Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

Bericht door Tammy » 05 apr 2019, 12:25

Afbeelding
Lori Lightfoot tijdens een toespraak op de avond van de verkiezingsdag.

Ik zit al een tijdje te denken om deze topic te maken omdat ik me iets afvraag en graag jullie mening wil weten hierover.
De titel : Zullen we de zaken eens anders benoemen gaat over hoe iemand word neergezet in de media.

Een mooi voorbeeld is Lori Lightfoot.

Ze word omschreven als volgt in vele kranten :

Burgemeester Chicago is zwart, vrouw én homoseksueel.

Nu weet ik de geschiedenis van de zwarte bevolking in Amerika en de daarmee gepaarde discriminatie wat ook in andere landen nog steeds gaande is.
Ook wat betreft homofilie en welke religie je aanhangt enz.
Dat zal vrees ik nooit echt verdwijnen.

Maar mij gaat het om het volgende in deze topic.

Elk mens wilt voor vol worden aangezien zonder stickertjes .

Mijn vraag is het volgende :

Zal er ooit een tijd komen dat titels in kranten zoals Burgemeester Chicago is zwart, vrouw én homoseksueel veranderen in :

Lori Lightfoot 56 jaar met opleiding en cv erbij is burgemeester van Chicago geworden.
Dus niet zwart benoemen want de kleur van de huid doet er niet toe en al helemaal niet met wie deze mevrouw thuis in bed ligt.
Je kan zien op de foto dat ze een donkere huidskleur heeft waarom dat benoemen ?
En haar sexuele voorkeur is totaal niet belangrijk.

Het gaat niet alleen over Amerika en deze vrouw, ik zie het in veel andere landen ook dat benadrukken van zaken die er niet toe doen.
Komt er ooit een tijd waarin mensen voortaan worden beschreven om wat ze kunnen en dat de huidskleur en sexuele voorkeuren er niet meer in voorkomen ?

Want zo blijf je mensen in hokjes stoppen .
Het word tijd om mensen als mensen te zien .
Al die overbodige kenmerken hoeven niet .
En vooral die sexuele voorkeuren wat niemand iets aangaat.

Je zal nooit horen blanke vrouw van 56 jaar en hetero is burgemeester van Chicago geworden.

Ik snap dat het nu wel zo is , dat is vaak met de eerste keer op welk gebied dan ook dat benadrukken.
Maar wanneer houd het op ?
Zal het ooit veranderen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

Bericht door univers » 05 apr 2019, 12:33

Zal het ooit veranderen ?
Nee hoor, de mens zal altijd een stempel opgedrukt krijgen.
Maakt niet uit wat je bent.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

Bericht door MetalPig » 05 apr 2019, 12:36

Het houdt op wanneer het gewoon wordt.
Maar op dit moment is het, zeker in Amerika, nog nieuwswaardig dat een zwarte lesbienne burgemeester wordt.

Ik hoop ook dat we op een gegeven moment zonder de hokjes kunnen, maar of dat ooit gaat gebeuren... ik weet het niet.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

Bericht door Tammy » 05 apr 2019, 13:27

Jij gelooft het dus niet Univers .
Wat MetalPig zegt als het eens gewoon word zal het niet benoemt worden misschien.
Maar wanneer is dat ?

We hebben een donkere president gehad, nu deze vrouw en op andere functies die het nieuws hier niet halen zal ook wel het 1 of andere zijn veranderd.
Wanneer is iets normaal dan ?
Na 1 keer of na 100 keer of nog meer ?

Want zolang men dit zo benoemt wat ik in hokjes plaatsen vind hoe langer het duurt .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

Bericht door Determinist » 05 apr 2019, 16:22

Tammy schreef:
05 apr 2019, 13:27
Wat MetalPig zegt als het eens gewoon word zal het niet benoemt worden misschien.
Maar wanneer is dat ?
De secularisering, het humanistisch denken en het afzetten tegen groepsidentiteit en benadrukken van het individu is afgezet tegen te menselijke geschiedenis pas sinds kort ontstaan.
Daarvoor waren millennia lang culturen die voornamelijk het uitgangspunt van groepsidentiteit benadrukten.

Ook nu nog gelden zeer veel invloeden vanuit deze geschiedenis die generatie op generatie in stapjes worden aangepast of verworpen.
Maar de trend kijkende naar de afgelopen paar eeuwen is dat meer en meer grenzen tussen groepen vervagen. Uiteraard met vallen en opstaan.

Ik ben het met je eens Tammy dat het vreemd is dat niet relevante eigenschappen van mensen meegenomen worden in de beoordeling.

Maar je kan het wellicht zo zien:

Het feit dat niet relevante eigenschappen nog genoemd worden is een teken dat de verandering in onze moderne cultuur nog niet klaar is.
Maar tegelijkertijd ook dat we op de goede weg zijn, wat bewezen wordt door het feit dat, in dit voorbeeld, een zwarte homosexuele vrouw burgemeester KAN worden.

En dit is eigenlijk een doorbraak, gezien het verleden. En omdat het een doorbraak is, wordt dit benadrukt door de niet relevante eigenschappen expliciet te benoemen die eerder het onmogelijk maakten voor een dergelijk persoon dat te bereiken.

De eerste wordt breed uitgemeten. De tweede als herinnering. De derde als voetnootje.
Totdat men zelf, als brenger van nieuws, het geen nieuwswaardig element meer vindt. Ook omdat de lezer het niet meer nieuwswaardig vindt.

Hoelang gaat dat duren? Kwestie van zeer veel verschillende mensen de revue te zien passeren met vanuit onze geschiedenis onmogelijke eigenschappen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

Bericht door Tammy » 05 apr 2019, 16:52

Determinist schreef :
Het feit dat niet relevante eigenschappen nog genoemd worden is een teken dat de verandering in onze moderne cultuur nog niet klaar is.
Maar tegelijkertijd ook dat we op de goede weg zijn, wat bewezen wordt door het feit dat, in dit voorbeeld, een zwarte homosexuele vrouw burgemeester KAN worden.
Dat heb je mooi verwoord Determinist.
Het gaat voor mij te langzaam eigenlijk maar niet iedereen is er klaar voor maar eens komt dat wel.
En dan zijn dit soort benamingen eindelijk verleden tijd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

Bericht door gusteman » 05 apr 2019, 18:34

Tammy schreef:
05 apr 2019, 12:25
Zal het ooit veranderen ?
Ik schaar me bij dezen achter univers.

Het aangehaalde voorbeeld komt uit de VS maar is geen alleenstaand geval, het gaat om een bepaalde mentaliteit.
Zoals Determinist aanhaalde is het pas sinds enkele decennia dat eeuwenoude kortzichtige tradities zoetjesaan moeten baan ruimen voor tolerantie en openheid.

Dat is echter een evolutie die nog in haar kinderschoenen staat; zo zien we bijvoorbeeld hoe initiatieven van jongeren die begaan zijn met hun eigen toekomst (de klimaatspijbelaars) zowat bij iedereen op tegenstand stuiten ... alhoewel hun verwijten aan de voorgaande generaties niet uit de lucht gegrepen zijn en hout snijden.
Van zodra de persoonlijke wereld van mensen wordt geraakt of beïnvloed door vernieuwende ideeën merken we een duidelijke weerzin om veranderingen door te voeren, zelfs bij mensen die de noodzaak van die veranderingen onderkennen.

Deze onwil tot verandering merken we heel duidelijk in de groei van populistische partijen die het volk bespelen met eenvoudige slogans die doorgaans zelfs zuivere leugens zijn ... maar ze verwoorden wel wat de burger voelt: een zekere angst ten overstaan van datgene wat 'anders' is en haar/zijn leven zou kunnen beïnvloeden op een manier die niet echt duidelijk/voorspelbaar is.
Dus houdt de burger zich vast aan tradities en gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen ... alhoewel het meestal niet gaat om deugdelijkheid maar veeleer om duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Daarom ook zien we telkens weer hoe bij verkiezingen toch weer de traditionele partijen als 'overwinnaars' uit de bus komen.

Dus, ja, dit lijkt mij het meest voor de hand liggende antwoord op de' gestelde vraag
univers schreef:
05 apr 2019, 12:33
Nee hoor, de mens zal altijd een stempel opgedrukt krijgen.
Maakt niet uit wat je bent.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zullen we de zaken eens anders benoemen ?

Bericht door Tammy » 06 apr 2019, 07:19

Gusteman je hebt het vaker erover , over angst als je het hebt over mensen die op wat jij noemt populistische partijen stemmen.
Maar niet alle stemmers zijn angstig.
Zijn mensen die nadenken en de huidige koers niet ok vinden.
Net zoals mensen aan de linkerzijde van de politiek nadenken en een keuze maken die bij hun past.
Links betekend niet automatisch altijd goed en rechts betekend niet altijd automatisch slecht wat veel mensen denken.

Wat betreft stemmen op de traditionele partijen , dat is ook aan het verschuiven.

Meer informatie op onderstaande link :

https://www.ad.nl/politiek/achterban-vv ... ~a7c8d12d/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie