Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Tammy » 27 okt 2016, 09:45

Afbeelding
Minister Edith Schippers tijdens het debat.

De Tweede Kamer ging vandaag in debat over de versoepeling van de euthanasiewetgeving. Volgens de VVD moet een zelfgekozen einde na een voltooid leven voor alle leeftijden mogelijk zijn. De SGP is diep geraakt door de nieuwe voorstellen en heeft samen met de ChristenUnie een motie van afkeuring ingediend, maar die werd bij de stemming verworpen.


Iedere volwassene op leeftijd die weloverwogen vindt dat zijn leven voltooid is, moet 'onder strikte en zorgvuldige criteria' in staat worden gesteld om te overlijden. Dat staat in een brief van het kabinet die eerder naar de Tweede Kamer is gestuurd. De VVD voegt daar vandaag aan toe dat mensen van alle leeftijden daarvoor in aanmerking moeten komen, mits het zorgvuldig geregeld is. 'Iedereen' wil in dit geval zeggen 'handelingsbekwame volwassenen', dus iedere 18 plusser die toerekeningsvatbaar is.

Leeftijdsgrens.

In de plannen van het kabinet is nog geen leeftijdsgrens genoemd. Wel hebben de ministers Edith Schippers (Volksgezondheid) en Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) aan de Tweede Kamer geschreven dat het ,,voor de hand ligt om een nieuw systeem te beperken tot mensen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt.'' Op dit moment moet er nog sprake zijn van 'uitzichtloos en ondraaglijk lijden met een medische grondslag'. Daardoor blijft in Nederland een groep van vooral ouderen rondlopen met een actieve doodswens. Zij vinden dat hun leven geen enkele zin meer heeft.

Het CDA brengt tijdens het debat naar voren dat de huidige wetgeving prima is en dus ook niet anders hoeft. Het voorstel van het kabinet zou de 'balans verstoren'. De christelijke partij kan ook niets anders zeggen. In het nieuwe verkiezingsprogramma staat dat euthanasiewetgeving niet uitgebreid mag worden.

Motie van afkeuring.

Ook de ChristenUnie en de SGP zijn tegen verandering van de huidige wet. Kees van de Staaij stelt zelfs 'diep geraakt' te zijn door het nieuwe voorstel. De partij dreigde de afgelopen dagen al met een motie van afkeuring tegen kabinet en voegde vandaag daad bij woord ,,Ik vrees dat mensen het normaal en zelfs natuurlijk gaan vinden om uit het leven te stappen", aldus Van der Staaij. Alleen de SGP en ChristenUnie steunden de motie, waarna die werd verworpen.

De SP wil geen nieuwe wet naast de huidige wetgeving. De PVV wil nog even nadenken voor er een standpunt komt, maar vreest dat mensen euthanasie willen 'omdat ze anderen niet tot last willen zijn'. GroenLinks meent 'dat dit debat gaat over zelfbeschikking om te leven. Je mag niet gedwongen worden om door te leven'.


Volgens minister Schippers is het kabinet tot een oordeel gekomen na 'stevige afwegingen en discussies'. ,, Het kabinet wil leven maximaal beschermen, maar als leven geen waarde meer heeft, is die bescherming een hol begrip'', aldus de bewindsvrouw. Ze voegde daar nog aan toe dat zoiets als liefdesverdriet niet in aanmerking komt voor euthanasie. Schippers stelt verder vast dat het voorstel nog lang geen werkelijkheid is. Gezien de termijnen die hangen aan wetsvoorstellen, zal het zeker pas na de verkiezingen door een nieuwe Tweede Kamer worden behandeld.

Het voorstel kan al met al rekenen op een ruime Kamermeerderheid. VVD, PvdA D66, GroenLinks en 50Plus steunen het. CDA,CU en SGP zijn ronduit tegen.

Het besluit van het kabinet-Rutte II is opmerkelijk, omdat begin dit jaar een commissie onder voorzitterschap van socioloog Paul Schnabel nog voorstelde om niets te veranderen. Volgens deze commissie biedt de huidige wet genoeg ruimte voor euthanasie bij 'het merendeel' van de mensen die hun leven voltooid vinden. Ook de invoering van een zelfmoordpil zagen de wetenschappers destijds niet zitten, omdat zo'n middel in verkeerde handen kan komen.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Tammy » 27 okt 2016, 09:50

Elk mens heeft het recht om zelf te bepalen om uit het leven te stappen .
Anderen mogen die beslissing niet maken.
Voor elk mens gelden anderen redenen.
We moeten dat respecteren vind ik.
Want het lijden kan voor iedereen anders zijn.
En soms hoeft daar geen ziekte aan te pas te komen.
Maar vind men het genoeg geweest.
De beslissing ligt aan de persoon zelf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Gast1 » 27 okt 2016, 09:57

Ah, je hebt al gereageert op je eigen OT Tammy.
Ik plaats mijn tekst ongewijzigd.

