Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'

Bericht door taigitu » 11 jul 2018, 09:19

Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'
Wo 4 juli, 14:47

Afbeelding

Op sociale media circuleert een beeld dat je niet vaak ziet: een vader uit Amerika heeft zijn pasgeboren dochtertje aan zijn borst,
en het meisje drinkt via een slangetje.


De vrouw van Maxamillian Neubauer was vlak na de geboorte van haar dochter vanwege een spoedkeizersnee niet in staat om borstvoeding
te geven en de baby had extra voeding nodig.

De verloskundige vertelde tegen CBS News dat ze al een tijdje wilde proberen of het voeden bij vaders op deze manier zou werken.
"We hebben al deze spullen voor het helpen bij de lactatie. Het is de eerste keer dat ik een vader zover heb gekregen om het te gebruiken."

En dus kreeg Maxamillian Neubauer een tepelhoedje om zijn tepel en er werd een slangetje naast gelegd zodat de baby bij het zuigen
voeding naar binnen kreeg.

In Nederland wordt deze methode gebruikt bij vrouwen die te weinig borstvoeding hebben en zo het kindje extra eten kunnen geven
als er medische noodzaak voor is, zonder dat ze hiervoor een flesje willen gebruiken. "Hier is dit een vrij gangbare procedure voor moeders.
Maar voor vaders heb ik het nog nooit gezien", zegt Teddy Roorda van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen.

Alleen maar voordelen

Roorda is enthousiast over de uitvinding van het Amerikaanse medisch personeel. "Ik vind het geweldig creatief. De baby heeft zo meteen
een goede zuigtechniek, want drinken aan een borst iets anders dan drinken uit een fles. Ook heeft het kind zo veel contact met een ouder.
Ik zie alleen maar voordelen."

Wel benadrukt ze dat pasgeboren baby's normaal gesproken niet hoeven worden bijgevoed omdat ze genoeg reserves hebben.
"Maar als het vanwege een medische reden toch moet, is dit een hele mooie oplossing."

Shirt toch al uit

Maxamillian Neubauer had de foto's van de voeding op Facebook geplaatst en ze zijn inmiddels op sociale media tienduizenden keren gedeeld.
Toepasselijk detail is het woord mom dat hij op zijn borst heeft getatoeëerd.

Afbeelding

Terugblikkend zegt hij dat hij niet lang over het verzoek van de verloskundige hoefde na te denken.
"Ik had mijn shirt toch al uit en ik wil alles wel een keer proberen."

De kans is niet groot dat we in Nederland massaal borstvoedinggevende mannen tegen zullen komen, verwacht de voorzitter van de Vereniging
van Lactatiekundigen. "Ik strijd er al jaren voor om de baby op de blote huid van de vader te leggen als de moeder vanwege een medische ingreep,
zoals een keizersnede, niet beschikbaar is."

"Maar dat is in Nederland nog echt niet vanzelfsprekend. Laten we daar eerst maar eens beginnen."
De borst van de vader geeft de baby een rustig gevoel en verlaagt de stress, legt Roorda uit.
"Zo bloot tegen de vader, dat is een heel fijn plekje."

https://nos.nl/artikel/2239851-man-legt ... ssing.html

Afbeelding

Als ik dit zo bekijk, klopt het plaatje niet naar mijn gevoel. Het zal moeten wennen.
Dat het voor de baby een pluspunt is geloof ik direct. Het is een warm contact en dat
heeft ze nodig. Of elke nieuwe vader zich hiervoor zou lenen......?

Maar het enige probleem zou kunnen zijn dat de baby gaat klagen over een haar in haar eten.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'

Bericht door Tammy » 11 jul 2018, 09:28

Wat ik absoluut niet begrijp is dat mensen hele intieme/prive zaken op internet gooien.
Deze man geeft zijn kindje op deze manier zijn of haar voeding.

Ik heb dit ook nog nooit gezien maar hij moet doen wat hij wilt.
Maar jeetje kan men niks meer delen in familieverband zonder die eeuwige social media erbij ?
Moet heel de wereld nu echt alles van je zien en weten ?

Dat is iets wat ik echt nooit zal snappen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'

Bericht door taigitu » 11 jul 2018, 09:46

Tammy schreef:
11 jul 2018, 09:28

Maar jeetje kan men niks meer delen in familieverband zonder die eeuwige social media erbij ?
Moet heel de wereld nu echt alles van je zien en weten ?

Dat is iets wat ik echt nooit zal snappen.
Het genereert aandacht en daar hebben blijkbaar veel mensen behoefte aan.
Maar ik heb met deze actie geen problemen, het is een positieve oplossing die
andere nieuwe vaders kan activeren om bij problemen zoals hierboven
beschreven, een pasgeboren baby een betere start te geven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'

Bericht door Tammy » 11 jul 2018, 09:59

Ja die aandacht schijnt heel belangrijk te zijn.
Je kan ook deze voorlichting krijgen van de verloskundigen lijkt mij.
Maar hij moet het zelf maar weten , schijnbaar denkt hij ook niet dat de baby foto`s in slechte handen komen.
Als we maar in beeld zijn.

Ik heb geen idee of andere vaders dit zullen doen.
Een flesje geven terwijl je baby op je borst ligt kan natuurlijk ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'

Bericht door MetalPig » 12 jul 2018, 08:54

taigitu schreef:
11 jul 2018, 09:46
Tammy schreef:
11 jul 2018, 09:28
Maar jeetje kan men niks meer delen in familieverband zonder die eeuwige social media erbij ?
Dat is iets wat ik echt nooit zal snappen.
Het genereert aandacht en daar hebben blijkbaar veel mensen behoefte aan.
Of men deelt het om anderen die hetzelfde probleem hebben een mogelijke oplossing te laten zien.

Soms is social media werkelijk iets sociaals.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'

Bericht door Tammy » 12 jul 2018, 09:33

Ja soms wel MetalPig maar ikzelf vind deze foto gewoon prive.
Tenminste zo zie ik het.
Maar de man is happy ermee dus dan is het goed.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Man legt pasgeboren baby aan de borst, 'geweldig creatieve oplossing'

Bericht door Susan » 12 jul 2018, 13:41

Dit wat deze vader doet is prachtig om te zien, het zou voor heel veel pas geborenen juist goed zijn indien dit
niet meteen bij de moeder kan. Geweldig!

En wat dat aandacht vragen betreft, dit zie ik beslist niet als een negatieve actie 'om maar aandacht te krijgen'.
Wel als aandacht vragen voor een positieve boodschap wat deze man naar anderen op deze wijze deed, om hier eens over
na te denken, door zo samen met de moeder een hele goede bijdrage te leveren aan hun kind om een optimale start te
geven direct na de geboorte. Intieme foto? Ja hoor, maar wél eentje van een gezonde soort intimiteit die zo gedeeld
kan worden in mijn optiek.

Dit soort berichten zie ik vele malen liever dan wat er zoal op internet gezet wordt aan filmpjes/verhalen/foto's enz
die soms idd heel ver gaan wat intieme aangelegenheden betreft, wat dan de indruk geeft dat het is gedaan door op
aandacht trekkende beluste mensen.

* * * *

Afbeelding
Toen deze tweeling te vroeg geboren werd, kozen de ouders niet voor een couveuse maar juist voor kangoeroeën - de baby's werden warm gehouden via de huid. De grote broer van de baby's wilde daarbij helpen.

Kangoeroeën
Volgens de Zweedse professor Uwe Ewald hebben zelfs veel te vroeg geboren baby's profijt van huid-op-huidcontact. "Ze worden zo vaak mogelijk uit de couveuse gehaald om huid-op-huidcontact te hebben met hun ouders. Dat zorgt voor een stabielere lichaamstemperatuur. Daarnaast huilen ze minder en slapen ze beter. Zo verbruiken ze minder energie en groeien en ontwikkelen ze zich beter, ook als ze eenmaal uit het ziekenhuis zijn ontslagen en thuis zijn."

Zweedse organisatie laat te vroeg geboren babytjes buidelen met familie
De Zweedse organisatie laat couveusekindjes vanaf 700 gram niet alleen in de couveuse liggen, maar stimuleren huid-op-huidcontact met familieleden. Dat is iets wat niet zomaar in elk ziekenhuis mogelijk is en maakt het daarom extra bijzonder. In plaats van de baby’s dagenlang in de couveuse te laten liggen, probeert het centrum de baby’s zo veel mogelijk bij hun ouders en familieleden te laten liggen.

Voordelen van huid-op-huidcontact met couveusekindjes
De Zweedse professor Uwe Ewald legt uit dat de borst van een ouder de temperatuur van baby’s beter reguleert dan de couveuse. “Huid-op-huidcontact helpt de baby om beter te ademen. Het kind word kalmer en komt meer en sneller aan. Onderzoek laat zien dat ouderlijke bacteriën in vergelijk met ziekenhuisbacteriën het risico op ernstige infecties verminderen.”

https://babyblog.nl/

Bij kangoeroeën wordt je baby met alleen een luier aan op je blote borst gelegd. Dat kan zodra hij stabiel is. Om te zorgen dat jullie warm blijven word je toegedekt met een deken of krijg je een speciaal kangoeroevest aan. Je baby vindt het fijn als je hem tijdens het kangoeroeën stevig vasthoudt. Buidelen laat niet alleen je baby ontspannen, maar jou ook! Als huid-op-huidcontact met de moeder niet gelijk mogelijk is, bijvoorbeeld door een keizersnede, dan kan dat ook met de vader. Het liefst buidel je vaker op een dag. Minimaal één uur per keer, maar het liefst langer. Wat mogelijk is voor jouw baby kun je overleggen in het ziekenhuis.

Waarom is kangoeroeën goed voor je baby?
Kangoeroeën of buidelen helpt je baby zijn lichaamstemperatuur te reguleren. Ook ademt hij rustiger en blijft zijn hartslag stabieler. Baby’s die veel huid-op-huidcontact hebben met hun ouders huilen minder. Bovendien houden ze hun bloedsuikerspiegel beter op peil. Het kangoeroeën stimuleert je baby ook om zijn natuurlijke gedrag te vertonen: hij ruikt jouw melk en gaat op zoek gaan naar de tepel. De borstvoeding gaat makkelijker bij veel huid-op-huidcontact en ‘gebuidelde’ baby’s hebben minder vaak bijvoeding nodig.

https://www.oudersvannu.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie