De puntjes op de i ...

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
gusteman

De puntjes op de i ...

Bericht door gusteman » 14 jul 2019, 11:42

Dat in een gezin afspraken nodig zijn om alles in goede banen te houden, daar is zo goed als iedereen het wel mee eens.

Dat in elke groep mensen die horen (of verkiezen) samen te leven degelijke afspraken onder elkaar nodig zijn, daar is ook zo goed als iedereen het mee eens.

Die afspraken zijn nodig opdat er geen discriminatie zou zijn en iedereen dezelfde rechten zou hebben.

Daar tegenover staat dan weer dat in elke groep ook iedereen zijn bijdrage hoort te leveren, dat brengt verplichtingen met zich mee.

De ideale samenleving zou moeten een evenwicht bieden tussen die rechten en plichten.

Om dit zo goed mogelijk te garanderen kent elke maatschappij het fenomeen 'wetten', in een juridische vorm gegoten afspraken die als doel hebben het evenwicht te bewaren en tevens de maatschappij een middel bieden om, indien nodig, corrigerend op te treden tegen diegenen die zich onttrekken aan die afspraken.

Echter niet alleen de maatschappij, in de figuur van een wetten uitvoerende overheid, kan de puntjes op de i zetten.
Ook de burger kan hier een steentje aan bijdragen, neem bijvoorbeeld de lokale wijk comités die een oogje in het zeil houden en onregelmatigheden melden aan de bevoegde diensten.

Maar het kan ook op andere manieren, zoals in de video hieronder.

Heeft één van de leden ook dergelijke voorbeelden, met of zonder plaatjes, dan mogen die ook hier geplaatst worden.

Ik probeer gewoon een beeld te vormen van hoe de maatschappij aankijkt tegen burgers die het initiatief nemen om diegenen op hun plaats te zetten die de regels en afspraken aan hun laars lappen.


Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De puntjes op de i ...

Bericht door Vitharr » 14 jul 2019, 12:03

Dit voorbeeld is helder. Ik ben echter meerdere malen behandeld als de automobilist in het filmpje door mensen die de verkeersregels niet kennen en toch overtuigd waren van hun gelijk. Als de confrontatie dan ook nog begint met een schop of klap tegen mijn auto escaleert het vrij snel. Daarom ben ik niet zo voor wat ik in het filmpje zie maar wel voor correctief handelen bij zwaardere gevallen. Maar dat is persoonlijk denk ik.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De puntjes op de i ...

Bericht door Kristof Piessens » 14 jul 2019, 12:21

Heb niet direct voorbeeldjes, maar niet ver van de straat van mijn ouders is een soort Y kruispunt in de vorm van een trechter met in het midden een klein heuveltje, rechts uiteraard geschilderd met omgekeerde driehoeken, vaak zie ik daar automobilisten de straat inrijden over die omgekeerde driehoeken in plaats langs het heuveltje te rijden, vaak zie ik ook regelmatig hier en daar verkeerssituaties waarbij de bestuurder in de richting rijd van de uitgangsbaan dus over de stopplaats met omgekeerde driehoeken.

Nu is het zo dat er veel dorpen voorzien zijn van fietsstraten...inhalen is dan verboden, ben eens benieuwd, gisteren was ik op een klein festivalletje, 1 van de grote straten langs de vijver had een duidelijke niveauverschil in het wegdek met daarop symbolen dat het een fietsstraat betreft !
Gent was al de eerste die dat deed maar schilderde eerst het wegdek hiervoor in een bepaalde kleur, dacht rood of blauw, herinner me dat niet zo goed...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: De puntjes op de i ...

Bericht door gusteman » 14 jul 2019, 14:40

Vitharr schreef:
14 jul 2019, 12:03
Dit voorbeeld is helder. Ik ben echter meerdere malen behandeld als de automobilist in het filmpje door mensen die de verkeersregels niet kennen en toch overtuigd waren van hun gelijk. Als de confrontatie dan ook nog begint met een schop of klap tegen mijn auto escaleert het vrij snel. Daarom ben ik niet zo voor wat ik in het filmpje zie maar wel voor correctief handelen bij zwaardere gevallen. Maar dat is persoonlijk denk ik.
Ik heb dit voorbeeld aangehaald omdat, zoals je zelf ook zegt, het helder en duidelijk is.

Wat ook duidelijk is: de bestuurder van de wagen begaat de overtreding vanuit de wetenschap dat de pakkans enorm klein is, vooral daar hij aan de foute kant gaat rijden terwijl daar absoluut geen verkeer is en het slechts gaat om een klein stukje weg. De kans dat in die tijdspannen een politiepatrouille langs komt is extreem klein dus besluit hij om het risico te lopen.
Uit het filmpje blijkt echter dat die kans heel wat groter wordt wanneer een 'wakkere burger' hem vastzet tijdens de inbreuk.
Ongetwijfeld heeft één van de ooggetuigen hierbij de politie verwittigd die al vrij snel komt opdagen.

Dus zou het interessant kunnen zijn om zo veel mogelijk voorbeelden van dergelijke situaties bijeen te krijgen, niet alleen uit het verkeer maar ook op andere vlakken van het maatschappelijk gebeuren.

Plaats reactie