Gewoon even 'uit de losse pols' ...

Ik vind dat ik kan beslissen over mijn eigen leven.
Ik heb er ook geen wet voor nodig.
Wanneer ik mijn leven 'moe' ben en er is geen regeling voor tegen de tijd dat het zover is, dan los ik het wel op mijn manier op.
Soms lijkt het er op dat die tijd nu al aangebroken is.
De blaadjes gaan weer vallen en de 'deprimerende tijd' gaat weer aanbreken.
Leeftijdsgebonden of niet, een aantal mensen zal er weer voor gaan kiezen om zich voor de trein te gooien.

Ik betreur degenen die denken dat ze 'geen waarde' meer hebben, wanneer ze geen werk meer hebben of kunnen verrichten.
Ik begrijp degenen die ongeneeslijk ziek zijn, 'alles' kwijt zijn geraakt en een psychisch lijden hebben en die elke dag ontroostbaar zijn.
Daar hoeft geen enkele leeftijdsgrens aan gebonden te zijn.

Dat is zoals ik er over denk en dit is mijn reactie.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Susan » 27 okt 2016, 13:23

Iedereen behoort het recht te behouden om zelf te beslissen wanneer het genoeg is geweest, daar hoeven ze niet eerst
lichamelijk 'doodziek' voor te worden.

Wel kunnen sommige mensen die geestelijk helemaal in de knel zitten, en een einde aan hun leven als enige oplossing zien, met hulp na langere tijd toch weer het leven draaglijk vinden, daarna fijn en de moeite waard waardoor
ze op hun besluit terug komen. Maar dat kan alléén indien iemand dit echt zelf zo voelt en ondergaan heeft, kan nooit door
een ander beslist worden.

Ik vind het juist griezelig dat anderen menen te mogen beoordelen en beslissen...'goedkeuren' dus...of iemand een einde aan zijn/haar leven 'mag' maken. Wie denken ze eigenlijk dat ze zijn..!? Vanachter hun tafel en uit 'boekjes' geleerd of het wel terecht
is als een ander het genoeg vind zo...kunnen zij in het binnenste van anderen kijken om zulke ver gaande beslissingen
over hun medemens te mogen maken?

Dat is echt niet van de ene op andere dag als mensen tot deze stap over willen gaan, daar gaan vaak jaren van diep leed aan vooraf. Zéker ouderen die nog helder van geest zijn, tevreden terug kijken op hun leven, maar verder lichamelijk aftakelen, de deur amper nog uit komen, vrienden en /of kinderen en familie kwijt zijn door de dood, dan is het leven eerder een straf dan wat anders. Laat die mensen toch gaan als zij vinden dat het mooi genoeg is geweest en nu klaar!

Dat is echt erg om hen tegen hun zin dan toch nog met 'vanalles en nog wat' in leven te houden, en geloof me, dit gebeurd, walgelijk vind ik dergelijke arrogante figuren, die dan ook nog durven te beweren dat met de beste bedoelingen te doen..
In een paar gevallen die ik van heel dichtbij ken is dit zo gegaan, en ze kunnen dit ongestraft doen.
Kortom, daar beslis ik zelf over tzt, dat kan misschien deze week al zijn, volgende maand of over....langere tijd, mijn kinderen
weten ook precies hoe en wat ik bedoel. Nu maar 'hopen' dat ze dan ook in de buurt kunnen zijn in geval dat zich dit voordoet...
Dat hebben andere mensen beslist nietvoor mij te bepalen via (heb je het weer!) een lijst regeltjes waar ze aan 'afstrepen' of ik wel in aanmerking kom.
Laatst gewijzigd door Susan op 27 okt 2016, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Paulus » 27 okt 2016, 13:27

Wat Tammy schrijft, komt aardig overeen met mijn gedachten over deze materie.

Wat mij eigenlijk wel stoort, is dat er, voor zover ik na heb kunnen gaan, in de hele discussie over dit voorstel geen moment in overweging wordt genomen wat de impact is op hulpverleners, machinisten e.d. wanneer ze weer eens geconfronteerd worden met een zelfdoding en zij de resten van bijvoorbeeld de straat of trein moeten schrapen!
Bij machinisten is o.a. de spoorlijn lang Santpoort hierdoor berucht.
Zelfdoding is daar haast meer regel dan uitzondering.

Een keer is al erg, maar als je daar vaker mee geconfronteerd wordt moet je wel heel sterk in je schoenen staan om daar psychisch niet kapot aan te gaan.
Ik ken een aantal gevallen van mensen die dit is overkomen, daardoor in de WAO zijn beland en slechts nog enigszins "normaal" kunnen functioneren met hoge dosis kalmeringsmiddelen en psychofarmaca.

In dat opzicht zal het huidige voorstel, zeker positief uit kunnen pakken, al zal dit nooit (ongecontroleerde) zelfdoding kunnen voorkomen.
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Susan » 27 okt 2016, 14:18

;P!
Inderdaad Paulus, ook hier hadden wij het gisteren nog over
naar aanleiding van het euthanasie vraagstuk.

Ook bijvoorbeeld begeleiders in verzorgingstehuizen hebben hier mee te maken. Zoals een van de groepen waar mijn dochter werkt met autisten, heeft een bewoner pas geleden kans gezien aan de aandacht te ontsnappen en die heeft zich toen door een trein 'laten pakken'.
Dat is voor de familie verschrikkelijk, ook voor andere bewoners en begeleiders heel zwaar met een lange nasleep.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door taigitu » 27 okt 2016, 16:18

Ik ben helemaal voor een wettelijke uitweg voor ouderen die hun leven als voltooid zien.
En als die wet er komt zou dat ook alleen voor ouderen zijn zoals ik minister Schippers hoorde
zeggen. Mijn leven behoort mij toe en als ik op een menswaardige manier afscheid
wil nemen, moet dat kunnen. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor degenen om mij heen.
'Uitstappen' kan altijd. Je kan een codicil maken voor euthanasie als je ernstig lijdt.
Maar in de praktijk wordt dat niet altijd gehonoreerd als de artsen het je niet met je eens zijn.
Dan wordt het gewoon geweigerd en mag door lijden. Ook bij deze wet moet je door een soort
'ballotagecommissie'. Maar ik geloof dat dat een neutrale beoordeling wordt, zoals ik nu even
begrijp, niet specifiek artsen.
Maar ik geloof niet dat door deze wet er geen zelfdodingen meer plaats zullen vinden via het
spoor of andere desastreuze methodes. Degenen die dat doen zijn vaak wanhopig en willen
zeker zijn dat ze het niet overleven. Ik heb zelf meegemaakt dat iemand een poging thuis
deed en die niet lukte. Ze was daarna wel bijna blind door die poging.
En zo zijn er meer waarbij het mislukte. Iemand die zelfdoding overweegt zal dit willen voorkomen.
Ik hoop dat deze wet er door komt, het kan veel leed voorkomen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Gast1 » 27 okt 2016, 18:59

Soit:
Gast1 schreef:Wanneer ik mijn leven 'moe' ben en er is geen regeling voor tegen de tijd dat het zover is, dan los ik het wel op mijn manier op.
Ik hoop van ganser harte dat er dus een overeenstemming gaat komen.
Wellicht dat het zich nog iemand kan herinneren wat ik elders veel eerder plaatste over een film uit 1973, 'Soylent Green' ...
Ik was destijds een jaar of 18 toen ik deze film bekeek.
De man die op de clip koos voor het einde van zijn leven, was 'op'.
Hij kon niet meer met zijn huidige leefwereld omgaan en had op zijn leven na niets meer te verliezen.
Hij leefde in een wereld waarin hij zich de schoonheid van alles nog kon herinneren, maar tijdens zijn leven was alle schoonheid van de Natuur verdwenen.
Er was geen Natuur meer en alles was grauw ...
Ik kan mij mijn gevoel van toen nog heel goed herinneren: het was zaligmakend om de man te zien sterven.
Zo zou ik dan willen sterven:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Tammy » 30 okt 2016, 04:11

Paulus schreef:
Wat Tammy schrijft, komt aardig overeen met mijn gedachten over deze materie.

Wat mij eigenlijk wel stoort, is dat er, voor zover ik na heb kunnen gaan, in de hele discussie over dit voorstel geen moment in overweging wordt genomen wat de impact is op hulpverleners, machinisten e.d. wanneer ze weer eens geconfronteerd worden met een zelfdoding en zij de resten van bijvoorbeeld de straat of trein moeten schrapen!
Bij machinisten is o.a. de spoorlijn lang Santpoort hierdoor berucht.
Zelfdoding is daar haast meer regel dan uitzondering.

Een keer is al erg, maar als je daar vaker mee geconfronteerd wordt moet je wel heel sterk in je schoenen staan om daar psychisch niet kapot aan te gaan.
Ik ken een aantal gevallen van mensen die dit is overkomen, daardoor in de WAO zijn beland en slechts nog enigszins "normaal" kunnen functioneren met hoge dosis kalmeringsmiddelen en psychofarmaca.

In dat opzicht zal het huidige voorstel, zeker positief uit kunnen pakken, al zal dit nooit (ongecontroleerde) zelfdoding kunnen voorkomen.

Dat lijkt mij afschuwelijk om mee te maken.
En wat anderen ook al zeggen, het zal niet stoppen als de wet er toch komt.
Maar hopelijk wel minder.
Want dit is echt vreselijk als mensen zo uit het leven willen stappen, voor zichzelf en ook voor de mensen die het zien gebeuren.
Zeker ook als het niet lukt en ze er zwaargewond uitkomen.

Pierre, zo zouden alle mensen denk ik wel willen sterven.
Maar de keiharde realiteit is dat het meestal in een kille ziekenhuiskamer gebeurt.
Een afschuwelijke plaats om je dierbaren te zien sterven.
Ik weet waar ik over praat.
Zoals die scene uit de film , dat zal misschien in de hele verre toekomst kunnen.
Maar niet in deze tijd helaas.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Gast1 » 30 okt 2016, 07:30

Tammy schreef:Pierre, zo zouden alle mensen denk ik wel willen sterven.
Een reden temeer om hier dan werk van te maken.
Wellicht dat mensen dan sneller kiezen voor een dergelijke 'dood' en wanneer ze dat doen, is dat een enorme kostenbesparing in 'de zorg'.
Daar draait het uiteindelijk allemaal om.
Tammy schreef:Maar de keiharde realiteit is dat het meestal in een kille ziekenhuiskamer gebeurt.
Een afschuwelijke plaats om je dierbaren te zien sterven.
Ik weet waar ik over praat.
Werk aan de winkel dus.
Tammy schreef:Zoals die scene uit de film, dat zal misschien in de hele verre toekomst kunnen.
Nee, wij gaan die tijd meemaken.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door univers » 30 okt 2016, 09:24

De film is in ieder geval een betere oplossing, dan het Hilton.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Tammy » 02 nov 2016, 01:30

Denk je echt Gast1 dat wij dat in ons leven nog meemaken ?
Dat men de tijd en moeite neemt om mensen zo te laten sterven ?
Ikzelf geloof dat niet, door de bezuinigingen in de verzorgingstehuizen liggen mensen urenlang in een vieze luier.
Als dat al teveel moeite is zie ik dit nog niet gebeuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Gast1 » 02 nov 2016, 07:09

Tammy schreef:Denk je echt Gast1 dat wij dat in ons leven nog meemaken ?
Dat men de tijd en moeite neemt om mensen zo te laten sterven ?
Ikzelf geloof dat niet, door de bezuinigingen in de verzorgingstehuizen liggen mensen urenlang in een vieze luier.
Als dat al teveel moeite is zie ik dit nog niet gebeuren.
... en mede precies daarom, gaan we dat nog meemaken.
Wanneer je een instituut inricht om mensen op deze manier 'te helpen', zal de keuze naar het 'hereafter' (gisteren gezien op tv) veel makkelijker zijn.
Mensen zullen hier dan veel sneller voor kiezen, dan de lange lijdensweg die ze nu op de traditionele wijze dienen te bewandelen.
Het resultaat is dat je op deze manier ook enorm kunt bezuinigen op uitgaven in de zorg voor 'aftakelende lijken' ... sorry, maar dat is wat ik vaker heb gezien.
Door die besparing zou je een dergelijk instituut in kunnen richten.

gusteman

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door gusteman » 02 nov 2016, 08:11

Gast1 schreef:Mensen zullen hier dan veel sneller voor kiezen, dan de lange lijdensweg die ze nu op de traditionele wijze dienen te bewandelen.
En dat lijkt mij een stevige stap voorwaarts te zijn.
Voor dit standpunt zal je natuurlijk een enorme tegenstand vinden vanuit kerkelijke hoek; daar wordt al eeuwenlang het standpunt gehuldigd dat het leven een geschenk van God is waarbij de keuze om er een eind aan te maken gelijk staat aan ketterij.
Het zal dus geen eenvoudige klus worden om een breed maatschappelijk draagvlak te vinden voor het versoepelen van de euthanasie wetgeving, maar rationeel beschouwd zou dit inderdaad een zegen zijn voor de mensheid en vooral voor de planeet.

Vreemd genoeg komt ook hier nog maar eens aan het licht hoe vernietigend het geloof in één of andere God wel kan zijn.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Tammy » 02 nov 2016, 08:33

De kerk en de wet dienen gescheiden te zijn Gusteman.
De kerk hoort zich niet te bemoeien met wetgeving.

Pierre, we zullen zien of dit er snel aankomt.
Voor veel mensen zou het een uitkomst zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door gusteman » 02 nov 2016, 08:48

Tammy schreef:De kerk en de wet dienen gescheiden te zijn Gusteman.
De kerk hoort zich niet te bemoeien met wetgeving.
Dat is inderdaad zo, lieve Tammy, en de Kerk (als instituut) moeit zich dan ook niet met wetgeving.

Het is echter zo dat wetten worden gemaakt in de wetgevende kamer van volksvertegenwoordigers.
Het debat over die wetten zal gebeuren vanuit de overtuigingen van die volksvertegenwoordigers ... en daar speelt het geloof in één of andere religie, en dus ook het standpunt van de betreffende Kerk, dan weer wel een rol.

En dat is maar goed ook: ééns wetten worden gemaakt zonder dat wordt rekening gehouden met de overtuiging van bepaalde segmenten van de samenleving, ongeacht van welke strekking, belanden we in een dictatoriale structuur, en dat lijkt me niet zo'n positieve wending te zijn.

Gast1

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Gast1 » 02 nov 2016, 09:14

gusteman schreef:Vreemd genoeg komt ook hier nog maar eens aan het licht hoe vernietigend het geloof in één of andere God wel kan zijn.
Zeker weten.
Enig logisch denken van de religie-uitvoerders zou hen toch 'moeten' zeggen dat de mens het door God gegeven is te handelen naar zijn kunnen, om anderen leed en gruwelijke aftakeling te besparen?
Het zou toch immers nooit de wens van die God kunnen zijn, dat de mens zijn medemens laat lijden?
Ik bedoel, die God in ons laat ons toch ook medicijnen uitvinden om mensen beter te maken?

[cynisme-modus aan]En God zeide: "Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis"; Genesis 1:26 [cynisme-modus uit] ahum, ahum ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Tammy » 04 nov 2016, 06:05

Volksvertegenwoordigers zouden neutraal moeten zijn Gusteman.
Ik vind dat christelijke partijen enz ook niet in de politiek thuis horen.
Heb ik me altijd over verbaasd dat dat kan.
Helaas is dit altijd al zo geweest.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door gusteman » 04 nov 2016, 08:16

Tammy schreef:Volksvertegenwoordigers zouden neutraal moeten zijn Gusteman.
Dat zou natuurlijk de perfecte wereld zijn, lieve Tammy, want dan zou je voldoende hebben aan één volksvertegenwoordiger om alle burgers te vertegenwoordigen ... maar dat is natuurlijk een utopie.

Neem gewoon maar eens dit (jouw eigenste) forum: over zowat elk maatschappelijk debat vind je een veelheid aan meningen en standpunten, soms vanuit een bepaalde ideologie, dan weer gebaseerd op zekere principes.
Zo vormen mensen nu eenmaal een eigen mening en daar kan je niet omheen.
Dus zal je ook altijd in een kamer van volksvertegenwoordigers afgevaardigden vinden van die ideologieën en principes ... en daar maakt nu eenmaal religie ook deel van uit.
Tammy schreef:Ik vind dat christelijke partijen enz ook niet in de politiek thuis horen.
Heb ik me altijd over verbaasd dat dat kan.
Helaas is dit altijd al zo geweest.
Dat is inderdaad een vreemde situatie die wel wat weg heeft van een anachronisme, maar als je elk segment van een maatschappij wil vertegenwoordigd zien zal je nog lange tijd moeten rekening houden met politieke partijen die gebaseerd zijn op religieuze overtuigingen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kamer blijft verdeeld over plan euthanasie na voltooid leven

Bericht door Tammy » 07 nov 2016, 12:33

Ja Gusteman, ik zie het politieke klimaat niet veranderen zo.
Wat jij zegt is hoe het gaat inderdaad.
Jammer, wie weet in de toekomst ooit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie