Woorden die niet meer kunnen

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gast1

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Gast1 » 16 jul 2018, 11:08

Misschien heb je er wel op een of andere manier mee gecommuniceerd ... of niet herkend.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 11:46

Nee hoor want Jezus was gewoon een hippie die 2000 jaar geleden stierf. :mrgreen:
Ik hecht geen waarde aan die persoon.

En nu ga ik weer ontopic. [jaja]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Gast1 » 16 jul 2018, 11:54

Oke, ik blijf er nog even in hangen. Moet kunnen, toch?
Zoals je al schreef ... ik ben sedertdien ik op deze Aardkluit rondhuppel, veel van dit soort 'hippies' tegen gekomen.
En ik kon er erg goed mee babbelen en andersom had ik ook die indruk.

Hippies ... kan dat eigenlijk wel? *1*

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 11:59

Met geen waarde aan de persoon Jezus hechten bedoel ik dat ik niet kijk naar hem zoals gelovigen doen.
De zoon van god enz.
Aan dat gegeven hecht ik geen waarde omdat ik niet geloof.
En hippies kunnen best leuk zijn.

En nu ga ik echt ontopic weer Gast1 , peace man. :mrgreen: :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Susan » 16 jul 2018, 12:28

Witte wel schreef:
15 jul 2018, 13:18
Nog even en ik moet mijn forumnaam veranderen. :shock:
Ik blijf erbij, de mens heeft te veel vrije tijd en besteedt deze veelvoudig aan onzinnigheid.
Het gevolg is dat men individuele denkpistes creëert en daardoor volledig de realiteit uit het oog verliest.
De samenleving zakt steeds verder af. Nog even en de mens in de samenleving is vervallen tot zombie en het menselijk brein verworden tot een voorgeprogrammeerde chip.
Chapeau voor de mensheid. ;P!
Daar ben ik het mee eens 'Blanke' wel....? dat klinkt toch niet niet geweldig...
Het gaat veelt te ver in het opzoeken van woorden die volgens sommigen
niet meer kunnen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Susan » 16 jul 2018, 12:49

Tammy schreef:
16 jul 2018, 11:59
Met geen waarde aan de persoon Jezus hechten bedoel ik dat ik niet kijk naar hem zoals gelovigen doen.
De zoon van god enz.
Aan dat gegeven hecht ik geen waarde omdat ik niet geloof.
En hippies kunnen best leuk zijn.

En nu ga ik echt ontopic weer Gast1 , peace man. :mrgreen: :peace:
;P!
Een hippie geweest...waarom niet he, zou heel goed kunnen.
Ik geloof ook niet op die wijze Tammy, wel dat Jezus vermoedelijk een goed/liefhebbend persoon was
die er uitsprong, waardoor hij een voorbeeld is geworden.
Gast1 schreef:
Misschien heb je er wel op een of andere manier mee gecommuniceerd ... of niet herkend.
Ja zo denk ik ook wel eens, wie weet liep of loopt hij hier nu rond op aarde, maar herkennen de mensen hem niet.
Want een gewoon mens daar ziet men hem niet in gezien de mythe rond Jezus.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door univers » 16 jul 2018, 13:27

Ja zo denk ik ook wel eens, wie weet liep of loopt hij hier nu rond op aarde, maar herkennen de mensen hem niet.
Want een gewoon mens daar ziet men hem niet in gezien de mythe rond Jezus.
;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 13:37

Toch nog even reageren op Susan. :mrgreen:
Hij was iemand die beroemd was in zijn tijd.
Zal ongetwijfeld prachtige lezingen hebben gegeven.

Als hij voor mij zou staan en zou praten over god en alles eromheen hoef ik niet te communiceren met hem.
Dan ben ik in twee minuten weg , dus hij kan mij overslaan.
Het maakt dus niet uit of ik hem zou herkennen, de man zegt mij niks.

Maar hippies zijn soms best grappig. :mrgreen:
Heel de dag dansen en bloemen in hun haar zoals toen in San Francisco en denken dat je de wereld red.
Best lief en aandoenlijk.
Heb documentaire gezien over die zomer daar.
Begon leuk voor ze maar aan eind van de zomer keerden velen gedesulioneerd terug naar huis.

Was leerzame documentaire en ook triest om te zien.
Dat contrast met hoe ze San Francisco binnen kwamen en ook weer verlieten was een beeld dat me altijd zal bijblijven.

Ze dansten niet meer op het einde van de zomer....


En nu ga ik echt ontopic want het gaat over woorden en niet over Jezus en zijn hippie vrienden. :grin: :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Gast1 » 16 jul 2018, 17:11

Oké ... Ik blijf ontopic: kan 'Jezus' dan in deze bijzondere tijdgeest dan niet meer?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 17:14

Je bedoelt het woord Jezus of de persoon ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Gast1 » 16 jul 2018, 17:44

Het woord 'Jezus' ... de persoon ken ik niet daar ik immers nooit persoonlijk kennis met hem heb gemaakt.
Even kijken wat je schreef hoor:
Tammy schreef:
16 jul 2018, 11:46
Nee hoor want Jezus was gewoon een hippie die 2000 jaar geleden stierf. :mrgreen:
Ik hecht geen waarde aan die persoon.
[think]

Oké, en ook dit schreef je:
Tammy schreef:
16 jul 2018, 13:37
Maar hippies zijn soms best grappig. :mrgreen:
Heel de dag dansen en bloemen in hun haar zoals toen in San Francisco en denken dat je de wereld red.
Best lief en aandoenlijk.
Heb documentaire gezien over die zomer daar.
Begon leuk voor ze maar aan eind van de zomer keerden velen gedesillusioneerd terug naar huis.
... inderdaad, die Jezus zou in dat opzicht een hippie kunnen zijn geweest.
Best lief en aandoenlijk dus, maar je hecht er geen waarde aan als ik je goed lees.
En dat kan natuurlijk en wellicht dat je 'm daarom ook niet tegen bent gekomen. :wink:

Ik ontmoet in deze illustere tijden nog steeds lieve en aandoenlijke mensen.
Dat bezorgt mij dan weer pretoogjes en hoop.
Die pretoogjes krijg ik vaker bij jonge mensen.
Jonge mensen die nog niet zozeer geconditioneerd zijn en 'het mooie' van alles nog zien en er aan werken om dat te verstevigen.
Dat voelt dan goed bij mij en soms zeg ik dat wel eens tegen mijn vrouw (en andersom maakt ze die opmerking ook wel eens naar mij toe) ...

"Dat zou wel eens een 'nieuwe Jezus' kunnen zijn"

Leestip ...

We hebben het er wel eens over gehad.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 17:58

Natuurlijk kan de naam Jezus.
Hij heeft bestaan en staat in geschriften.
Dat voelt dan goed bij mij en soms zeg ik dat wel eens tegen mijn vrouw (en andersom maakt ze die opmerking ook wel eens naar mij toe) ...

"Dat zou wel eens een 'nieuwe Jezus' kunnen zijn"
Waarom moeten mensen die lief en aandoenlijk zijn op een Jezus lijken ?
Hier praat jouw religieuze opvoeding weer Gast1 wat ik vaker zie bij jou. :wink:
Want als ik een lief en aandoenlijk persoon zie denk ik totaal niet aan die Jezus van 2000 jaar geleden.
Waarom zou ik ?
Omdat hij liefde predikte in die tijd ?
Dat doen zoveel mensen door de eeuwen heen.

Niks bijzonders voor mij.
En hoezo tegenkomen ?
Hij is al 2000 jaar dood beste Gast1. :wink:

Maar dit hoort bij Religie thuis.
We dwalen af.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Gast1 » 16 jul 2018, 18:21

Helder Tammy, on topic maar weer.

gusteman

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door gusteman » 02 nov 2018, 05:39

Inderdaad, on topic weer.

En het betert er echt niet op, hoor, de lijst met woorden "die niet meer kunnen" wordt almaar langer en gekker.

Maar we mogen hierbij echter niet vergeten om de hand ook in eigen boezem te steken, want .....

zo werd ik enkele jaren geleden op dit eigenste forum op de vingers getikt omdat ik een bepaald woord had gebruikt.
Er werd mij, weliswaar vriendelijk maar toch dringend, op gewezen dat het gebruik van dat woord kwetsend kon zijn voor bepaalde personen en dat de forumregels dergelijk schrijfgedrag niet toestonden.

Over welk woord ging het dan wel?

Je kan het hier lezen.

Is dit dan een ongewoon of abnormaal woord?

Volgens de bron hierboven:
In de betekenis van ‘zich morrend beklagen’ voor het eerst aangetroffen in het jaar 1904

In onderzoek van het Centrum voor Leesonderzoek uit 2013 werd het woord herkend door

97 % van de Nederlanders
97 % van de Vlamingen.
Oordeel zelf maar.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door univers » 02 nov 2018, 07:04

Je kan het hier lezen.
Doe ik zo vaak, als er iets tegenzit.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Vitharr » 02 nov 2018, 10:58

Tammy schreef:
28 jun 2018, 15:22
De term ‘slaaf’ oogst bijvoorbeeld steeds meer kritiek van activisten, wetenschappers en het publiek, meldt de gids. Het woord normaliseert iets wat ‘niet inherent is aan iemands identiteit’: je bént geen slaaf, maar wordt onder dwang tot slaaf gemaakt. Daarom komen de samenstellers met de alternatieven ‘tot slaaf gemaakt’ en ‘mensen in slavernij’, in navolging van het Engelse ‘enslaved’.
Hier kan ik me iets bij voorstellen je bent slaaf gemaakt inderdaad.
Zo simpel wordt het ons wel voorgehouden maar de historische realiteit kent behoorlijke variaties rond het thema 'slaaf' die voor het gemak vergeten worden. Hier een voorbeeld uit Curacao:

https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... racao.html

Daarnaast zijn ook talloze voorbeelden van blanke slavernij in de geschiedenis aanwezig die niet zo genoemd worden. Denk aan:



Het echte probleem met dit soort termen is onlosmakelijk verbonden met onze taal. Wij hebben een benoemende taal die onherroepelijk leidt tot hokjesdenken. Met een beschrijvende taal haal je het zwart/witte (no pun intended) er uit en ontstaat er grijs omdat voor iedere variatie een andere beschrijving zal gelden. Door al het gekonkel rond de term slavernij wordt nu door velen gedacht dat alleen zwarte slachtoffers in het hokje slaaf horen en dat de oorzaak daarvan bij blanken ligt. Het concept is gestript van zijn historische context en verworden tot racisme pur-sang. Dat dit niet herkend wordt komt omdat het hokje racist voorbehouden is aan snode blanken waaruit volgt dat een blanke nooit het slachtoffer van racisme kan zijn. In werkelijkheid ligt dat heel anders.

Slavernij is een evoluerend concept wat vele namen kent en handelt om een cruciaal klasseverschil. In de middeleeuwen noemde men dit lijfeigenschap of horigheid bijvoorbeeld. Tegenwoordig heet het arbeid. Net als altijd hebben de machthebbers een situatie gecreëerd waarbij het nagenoeg onmogelijk is om je aan dit systeem te onttrekken. Je hebt keuzes maar die worden voor je bepaald en daarmee wordt je vrijheid een illusie. Het eerste deel van je leven wordt je verplicht gevormd in het onderwijs tot de leeftijd dat je leerplicht vervalt. Daarna begint het feest alleen al met de verplichte zorgverzekering. Je MOET inkomen hebben. En zo wordt je in een Westers land verplicht om mee te doen aan het systeem.

Slavernij kent inderdaad schreiende voorbeelden van mensen die niet als mens werden gezien en die uit hun natuurlijke habitat geplukt werden om onder erbarmelijke omstandigheden uitgebuit te worden. Maar eenmaal in dat systeem aangekomen veranderde er veel. Slaven die tot 'vrije' gemaakt werden ontdekten vaak dat hun herwonnen waardigheid geenszins een bestaanszekerheid opleverde. Daarom kozen velen ervoor om vrijwillig weer slaaf te worden of soms zelfs slaveneigenaar. Dat laatste werkte immers om je positie te verbeteren. De meeste mensen weten dat in de Amerikaanse burgeroorlog het Noorden van het Zuiden won en slavernij afgeschaft werd. Daar stopt het verhaal echter niet. Duizenden slaven hadden ineens geen eten en onderdak meer en vertrokken naar hun bevrijders in het Noorden. Daar zagen ze die armoedzaaiers liever gaan dan komen wat tot de huidige ghetto- en bijbehorende bendevorming heeft geleid. Men ziet Zuidelijke Amerikanen nog steeds als de racist maar de huidige ongelijkheid is een rechtstreekse erfenis van de onverschilligheid van het Noorden na die burgeroorlog. Het trieste feit is namelijk dat toen de founding fathers schreven dat ieder mens gelijk is geschapen zij de getinte mens niet als mens zagen. Daarmee kun je de burgeroorlog dus reduceren tot een soortgelijke actie als idioten die kooien openzetten in een nertsenfokkerij.

Je kunt dus niet zonder meer zeggen dat een slaaf verplicht werd om slaaf te worden. Soms was dat een keuze. Evenmin is slavernij een rassenkwestie. Overal waar klassenverschillen bestaan bestaat tevens een vorm van slavernij. Daarmee behoort slavernij niet tot het verleden en zal het nog lang deel uitmaken van onze toekomst. Het is niet voor niets dat 'personeelszaken' tegenwoordig vaak 'Human Resources' wordt genoemd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Fenna » 02 nov 2018, 11:35

univers schreef:
02 nov 2018, 07:04
Je kan het hier lezen.
Doe ik zo vaak, als er iets tegenzit.
Dito.
Niks mis mee.
Lost niks op, maar lucht wel op. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 02 nov 2018, 11:55

Gusteman schreef :
Maar we mogen hierbij echter niet vergeten om de hand ook in eigen boezem te steken, want .....

zo werd ik enkele jaren geleden op dit eigenste forum op de vingers getikt omdat ik een bepaald woord had gebruikt.
Er werd mij, weliswaar vriendelijk maar toch dringend, op gewezen dat het gebruik van dat woord kwetsend kon zijn voor bepaalde personen en dat de forumregels dergelijk schrijfgedrag niet toestonden.

Ik herinner het me niet maar dat moet ik zijn geweest.
Dat is dus duidelijk een overgevoeligsheidsreactie van mijn kant geweest.
Het gaat dus om het woord kankeren zie ik.
Dat is geen scheldwoord en kwetsend kan het alleen zijn als je het woord kanker zegt in een scheldtirade en je het iemand toewenst of in andere scheldkannonades.
Kankeren op iets is een uitdrukking.

Gusteman heeft nooit gescholden met het woord kanker.
Dus dat het woord kankeren op iets , wat Gusteman heeft gebruikt in een zin wat ik niet meer weet had moeten kunnen.

Mijn gevoeligheid omtrent kanker heeft er dus voor gezorgd dat ik schijnbaar Gusteman heb aangesproken daarop.
Dat is een fout geweest van mij.
Waarvoor met terugwerkende kracht mijn excuses daarvoor Gusteman.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 02 nov 2018, 12:02

Vitharr dank voor alle info.
Ik ben een stuk wijzer weer geworden.
Ik vraag me af waarom het altijd zo eenzijdig word belicht.

Waarom mensen als een Sylvana en andere activisten altijd alleen de blanke kant belichten.
Waarom is dat ?
Onwetendheid of ongemakkelijk eronder voelen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door gusteman » 02 nov 2018, 17:16

Tammy schreef:
02 nov 2018, 11:55
Mijn gevoeligheid omtrent kanker heeft er dus voor gezorgd dat ik schijnbaar Gusteman heb aangesproken daarop.
Dat is een fout geweest van mij.
Waarvoor met terugwerkende kracht mijn excuses daarvoor Gusteman.
Voor zover ik het mij herinner, lieve Tammy, was het een ander forumlid dat mij er op wees dat het gebruik van dat woord wel eens kwetsend kon over komen.
En als ik het goed heb wou hij daarbij jouw gevoelens ontzien.

Excuses zijn hier helemaal niet aan de orde dus je hoeft die echt niet aan te bieden maar het siert jou enorm.

Ik wou er gewoon even op wijzen dat er altijd wel ergens een grond van oprechtheid zal zitten in een vraag tot het vermijden van bepaald gedrag.
De vraag is echter: hoe ver willen, en kunnen, wij daarin gaan als maatschappij?

De afgelopen maanden zit ik soms samen met mijn echtgenote woorden te verzinnen die niet meer zouden kunnen.

Zo kunnen we vermijden om het te hebben over "zwarte sneeuw zien" omdat dit zou kunnen beschouwd worden als discriminerend.
Of wat dacht je van het verbieden van het suikerfeest? Uitermate discriminerend voor diabetes patiënten.
We kunnen ook de geschiedenisboeken aanpakken en overal de term "zwarte dood" verwijderen; wie weet voelt iemand zich gediscrimineerd.

Allemaal te belachelijk voor woorden maar dat is dan ook de bedoeling.
Laten we eerst een aanvang nemen met het in de juiste proporties plaatsen van woorden zoals discriminatie en racisme; zo kunnen we heel wat onzin vermijden.

Joepie, weer een taak voor de afgevaardigden des volks. :mrgreen:

Plaats reactie