Woorden die niet meer kunnen

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Vitharr » 02 nov 2018, 19:17

Tammy schreef:
02 nov 2018, 12:02
Vitharr dank voor alle info.
Ik ben een stuk wijzer weer geworden.
Ik vraag me af waarom het altijd zo eenzijdig word belicht.

Waarom mensen als een Sylvana en andere activisten altijd alleen de blanke kant belichten.
Waarom is dat ?
Onwetendheid of ongemakkelijk eronder voelen ?
Dat is een goede vraag Tam. Volgens diverse gematigdere bronnen heeft dat vaak te maken met een van generatie op generatie overgebracht gevoel van minderwaardigheid en het ontbreken van historisch besef. De daden van toen worden langs de maatlat van nu gelegd en dat leidt soms tot radicalisering. Ik heb een flinke fase in mijn leven gehad dat ik aan ieder mens met een donkerder uiterlijk ging vragen hoe zij daar in stonden totdat iemand me er terecht op wees dat dat ook een vorm van racisme was. Niet ieder getint persoon was slaaf en niet iedereen die een voorouder had die slavernij had gekend had daar nu nog last van. 1 ding waren ze het allemaal over eens en dat was dat het nu gelukkig anders was. 'Zo ging dat toen' zei men vaak berustend dus ik geloof inderdaad dat een gemis aan historisch besef voor een groot deel de actuele beleving beïnvloed.

Voor degenen die dat provocerend willen uiten, zoals je nu bijvoorbeeld ook in de zwarte pieten discussie ziet, geldt de natuurwet actie=reactie. Wie zaait zal immers oogsten. Als je een intocht van Sinterklaas wilt verstoren kom je in de ogen van veel mensen aan de kinderen. Polarisatie is onvermijdelijk als je er zo hard in stormt. Kinderen beseffen immers niet dat zwarte piet een verklede bekende is en mensen vertellen dat liever zelf dan dat ze dat door een protesterende groep laten doen. Gematigdere mensen ontwijken zulke confrontaties maar er zal altijd een groep zijn die even hard, of mogelijk harder tegengas geeft. En dat leidt ook weer tot radicalisering.

De mens zal nooit een verenigd volk worden zolang met polariserende provocatie actie gevoerd wordt. Bewustwording is nou eenmaal een tijdrovend proces. Dat je je gekwetst voelt zegt niet alleen iets over anderen maar ook over jezelf. Wie dat niet snapt is eerder onderdeel van het probleem dan van de oplossing.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door gusteman » 02 nov 2018, 21:07

Vitharr schreef:
02 nov 2018, 19:17
Volgens diverse gematigdere bronnen heeft dat vaak te maken met een van generatie op generatie overgebracht gevoel van minderwaardigheid en het ontbreken van historisch besef.
Vergeet ook niet het aspect cultuur (vooral dan de cultuur die eigen is aan en verbonden met de geboortegrond) en daaraan verbonden de angst voor (aantasting van de eigen cultuur door) andere culturen.

Waar het cultuur betreft bestaat een beroemde uitspraak (eerst toegekend aan Edouard Herriot, daarna aan de Franse schrijver Emile Henriot en uiteindelijk aan een Japanse pedagoog die eigenlijk een Zweedse dame was, Ellen Key): la culture, c'est ce qui reste quand on a tout oublié (cultuur is datgene wat overblijft wanneer je alles bent vergeten wat je hebt geleerd).
De uitspraak wordt soms ook anders geciteerd, namelijk: la culture, c'est ce qui reste quand on a tout perdu (cultuur is datgene wat overblijft wanneer je alles bent kwijtgespeeld wat je had verworven).

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80574
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 03 nov 2018, 09:06

Gusteman schreef :
Voor zover ik het mij herinner, lieve Tammy, was het een ander forumlid dat mij er op wees dat het gebruik van dat woord wel eens kwetsend kon over komen.
En als ik het goed heb wou hij daarbij jouw gevoelens ontzien.

Dat herinner ik me helaas niet .
Wel lief van dat andere forumlid om mij te ontzien maar jij had het gewoon mogen uitspreken.
Mijn overgevoeligheid met die rotziekte hoort prive te blijven en hoort geen invloed te hebben op het forum.
De afgelopen maanden zit ik soms samen met mijn echtgenote woorden te verzinnen die niet meer zouden kunnen.

Zo kunnen we vermijden om het te hebben over "zwarte sneeuw zien" omdat dit zou kunnen beschouwd worden als discriminerend.
Of wat dacht je van het verbieden van het suikerfeest? Uitermate discriminerend voor diabetes patiënten.
We kunnen ook de geschiedenisboeken aanpakken en overal de term "zwarte dood" verwijderen; wie weet voelt iemand zich gediscrimineerd.

Allemaal te belachelijk voor woorden maar dat is dan ook de bedoeling.
Laten we eerst een aanvang nemen met het in de juiste proporties plaatsen van woorden zoals discriminatie en racisme; zo kunnen we heel wat onzin vermijden.

Ooh enig Gusteman dat woordspelletje met je vrouw. :mrgreen:
Het laat ook zien hoe zwaar overtrokken alles is geworden.
Ik las deze week dat ik dacht in Brugge dat het woord kerstmarkt word vervangen door wintermarkt ?
Om neutraal te blijven ?
Werkelijk te idioot voor woorden vind ik dat.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181029_03890966

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80574
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 03 nov 2018, 09:28

Vitharr schreef :
Dat is een goede vraag Tam. Volgens diverse gematigdere bronnen heeft dat vaak te maken met een van generatie op generatie overgebracht gevoel van minderwaardigheid en het ontbreken van historisch besef. De daden van toen worden langs de maatlat van nu gelegd en dat leidt soms tot radicalisering. Ik heb een flinke fase in mijn leven gehad dat ik aan ieder mens met een donkerder uiterlijk ging vragen hoe zij daar in stonden totdat iemand me er terecht op wees dat dat ook een vorm van racisme was. Niet ieder getint persoon was slaaf en niet iedereen die een voorouder had die slavernij had gekend had daar nu nog last van. 1 ding waren ze het allemaal over eens en dat was dat het nu gelukkig anders was. 'Zo ging dat toen' zei men vaak berustend dus ik geloof inderdaad dat een gemis aan historisch besef voor een groot deel de actuele beleving beïnvloed.

Ik denk dat het wel klopt wat je zegt vooral dat minderwaardigheidsgevoel wat generatie na generatie word overgedragen.
Daarom vond ik een foto van succesvolle donkere mannen leuk om te zien.
Was in het kader van de maand Black Achievement Month .

Ik had nooit van die maand gehoord maar die foto is gemaakt om aan de jongere generatie te laten zien dat als je een donker uiterlijk hebt je ook succes kan hebben.

Ik vond de foto een verademing, eindelijk een keer mensen die niet hangen in het slavernijverleden die ze zelf nog geen eens hebben meegemaakt.
Maar mensen die door hard werken en kansen hebben gepakt een mooi leven hebben.
Mensen die in het nu staan.
Eindelijk een keer een ander geluid.


Afbeelding

Black Male Achievers. Het zijn succesvolle zwarte mannen die laten zien dat ook zij een rolmodel zijn voor de generatie onder hen. En omdat dit zo ontzettend belangrijk is, gingen 37 van die go getters samen op de foto. Het resultaat: een krachtig beeld dat in Nederland nog nooit eerder op deze manier is samengesteld. Fotograaf Les Adu maakte deze foto trouwens tijdens de Black Achievement Month (oktober), waarin successen van verschillende zwarte Nederlanders extra worden erkend en gevierd.

meer zichtbaar.

De foto van de talenten, die helemaal suited up waren, is viral gegaan. Logisch, want de boodschap die zij uitdragen, moet verspreid worden! Niet alleen Fernando sprak hierover met initiatiefnemer Gershwin Bonevacia, maar ook Jeroen Pauw. Hij nodigde alle mannen uit tijdens zijn uitzending.

Succesvolle rappers, zangers en voetballers kent de zwarte gemeenschap genoeg, maar er is echt véél meer dan dat. Een van de gefotografeerde mannen, Jerry Roy Karg, legde het effect van deze foto uit.
"Ik denk dat er wel veel zwarte rolmodellen zijn, maar dat het soms minder zichtbaar is. Het doel van deze foto is om zwarte jonge jongens te inspireren, zodat zij kunnen opgroeien met de overtuiging dat ze kunnen zijn wie ze willen. Als je kijkt naar de media, dan zie je dat beeld niet altijd terug. En deze foto is bedoeld om dat beeld terug te halen en te versterken."

https://www.funx.nl/news/up-2-date/3942 ... iraal-gaat

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie