Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80376
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Tammy » 15 apr 2019, 17:07

Wat was dat leuk vroeger. :grin:
Ik herinner me maar 2 dagen samen met mijn tweelingzusje.
De anderen dagen weet ik niet meer helaas.
Groningen stad en Valkenburg waar we danste in discotheek de Jumbo in Valkenburg en ze heerlijk gebraden kippetjes hadden aan het spit op straat.
Die vrijheid die we voelden was geweldig.
Ik herinner me een motorclub in Limburg van Harleys die geparkeerd stonden voor een kroeg, vond schitterend om te zien.
Groningen stad vond ik niet veel aan maar Valkenburg des te meer.

De grotten herinner ik me ook nog en de heuvels maakte dat we ons waande in het buitenland .
Geen GPS zoals in het artikel staat maar een groot vraagteken of je wel aan kwam of thuis kwam in de avond . :mrgreen:
Wat een heerlijke wereld was het toen.

Wie van jullie heeft ook tienertoer gedaan en wat zijn jullie verhalen ?
Lijk mij leuk om te lezen uit een tijd die voor mij heel speciaal is. :grin:

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Tienertoer, het ticket naar de vrijheid, wordt 50 jaar: ‘Zo ver mogelijk weg, en zo laat mogelijk terug’

Vijftig jaar geleden ging de jeugd voor het eerst op tienertoer: met de trein, zonder pa en ma, het land in. ‘Je wist nooit helemaal zeker waar je uit zou komen’.

‘Mijn ouders hadden de advertentie gezien en zeiden: Hans, is dit iets voor jou? Dat hoefden ze niet twee keer te vragen. Deze jongen was meteen verkocht.’

Hans Bruinsma (64) behoorde in 1969 tot de eerste lichting pubers die op Tienertoer ging. Voor 20 gulden, acht dagen lang, kriskras door Nederland. Geweldig, vond Hans – destijds 14 jaar.

Waar hij naartoe ging? Meestal naar Hoek van Holland. Alleen. Met zijn fototoestel in de hand. ‘Dat was het mekka van de internationale treinen.’ Bruinsma is van jongs af aan al treinliefhebber. Met de papieren dienstregeling in de hand puzzelde hij zijn Tienertoer zo in elkaar dat hij zo veel mogelijk ritjes kon maken met internationale treinen. ‘Je had de Hoek van Holland - Warschau Express, de Nord-West Express en de Holland-Scandinavië Express.’
Niet dat hij met die treinen naar het buitenland reisde – hij was elke avond keurig rond 10 uur thuis bij zijn ouders in Leiden. ‘Maar de gedachte dat je in een trein zat die naar alle uithoeken in Europa ging, sprak me aan.’

Bruinsma is één van de circa honderd Tienertoer-fans die afgelopen maanden gehoor hebben gegeven aan een oproep van het Utrechtse Spoorwegmuseum. Voor de tentoonstelling ter ere van de vijftigste verjaardag van de Tienertoer stuurden ze allemaal kaartjes, films, foto’s en dagboeken in. Zondag kwamen ze samen voor de opening van de tentoonstelling door burgemeester Jan ‘Tienertoer 1973’ van Zanen: ‘Het doel was: zo ver mogelijk weg. We zijn naar Maastricht, Groningen en Middelburg geweest. En natuurlijk Amsterdam – dat was spannend.’
De Tienertoer betekende voor de meeste pubers destijds vrijheid. Voor velen was het de eerste keer dat ze zonder ouders op reis gingen. Dat ze zelf bepaalden waar ze in- en uitstapten. En zelf konden kiezen wat ze zouden eten – de Honkie Tonkie-burger was volgens menigeen destijds een fenomeen.

‘Zo ver mogelijk weg, en zo laat mogelijk terug’, zegt Azzouz Penninger (47). Hij weet nog goed hoe dat een keer misliep in 1989. Hij was samen met een vriend naar Ameland geweest. Maar het lukte niet meer om die avond thuis te komen in Maastricht. Ze strandden in Weert. ‘Ik schaamde me voor mijn ouders.’ Dus ze belden die avond vanuit een telefooncel dat ze bij een oom zouden slapen. ‘Maar wat we werkelijk deden was vanuit Weert naar Roermond wandelen, naar het volgende station. We dachten dat we vanuit daar om vijf uur ’s ochtends wel een trein konden nemen.’ Die bleek pas uren later te rijden. ‘We hebben toen in een telefooncel overnacht.’

Onveiliger.

Het zijn die herinneringen die de Tienertoer mooi maken, zegt Penninger. Al betwijfelt hij of hij zijn eigen kinderen op hun 15de hetzelfde laat doen. ‘Ik vind het prima om ze een dagkaart te geven waarmee ze in één rechte lijn de trein naar opa en oma kunnen nemen. Maar hen een paar dagen door heel het land laten reizen? Het voelt toch alsof de wereld onveiliger is geworden. En dat terwijl je je kinderen eigenlijk per seconde kunt volgen dankzij de smartphone.’
De NS introduceerde ‘het ticket naar de vrijheid’ in 1969 als reactie op een recordverlies van 100 miljoen gulden in 1967. De organisatie besloot het over een andere boeg te gooien. Een van de maatregelen: de treinreiziger van morgen moest verwelkomd worden. Al meteen het eerste jaar gingen 85 duizend pubers op Tienertoer.

Afbeelding

In de jaren negentig raakte de kaart uit de gratie. Tieners begonnen het oubollig te vinden – en wilden meer, naar het buitenland. In 1994 kwam Tourtime, de vervanger van de Tienertoer. Het was een kaart waarmee je ook mee naar België kon. Maar ook dat sloeg niet aan, en de kaart stierf een stille dood.
Inmiddels is de Tienertoer weer terug, al heet hij inmiddels de Jongerentoer (drie dagen onbeperkt reizen voor 36 euro).
‘Dat lijkt me wel wat’, zegt de 12-jarige Marcus. Samen met zijn ouders en vriendje bezoekt hij zondag de opening van de tentoonstelling. ‘We kunnen dan, gewoon, naar plekken. Of naar Walibi’, voegt zijn vriendje enthousiast toe.

Spannend.

Aanleiding voor hun komst naar het Spoorwegmuseum zijn de dagboeken van Marcus’ moeder Erica Littooij (44). Ze zijn te bewonderen in het treinstel dat dienst doet als expositieruimte. ‘Dat vind ik wel cool’, zegt Marcus over de boeken waarin minutieus verslag werd gedaan van de Tienertoers die Erica samen met drie vriendinnen maakte eind jaren tachtig. ‘Alle suikerzakjes, bonnetjes en marswikkels werden ingeplakt.’
Wat zijn moeder betreft mag Marcus op termijn best op Jongerentoer. Al denkt ze wel dat het nu minder leuk is dan vroeger. ‘Nu kun je alles op je telefoon opzoeken, je kunt zelfs al precies zien hoe je bestemming eruit ziet. Toen wist je nooit helemaal zeker waar je uit zou komen, het is ons bijvoorbeeld nooit gelukt om in Zwolle uit te komen. Dat maakte het spannend.’

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80376
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Tammy » 15 apr 2019, 17:11

Wat zijn moeder betreft mag Marcus op termijn best op Jongerentoer. Al denkt ze wel dat het nu minder leuk is dan vroeger. ‘Nu kun je alles op je telefoon opzoeken, je kunt zelfs al precies zien hoe je bestemming eruit ziet. Toen wist je nooit helemaal zeker waar je uit zou komen, het is ons bijvoorbeeld nooit gelukt om in Zwolle uit te komen. Dat maakte het spannend.’
Kijk nou wat enig ! :rolfl:
Zwolle lukte niet om te gillen zo leuk ! :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door univers » 15 apr 2019, 17:16

Ik heb een andere toer gedaan. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80376
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Tammy » 15 apr 2019, 17:28

Ja jij hebt de wereldtoer gedaan Univers. :grin:
Dat is nog veel leuker. ;P!

Ik geniet altijd van jouw verhalen als je erover vertelt hier.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Vitharr » 15 apr 2019, 19:15

In de jaren 90 was de tienertoer veel te duur voor ons geworden. Wij deden het op de brommer. De veerboot was gratis dus Belgie was erg dichtbij. Maar ik herken je gevoel van vrijheid hoor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80376
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Tammy » 15 apr 2019, 19:52

Hoe duur was dat toen Vitharr ?
Ik deed de Tienertoer in de jaren 70 , jij bent nog een jonkie. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door univers » 15 apr 2019, 20:00

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80376
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Tammy » 15 apr 2019, 20:05

Leuk Univers. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Vitharr » 15 apr 2019, 20:14

Tammy schreef:
15 apr 2019, 19:52
Hoe duur was dat toen Vitharr ?
Ik deed de Tienertoer in de jaren 70 , jij bent nog een jonkie. :mrgreen:
Dankuwel mevrouw. :mrgreen:

Ik weet het niet meer en kon het zo snel niet vinden. De trein is in Zeeland nooit echt een goede voorziening geweest. Eigen vervoer is hier bijna een levensbehoefte. En daarmee lag Belgie dan ook in de achtertuin. Iedereen ging later ook naar Belgische clubs. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door univers » 15 apr 2019, 20:19

Van dat Belgische bier, kreeg ik altijd visite.
Allemaal kaboutertjes met pikhouwelen in mijn hoofd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80376
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Tammy » 15 apr 2019, 20:48

Leuk Vitharr dat oversteken naar België. :grin:
Waar ging je zoal naar toe ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Vitharr » 15 apr 2019, 20:51

univers schreef:
15 apr 2019, 20:19
Van dat Belgische bier, kreeg ik altijd visite.
Allemaal kaboutertjes met pikhouwelen in mijn hoofd.
Ik dronk dubbele Jack Daniels met cola. Hier was dat 2 vingers whisky met colasiroop in een dun longdrinkglas. Daar was het 2/3e whisky in een dik longdrinkglas met een glazen flesje cola. Wees blij dat je mijn demonen nooit hebt gezien. :rolfl:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Vitharr » 15 apr 2019, 20:59

Tammy schreef:
15 apr 2019, 20:48
Leuk Vitharr dat oversteken naar België. :grin:
Waar ging je zoal naar toe ?
Ik had een voorkeur voor de kust dus Knokke was mijn favoriet.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door univers » 15 apr 2019, 21:16

Met dat trammetje wat daar reed langs de kust, zijn wij nog mee wezen joyriden, met onze zatte kop. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80376
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie herinnert zich Tienertoer nog ?

Bericht door Tammy » 16 apr 2019, 10:56

Mooi Vitharr dat jij er zo dichtbij woonde .
En jouw Bacardi cola klinkt heerlijk. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie