De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door taigitu » 11 mar 2019, 13:34

De Provinciale verkiezingen komen er weer aan, namelijk op 20 maart 2019.
Via de link is er een korte uitleg over deze verkiezingen: https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/provinciale-staten
Gaat u stemmen? Of vind u de keuze van een partij die tegemoet komt aan uw wensen te moeilijk en stemt u niet?
Of weet u al op welke partij u gaat stemmen?
Hoe gaan we collectief met deze keuzes die we hebben in deze om.
Hoe ziet u uw rol in de uitkomst van de verkiezingen?

Onderstaand artikel vond ik in deze wel interessant om erbij te plaatsen.


Afbeelding


Verantwoordelijkheid is Vrijheid


De meest hardnekkige nobele leugen in onze maatschappij is wellicht het geloof in een externe autoriteit.
Oftewel de gedachte dat we de verantwoordelijkheid over ons leven (gedeeltelijk) af kunnen dragen aan een partij buiten onszelf.

Telkens meer mensen leren inzien dat dit geloof niet waar is en begrijpen dat ze altijd zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven.
Dat ze zelf de verantwoordelijkheid dragen voor hun geloven, gedachten, emoties en handelingen en hoe dat hun wereld vorm geeft.

Afbeelding
Er gaat geen dag voorbij waarbij je niet een invloed hebt op de wereld om je heen.
Wat jij doet heeft een invloed en jij moet voor jezelf bepalen wat voor verschil je wilt maken.

Om het punt nog eens duidelijk te maken hier de woorden van Pieter Stuurman.


"Ik vind het erg interessant om begrip te krijgen van de werking van de mechanismen van de menselijke geest, zowel individueel als collectief.

Lang geleden heb ik opgemerkt dat vrijheid een bijna universeel verlangen is van mensen. In alle culturen en tijden speelde het een rol. Tegelijk merkte ik op dat de inrichting van de samenleving juist vrijheid beperkt. Het viel me toen op dat mensen wel zeggen dat ze vrijheid willen, maar tegelijkertijd ook een leider zoeken die ze vertelt wat ze moeten doen. Dat is dus een paradox.

Ik vroeg me af welk mechanisme hieraan ten grondslag lag. Ik besefte dat er hier sprake was van een denkfout. Mensen willen wel vrijheid, maar geen verantwoordelijkheid. En dat is onverenigbaar. Vrijheid zonder verantwoordelijkheid kan niet bestaan. Wanneer je je eigen keuzes maakt (vrijheid), dan ben je daarvoor volledig zelf verantwoordelijk. Wie anders?
Verantwoordelijkheid, betekent in staat zijn op een constructieve manier ergens op te kunnen reageren".


Verantwoordelijkheid, betekent in staat zijn op een constructieve manier ergens op te kunnen reageren.
Afbeelding

Mensen willen dus een leider, die verantwoordelijk is voor de keuzes, maar ook vrij zijn. Dat kan niet samen en dat levert dus spanningen op. Iedere vorm van protest is daar een voorbeeld van, maar ook de verhulde machtsstrategieën van de bestuurlijke klasse komen eruit voort. Aan de ene kant voorziet die klasse in een behoefte (de behoefte geleid te worden) maar aan de andere kant beperkt die klasse de vrijheid van de bevolking, en dat onderdeel moet dus uit beeld gehouden worden, anders stuit het op weerstand.

Om die spanning op te lossen, zouden mensen dus eigenlijk een keuze moeten maken: vrijheid met de bijbehorende verantwoordelijkheid, of bestuurd worden en de verantwoordelijkheid bij de leider(s) leggen. Ik heb dat mechanisme al eens beschreven in het stukje “Verandering”.

Toen ik beide mogelijkheden onderzocht, kwam ik tot het inzicht dat de laatste keuze (leider verantwoordelijk maken) logischerwijze onmogelijk is. Alles wat mensen doen heeft een resultaat, dus ook het opvolgen van een leider heeft een resultaat, namelijk dat die leider macht krijgt. En daarvoor is niemand anders verantwoordelijk dan degenen die deze leider macht verlenen door aan hem te gehoorzamen. Het zijn dus de volgers die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van macht en dus ook voor alle gevolgen daarvan, zoals de bijbehorende onvrijheid. Onvrijheid waarvan ze zelf zeggen die niet te willen.

Dus, ook al willen mensen geen verantwoordelijkheid, ze dragen het toch. Altijd. Of ze nou willen of niet.

Als afdragen van verantwoordelijkheid niet mogelijk is omdat mensen toch altijd verantwoordelijk zijn voor hetgeen ze doen, resteert er eigenlijk geen andere mogelijkheid dan vrijheid. Die vrijheid bestaat altijd en heeft altijd bestaan. Waar het om gaat, is wat mensen ermee doen.

Afbeelding
Mensen kunnen alleen onvrijheid ervaren door verantwoordelijkheid bij een externe partij te leggen. Iets wat in de praktijk onmogelijk blijkt.

Wanneer mensen zouden beseffen dat het een illusie is, dan zouden ze dit niet meer doen. En dat kan alleen maar in het besef dat verantwoordelijkheid onontkoombaar is en onlosmakelijk bij het leven hoort. Als dat besef doordringt, dan is er ook geen andere mogelijkheid meer dan aandacht te besteden aan die verantwoordelijkheid. Iets dat nu veel minder gebeurt omdat mensen in de veronderstelling leven dat een ander, een leider, die verantwoordelijkheid draagt, en er daarom onverschillig mee omgaan.

Dat mensen altijd verantwoordelijk zijn, betekent dat ze reeds ook al volledige vrijheid hebben. Mensen zijn dus altijd vrij, zijn het altijd geweest en zullen het altijd zijn. Ze realiseren het zich alleen niet altijd.

https://achterdesamenleving.nl/verantwo ... #more-1982
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Mypos » 12 mar 2019, 01:15

Partij voor de dieren natuurlijk!

Alle kleine beestjes helpen!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door MetalPig » 12 mar 2019, 08:04

Mypos schreef:
12 mar 2019, 01:15
Alle kleine beestjes helpen!
Nou ja, alle...Wel eens een bacteriële infectie gehad? :mrgreen:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Mypos » 12 mar 2019, 12:54

MetalPig schreef:
12 mar 2019, 08:04
Mypos schreef:
12 mar 2019, 01:15
Alle kleine beestjes helpen!
Nou ja, alle...Wel eens een bacteriële infectie gehad? :mrgreen:
:rolfl:

Ik zeg ook niet dat alle kleine beestjes ons helpen. Ik wil alle kleine beestjes helpen.

Gast1

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Gast1 » 12 mar 2019, 13:19

Ik vond 'm ook wel grappig.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 15 mar 2019, 04:55

Het circus is weer begonnen.
Vermakelijk om te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 21 mar 2019, 04:31

| Prognose: Forum grootste partij, VVD tweede, beide 12 zetels.

De stembussen zijn gesloten, Nederland heeft gestemd. De coalitie is zijn meerderheid in de Eerste Kamer kwijt. Forum voor Democratie wint groots, behaalde de meeste stemmen en komt waarschijnlijk met 12 zetels in de senaat. De VVD werd tweede, ook met 12 zetels. Volg alle uitslagen en ontwikkelingen met ons liveblog.


https://www.ad.nl/dossier-provinciale-s ... ~a8eaf4c0/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 21 mar 2019, 08:09

DEN HAAG - UPDATE 07.30 uur Forum voor Democratie doet voor het eerst mee met de Provinciale Statenverkiezingen en dendert de Eerste Kamer binnen met vermoedelijk twaalf zetels. De partij lijkt de meeste stemmen te hebben gekregen. Nieuwkomer Forum evenaart in één klap de VVD, die van dertien naar twaalf zetels zakt, aldus een voorlopige prognose van het ANP nu 93 procent van de stemmen geteld is.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3325423 ... _content=/

Voorlopige uitslag
VVD van 13 naar 12 zetels
Forum voor Democratie van 0 naar 12 zetels
CDA van 12 naar 9 zetels
GroenLinks van 4 naar 9 zetels
PvdA van 8 naar 7 zetels
D66 van 10 naar 6 zetels
PVV van 9 naar 5 zetels
ChristenUnie van 3 naar 4 zetels
SP van 9 naar 4 zetels
Partij voor de Dieren van 2 naar 3 zetels
50PLUS van 2 naar 2 zetels
SGP van 2 naar 2 zetels
DENK weet geen zetels te winnen
OSF wint geen zetels

https://www.nu.nl/provinciale-statenver ... redirect=1

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 21 mar 2019, 09:51

Dat Forum dendert de 1e kamer straks in.
Ben benieuwd of ze voldoende geschikte kandidaten hebben om de posten te bemannen.
Vrees dat het straks net zo gaat als met de LPF ging, die moesten ook ineens uit de hoge hoed 25 man toveren en dat is ook vreselijk mis gegaan, het ene schandaal na het andere viel hen ten deel.
Hier in de provincie Groningen hebben ze niet één keer hun neus laten zien, mensen die in de provincie op hen gestemd hebben weten niet echt waar de partij voor staat.
https://www.dvhn.nl/groningen/Stormacht ... 87774.html
FvD wil in ieder geval de gaskraan helemaal opendraaien en dan?
Mag Groningen dan wel in de grond zakken?
Wie gaat die schade's betalen?
En wat als er dodelijke slachtoffers vallen?
Denk dat velen het Forum hebben gekozen vanwege het landelijk beleid, maar niet vanwege hun provinciale beleid want dat hebben ze niet, in ieder geval niet voor Groningen.(lees link)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door taigitu » 21 mar 2019, 13:45

Tammy schreef:
21 mar 2019, 08:09
Forum voor Democratie van 0 naar 12 zetels
En nu gaan we beleven hoe hij die zetels gaat vullen.
Ik vermoed ook dat we bij deze invulling ook hier het nodige 'kabaal' gaan meemaken
zoals we met andere partijen, zoals die Pim Fortuyn, is gebeurd.
Deze partij speelde ook op de emotie van de mensen en heeft op die tactiek gewonnen.
Het Forum zal nu moeten laten zien hoe 'sterk' ze zijn als ze met de partijen moeten gaan
samenwerken/onderhandelen waar ze zoveel kritiek op hadden.
Ik verwacht dat we geen 'blijspel' gaan zien......

Zo zag ik gisterenavond Theo Hiddema zijn speech houden tussen de leden van
het Forum..... Hij was net een oubollige cabaretier in het bespottelijk maken van de partijen
die dus zetels hebben moeten inleveren. En dat is dan een serieuze advocaat die nu een
politieke partij mee gaat aanvoeren..... ? Het klonk flink rancuneus als zijnde een klein
kind die nu even lekker op de verliezer kon spugen....
Misschien had hij al een glaasje genomen op de overwinning aan zijn stem te horen......?



Hieronder een kort stukje tekst van de speech.
Hiddema: ‘We kunnen weer trots over straat’
Theo Hiddema van Forum voor Democratie (FvD) tijdens de uitslagenavond van de Provinciale Statenverkiezingen en de waterschapsverkiezingen.

De hoge peilingen bleken geen luchtkastelen:
Forum voor Democratie bestormt de Provinciale Staten en – wat de partij nog meer bejubelt- de Eerste Kamer.

Kamerlid Theo Hiddema: ,,We hebben een glanzende toekomst in handen.
’’ Hiddema spreekt van een ‘prachtige dag’. ,,Wat een dag, wat een dag.
Morgen worden jullie wakker, in een nieuwe lente, met een nieuw geluid. We kunnen weer trots over straat.
We hebben een glanzende toekomst in handen.’’

Hij zei, wijzend op de kritiek die hij kreeg over uitspraken in de campagne:
,,We hebben dit resultaat zonder effect-bejag gehaald. De nep-politiek van anderen is niet gelukt.
Het bewijs is geleverd, wij moeten het hebben van kiezers die ons willen om wat wij willen.
Ik feliciteer jullie van ganser harte.’’


Even ervoor schalt het ‘wij staan bovenaan! wij staan bovenaan!’ door de zaal.
Uit het niets is de partij de grootste geworden in Zuid-Holland, de tweede in Noord-Brabant en derde in Gelderland.
Als de exitpoll van de NOS klopt is de winst ronduit verpletterend: Forum wordt dan de op een-na-grootste in de Eerste Kamer.

Eenheidsworst
Het lijkt de oogst van een effectieve campagne, die Baudet omboog tot een referendum over de coalitiepartijen.
Hij plaatste zich buiten de orde door te stellen dat ‘een stem op de VVD, een stem op GroenLinks is’. Ergo: de andere partijen, het is eenheidsworst.

En Baudet vestigde vooral de aandacht op zich door een niche als ‘klimaatontkenner’ op te eisen.
De invloed van de mens op het klimaat is gering, stelt hij. Alle klimaatdoelen van Parijs, en de maatregelen die het kabinet wilt nemen zijn ‘klimaatgekte’.
Het zou ‘1000 miljard euro kosten’ en de opwarming van de aarde slechts ‘0,00007 graden’ schelen. De boodschap echode door de hele campagne.
Al stond er een leger van wetenschappers tegenover – en later ook de rekenmeesters van CPB en PBL- die de beweringen van Baudet ronduit onjuist bestempelden.

Toch dreven er –volgens I&O Research- PVV-kiezers richting de partij, net als 50Plus-stemmers en – in mindere mate- ook CDA’ers, VVD’ers en SP’ers.

Controverse
Geen controverse rond Forum voor Democratie die hen ervan kon weerhouden. Ook de neteligheden van de afgelopen dagen niet.
Daags voor de stembusgang haalde Baudet en secondant Hiddema zich de woede van het gros van de andere partijen op zich,
in de nasleep van de aanslag in Utrecht. Terwijl de anderen hun campagne staakte, zette Forum een partijbijeenkomst in het Kurhaus maandagavond door.
En daar koppelde Baudet ‘het beleid van open grenzen’ van de afgelopen kabinetten direct aan de aanslag.

,,Kotsmisselijk,’’ werd Rob Jetten (D66) daarvan. ,,Smerige politiek,’’ aldus Jesse Klaver (GroenLinks).
Maar tijdens het slotdebat bij de NOS herhaalde Baudet zijn woorden.
Hoe ‘vreselijk, narcistisch en egocentrisch’ premier Rutte en anderen het daarna ook noemde.

Voor de achterban van Baudet, bleek uit reacties, was het juist muziek in de oren.
A la Pim Fortuyn zagen zij juist een politicus ‘die de vinger op de zere plek durft te leggen’. ,,
Hoe moeilijk dat ook is,’’ aldus Baudet.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019032 ... ver-straat

Afbeelding

Zelf heb ik gestemd op twee partijen die zetels er bij hebben gekregen.
Dus ik ben tevreden.
GroenLinks van 4 naar 9 zetels
Partij voor de Dieren van 2 naar 3 zetels

Ook deze uitslag was leuk om te lezen.
PVV van 9 naar 5 zetels
DENK weet geen zetels te winnen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gouwepeer

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door gouwepeer » 21 mar 2019, 17:28

Gelukkig ging het nu niet om de 2e kamer verkiezing. Naar mijn idee kunnen we beter Rutte hebben dan Thierry.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4649
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Witte wel » 21 mar 2019, 20:51

Het volk heeft gesproken en zal nogmaals spreken.
Of FvD opgewassen is tegen de elitaire gevestigde orde is nog maar de vraag.
het zal bij een herhaling van de geschiedenis blijven vrees ik. Triest dat democratie dan in werkelijkheid niet blijkt te zijn wat men dacht dat democratie zou moeten zijn.
We zullen het zien.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 21 mar 2019, 21:14

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Osiris » 21 mar 2019, 23:03

De euforie bij FvdD zal van korte duur zijn.
De minderheidscoalite in eerste kamer onder leiding van Rutte zal zeer snel 'vriendjes ' worden met die andere winnaar Groen Links.
Met misschien nog een andere klimaatvriendelijke partij zal de meerderheid dan vrij snel terug gehaald worden.

GL zal nog radicalere klimaat eisen op tafel leggen om deelname te verzekeren.
Baudet en de zijnen zullen dan helemaal niets meer te vertellen hebben in de Eerste Kamer.

Zullen de klimaat 'oplossingen ' ( lees financiele burger terreur ) onverminderd en waarschijnlijk nog pittiger bij de burgers door de strot geduwd gaan worden
en de wetgeving hierover als een speer door de Eerste kamer gejast worden.

Democratie is een farce en precies de reden waarom ik niet meer stem.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 22 mar 2019, 09:14

:post:
Vrees het ook.
Osiris schreef:
21 mar 2019, 23:03
Democratie is een farce
;P! ;P! ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door taigitu » 22 mar 2019, 09:38

Zie een korte video via de link over de plannen van de FvD ........
Of het ook grote winst is of wordt voor Nederland zal nog duidelijk moeten worden.
Hij weigert zijn plannen te laten narekenen.
21-3-2019

Grote winst voor Forum voor Democratie gisteren tijdens de Provinciale Staten-verkiezingen.
Wij zijn daarom -the day after- benieuwd wat de plannen van deze partij zouden kunnen opleveren en wat ze gaan kosten.

https://www.rtlz.nl/algemeen/economie/v ... van-baudet
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door taigitu » 22 mar 2019, 10:02



Ik kijk vaak op dinsdagmiddag naar het Vragenuurtje van de 2e Kamer.
Ik eet gezellig mijn boterhammetje en kijk hoe de leiders van Nederland hun werk doen.
Ik vermoed dat ik de komende tijd meer vermaak dan wijsheid ga mee maken.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door MetalPig » 22 mar 2019, 10:05

Osiris schreef:
21 mar 2019, 23:03
Democratie is een farce
De partijen zijn net zo verdeeld als het volk, dus wat dat betreft gaat het prima ;P!

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 22 mar 2019, 10:11

:hahaha: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door taigitu » 22 mar 2019, 10:12



Forum voor Democratie-leider Baudet vindt dat met de overwinning van zijn partij bij de verkiezingen de arrogantie en stupiditeit van de zittende bestuurders is afgestraft. In zijn overwinningsspeech benadrukte hij dat Forum voor Democratie een van de grootste partijen van Nederland is geworden en dat er een veranderingswind in gang is gezet. Volgens hem komt er een eind aan "de economische en politieke capitulatie". "Wij zijn naar het front geroepen, omdat ons land ons nodig heeft", voegde hij eraan toe. Hij sprak verder van duurzaamheidsafgoderij en klimaathekserij. Baudet leverde scherpe kritiek op diverse aspecten van het beleid van premier Rutte, die hij een economische onbenul noemde. Hij voegde eraan toe dat hij niet met Rutte "in een achterkamertje tot een dealtje wil komen" om dan allerlei maatregelen te steunen waar hij tegen is. Baudet zei verder dat hij nieuwe Tweede Kamerverkiezingen wil.
...........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie