naar toe ging was gereformeerd. Protestants dus. Nou heb je gereformeerd in allerlei gradaties en wij waren van de lichte kant. Als kind vond ik het wel fijn om naar de verhalen van Bijbelse geschiedenis te luisteren. Ze klonken als sprookjes in mijn oren. De wonderen vlogen je om de oren, het was alsof het verhalen waren over een andere wereld. In mijn wereld gebeurden er nooit wonderen. Voor mij was het wel goed om op een dergelijke school vertrouwd te raken met de Bijbelverhalen. Onze maatschappij is toch nog steeds een christelijke wereld, waarin we redelijk beschaafd met elkaar omgaan en omzien naar mensen die hulp nodig heb ben. Dat principe vind ik goed, zolang de mensen inderdaad hulp nodig hebben en niet uit gemakzucht gaan parasiteren op de maatschappij. Ik minacht bedelaars. De vaste bedelaars die je in Utrecht tegenkomt kiezen voor die manier van leven. Dat heeft een wijkagent me verteld toen we een van de bekende bedelaars in de verte krom zagen lopen. Die had al tientallen keren hulp aangeboden gekregen en die hulp keer op keer afgeslagen, zei de wijkagent. Maar hij loopt wel alle terrassen af om zijn hand op te houden en om een Euro te vragen.

Ik ben van goede wil, maar ik ben niet gekke Henkie. Of, zoals mijn christelijk zeer gemotiveerde grootmoeder altijd zei "al te goed is buurman's gek.'

Daarom heb ik een superklein ergernisje als ik iemand zo'n bedelaar geld zie geven, want zo beloon je zijn/haar manier van leven. Of leven, het is natuurlijk geen leven. Ze leven niet echt, ze verdoen hun tijd. Het leven is aan ze verspild. De jaren trekken voorbij en ze doen geen enkele poging om uit hun situatie te raken. Er is er ook een die letterlijk liever lui dan moe is, die ligt de hele dag op een plek waar hij mensen aanspreekt om hem geld te geven. Ik heb er al eens over gedacht om ongemerkt een A4-tje boven zijn hoofd tegen de muur te plakken met een waarschuwende tekst er op. Maar het laat zich raden dat er dan goedbedoelende mensen langslopen die het zien en dit zielig voor die man vinden en het A4-tje weghalen. Dat A4-tje heb ik dus nog niet geschreven en aangebracht. Maffiosi uit Bulgarije en Roemenië verzamelen zielige types uit die landen en brengen ze hierheen om op straat geld op te halen. Er zijn voldoende sukkels die geld geven zodat het een winstgevende onderneming is. Zou iedereen stoppen met geld geven dan houd het snel op. Zielig? Ammehoela! In gedachten heb ik al heel wat kogels op ze afgevuurd als ik ze zielig zag zitten wezen. Parasieten zijn het. Er werd zelfs door linkse raadsleden in de gemeenteraad gevraagd of die mensen niet persona non grata verklaard kunnen worden, maar er schijnt juridisch niets tegen gedaan te kunnen worden.

Dus na mijn tirade hierboven (wat lucht dat toch steeds lekker op) kan ik wel stellen dat ik de christelijke signatuur van mijn lagere school helemaal niet verkeerd vond. De basis die daar gelegd is laat mij de maatschappij waarin we leven beter begrijpen. Maar zou religie achterwege zijn gelaten dan had ik het waarschijnlijk niet als een gemis ervaren. De middelbare school waar ik heen ging was Rooms Katholiek, maar daar merkten we niets van. Zelfs met maatschappijleer was de leerstof min of meer religie-neutraal. Tegenwoordig ben ik voorstander van neutraal onderwijs voor alle middelbare scholieren. Dus van mij mag religie op school afgeschaft worden. Religie doe je maar in je eigen tijd.
.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 14 feb 2020, 18:36

En ook van je laatste bericht heb ik weer genoten, heerlijk hè ergenis afschrijven. :mrgreen:
Ook al ben ik totaal niet religieus opgevoed ik weet er natuurlijk wel vanaf.
Op school bij maatschappijleer volgens mij werd er over gesproken en thuis werden er zaken uitgelegd en natuurlijk door mijzelf later.
Dus ik weet wel iets maar lang niet alles.
Hoeft ook niet , het begin principe van een god geloof ik al niet.

Toen mijn dochter naar school moest heb ik ook een openbare school uitgekozen.
Moest daarvoor eindje fietsen terwijl om de hoek ook een school was maar een katholieke school.
Maar no way dat ze daar heen ging.

Wat die zwervers betreft , ik snap hoe je er tegenaan kijkt.
En sommige zijn ook zo, maar ik denk velen ook die zo verslaafd zijn dat ze amper weten waar ze zijn en psychisch zware stoornissen hebben.
Maar sommige zijn gehaaid.
Ik ken iemand die op dat plein in Madrid was toen die PSV supporters die Roma zwervers te kijk zetten.
Hij vond dat ook niet ok.
Maar terwijl alle aandacht naar die vrouwen gingen die op de grond die muntjes opraapten waren er Roma kinderen die vliegensvlug op de tafeltjes van alles meepikten.

Die hoorden bij die vrouwen, was denk ik afleidingsmanoeuvre.
Die denigrerende houding van die supporters gingen de wereld over en men sprak er schande van.
Maar die vrouwen waren niet zielig, die weten precies wat ze doen.
Zag ik in Roma ook bij de Trevi fontein.
Verderop stapten ze in grote auto met het geld .
Daar zit een hele strategie achter en gehaaidheid in.
Maar sommige zwervers die we zien zijn mentaal ziek en dat is erg.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door univers » 14 feb 2020, 19:11

De mensen die op het idee voor deze naamswijzigingen kwamen en het daadwerkelijk nog hebben ingevoerd ook, zijn niet goed snik.
Dit heb je nog zachtjes verwoord.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tardis » 14 feb 2020, 19:32

Tammy schreef:
14 feb 2020, 18:36
Maar sommige zwervers die we zien zijn mentaal ziek en dat is erg.
Het punt is dat die zwervers in aanmerking komen voor professionele hulp en dat er zwervers zijn die deze hulp afwijzen en zo'n beetje alle andere mensen lastig vallen met hun manier van leven.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 15 feb 2020, 07:37

Ik weet dat verplicht opnemen niet zomaar gaat maar misschien is dat wel het beste Tarduis wat jij zegt over de zwervers die hulp weigeren.
Het is dan goed voor beide kanten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door MetalPig » 17 feb 2020, 09:39

Tammy schreef:
14 feb 2020, 16:30
Als je als openbare school de naam Carnaval niet meer wilt noemen omdat dat een religieuze achtergrond heeft maar wel het feest viert dan heeft dat toch geen zin ? [think]
Als ik zie hoe dit feest gevierd wordt dan denk ik dat 'verkleedfeest' de lading prima dekt.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Tammy » 17 feb 2020, 09:49

Klopt MetalPig het is ook 1 groot verkleedfeest , ben ik met je eens.
Alleen is dit feest ontstaan vanuit een religie.
Als je de naam niet meer wilt gebruiken en je houd een verkleedfeest een paar weken of maanden later of eerder dan kan ik me iets bij voorstellen.
Maar gewoon een verkleedfeest vieren tijdens Carnaval , tsja dan doe je toch mee aan een religieus feest in mijn opinie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door Determinist » 17 feb 2020, 11:55

Hmmm. Al die zogenaamde "christelijke" feestjes zijn niets anders dan gestolen en aangepaste feestjes van anderen.

Als je het vanuit "seculier" of atheïstisch oogpunt niet kan verkroppen dat een feestje "religieus" is dan past het in de lijn dat ook seculieren feestjes mogen stelen en aanpassen naar gelang.
En waarom ook niet. Waarom heeft religie wat dat betreft een monopolie?

En als een feestje hernoemd is en toevallig op dezelfde dag gevierd wordt dan is dat alleen maar handig.

Wat kan ons de naam schelen hoe men carnaval noemt en waar het vandaan komt.

Zolang ik kan zuipen op deze dag is het mij prima.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat mag nog wel tegenwoordig ?

Bericht door taigitu » 17 feb 2020, 12:14

Ik heb vroeger op een openbare school gezeten en daar werd ook wel wat aan
religie gedaan. Mede omdat er ook kerstfeest werd gevierd en de andere bijbelse
hoogtijdagen. Dat heb ik altijd interessant gevonden.

Maar zo vieren we feesten die niet nadrukkelijk christelijk/religieus zijn.
In de loop van de eeuwen is het christendom alleen dominanter geworden en zo
verdwenen de vereringen/feesten van de diverse goden in de gebieden waar het
christendom de overhand kreeg. Zo worden/werden vele goden vereerd over de wereld.


Afbeelding

Seth werd gezien als de god van de woestijn, chaos, onvruchtbaarheid, van stof en kale grond en als een vijand van de mens. Hij wordt afgebeeld als een mens met een dierenkop. Welk dier daarvoor model gestaan heeft is niet bekend, hoewel er wel geopperd is dat het een springspitsmuis[1] of een aardvarken zou kunnen zijn. Varkens en ezels waren aan hem gewijd en speelden ook een rol in zijn eredienst. De afkeer van varkens bij latere godsdiensten zou daar weleens iets mee te maken kunnen hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Seth_(mythologie)

Carnaval: een religieus feest

Carnaval vieren is veel godsdienstiger dan velen denken…….

Eeuwenoud en religieuze wortels
Carnaval is al zo oud als de mensen zijn en heeft meerdere betekenissen gekregen in de loop der geschiedenis. De meeste elementen van ons huidige carnaval komen uit die verschillende culturen, die in ons land hebben geheerst: de Germaanse, de Romaanse, de middeleeuwse, de hedendaagse tijd. Er zijn meerdere ‘lagen’ in ons begrip carnaval, die over elkaar heen liggen. Carnaval heeft zeker ook altijd een godsdienstige betekenis gehad en was zeker niet enkel de periode voorafgaand aan de religieuze vastentijd.
Was in de jongste, christelijke traditie van de laatste 1500 jaar het carnaval de periode voorafgaand aan het religieuze vasten, in de tijd ervoor bezetten de Romeinen ons land. Zij brachten ons bij een voor hen belangrijk feest, gevierd rond de goden van de Griekse ‘Kronia’ en de Romeinse ‘Saturnalia’: een feest dat zij tegen eind december zeven dagen lang vierden en waarbij de knechten op de stoel van hun heer mochten zitten en zich door hen mochten laten bedienen. Er werd luidruchtig feest gevierd en geschenken gegeven. Er is al van meet af aan, in heel vroege culturen, aan het begin van de winter een feestelijke periode van vernieuwing geweest, die sterk verbonden was met het nieuwe leven, dat door de goden werd geschonken in de lente. Chaos en wanorde, alles op z’n kop zetten bij dat feest, de ‘heersers van het gewone leven’ even van hun troon afgehaald, leiden uiteindelijk weer tot herstel van de normale orde. Het is een feest van begin en einde van het (zonne)jaar. Het is een lente en vruchtbaarheidsfeest, dat diende om de goden gunstig te stemmen voor een rijke en overvloedige oogst. Het is een feest op de overgang van winter naar zomer. De winter, als de (zonne)god ver weg lijkt, is een tijd van grote schoonmaak. De afgoden moeten verdreven worden om plaats te maken voor nieuw leven en vruchtbaarheid. Zo moet de aarde schoongemaakt worden, maar ook de mens: alle fouten, zonden en gebreken van het afgelopen jaar moesten worden opgeruimd.

Omkeringsfeest
In die tijd van de Romeinse overheersing van WestEuropa brachten soldaten in de legerplaatsen langs de Rijn ook andere feesten mee: verschillende ‘omkeringsfeesten’, die vooral op de overgang van de seizoenen gevierd werden. Bij de overgang van zomer naar winter was zo’n feest, waarvan verschil¬lende elementen terug te vinden zijn in het Sint Maartensfeest (op de elfde van de elfde, wanneer nu de nieuwe prins carnaval wordt gekozen!) en bij het begin van de lente was er ook zo’n feest: de hele wereld werd op z’n kop gezet, de knechten mogen voor enkele dagen de baas spelen: ‘Prins Carnaval en zijn adjudant’ krijgen voor drie dagen de sleutels van het stadhuis overhandigd en zijn heel even de baas.

Carnaval in latere tijd: niet deftig
De overdreven boersheid van de middeleeuwen leidt in de 17e en 18e eeuw tot een verbod in de steden. Carnaval vond men een typisch dom en plat vermaak van boeren, waar men zich in de (groeiende en opkomende) steden ver boven verheven voelde. De calvinistische soberheid en strengheid van boven de rivieren bevestigt en versterkt dat nog eens. Franse soldaten brengen in de 19e eeuw het feest naar Keulen, van waaruit het overslaat naar Maastricht en Venlo en wat later naar Brabant. In de jaren dertig van de 20e eeuw komt het pas weer tot volle bloei: het is crisistijd en bij weinig brood moeten er wat meer spelen komen. Het feest wordt door roomsen ook aangegrepen als mogelijkheid om als katholiek volksdeel iets te laten zien in een ‘protestante natie’.

Sociaal verantwoord…..
Je mag concluderen, dat het carnavalsfeest door de eeuwen heen een belangrijke sociaalmaatschappelijke functie heeft gehad. Je zit het hele jaar door in een bepaald stramien, met een bepaalde rol, met je eigen plaats. Dat valt allemaal weg met carnaval. Drie dagen lang staat de wereld op z’n kop. Je ontdekt heel andere kwaliteiten, bij jezelf, bij anderen. Je ziet anderen letterlijk anders van buiten. Als je nou even aan de kant gaat staan, dan zeg je misschien: ‘Waar is dat nou goed voor? Uren en dagen zweten, hossen, vluchtige contacten?’ Ja, maar je moet bij een feest ook niet opzij gaan staan of zitten! Je moet mee als je kunt met die feestvierende mens. En die feestende mens is veel rijker dan de mens met z’n altijd dezelfde sores…

Religieus verantwoord…
Carnaval als uitlaatklep. Het is louterend en bevrijdend. Voor éven vrij van alles wat moet en hoort. Chaos en wanorde als basis voor regelmaat en vaste patronen. Dan is het toch nog een beetje Bijbels ook? Doen we in de veertigdagentijd niet hetzelfde: louteren en opnieuw beginnen? Even de bloemetjes buiten zetten, even helemaal uit je dak gaan, even goed gek doen, dat heeft een mens nodig op z’n tijd. Dat hadden onze voorouders, in welke tijd ook, goed door. Ze verbonden het zelfs aan hun belangrijkste godenfeesten. Innerlijke vernieuwing, ‘naar lijf en ziel herboren worden’, opstaan tot nieuw leven: het zijn belangrijke christelijke begrippen. We denken vaak dat carnaval betekent: nog even feesten, voordat het serieus wordt in de vastentijd, maar verschillende elementen van de vasten komen ook al aan de orde in het carnaval.

Pastoraal Werker Jan Vernooij
https://parochienorbertus.nl/carnaval-e ... ieus-feest
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie