Politie en OM doen onderzoek naar doodsbedreiging aan adres Baudet

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Politie en OM doen onderzoek naar doodsbedreiging aan adres Baudet

Bericht door taigitu » 25 mar 2019, 12:50

"We hebben er wel veel vragen over gekregen, dus we hebben een voorlopige juridische inschatting gemaakt", zegt hij.

Volgens het OM is er wel sprake van "een smakeloze opmerking". Naar de "voorlopige juridische inschatting" van het OM is
de opmerking echter "waarschijnlijk niet strafbaar"; de tekst op het sociale medium is namelijk geen concrete oproep
om Baudet iets aan te doen.


Justitieminister Ferd Grapperhaus veroordeelde de tekst en zei dat politici in vrijheid en veiligheid
"moeten kunnen zeggen wat zij willen zeggen".
Ik beschouw deze uitroepen gevaarlijk. Ik begrijp dat men niet iedereen die zo iets roept
aangehouden kan worden en wat nog meer zou kunnen om dit soort acties te voorkomen.
Maar mensen die graag een vuurtje opstoken zoals hier nu gebeurt zullen hier hun plezier
in vinden. En dat kan zorgen voor 'explosies' met zeer kwalijke gevolgen.
Als eerste zie ik gebeuren dat Baudet straks beveiliging nodig heeft, zoals Wilders met
een aantal sterke mannen om zich heen overal naar toe moet.
Als onruststokers hier lol in hebben en zo af en toe als 'geintje' een 2e Kamerlid kiezen,
om te kijken hoe ver ze met die persoon kunnen gaan, is het einde van de democratie in zicht.
Tegelijkertijd zie je de verruwing in de 2e Kamer en hoe men zich in discussies, niet schroomt
zich laatdunkend op een kamerlid te richten i.p.v. zich tot het onderwerp te bepalen.
Dit soort acties zijn een voedingsbodem voor alle negatieve commotie, want wat kamerleden zich
veroorloven in negatieve uitingen naar elkaar en dat democratie noemen........
Zo zal dat ook worden betiteld door diegenen die bijvoorbeeld relschoppen als hobby hebben.
Het is een 'zaaien en oogsten'.




Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politie en OM doen onderzoek naar doodsbedreiging aan adres Baudet

Bericht door taigitu » 25 mar 2019, 22:51

Vrouw (21) uit Nijmegen opgepakt na mogelijke bedreiging Thierry Baudet

25 maart 2019

De politie heeft maandag een 21-jarige vrouw uit Nijmegen opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij een
aan Thierry Baudet gerichte doodsbedreiging. Bij een demonstratie in Amsterdam uitte een betoger doodsbedreigingen aan het adres
van de fractievoorzitter van Forum voor Democratie.

Dit weekend doken er beelden op van een onherkenbare demonstrant die zingt "als je Thierry dood wilt schieten, zeg dan paf."

Eerder werd al bekend dat het Openbaar Ministerie (OM) de uitspraak onderzoekt op strafbaarheid.
Meerdere politici waren niet te spreken over wat er gezegd wordt door de vrouw in het filmpje.

"Alle politici moeten in veiligheid en vrijheid hun werk kunnen doen.
Democratie is geen gemakkelijk, maar wel een rijk bezit. Dat moeten we met z’n allen beschermen",
meldde premier Mark Rutte eerder op maandag.

Een andere opmerking gericht aan de FVD-leider werd vorige week ook al besproken bij het Openbaar Ministerie (OM).
Een medewerker van de Universiteit Utrecht had onder een Facebook-bericht van FVD "Volkert waar ben je" geplaatst,
waarmee hij dus verwees naar de moordenaar van Pim Fortuyn.

Deze uitlating is volgens justitie overigens "niet zonder meer strafbaar".

https://www.nu.nl/binnenland/5809209/vr ... audet.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politie en OM doen onderzoek naar doodsbedreiging aan adres Baudet

Bericht door Tammy » 26 mar 2019, 07:40

Ik vind het altijd zo vreselijk laf dat dit soort figuren zich onherkenbaar maken door hun gezicht te bedekken.
Als je zo’n uitgesproken mening hebt laat dan ook je gezicht zien, maar dat doen dit soort zielige activisten nooit.
Ik hoop maar zal wel weer niet , dat deze vrouw een flinke straf krijgt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Politie en OM doen onderzoek naar doodsbedreiging aan adres Baudet

Bericht door Vitharr » 26 mar 2019, 19:15

@Taigitu

Ik stond bij je eerste post even op het verkeerde been. Ik las het met de opgepakte vrouw in mijn achterhoofd. Lastig als de doodsbedreigingen rond je oren vliegen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Politie en OM doen onderzoek naar doodsbedreiging aan adres Baudet

Bericht door Vitharr » 26 mar 2019, 20:22

Ik denk dat we nu in vol ornaat kunnen aanschouwen dat mensen niet beseffen wat de impact van social media is. De uitspraak die de docent deed zal in menige discussie in soortgelijke vorm geuit zijn. De docent koos er echter voor om zijn gedachten via social media de wereld in te sturen. Dat is ongeveer het equivalent van een gesprek voeren op zo'n volume dat iedereen je hoort. Je kiest je eigen gesprekspartners niet, iedereen kan meelezen/-luisteren. Vroegah op tv en in de krant waren we vrij eensgezind van mening dat bepaald taalgebruik of uitdrukkingen niet correct waren. Nu we zelf dergelijke platformen tot ons beschikking hebben lijken we dat vergeten te zijn. Van een docent vind ik dat heel kwalijk.

Vandaag las ik over een cartoonist die aangifte heeft gedaan van bedreigingen richting Baudet. De aanleiding was een cartoon van deze persoon waarin hij Baudet in een Nazi uniform portretteert terwijl deze dromerig naar een wereld staart waar alleen NL op bestaat. Deze cartoon werd gretig gekopieerd en de cartoonist was geschokt door de reacties die sommigen daarop plaatsten. Dat vind ik zelf wel heel grijs hoor. Maar ook hier zie je de nieuwe wereld in vol ornaat.

Ik hoop ook dat deze vrouw een flinke straf krijgt maar veel helpen zal het niet. De enge groeperingen vliegen je om de oren en iedereen vind dat hij in zijn recht staat. Ik las dat in Canada de rechtse groepering 'Soldiers of Odin' (daar denk ik iets van wat ik beter niet op social media kan delen :mrgreen: ) zelfs een samenwerkingsverband met de JDL (Jewish Defense League) is aangegaan. Ook hier zie je soortgelijke reacties op het immigratiebeleid. En dan hebben we naast het huidige extreem links en -rechts ook nog eens de Nazi-achtige hoek die naast anti-immigratie ook nog eens anti-semitisch is en dus tegen Links maar ook tegen PVV-rechts is.

Een bijzonder mengsel van explosieven, ontstaan gedurende de in het verleden afgelegde koers. Het lijkt me dus goed dat er iets veranderd, maar of het FVD nou de beste richting is? We zullen wel zien hoe deze nieuwe soep smaakt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Politie en OM doen onderzoek naar doodsbedreiging aan adres Baudet

Bericht door Fenna » 27 mar 2019, 09:48

Ze is al weer vrij.

Ik vind het sneue lui.
Ze verschuilen hun gezicht achter maskers, zonnebrillen en sjaals en denken dat ze dan onherkenbaar alles maar mogen roepen.
Heb het lef om met je gezicht herkenbaar je standpunt duidelijk te maken en doe niet zo schijnheilig.
Ik heb ze eens gevraagd waarom ze hun gezicht verborgen, het antwoord was "wij zijn bang op straat herkent te worden door rechts en vrezen hun geweld".
Het is waarschijnlijk 'zoals de waard is vertrouwt die zijn gasten', want tot dusver is links diegene die geweld niet schuwt.

Maar waar verder niet veel over gesproken word en wat misschien nog wel erger is, is dat prominenten van GroenLinks, de PvdA en SP ook mee liepen in deze demonstratie.
Van hen zou je juist verwachten dat zij zich hier van distantieerden maar het tegendeel is waar, ze namen pas afstand van de leuzen die gescandeerd werden toen ze door reporters en de camera naar hun mening werd gevraagd eerder niet.
Als ze niet ontdekt waren in de menigte hadden ze waarschijnlijk geen openlijke afstand van deze leuzen genomen, in de grond van hun hart balen ze dat Forum zo groot is geworden en vrezen Thierry zijn populariteit.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politie en OM doen onderzoek naar doodsbedreiging aan adres Baudet

Bericht door Tammy » 27 mar 2019, 10:17

Vitharr men gooit van alles op internet.
Soms lees ik berichten op Twitter als dat ergens in een artikel staat.
Ongelooflijk wat men zegt, is natuurlijk wel lekker veilig achter je pc.
Normaal taalgebruik schijnt ook een uitstervend iets te zijn.
Social Media kan leuk zijn, maar wat ik soms voorbij zie komen niet te filmen.

Fenna, die activiste is vrij maar moet in April wel voor de politie rechter komen.
Maar van mij had ze vast mogen blijven zitten.
Jij hebt het over GroenLinks, de PvdA en SP die meeliepen.
Ik heb dat ook vernomen maar daar hoor ik bijna niks van inderdaad.

Hoe kan je meelopen met gemaskerde personen ?
Dat kan je als partij toch niet maken ?
Maar ook hier ben ik niet verbaasd over.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie