Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door taigitu » 05 jul 2019, 11:06

Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

4 juli 2019

De politie Deurne Asten Someren vraagt het zich vandaag op Facebook hardop af: waarom blijven zo veel mensen kijken na een aanrijding?
De politie deed dat na een aanrijding op de A67 tussen een vrachtauto en een personenauto. De betrokkenen zijn gewond naar het ziekenhuis gebracht.

"Wat ons steeds weer opvalt, is hoeveel mensen er gaan staan kijken, zou u dit ook doen? En verder hoeveel mensen er al bellend of filmend langskomen",
is te lezen in het Facebookbericht. "Deze laatste groep, ongeveer 40 bestuurders, kan een boete in de bus verwachten van ongeveer 240 euro,
want die zijn door ons genoteerd."

Agenten merken steeds vaker dat voorbijgangers ongelukken vastleggen.
"Er lijkt geen grens te zijn", zei Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP, vorig jaar tegen de NOS.
In november begon het Rode Kruis een campagne om het filmen tegen te gaan. Minister Grapperhaus steunde die campagne.

Boetes voor ramptoeristen

De ramptoeristen worden de laatste jaren beboet. Afgelopen maart bekeurde de politie 23 automobilisten omdat ze met hun telefoon al rijdend
een ongeval op de Moerdijkbrug aan het filmen waren. En in november vorig jaar bekeurde de politie nog tientallen automobilisten op de A58
bij Etten-Leur. De automobilisten moesten over de vluchtstrook rijden en maakten toen foto's en filmpjes van een ongeluk.

Een paar maanden daarvoor werden nog 25 mensen beboet toen ze een dodelijk ongeval op de A58 filmden.
Niet alleen ontstond er toen een kijkersfile op de andere weghelft, ook liepen mensen van achteraan de file naar voren.
"Mensen gingen stapvoets rijden ter hoogte van de aanrijding om maar niets te missen. Dat baart me heel veel zorgen.
Mensen zijn niet met de file bezig, maar met hun telefoon", zei politieagent Merlijn Kuiper toen.

In 2017 werden dertig omstanders bekeurd: bij een ernstig ongeluk, waarbij een touringcar op een auto botste, pakten zij hun smartphone erbij.

https://nos.nl/artikel/2292087-politie- ... jding.html

Afbeelding

Ik stop als ik iemand zie vallen of zich op andere wijze bezeerd of zo. Zo doe ik al heel mijn leven.
Als ik zie dat er genoeg mensen bij staan die al helpen of voor hulp bellen, ook dan loop of fiets ik door.
Zo gebeurde het op een keer dat ik over de brug in mijn buurt fietste, samen met mijn moeder die
op de bromfiets was, en we net in de bocht over de brug een groepje mensen zagen en tussen de
benen door van de omstanders zag ik kleding van iemand die daar lag.
Er waren dus genoeg mensen die hulp gaven en dergelijke. Dus ik zei tegen mijn moeder "wij rijden door,
er is hulp genoeg"..... Tot we thuis gekomen werden gebeld, dat mijn vader en mijn broer daar op
de grond lagen en naar het ziekenhuis waren ter controle. Ik loop nog steeds door als er meerdere mensen
staan rondom iemand die hulp nodig heeft. Publiek is daar niet bij gewenst. Alleen die dag was dat
"iets te kort door de bocht geredeneert'.....?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door MetalPig » 05 jul 2019, 11:18

De politie Deurne Asten Someren vraagt het zich vandaag op Facebook hardop af: waarom blijven zo veel mensen kijken na een aanrijding?
Omdat veel mensen een saai leven hebben en blij zijn dat er een keer iets onverwachts gebeurt?

Ik doe hetzelfde als taigitu. Als er al hulp is, dan rij ik door. Daarbij heb ik meestal niet eens tijd om te kijken omdat ik op het verkeer let, laat staan om te filmen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door univers » 05 jul 2019, 11:24

Sensatie zoekers ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door gusteman » 05 jul 2019, 16:05

Het is niet makkelijk om te begrijpen, maar psychologen zijn het erover eens: de reden waarom mensen zo gebiologeerd worden door ongevallen, zeker wanneer er slachtoffers bij betrokken zijn, is dezelfde reden waarom mensen zo verlekkerd zijn op soaps, rampenfilms, horrorverhalen en dergelijke.

In al die gevallen kan de toeschouwer vaststellen dat zij/hij niet zelf het slachtoffer is van al die ellende waardoor een gevoel van veiligheid en geborgenheid teweeg wordt gebracht.

Zoals ik schreef is dit niet makkelijk om te begrijpen want het merendeel der mensen zal dit categoriek afwijzen en reageren met: wat denk jij wel, dat ik een slechte mens ben of zo, dat ik mij wentel in de ellende van anderen?

En toch is het zo: dit fenomeen heeft zijn wortels in de oertijden toen de mens nog moest zien te overleven tussen een veelheid aan predatoren; wanneer je dan wist te ontsnappen aan zo'n predator, ook al was dit ten koste van een ander, dan wist je dat je (op dat ogenblik) behoorlijk veilig was.

Ik dacht toch dat politiediensten vandaag de dag op de hoogte zouden zijn van dit fenomeen.
Krijgen die lui dan geen onderdeel psychologie tijdens hun opleiding?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80636
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door Tammy » 05 jul 2019, 16:09

Jeetje Taigitu wat een verhaal zeg.
De kans dat het een dierbare is is zo klein maar jij hebt het dus meegemaakt.
Ik hoop dat de verwondingen meevielen.

Voor de rest doe ik ook wat jij doet.
IK noem die kijkers en filmers ramptoeristen.
Vreselijk volk , ik begrijp niet wat die mensen bezielt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door MetalPig » 05 jul 2019, 16:40

gusteman schreef:
05 jul 2019, 16:05
Het is niet makkelijk om te begrijpen, maar psychologen zijn het erover eens: de reden waarom mensen zo gebiologeerd worden door ongevallen, zeker wanneer er slachtoffers bij betrokken zijn, is dezelfde reden waarom mensen zo verlekkerd zijn op soaps, rampenfilms, horrorverhalen en dergelijke.

In al die gevallen kan de toeschouwer vaststellen dat zij/hij niet zelf het slachtoffer is van al die ellende waardoor een gevoel van veiligheid en geborgenheid teweeg wordt gebracht.
Dat verklaart nog niet dat er massaal gefilmd wordt. Dat doen we immers ook niet met soaps, horrorfilms e.d.

gusteman

Re: Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door gusteman » 05 jul 2019, 20:01

MetalPig schreef:
05 jul 2019, 16:40
Dat verklaart nog niet dat er massaal gefilmd wordt. Dat doen we immers ook niet met soaps, horrorfilms e.d.
De horrorfilms worden aangekocht op DVD of gedownload; met de soaps gebeurt hetzelfde ... die hoeven niet gefilmd te worden.

Bij ongelukken is het niet mogelijk om te downloaden of een DVD te kopen of kopiëren maar het kan gefilmd of gefotografeerd worden en achteraf herbekeken.

En dan zijn er natuurlijk ook nog die lui die dergelijke beelden zo snel mogelijk op het net gooien om zodoende 'een primeur' te scoren.
Zo heb ik er eentje gekend op een ander forum die er prat op ging om dergelijke 'scoops' op zijn naam te hebben.
Ik heb er persoonlijk voor gezorgd dat hij binnen de kortste keren van het forum werd gesodemieterd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door taigitu » 06 jul 2019, 11:06

Tammy schreef:
05 jul 2019, 16:09
Jeetje Taigitu wat een verhaal zeg.
De kans dat het een dierbare is is zo klein maar jij hebt het dus meegemaakt.
Ik hoop dat de verwondingen meevielen.

Voor de rest doe ik ook wat jij doet.
IK noem die kijkers en filmers ramptoeristen.
Vreselijk volk , ik begrijp niet wat die mensen bezielt.
De verwondingen vielen inderdaad mee. Ze zaten samen op de Puch en
dat was mijn vader niet gewend. En hij reed in een draai naar beneden een
andere straat in. De straat was toen een beetje ijzelig.
Het was even een bizar moment toen we hoorden dat het mijn vader en broer betrof.
Ik kijk ook op de tv ed. geen filmpjes waar kinderen of volwassenen iets uithalen
wat falikant mis gaat. Ik ben erg gevoelig en voel de pijn van die persoon in mijn lichaam.
Niet heftig, maar voor mij wel vervelend genoeg. En met kinderen die iets naars overkomen kan ik
helemaal niet naar kijken. Ouders filmen het en blijven dan soms ook door filmen en
grijpen niet direct in. Die snap ik helemaal niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80636
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politie vraagt zich af: waarom blijven zoveel mensen kijken bij een aanrijding?

Bericht door Tammy » 06 jul 2019, 12:29

Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad heel bizar moet hebben gevoeld dat het je vader en broer betroft.
Ik ken iemand een oud collega die net als jij heel gevoelig is voor leed van anderen.
Zij voelt als het ware die pijn ook en alles wat daaromheen is.
Zij is heel hoog gevoelig.
Toen zij mij via mail benaderde omdat ik niet meer werk en hoorde van mij wat ik met hartaanval en alle dingen daarna had meegemaakt was ze helemaal van slag.
Ze zei dat ze een paar dagen nodig had om dat te verwerken zo greep het haar aan.

Die zou dus inderdaad ook niet kunnen kijken of filmen wat die mensen bij ongelukken doen.

En wat betreft die ouders Taigitu, je vraagt je werkelijk af waarom dat soort mensen kinderen krijgen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie