De domste mensen ooit....?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gast1

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Gast1 » 14 jun 2018, 09:41

Ik reageer later nog lieverd, ik krijg vandaag en wel zo meteen bezoek.
Bezoek wat ik trouwens dien op te gaan halen ... en ik 'moet' nu rapide weg.

Tot later dus Tammy.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Tammy » 14 jun 2018, 09:49

Ok ciao. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Tammy » 14 jun 2018, 11:13

We worden allemaal dommer, en da's een dure zaak.

SINDS 1975 GAAT ONS IQ ACHTERUIT, BEWIJST NIEUW ONDERZOEK.

Na 1975 geboren? Dan is de kans reëel dat je dommer bent dan je oudere broer of zus, zo blijkt uit Noors onderzoek. Sinds 1975 daalt ons IQ gestaag. "En dat zal onze samenleving geld kosten."

In Noorwegen is het IQ de voorbije decennia gedaald, met ongeveer zeven punten per generatie, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Nochtans zag het er lange tijd goed uit voor onze intelligentie. Jaar na jaar steeg ons IQ. Het werd het 'Flynn-effect' genoemd, naar moraalfilosoof James Flynn, die aangaf dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-testen. Maar de gouden jaren van die testen liggen blijkbaar achter ons. Ook in andere landen werden stagneringen en dalingen opgemerkt. Zo bleek uit onderzoek bij 500.000 jonge Deense mannen tussen 1959 en 2004 dat die hun beste IQ-prestaties eind jaren 90 hadden behaald. Daarna ging het langzaam terug naar het niveau van de jaren 80. Het 'omgekeerde Flynn-effect' wordt het genoemd.

Migratie.

Het probleem: niemand weet hoe dat precies komt. Dankzij het nieuwe Noorse onderzoek weten we wel al wat niét de oorzaak is. "In hun studie weerleggen zij de twee meest omstreden verklaringen", zegt Wouter Duyck, professor cognitieve psychologie (UGent). "Namelijk de genetische component en de invloed van migratie. Zo werd in het verleden verwezen naar het feit dat mensen uit lagere sociale klassen meer kinderen krijgen of dat migratie een negatieve invloed kan hebben op pakweg de kwaliteit van het onderwijs."
Maar doordat de Noorse onderzoekers verschillen hebben ontdekt binnen families, gaan die verklaringen dus niet meer op. "Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen", legt Stuart Ritchie uit, autoriteit op het vlak van IQ (Universiteit van Edinburgh). "Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie hier voor iets tussen zit."

Hoop doet leven.

Zowel de stijging van IQ als de daling ervan heeft volgens de Noorse onderzoekers vooral met de omgeving te maken. "Maar wat precies? Eerlijk, we weten het niet", geeft Ritchie toe. "Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen. Allerlei factoren kunnen een rol spelen. Onderwijs kan er op termijn sowieso voor zorgen dat we opnieuw hoger scoren, dus misschien heeft het daar wel iets mee te maken."

Volgens Ritchie kunnen we de dalende trend wél omkeren, eens we de precieze oorzaak kennen. "Dat is hoopvol."
Want zo onschuldig is het helemaal niet dat we met zijn allen een tikkeltje dommer worden. "Enkele IQ-punten lager: dat heeft wel degelijk een effect", zegt Ritchie. "Niet dat we opeens allemaal idioten zijn, maar als een hele generatie net iets minder scoort, dan zullen die ook kleinere foutjes maken op het werk, net iets minder efficiënt zijn... En dan zal ons dat als samenleving dus best wat geld kosten." (SV)

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Toch wel zorgelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Determinist » 14 jun 2018, 11:49

Hier een directe link naar het bovenstaande onderzoek. Altijd handig om de directe bron bij de hand te hebben...

http://www.pnas.org/content/early/2018/06/05/1718793115

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Tammy » 14 jun 2018, 12:06

Bedankt Determinist. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Osiris » 14 jun 2018, 18:46

Tammy schreef:
14 jun 2018, 11:13
We worden allemaal dommer, en da's een dure zaak.

Zo bleek uit onderzoek bij 500.000 jonge Deense mannen tussen 1959 en 2004 dat die hun beste IQ-prestaties eind jaren 90 hadden behaald. Daarna ging het langzaam terug naar het niveau van de jaren 80. Het 'omgekeerde Flynn-effect' wordt het genoemd.

Het probleem: niemand weet hoe dat precies komt.
Afnemende zon-activiteit.
Maurice Cotterell toonde in zijn boek 'Voorspellingen van Toetanchamon ' aan dat sterk afnemende zon-activiteit in het verleden hele beschavingen ten onder lieten gaan.
Bij sterk verhoogde zon-activiteit juist beschavingen ontstonden.

In het eerste geval werden mensen inderdaad dommer,waardoor problemen binnen die beschaving ( economisch/financieel/oogstmislukkingen etc ) niet meer opgelost konden worden.
In het tweede geval werden mensen juist slimmer en werden tal van nieuwe ontdekkingen en uitvindingen gedaan.

Dus de straling van de zon die onze aarde bereikt is mede verantwoordelijk voor het slimmer/dommer, maar ook bewuster/onbewuster worden van de menselijke beschavingen.
Het meer of minder stimuleren van de pijnappelklier.

Wij zitten in zo'n periode sinds 2 decennia waar zon-activiteit steeds sterker aan het afnemen is, wat overeenkomt met het onderzoek,dat aangeeft dat na de eind 1990 piek, een daling is ingezet.

Maar ja, van de wetenschap hoef je dit soort constateringen niet te verwachten, ze houden het liever binnen de perken van het 'aardse', net als met de zogenaamde global warming,wat simpelweg klimaatverandering is en eveneens vanaf eind 1990 veel sterker is toegenomen, guess what, ook door zon-activiteit afname [think]
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door gusteman » 14 jun 2018, 21:30

Osiris schreef:
14 jun 2018, 18:46
Afnemende zon-activiteit.
Maurice Cotterell toonde in zijn boek 'Voorspellingen van Toetanchamon ' aan dat sterk afnemende zon-activiteit in het verleden hele beschavingen ten onder lieten gaan.
Bij sterk verhoogde zon-activiteit juist beschavingen ontstonden.

In het eerste geval werden mensen inderdaad dommer,waardoor problemen binnen die beschaving ( economisch/financieel/oogstmislukkingen etc ) niet meer opgelost konden worden.
In het tweede geval werden mensen juist slimmer en werden tal van nieuwe ontdekkingen en uitvindingen gedaan.

Dus de straling van de zon die onze aarde bereikt is mede verantwoordelijk voor het slimmer/dommer, maar ook bewuster/onbewuster worden van de menselijke beschavingen.
Het meer of minder stimuleren van de pijnappelklier.

Wij zitten in zo'n periode sinds 2 decennia waar zon-activiteit steeds sterker aan het afnemen is, wat overeenkomt met het onderzoek,dat aangeeft dat na de eind 1990 piek, een daling is ingezet.

Maar ja, van de wetenschap hoef je dit soort constateringen niet te verwachten, ze houden het liever binnen de perken van het 'aardse', net als met de zogenaamde global warming,wat simpelweg klimaatverandering is en eveneens vanaf eind 1990 veel sterker is toegenomen, guess what, ook door zon-activiteit afname [think]
De wetenschap houdt zich niet bezig met aannames en veronderstellingen maar enkel met feiten die, gebruik makend van de wetenschappelijke methode, aantoonbaar en bewijsbaar zijn.

Maar ik vind deze insteek wel leuk want ik zie een verband met een ander onderwerp, namelijk Zonnevlammen: de meter voor rampen en bewustzijnssprongen.
In dat onderwerp wordt meermaals beweerd dat verhoogde zon activiteit verantwoordelijk zou zijn voor een stijging in zowel het aantal zware aardbevingen als de plaats waar ze zich voordoen.
Deze stelling wordt binnen dat onderwerp vrij consequent aangehouden door Osiris.

Interessant om vast te stellen dat dezelfde Osiris zichzelf hier volledig tegenspreekt: je kan het niet tezelfdertijd hebben over toenemende èn afnemende zon activiteit; het is ofwel het één ..... ofwel het ander.
De bedoeling van de wetenschappelijke methode is nu net om dit soort conflicten te vermijden/voorkomen.
Zeker interessant om dan vast te stellen dat diegene die zichzelf tegenspreekt dezelfde is als diegene die er steevast de nadruk op legt dat "de wetenschap" onbetrouwbaar zou zijn. [think] [think] [think]

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Vitharr » 14 jun 2018, 22:21

Tammy schreef:
14 jun 2018, 11:13
Het probleem: niemand weet hoe dat precies komt. Dankzij het nieuwe Noorse onderzoek weten we wel al wat niét de oorzaak is. "In hun studie weerleggen zij de twee meest omstreden verklaringen", zegt Wouter Duyck, professor cognitieve psychologie (UGent). "Namelijk de genetische component en de invloed van migratie. Zo werd in het verleden verwezen naar het feit dat mensen uit lagere sociale klassen meer kinderen krijgen of dat migratie een negatieve invloed kan hebben op pakweg de kwaliteit van het onderwijs."
Maar doordat de Noorse onderzoekers verschillen hebben ontdekt binnen families, gaan die verklaringen dus niet meer op. "Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen", legt Stuart Ritchie uit, autoriteit op het vlak van IQ (Universiteit van Edinburgh). "Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie hier voor iets tussen zit."
Nou en of je dat nog kunt beweren. Ik heb aan den lijve recent ondervonden dat examennormen aangepast worden aan de dan beschikbare capaciteiten van de leerlingen. Aangezien migranten in ons leerstelsel gedumpt worden in het kader van integratie mag je problemen verwachten en dat ligt niet direct aan de migrant maar is wel degelijk migratiegerelateerd. De genetische kaart vind ik zwak ingezet. Het is meer dat het als bouwvakker in de bijstand moeilijker is je kids dezelfde kansen en stimulansen te geven als een advocaat zou kunnen. We hebben nu eenmaal een klassensysteem en dat is pas dom.

De HAVO lerares van een vriendje van mijn stiefdochter kan amper Frans maar staat daar omdat niemand boven haar Frans kan en de leerlingen niet geloofd worden. De zoon van de collega van mijn vriendin is als VWO leerling gevraagd om zelf voor de klas te gaan staan om soortgelijke redenen. De dochter van mijn collega zit op een speciale school voor ambassadeurskinderen en krijgt kwalitatief goed onderwijs. Wat verwacht men dan?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Osiris » 15 jun 2018, 07:14

gusteman schreef:
14 jun 2018, 21:30
Osiris schreef:
14 jun 2018, 18:46
Afnemende zon-activiteit.
Maurice Cotterell toonde in zijn boek 'Voorspellingen van Toetanchamon ' aan dat sterk afnemende zon-activiteit in het verleden hele beschavingen ten onder lieten gaan.
Bij sterk verhoogde zon-activiteit juist beschavingen ontstonden.

In het eerste geval werden mensen inderdaad dommer,waardoor problemen binnen die beschaving ( economisch/financieel/oogstmislukkingen etc ) niet meer opgelost konden worden.
In het tweede geval werden mensen juist slimmer en werden tal van nieuwe ontdekkingen en uitvindingen gedaan.

Dus de straling van de zon die onze aarde bereikt is mede verantwoordelijk voor het slimmer/dommer, maar ook bewuster/onbewuster worden van de menselijke beschavingen.
Het meer of minder stimuleren van de pijnappelklier.

Wij zitten in zo'n periode sinds 2 decennia waar zon-activiteit steeds sterker aan het afnemen is, wat overeenkomt met het onderzoek,dat aangeeft dat na de eind 1990 piek, een daling is ingezet.

Maar ja, van de wetenschap hoef je dit soort constateringen niet te verwachten, ze houden het liever binnen de perken van het 'aardse', net als met de zogenaamde global warming,wat simpelweg klimaatverandering is en eveneens vanaf eind 1990 veel sterker is toegenomen, guess what, ook door zon-activiteit afname [think]
De wetenschap houdt zich niet bezig met aannames en veronderstellingen maar enkel met feiten die, gebruik makend van de wetenschappelijke methode, aantoonbaar en bewijsbaar zijn.

Maar ik vind deze insteek wel leuk want ik zie een verband met een ander onderwerp, namelijk Zonnevlammen: de meter voor rampen en bewustzijnssprongen.
In dat onderwerp wordt meermaals beweerd dat verhoogde zon activiteit verantwoordelijk zou zijn voor een stijging in zowel het aantal zware aardbevingen als de plaats waar ze zich voordoen.
Deze stelling wordt binnen dat onderwerp vrij consequent aangehouden door Osiris.

Interessant om vast te stellen dat dezelfde Osiris zichzelf hier volledig tegenspreekt: je kan het niet tezelfdertijd hebben over toenemende èn afnemende zon activiteit; het is ofwel het één ..... ofwel het ander.
De bedoeling van de wetenschappelijke methode is nu net om dit soort conflicten te vermijden/voorkomen.
Zeker interessant om dan vast te stellen dat diegene die zichzelf tegenspreekt dezelfde is als diegene die er steevast de nadruk op legt dat "de wetenschap" onbetrouwbaar zou zijn. [think] [think] [think]
Duidelijk is, dat je het blijkbaar weer niet snapt :wink:

Je hebt langere en kortere periodes van toenemende of afnemende zon-activiteit.
Je gooit deze door elkaar om te stellen dat ik mezelf tegenspreek.

Als ik het in dit topic bijvoorbeeld heb over afnemende zon-activiteit in zijn geheel, is de tijdsspanne een langere, namelijk die over de afgelopen decennia.
Als ik het heb over toenemende activiteit,zoals in het zonnevlam topic, die de aardbevingen en vulkanen triggert en 'verstorende ' fysieke en mentale symptomen bij mensen laat zien, is dat tijdens de kortstondige periodes van een coronal hole zonnestorm of zonnevlek eruptie ( de laatste zijn afgenomen tot nagenoeg nihil, over die langere periode dus ) en praat je dus over pieken van dagen, waar de verschijnselen bij mens en aarde optreden.
En zelfs de coronal hole zonnestorm pieken zijn zichtbaar in kracht en aantal aan het afnemen ,wederom over die genoemde langere periode van decennia.

Dus spreek ik mezelf geenszins tegen *1*

Wat betreft de wetenschap ; deze doet niet anders dan zich met aannames en veronderstellingen bezig houden, deze net zo lang als mantra's te herhalen tot deze als waarheid geaccepteerd word ( ala Goebels propaganda in WW II ).

Maar goed,deze discussie kan eindeloos gevoerd worden.....
Dommer of slimmer, onbewust of bewust het is wel degelijk duidelijk aan het veranderen....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 08:56

Vitharr schreef :
De HAVO lerares van een vriendje van mijn stiefdochter kan amper Frans maar staat daar omdat niemand boven haar Frans kan en de leerlingen niet geloofd worden. De zoon van de collega van mijn vriendin is als VWO leerling gevraagd om zelf voor de klas te gaan staan om soortgelijke redenen. De dochter van mijn collega zit op een speciale school voor ambassadeurskinderen en krijgt kwalitatief goed onderwijs. Wat verwacht men dan?
Is dat ons onderwijs tegenwoordig ? :shock:
Jeetje het is nog beroerder dan ik dacht.
Nou en of je dat nog kunt beweren. Ik heb aan den lijve recent ondervonden dat examennormen aangepast worden aan de dan beschikbare capaciteiten van de leerlingen. Aangezien migranten in ons leerstelsel gedumpt worden in het kader van integratie mag je problemen verwachten en dat ligt niet direct aan de migrant maar is wel degelijk migratiegerelateerd.

Ja dat zou heel goed mogelijk zijn.
Had die Famke Halsema van Groenlinks ook haar kinderen niet van school gehaald omdat het onderwijsniveau door allochtonen kinderen lager en langzamer was ?
De hypocriet maar dat terzijde.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Vitharr » 15 jun 2018, 10:40

Ik ken nog veel meer voorbeelden hoor. Sommige heb ik in het verleden al eens genoemd. Mijn beste maat die volgens de leraren achterlijk was maar tegen zijn 40e ontmaskerd werd als hoogbegaafd. De procestechniek leerling die te dom was om scheikunde te leren en na wat motivatie en training een presentatie kon geven waar de leraar de draad bij kwijt raakte. Alle leerlingen zonder uitzicht die ik tot nu toe heb mogen ontmoeten bleken een vat vol potentie te zijn. Het ging mis omdat er geen ruimte is voor het individu. En als dan normen vervagen zoals in het onderwijs gebeurt kom je vanzelf op een hellend vlak. De leerlingen van vandaag zijn immers de leraren van morgen.

25 jaar geleden alweer deed ik eindexamen. Het was toen gebruikelijk om halve punten te geven als je de juiste formules gebruikte maar toch het verkeerde antwoord gaf. Ik kon enorm makkelijk leren en er zaten 50 meiden van een Brabantse huishoudschool op de camping vlakbij de school. Ik had dus haast en ramde binnen 5 minuten uit mijn hoofd door de exacte vakken heen. De dombo die mijn examen nakeek paste de beoordeling verkeerd toe en trok er halve punten vanaf omdat ik geen kladpapier nodig had gehad en er dus geen formules zichtbaar waren. Dit was ook helemaal geen vereiste. Er werd gewoon vanuit gegaan dat je niet zonder kon. Het heeft me nog veel moeite gekost om dat recht te breien. Kostte me dus ook bijna mijn toekomst en motivatie.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Vitharr » 15 jun 2018, 11:50

Ik heb eindelijk de bron terug gevonden van iets waar ik vaker naar heb verwezen. Helaas staat het weer in een PDF. Ik zal zo de link posten.

Het gaat over een wiskundige, Stephen Crothers, die vanuit wiskundig perspectief de conclusie trok dat Einstein's relativiteitstheorie fouten bevatte. Toen hij fysica wilde studeren ontdekte hij dat naar zijn mening de fouten genegeerd werden en dus wilde hij zijn standpunten indienen als examenstuk. Dit mocht niet van zijn professoren en dat leidde tot een hetze door Crothers die ik hilarisch vind.

Inmiddels heeft Crothers het standpunt ingenomen dat de heersende elite in de wetenschap angstvallig zijn positie beschermt door strijdige ontdekkingen te negeren en dissidenten niet toe te laten. Het leuke aan deze hele discussies is dat Crothers ze naar het publieke domein trekt. Er wordt veel op de man gespeeld maar inhoudelijk gaat niemand publiekelijk met hem de strijd aan wat hem bevestigd in zijn oordeel.

In een hele interessante reactie betreffende de weigering tot acceptatie van zijn werk als examenstuk schrijft iemand van de heersende elite het volgende:
Einstein in 1905 was wise enough only to submit his work on Brownian motion as thesis to the Zürich university. This could be understood by the examiners and he succeeded, though Einstein would not have been Einstein if he would not have published about 1930 in 'Annalen der Physik' the 13 errors in his thesis which fortunately had not been spotted. He was clever enough not to use relativity for a thesis, this was too new and revolutionary.
Bron: http://www.sjcrothers.plasmaresources.com/PhD.html

Daar staat dus eigenlijk dat als je intelligentie de heersende klasse overstijgt je dat moet verbergen omdat je anders niet in staat gesteld wordt de titel en bijbehorende status te verkrijgen die noodzakelijk is om serieus genomen te worden.

Dit fenomeen leidt volgens mij tot veel discussie op het forum. Wetenschap gebruikt de wetenschappelijke methode om de werkelijkheid te beschrijven. Wat ik in de quote heb gezegd lijkt mij strijdig met wetenschap. Als Einstein, of Crothers, wetenschappelijk werk inlevert wat niet begrepen kan worden door de wetenschappers maakt dat het nog niet fout. Hieruit volgt dan dat beoefenen van wetenschap geen garantie is voor het beste resultaat aangezien het begripsvermogen blijkbaar ook een rol speelt.

Willen we baanbrekende ontdekkingen doen dan moet zulk werk niet afgewezen worden, maar voorgelegd worden aan mensen die het wel begrijpen. Maar dat kost status. In die zin is de wetenschappelijke wereld dus ziek en beperkt zij haar ontwikkeling door menselijke factoren als drang naar erkenning mee te laten wegen.

Dichter bij huis worden mijn capaciteiten nog steeds ingeschat op basis van de diploma's die ik 25 jaar geleden haalde. Sommigen zijn alles vergeten, anderen weten inmiddels veel meer. Toch is het bepalend voor de kansen die me geboden worden. Dat is dom...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Osiris » 15 jun 2018, 12:24

Vitharr schreef:
15 jun 2018, 11:50
Ik heb eindelijk de bron terug gevonden van iets waar ik vaker naar heb verwezen. Helaas staat het weer in een PDF. Ik zal zo de link posten.

Het gaat over een wiskundige, Stephen Crothers, die vanuit wiskundig perspectief de conclusie trok dat Einstein's relativiteitstheorie fouten bevatte. Toen hij fysica wilde studeren ontdekte hij dat naar zijn mening de fouten genegeerd werden en dus wilde hij zijn standpunten indienen als examenstuk. Dit mocht niet van zijn professoren en dat leidde tot een hetze door Crothers die ik hilarisch vind.

Inmiddels heeft Crothers het standpunt ingenomen dat de heersende elite in de wetenschap angstvallig zijn positie beschermt door strijdige ontdekkingen te negeren en dissidenten niet toe te laten. Het leuke aan deze hele discussies is dat Crothers ze naar het publieke domein trekt. Er wordt veel op de man gespeeld maar inhoudelijk gaat niemand publiekelijk met hem de strijd aan wat hem bevestigd in zijn oordeel.

In een hele interessante reactie betreffende de weigering tot acceptatie van zijn werk als examenstuk schrijft iemand van de heersende elite het volgende:
Einstein in 1905 was wise enough only to submit his work on Brownian motion as thesis to the Zürich university. This could be understood by the examiners and he succeeded, though Einstein would not have been Einstein if he would not have published about 1930 in 'Annalen der Physik' the 13 errors in his thesis which fortunately had not been spotted. He was clever enough not to use relativity for a thesis, this was too new and revolutionary.
Bron: http://www.sjcrothers.plasmaresources.com/PhD.html

Daar staat dus eigenlijk dat als je intelligentie de heersende klasse overstijgt je dat moet verbergen omdat je anders niet in staat gesteld wordt de titel en bijbehorende status te verkrijgen die noodzakelijk is om serieus genomen te worden.

Dit fenomeen leidt volgens mij tot veel discussie op het forum. Wetenschap gebruikt de wetenschappelijke methode om de werkelijkheid te beschrijven. Wat ik in de quote heb gezegd lijkt mij strijdig met wetenschap. Als Einstein, of Crothers, wetenschappelijk werk inlevert wat niet begrepen kan worden door de wetenschappers maakt dat het nog niet fout. Hieruit volgt dan dat beoefenen van wetenschap geen garantie is voor het beste resultaat aangezien het begripsvermogen blijkbaar ook een rol speelt.

Willen we baanbrekende ontdekkingen doen dan moet zulk werk niet afgewezen worden, maar voorgelegd worden aan mensen die het wel begrijpen. Maar dat kost status. In die zin is de wetenschappelijke wereld dus ziek en beperkt zij haar ontwikkeling door menselijke factoren als drang naar erkenning mee te laten wegen.

Dichter bij huis worden mijn capaciteiten nog steeds ingeschat op basis van de diploma's die ik 25 jaar geleden haalde. Sommigen zijn alles vergeten, anderen weten inmiddels veel meer. Toch is het bepalend voor de kansen die me geboden worden. Dat is dom...
:post: No need for words.

Ach, toch maar een paar voordat ik op mijn vrije dag de sauna in ga :mrgreen:

Wat vaak ook vergeten word is dat wetenschappelijk onderzoek meestal gedaan word in opdracht van geldschieters voor dat onderzoek.
Zonder geld ,geen onderzoek.
Hoe chantabel kan dat zijn en welke agenda word dan gediend.
Ook hier worden maar al te vaak negatieve bevindingen uit dat onderzoek voor de geldschieters, onder het tapijt geveegd.
Hoe integer zijn wetenschappers dan en hoe betrouwbaar is die wetenschap dan wel als criticasters met die negatieve kanten het publiek domein opzoeken en heilige huisjes omver werpen.
Die ( wetenschappelijke ) criticasters worden verketterd, monddood gemaakt en verliezen hun baan en kunnen iets totaal anders gaan doen,want komen nooit meer aan de bak in dat segment.
Juist omdat ze als klokkenluider net even iets slimmer zijn dan de gevestigde kliek.

Dus niet zo vreemd dat veel mensen niet klakkeloos alles uit de wetenschap meer aannemen, want het heeft ernstige karaktervormen van een sektarische religie aangenomen.

"solved: en nu sauna [wave]
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Determinist » 15 jun 2018, 12:54

Vitharr schreef:
15 jun 2018, 11:50
Hieruit volgt dan dat beoefenen van wetenschap geen garantie is voor het beste resultaat aangezien het begripsvermogen blijkbaar ook een rol speelt.
Welke methode is wel garantie voor het beste resultaat? Noem mij er 1.

Dit is een uitermate verkeerd begrepen onderdeel van wetenschap, dat elke stap in wetenschap niet het beste resultaat is, maar EEN resultaat.
De beoordeling wordt gedaan door wetenschap zelf die een resultaat toetst. Klopt het niet, gaat het de prullenbak in.
Klopt het wel, dan gaat men verder, totdat men iets vindt wat BETER is dan eerder gesteld.

Wetenschap is de beste methode die we hebben om richting te geven naar de beste resultaten.
Maar garantie tot de voordeur.

Zolang er niet een andere methode is die wetenschap kan evenaren dienen we deze methode te gebruiken voor onderzoek en kennisvergaring.
Uiteraard valt er genoeg te verbeteren, maar niemand kan hier met droge ogen beweren dat er ook maar 1 andere methode is die het beter kan.

Wie dit nog niet onderschrijft moet even goed naar zijn beeldscherm kijken en zich afvragen waar de kennis vandaan komt om dit alles mogelijk te maken.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Determinist » 15 jun 2018, 13:10

Osiris schreef:
15 jun 2018, 12:24
Dus niet zo vreemd dat veel mensen niet klakkeloos alles uit de wetenschap meer aannemen...
Mensen die klakkeloos alles uit wetenschap aannemen, snappen het niet. Je dient wetenschappelijke resultaten te beoordelen en niet klakkeloos aan te nemen.
Dat is juist de bedoeling van wetenschap. Beoordelen. Nagaan. Checken. Herhalen. Tegendeel aantonen. Vergelijken...

DAT is wat mensen moeten doen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Vitharr » 15 jun 2018, 13:26

Determinist schreef:
15 jun 2018, 12:54
Vitharr schreef:
15 jun 2018, 11:50
Hieruit volgt dan dat beoefenen van wetenschap geen garantie is voor het beste resultaat aangezien het begripsvermogen blijkbaar ook een rol speelt.
Welke methode is wel garantie voor het beste resultaat? Noem mij er 1.

Dit is een uitermate verkeerd begrepen onderdeel van wetenschap, dat elke stap in wetenschap niet het beste resultaat is, maar EEN resultaat.
De beoordeling wordt gedaan door wetenschap zelf die een resultaat toetst. Klopt het niet, gaat het de prullenbak in.
Klopt het wel, dan gaat men verder, totdat men iets vindt wat BETER is dan eerder gesteld.

Wetenschap is de beste methode die we hebben om richting te geven naar de beste resultaten.
Maar garantie tot de voordeur.

Zolang er niet een andere methode is die wetenschap kan evenaren dienen we deze methode te gebruiken voor onderzoek en kennisvergaring.
Uiteraard valt er genoeg te verbeteren, maar niemand kan hier met droge ogen beweren dat er ook maar 1 andere methode is die het beter kan.

Wie dit nog niet onderschrijft moet even goed naar zijn beeldscherm kijken en zich afvragen waar de kennis vandaan komt om dit alles mogelijk te maken.
Als je mijn opmerking terug in de context plaatst geef ik toch al antwoord op je vraag? De meest intelligente wetenschapper behaalt hier het beste resultaat. Wanneer je iets voorgelegd krijgt wat onjuist is dan is het fout. Wanneer je iets voorgelegd krijgt wat je niet begrijpt moet je gewoon je eigen grenzen erkennen en beginnen met leren.

Wat ik in de kern bedoel is iets wat ik al vaker heb gezegd en meestal neerkomt op hetzelfde als wat jij schrijft, namelijk; je hebt mensen die wetenschapper zijn en mensen die zich wetenschapper noemen. Wanneer Einstein zou hebben gezegd dat de soep niet te vreten was dan was hij op dat moment gewoon een mens met een mening.

Wat ik ook eerder heb gezegd is dat wetenschap voor mij uit vele facetten bestaat. Enerzijds heb je wetenschappers die wetenschappelijk bezig zijn en de meest adequate beschrijvingen van de werkelijkheid proberen te ontwikkelen. Aan de andere kant heb je mensen met titels die zich wetenschapper noemen maar geen wetenschap beoefenen omdat zij zich niet aan de criteria houden.

Status is hier een aspect wat tot leiders en volgers leidt. Een gebrek aan kennis bij de volgers maakt dat zij voetstoots aannemen wat hun voorbeelden citeren en dat deel van die wereld vertoont voor mij sterke overeenkomsten met religie.

Ik probeerde in mijn post een voorbeeld te geven van zo'n slecht facet. Het betreft hier mensen die betiteld worden als wetenschappers en handelen namens wetenschappelijk onderwijs. In mijn opinie wordt in het genoemde voorbeeld onterecht autoriteit toegekend aan deze mensen/instellingen. Daarmee zeg ik niet dat het niet anders kan. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Vitharr » 15 jun 2018, 13:29

Determinist schreef:
15 jun 2018, 13:10
Osiris schreef:
15 jun 2018, 12:24
Dus niet zo vreemd dat veel mensen niet klakkeloos alles uit de wetenschap meer aannemen...
Mensen die klakkeloos alles uit wetenschap aannemen, snappen het niet. Je dient wetenschappelijke resultaten te beoordelen en niet klakkeloos aan te nemen.
Dat is juist de bedoeling van wetenschap. Beoordelen. Nagaan. Checken. Herhalen. Tegendeel aantonen. Vergelijken...

DAT is wat mensen moeten doen.
Precies. Vandaar dat ik schreef dat weigeren om te beoordelen op de genoemde gronden niets met wetenschap van doen heeft. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Gast1 » 16 jun 2018, 11:05

Tammy schreef:
14 jun 2018, 08:55
Dus het is synchroniciteit Gast1 ? :roll:
En daar ben ik dan met mijn verlate reactie. Ja, dat noemen ze synchroniciteit.
Tammy schreef:
14 jun 2018, 08:55
Men heeft het schijnbaar nodig om zo te kunnen studeren ?
Het schijnt te helpen ja ...
Tammy schreef:
14 jun 2018, 08:55
Je moet dus een vreemde zien studeren op je laptop en dat urenlang , want als het schermpje door bijvoorbeeld storing uitvalt dan lukt het niet meer ?
Jezelf motiveren en denken ik moet dit diploma halen zodat ik die mooie baan straks kan krijgen werkt dus niet meer.
Het leven van deze generatie word door velen geleefd via een schermpje , kan op mobiel zijn-pc-laptop maar dat schermpje moet er zijn.

Gast1 zijn er nog individuen ?
Jongelui die gewoon hun boeken pakken en studeren en dan alleen ?
Zijn mensen bang geworden om alleen en in stilte te zijn ? [think]
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en er zijn gelukkig nog steeds individuen in deze maatschappij waarin het aantal zombies lijkt te groeien.
Je weet dat ik veel fiets -met mijn vrouw, familie of vrienden-.
Ik kom dus vaker fietsers tegemoet die zij-aan-zij fietsen.
Het is bijzonder te constateren dat ik bijna altijd degene ben die aanstalten maakt om plaats te maken voor de ander.
Maar sterker nog, soms maak ik plaats en de anderen blijven gewoon zij-aan-zij fietsen.
Dan moeten ik en mijn fietskompaan al bijna de berm in om de anderen zij-aan-zij te laten fietsen.
Ouderen maken meestal wel plaats maar jongelui zijn bezig op hun technisch speeltje -of niet- en gaan gewoonweg niet aan de kant.

Welnu ... :mrgreen:

Laatst gebeurde dat dus dat een hele groep jongeren ons tegemoet kwam.
Netjes ging maakte ik tijdens het fietsen ruimte en jawel hoor ...
Nadat er dan toch een paar tegemoetkomers ook ruimte maken bleven er een paar zij-aan-zij fietsen ... en ik vertikte het om in de berm te gaan.
Ik belde en riep tot bijna op het laatste: "Hé, kijk verdorie eens uit je zombiedoppen!!"
De fietser schrok enorm en botste tegen de andere fietsers van haar groep aan.

Een stuk of 6 fietsers gingen overhoop, net nadat mijn vrouw ook gepasseerd was.
Een andere van die groep fietste mij ook tegemoet en ik zag aan hem dat hij mij provoceerde en óók niet plaats maakte.
En dat was overduidelijk bewust ... en dan leer je Gast1 op een andere manier kennen ... [burn]

Ik gaf gaf en bleef op koers met een duidelijke gezichtsuitdrukking en ook hij ging op zijn bek.
Daarna ben ik gestopt en heb de groep een goed bekeken.
Niemand waagde het om naar mij toe te komen en dat is hun geraden ...
Ik was er klaar voor. [burn]

Dom van mij?
Absoluut!

Maar misschien heb ik die groep een leermoment bezorgd ... [think]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door univers » 16 jun 2018, 14:23

Goed gedaan. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De domste mensen ooit....?

Bericht door Tammy » 16 jun 2018, 14:59

Dom Gast1 ?
Helemaal niet , vind geweldig ! [clap] :mrgreen:
Wat had ik dat graag willen zien zeg schitterend.
De onbeschoftheid van sommige mensen is bloed irritant.
Wat een actie van je bravo. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie