Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Tammy » 27 aug 2019, 13:31

Afbeelding
In ons land is het heel normaal dat de vrouw minder gaat werken zodra er kinderen komen. ,,Die wijdverbreide cultuur fnuikt natuurlijk de kansen om door te groeien naar de top”, stelt Aylin Bilic.

’Baan omdat je vrouw bent, wie wil dat nou?’

De top van Nederlandse bedrijven telt slechts 15% vrouwen, terwijl het wettelijk streefcijfer op minimaal 30% ligt, rapporteren de planbureaus CPB en SCP. Moet er een verplicht vrouwenquotum komen? „Nee”, zegt publiciste Aylin Bilic. „Daar is niemand bij gebaat. Vrouwen zeker niet.”

„De maat is vol, concluderen sommige media en commentatoren deze dagen: Nederland moet een verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top. Bedrijven die de verplichte 30% vrouwen niet halen, moeten gewoon een flinke boete krijgen. Zul je eens zien hoe snel dat percentage dan stijgt.

Ik denk dat een verplicht vrouwenquotum niet de oplossing is. Sterker nog: dat kan wel eens averechts werken.
Een verplicht vrouwenquotum betekent dat bedrijven het criterium best person for the job moeten loslaten. Uit ervaring weet ik dat – hoe bedrijven ook hun best doen – zich lang niet altijd geschikte vrouwen aandienen voor een topfunctie. Bij een verplicht quotum zullen bedrijven moeten blijven doorzoeken. Dat betekent dat ze de lat lager zullen leggen, en vervolgens nog wat lager, net zo lang tot ze een vrouw gevonden hebben die ja zegt.

Imago.

Wat dat betekent voor het imago van topvrouwen laat zich raden. Het (terechte) beeld zal ontstaan dat vrouwen in topfuncties niet om hun kwaliteiten zijn geselecteerd, maar om hun vrouw zijn. Het cliché dat mannen beter functioneren dan vrouwen zal weer terugkeren. En in dit geval nog terecht ook. Dat is het laatste waar de vrouwenemancipatie mee gediend is.

We moeten het probleem van te weinig topvrouwen niet oplossen met een kunstmatig (en grondwettelijk dubieus) noodverband. We moeten kijken naar de achterliggende oorzaken. En daarvoor biedt het rapport van CPB en SCP genoeg aanknopingspunten. De oorzaak van het vrouwentekort aan de top ligt in de managementlagen daaronder. Zoals bekend zijn vrouwen tegenwoordig gemiddeld hoger opgeleid dan mannen. En in hun eerste baan doen vrouwen het dan ook minstens zo goed, zo niet beter, dan mannen. Maar daarna gaat het mis. Nog steeds is het in Nederland – meer dan in andere landen – de gewoonte dat de vrouw minder gaat werken zodra er kinderen komen. Die wijdverbreide cultuur fnuikt natuurlijk de kansen om door te groeien naar de top.


Cultuuromslag.

Gebrek aan topvrouwen vraagt om een cultuuromslag in de samenleving. De vrouwelijke arbeidsparticipatie moet worden gelijkgetrokken naar het niveau van de man. Er moeten geen quota komen voor vrouwen aan de top, er moeten harde streefcijfers komen voor het aandeel vrouwen dat fulltime werkt. Laat bedrijven met een heel goed verhaal komen als blijkt dat 80% van hun mannelijke personeel vijf dagen werkt, en slechts 15% van hun vrouwelijke. Als dat structureel verbetert, werkt dat automatisch door naar boven, en stijgt het aantal topvrouwen op een gezonde manier.
Dat zo’n cultuuromslag hard nodig is, blijkt ook uit andere man-vrouwverschillen die beide planbureaus signaleren. Vrouwen zijn minder competitief, minder bereid om risico’s te nemen en veel meer dan mannen geneigd het gezin thuis draaiend houden. Vind je het gek dat je op je werk minder competitief bent als je maar tweeënhalve dag per week werkt, en jij altijd degene bent die het schoolreisje begeleidt als de juf (het gebrek aan meesters in het basisonderwijs is minstens zo’n groot probleem als het gebrek aan topvrouwen in Raden van Bestuur) een dringend beroep doet. Die cultuur moet worden aangepakt. Dan komt de rest vanzelf.”

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Tammy » 27 aug 2019, 13:42

Ik ben het nooit eens geweest met quotums.
En dat op allerlei functies.
Ook wat men tegenwoordig wilt qua kleur en of migratie achtergrond en dan ook nog wel of niet westerse migratie achtergrond enz.
Dat hoort niet uit te maken bij een baan.

Het best person for the job moet de doorslag geven.
En het klopt van de Nederlandse vrouwen dat die het meeste parttime werken.
In heel Europa springen Nederlandse vrouwen daarin uit.
Logisch dat je dan niet de top haalt.
Aan de top werk je vaak meer dan 40 uur per week ook nog.
Dus het is echt onzin dat men bedrijven wilt gaan beboeten als ze te weinig vrouwen aan de top hebben.
Daar zorgen de vrouwen namelijk zelf voor.


Gewoon geen quotums meer, gewoon degene met de beste papieren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Fenna » 27 aug 2019, 14:13

Tammy schreef:
27 aug 2019, 13:42
Het best person for the job moet de doorslag geven.
:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door taigitu » 27 aug 2019, 18:59

Tammy schreef:
27 aug 2019, 13:42

Gewoon geen quotums meer, gewoon degene met de beste papieren.
Ja, dat zou heel mooi zijn.
Maar in de praktijk gaat het vaak ietsje anders.
Als er twee kandidaten zijn overgebleven voor die functie,
die daar zeer geschikt voor zijn, wie wordt dan gekozen.......

Afbeelding

Nieuwe Schipholbaas mag geen vrouw zijn

9 maart 2018

De nieuwe baas van Schiphol moet per se een man zijn. Volgens de vertrekkend Schipholbaas Jos Nijhuis geeft de luchthaven de voorkeur geeft aan een man,
om ‘het evenwicht’ tussen het aantal mannen en vrouwen in de raad van bestuur te waarborgen, die momenteel uit twee mannen en twee vrouwen bestaat.

Update 14.45 uur:
Premier Rutte vindt de uitspraken onverstandig, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat er daadwerkelijk iets verandert aan de enorme machtsongelijkheid:

Als je die redenering zou handhaven, dan moet nu 99 procent van alle raden van bestuur heel veel vrouwen gaan aannemen.

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur noemt het ‘totale flauwekul’ dat er geen vrouw zou kunnen worden benoemd
omdat dat de balans zou verstoren:

Met net gisteren Internationale Vrouwendag vind ik dit echt een idioot statement.

Eerder:

De Volkskrant schrijft:

Toch is het opmerkelijk dat de luchthaven liever niet ziet dat er een vrouwenoverwicht in de bedrijfstop ontstaat, omdat de meeste directies
en raden van bestuur in Nederland veel meer mannen dan vrouwen tellen. Dat is zelden reden mannelijke kandidaten uit te sluiten
voor een vrijgekomen toppositie. Het omgekeerde doet Schiphol nu dus wel.

Sinds wanneer is 3 vrouwen en 2 mannen onbalans en 2 vrouwen en 3 mannen niet? Bizarre opvatting van Jos Nijhuis.

— Annemarie Jorritsma (@alebbink) March 9, 2018

Hou #Schiphol, als je gendergelijkheid opeens zo belangrijk vindt dat de CEO géén vrouw mag zijn, waarom bestaat de raad van commissarissen
dan uit 5 mannen en 2 vrouwen? Dat klinkt niet zo gelijk.

— Jeroni Vergeer (@jeronivergeer) March 9, 2018

Het vertrek van Nijhuis is al meerdere keren uitgesteld.
Hij wil pas stoppen als hij zijn eventuele opvolger (m) heeft ingewerkt.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/nieuwe-s ... geen-vrouw

En het werd uiteraard.....: https://www.parool.nl/nieuws/dick-bensc ... ~bcac0487/
Hadden we daar maar op kunnen gokken.


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Vitharr » 27 aug 2019, 19:43

taigitu schreef:
27 aug 2019, 18:59
Tammy schreef:
27 aug 2019, 13:42
Gewoon geen quotums meer, gewoon degene met de beste papieren.
Ja, dat zou heel mooi zijn.
Maar in de praktijk gaat het vaak ietsje anders.
Als er twee kandidaten zijn overgebleven voor die functie,
die daar zeer geschikt voor zijn, wie wordt dan gekozen.......
Ik ben nog steeds zeer geïnteresseerd in dit thema want in mijn beleving ligt het een stuk complexer dan men het voor doet komen. Ik ken zelf namelijk geen voorbeelden van het glazen plafond wat voor verschil in salaris tussen vrouwen en mannen zou zorgen. Ik heb namelijk altijd gewerkt in branches waar CAO's een gestructureerd salarisregime voor het werkvolk hebben. Elke vrouwelijke collega van me werd op dezelfde manier beloofd. Het enige verschil wat op kon treden was de salarisschaal waar vrouwen in aangenomen werden. In de techniekbranche waar ik werkzaam was bood men vrouwen namelijk meer geld omdat vrouwen in de techniek zeldzamer zijn en je er goede sier mee kon maken.

Maar 'beste papieren' zegt Tammy. Dat gaat op als je CV verder blanco is. Daarna gaat werkverleden en ervaring meespelen. Tot een zeker niveau blijft dat zo. Daarna komt een nieuwe factor om de hoek kijken; wie ken je? (netwerk) 'topmensen' solliciteren niet, die worden gevraagd. De sollicitatieprocedure is vaak een farce.

Mijn jarenlange ervaring ( :mrgreen: ) en interesse in dit thema wekt vooral de indruk dat er een paar zaken zijn die vrouwen (in slinkende mate gelukkig) tegen zich hebben. In de eerste fase (beste papieren) maakt het niet veel uit of je man of vrouw bent. Tenminste, ik ben geweigerd als medewerker in een lingeriezaak omdat ik een man was. Ondanks dat ik de goede papieren had. Maar het zij ze vergeven.

Mijn vriendin is volgens de papieren route gestart. Ze heeft windmolenonderhoud gedaan. (toen ze nog niet zo hoog waren. :mrgreen: ) Haar papieren waren goed en het feit dat ze een vrouw was werkte in haar voordeel. Hetzelfde geldt voor een vrouwelijke voormalig goede kennis die procesoperator wilde worden. Daar vochten ze bijna om. De voormalig goede kennis kreeg een hoger startsalaris dan ik maar groeide verder volgens hetzelfde regime als ik. Mijn vriendin kreeg echter een kleine, en 2 jaar later nog 1. Ze had geen zin om alleen voor de kinderopvang te werken, ging dus voor een paar uur de schoonmaak in en werd stay-at-home-mum. Nu ze weer aan de slag wil nekt het gebrek aan ervaring haar. Er rest haar dus enkel nog de laatste optie; wie ken je? Helaas moet ze het op dat vlak vooral met mij doen en haar ambities liggen mijlenver van mijn netwerk af. Het is echter wel zo dat ik recruiters ken die haar aan kunnen bevelen maar qua werkgevers zelf kan ik niets doen.

Veel van die toplui komen uit kliekjes die, ongeacht papieren of ervaring, elkaar vooruit helpen omdat dat wederzijds voordeel schept. En nu komt de monkey uit de sleeve volgens mij. Die kliekjes zijn 9 van de 10 keer ouderwetse mannenbolwerken. Denk aan de kerk of de vrijmetselarij. Het is zaak dat vrouwen daar voet aan de grond krijgen denk ik. Wat ik leuk vind om te zien is dat de Tech-sector (telefoons, computers, software etc.) drijft op relatief jonge kliekjes waar vrouwen een behoorlijk toontje meeblazen aan de top. Iedereen kent Meng Wanzhou van Huawei inmiddels wel uit de media bijvoorbeeld. :mrgreen:

Maar dat er aan de top dus zulke forse verschillen ontstaan komt m.i. door het gedoe achter de schermen voor zulke functies. Een quotum helpt daar niet tegen. Ze zullen de positie dan wel krijgen maar de bijbehorende macht niet. Of de vrouw van tennisvriend van de directeur krijgt een showfunctie ofzo. Vrouwen zullen de onderliggende bolwerken moeten verdringen. En daar werken ze bij mijn weten behoorlijk hard aan.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door univers » 27 aug 2019, 19:59

Ze heeft windmolenonderhoud gedaan. (toen ze nog niet zo hoog waren. :mrgreen:
Stond ze op een natte krant ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Vitharr » 27 aug 2019, 20:28

univers schreef:
27 aug 2019, 19:59
Ze heeft windmolenonderhoud gedaan. (toen ze nog niet zo hoog waren. :mrgreen:
Stond ze op een natte krant ? :mrgreen:
Ze is een engeltje, die vliegen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door univers » 27 aug 2019, 21:13

Afbeelding

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door taigitu » 27 aug 2019, 21:28

Vitharr schreef:
27 aug 2019, 19:43
Maar dat er aan de top dus zulke forse verschillen ontstaan komt m.i. door het gedoe achter de schermen voor zulke functies. Een quotum helpt daar niet tegen. Ze zullen de positie dan wel krijgen maar de bijbehorende macht niet. Of de vrouw van tennisvriend van de directeur krijgt een showfunctie ofzo. Vrouwen zullen de onderliggende bolwerken moeten verdringen. En daar werken ze bij mijn weten behoorlijk hard aan.
Ik denk dat op de lange termijn daar wel verandering in komt.
Het schijnt dat er steeds meer vrouwen door studeren dan mannen....

En ze studeren sneller af dan de mannen.
Lees: https://www.erasmusmagazine.nl/2019/03/ ... an-mannen/

Powergirls. Steeds meer vrouwen kiezen hbo bouwkunde.
Lees: https://www.han.nl/gebied/techniek/nieu ... en-bouwku/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Tammy » 28 aug 2019, 13:54

Tammy schreef: ↑27 aug 2019, 13:42

Gewoon geen quotums meer, gewoon degene met de beste papieren.

Taigitu schreef :

Ja, dat zou heel mooi zijn.
Maar in de praktijk gaat het vaak ietsje anders.
Als er twee kandidaten zijn overgebleven voor die functie,
die daar zeer geschikt voor zijn, wie wordt dan gekozen.......
Ik heb jaren geleden eens een nieuwsitem gezien waarin ondernemers vertelden waarom ze liever voor een man in hun bedrijf kozen dan een vrouw.
En dat ging om het feit dat veel jonge vrouwen een keer aan een gezin beginnen.
Afgezien van de uitval tijdens zwangerschapsverlof of daarvoor al en het feit dat Nederlandse vrouwen vaak minder gaan werken als ze een kind krijgen, snap ik de ondernemers wel.

Als ik een ondernemer was en ik begin met mijn bedrijf dan wil ik natuurlijk personeel die inzetbaar is .
Ik wil mijn bedrijf succesvol maken .
En daar moet met z’n allen aan meegewerkt worden.
Als ik een man en een vrouw tegenover mij heb zitten waarvan de vrouw aangeeft wel aan een gezin te denken en misschien korter werken dan kies ik de man.
En anders als dat niet speelt waar ik het meest een klik mee heb.
En nee dat is niet discriminerend , dat is een keuze maken.
Een keuze die een ondernemer mag maken als het over zijn of haar eigen bedrijf gaat.
Net zoals de vrouw de keuze mag maken hoe ze het op werkgebied straks gaat doen als ze een kind heeft.

Dat is denk ik ook een reden voor de ongelijkheid op de arbeidsmarkt tussen vrouwen en mannen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Vitharr » 02 sep 2019, 19:15

taigitu schreef:
27 aug 2019, 21:28
Vitharr schreef:
27 aug 2019, 19:43
Maar dat er aan de top dus zulke forse verschillen ontstaan komt m.i. door het gedoe achter de schermen voor zulke functies. Een quotum helpt daar niet tegen. Ze zullen de positie dan wel krijgen maar de bijbehorende macht niet. Of de vrouw van tennisvriend van de directeur krijgt een showfunctie ofzo. Vrouwen zullen de onderliggende bolwerken moeten verdringen. En daar werken ze bij mijn weten behoorlijk hard aan.
Ik denk dat op de lange termijn daar wel verandering in komt.
Het schijnt dat er steeds meer vrouwen door studeren dan mannen....

En ze studeren sneller af dan de mannen.
Lees: https://www.erasmusmagazine.nl/2019/03/ ... an-mannen/

Powergirls. Steeds meer vrouwen kiezen hbo bouwkunde.
Lees: https://www.han.nl/gebied/techniek/nieu ... en-bouwku/
Ik denk niet dat dat de manier is Taigitu. Ik ben bang dat een hoop vrouwen zelf ook van die enge kliekjes gaan vormen. Kennis en kunde zijn niet leidend in de wereld. Evenmin als wijsheid en compassie.

Ik heb het lang geleden al eens gezegd. 'Niveau 5 leiderschap' is wat de wereld in mijn ogen nodig heeft. Maar of we dat ooit in zo'n wereld gaan leven? Ik betwijfel het...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Vitharr » 02 sep 2019, 19:36

Excellente leiders zijn niet egocentrisch maar zijn uit op lange-termijnsucces. Hoe praktiseren zij bescheidenheid? Ze danken het succes van het bedrijf aan de medewerkers, externe factoren en ‘goed geluk’. Wanneer de resultaten slecht zijn geven zij zichzelf de schuld. Ze handelen ook onopvallend, kalm en vastberaden. Om anderen te motiveren baseren zij zich op inspirerende normen en standaarden en niet op charisma. Ze houden niet van middelmatigheid en houden vast aan wat er dan ook nodig is om fantastische resultaten te behalen. Zij houden hun focus en elimineren al het andere voor deze reden. Daarnaast selecteren ze excellente successoren om de organisatie in de toekomst nog beter te maken. Gedisciplineerde medewerkers, gedisciplineerd denken en gedisciplineerd handelen vervullen bij hen een belangrijke rol.
Bron: https://debaak.nl/inspiratie/artikelen/ ... iderschap/
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Tammy » 05 dec 2019, 10:58

Kamer steunt bindend vrouwenquotum.

Beursgenoteerde bedrijven moeten zorgen dat hun raden van commissarissen in de toekomst voor minimaal 30 procent uit vrouwen bestaat. De Tweede Kamer heeft ingestemd met de invoering van zo’n vrouwenquotum.

Lang bleef onduidelijk of de SP, de partij die nodig was voor een meerderheid, vóór het D66-CDA-voorstel zou stemmen. De partij wilde dat er ook maatregelen zouden worden genomen voor de vrouwen op de werkvloer en deed daar – met steun van D66 – voorstellen voor. Daarom werd de stemming over de motie een week uitgesteld.

Bij de stemming vanmiddag steunde het CDA ook een SP-D66-motie voor gelijke kansen voor vrouwen, waardoor de SP ook kon instemmen met de motie die het vrouwenquotum mogelijk maakt.

,,We schrijven geschiedenis", zo reageerde verantwoordelijk minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie, D66) op Twitter. ,,We doorbreken het old boys netwerk en zetten een grote stap naar gelijkheid en diversiteit in de top van het bedrijfsleven.”

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/ad-werkt/kamer-steunt ... aat%20door

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door taigitu » 05 dec 2019, 12:04

Tammy schreef:
05 dec 2019, 10:58
Kamer steunt bindend vrouwenquotum.

Beursgenoteerde bedrijven moeten zorgen dat hun raden van commissarissen in de toekomst voor minimaal 30 procent uit vrouwen bestaat. De Tweede Kamer heeft ingestemd met de invoering van zo’n vrouwenquotum.

Lang bleef onduidelijk of de SP, de partij die nodig was voor een meerderheid, vóór het D66-CDA-voorstel zou stemmen. De partij wilde dat er ook maatregelen zouden worden genomen voor de vrouwen op de werkvloer en deed daar – met steun van D66 – voorstellen voor. Daarom werd de stemming over de motie een week uitgesteld.

Bij de stemming vanmiddag steunde het CDA ook een SP-D66-motie voor gelijke kansen voor vrouwen, waardoor de SP ook kon instemmen met de motie die het vrouwenquotum mogelijk maakt.

,,We schrijven geschiedenis", zo reageerde verantwoordelijk minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie, D66) op Twitter. ,,We doorbreken het old boys netwerk en zetten een grote stap naar gelijkheid en diversiteit in de top van het bedrijfsleven.”

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/ad-werkt/kamer-steunt ... aat%20door


In het artikel staat ook:

Gevoelig

In de coalitie ligt de maatregel gevoelig. Regeringspartijen VVD en ChristenUnie zijn tegen een door de overheid opgelegd quotum. Alleen oppositiepartijen GroenLinks, PvdA en Denk waren in de Kamer al langer voor een quotum. In september sprak coalitiepartij D66 zich uit voor een vrouwenquotum. Toen vorige maand ook coalitiepartner CDA overstag ging, kwam een meerderheid in beeld.

De steun van die partijen werd mogelijk gemaakt door de Sociaal Economische Raad (SER), die in september een ‘ingroeiquotum’ adviseerde aan het kabinet. Dat advies werd gedragen door werkgevers en werknemers. Volgens de SER moet een bedrijf dat nog niet voldoet aan het percentage van 30 procent vrouwen bij een vacature in de raad van commissarissen een vrouw benoemen. Wordt er toch een man aangewezen, dan moet de stoel leeg blijven.

SER-voorzitter Mariëtte Hamer volgde de stemming op de voet. Toen de motie werd aangenomen werd er ‘wel even gejuicht’. ,,Ik ben enorm blij en dankbaar dat ons advies in de Tweede Kamer zo’n brede steun krijgt.”

In een interview dat ik hierover zag op de tv werd aangegeven dat dit een aanzet is om de toegang van vrouwen in hoge posities te bewerkstelligen.
Het is niet zo dat dit een eeuwigdurende maatregel is. Want dat vrouwen te maken hebben met het 'mannenbolwerk' bij hoge of belangrijke functies
is een feit. Als in een vriendenkring van mannen er iemand is die een vrouw als 'baas' boven zich heeft wordt hij daar vaak mee gepest.... Het is niet stoer.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door taigitu » 05 dec 2019, 12:15

Bijna driekwart van jonge mannen heeft liever een baas dan bazin

6-7-2018

Liefst 73 procent van de mannen onder de dertig zegt 'liever te werken voor een man', zo blijkt uit onderzoek.
Ook vrouwen geven de voorkeur aan een man: van de vrouwen in dezelfde leeftijdsgroep werkt 51,5 procent liever voor een man.

Bij mannen van alle leeftijdsgroepen geeft gemiddeld 60 procent aan liever voor een man te werken.
Algemeen directeur Dennis Luyten van HR-dienstverlener Pay for People, dat opdracht gaf voor het onderzoek, noemt de uitkomsten verrassend.
,,Vooral dat de jonge generatie er zo over denkt, was iets dat ik niet had verwacht.
Zeker met alle ontwikkelingen naar bewustzijn over het genderthema en meer flexibiliteit in het werken.’’

Marktonderzoekbureau Kien Onderzoek ondervroeg voor het representatieve onderzoek meer dan duizend werkende Nederlanders.
Het bureau stelde onder meer de vraag of mensen liever voor een man of liever voor een vrouw werken. Overigens was 'geen voorkeur' geen optie op het antwoordformulier.

Waarom hebben werknemers liever een man dan een vrouw aan het roer?

Luyten: ,,Mannelijke managers staan bekend als duidelijk en rechtlijnig, misschien vinden mensen dat prettiger om mee te werken.
Aan de andere kant staan vrouwen meer voor op finesses en hebben ze meer oog voor gevoeligheden.
Misschien dat er vakgebieden zijn waarin dat juist meer wordt gewaardeerd.’’

De opvatting wat een goede leider is, zoals Luyten die omschrijft, is hardnekkig.

Dat zei Janka Stoker, hoogleraar Leiderschap en Organisatieveranderingskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, eind mei in een interview. ,,Bij een goede leider denken we eerder aan masculiene dan aan feminiene kwaliteiten. Een leider associëren we met daadkracht, dominantie en risicobereidheid. Die eigenschappen dichten we eerder toe aan een man dan aan een vrouw."

Het gaat volgens Stoker niet alleen over hoe we een goede leider zien, maar ook wat een stereotiepe ‘goede’ man of vrouw is.
,,Een goede vrouw is zorgzaam, kan goed luisteren, wil niet op de voorgrond treden, is niet dominant, maar wil samenwerken en de boel bij mekaar houden.
Dat soort stereotypen hebben we in ons hoofd, vrouwen net zo goed als mannen."
De eigenschappen die we toedichten aan een leider passen dus slecht op het beeld dat we in ons hoofd hebben van een vrouw, stelt Stoker.

Voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens Adriana van Dooijeweert ziet ook twee stereotype reacties bij mannelijke collega's.
,,Als een vrouw carrière maakt en de baas wordt, verwachten sommige mannen dat de vrouw zich in zo'n rol als een man gaat gedragen.
Niks geen empatisch gedoe, rambam en ervoor gaan. Andere mannen vinden het vervelend dat een vrouw de baas wordt.
Het past niet in het traditionele beeld dat ze van huis uit meegekregen hebben. Het deugt volgens hen niet.''


Bewijzen

Maar ook veel vrouwen - 54,3 procent - zien liever een man als baas. Bij vrouwen tussen de 30 en de 39 ligt dat aantal nog wat hoger. 59 procent van hen geeft de voorkeur aan werken voor een man. Hoe kan dat? ,,Ik kan me voorstellen dat er een soort kinnesinne ontstaat tussen vrouwen onderling. Als die vrouw de baas wordt, dan ben ik het zelf niet geworden is dan de redenatie, hoe kinderachtig ook. Ze willen geen andere vrouw boven zich dulden. Dan nog liever een man" zegt Van Dooijeweert.

,,Ik kan me ook voorstellen dat vrouwen liever een man als baas willen om conflict te vermijden", vervolgt ze. ,,Het lijkt soms dat na een aanvaring tussen vrouwen het daarna lang blijft dooretteren. Het duurt lang voor de lucht geklaard is. Mannen kunnen enorm hard tegen elkaar uitvallen, maar als het over is gaan ze weer redelijk snel gewoon met elkaar om. Niet dat dat altijd het geval is, maar de vrees dat het tussen vrouwen lastiger is, zou een overweging kunnen zijn voor vrouwen om liever een man als leidinggevende te hebben.''

Al met al lastig voor de vrouw die de baas is.

Luyten: ,,Je moet jezelf bewijzen voor zo’n functie, en als je dit weet is dat natuurlijk niet prettig.
Dan moet je je als vrouw nog eens dubbel bewijzen, laten zien dat je het wel kan.’’

Ook Stoker stelt dat het daarom voor een vrouw moeilijker is dan voor een man om een leidinggevende positie te bereiken, én om zichzelf te handhaven op die plek.
Vrouwen belanden in een Catch22-situatie: ,,Ben je een goede leider, dan ben je al gauw een bitch.
Kijk maar naar de kwestie rond president-commissaris bij ABN Amro Olga Zoutendijk. Die kreeg allerlei verwijten: ze was een manwijf en veel te dominant.
Maar stelt een vrouw zich meer vrouwelijk op, dan is ze geen goede leider. Dus kiezen vrouwen er vaak voor om dan maar een goede leider te zijn
en nemen ze voor lief dat ze een dominant type gevonden worden. Daar moet je wel tegen kunnen."

Genuanceerder beeld

Volgens Luyten kun je het vooroordeel tegen vrouwen als baas wegnemen door toch gewoon een vrouw aan te stellen voor de positie als zij de meest geschikte kandidaat is. ,,Alleen zo ontkracht je het idee dat vrouwen het minder goed zouden kunnen. In de uitzendbranche bijvoorbeeld zijn veel vrouwen actief, dus heb je ook veel vrouwelijke managers. Je ziet daar dat mannen een ander beeld hebben van een vrouw als baas, gewoon omdat ze dat meegemaakt hebben. Hun beeld is veel genuanceerder.’’

De leiding van het bedrijf speelt een belangrijke rol in de acceptatie van de vrouw als baas. ,, Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat er geen ruimte is voor onderbuikgevoelens of ongefundeerde oordelen. Het is de taak van de directie om haar te steunen en binnen de organisatie kenbaar te maken dat ze er vertrouwen in hebben.’’

Van Dooijeweert stelt voor te zorgen dat zowel feminiene als masculiene eigenschappen aanwezig zijn binnen een organisatie. ,,Kijk niet specifiek naar een mix van man en vrouw maar naar types die elkaar aanvullen. Soms heb je een empatisch iemand nodig, en soms juist iemand die met de vuist op tafel slaat, of het nou een man of een vrouw is.''

https://www.ad.nl/ad-werkt/bijna-driekw ... ab8d93f95/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Tammy » 05 dec 2019, 14:32

Bij mannen van alle leeftijdsgroepen geeft gemiddeld 60 procent aan liever voor een man te werken.
Algemeen directeur Dennis Luyten van HR-dienstverlener Pay for People, dat opdracht gaf voor het onderzoek, noemt de uitkomsten verrassend.
,,Vooral dat de jonge generatie er zo over denkt, was iets dat ik niet had verwacht.
Zeker met alle ontwikkelingen naar bewustzijn over het genderthema en meer flexibiliteit in het werken.’’
Deze meneer Luyten vind de uitkomst verrassend en hij had het niet verwacht.
En ik vind zijn reactie verrassend.
Hij zegt dat hij een andere uitslag had verwacht gezien alle ontwikkelingen naar bewustzijn over het genderthema bijvoorbeeld.
Maar misschien ligt daar zijn antwoord al .

Heeft deze meneer er nooit aan gedacht dat het continue benadrukken van genderneutraliteit en alles eromheen wel eens averechts kan gaan werken ?
Dat velen het gaan zien als een soort gedram en opdringen van iets waar men zelf helemaal geen probleem mee heeft maar waar door anderen wel een probleem van word gemaakt ?

Op tv zien we natuurlijk allemaal mensen die erachter staan en we lezen artikelen vol positiviteit.
Men probeert mensen in een richting te duwen die velen misschien helemaal niet willen.
Dames en heren mag niet meer omgeroepen worden en zo is er nog veel meer.

De jongere generatie is het misschien ook wel wat beu aan het worden maar die zie je natuurlijk lang niet zoveel verschijnen in de talkshows en bladen.
De balans ontbreekt.

Ikzelf heb al geschreven niet achter het vrouwenquotum te staan.
En wie ik liever als baas heb ?
Een man of een vrouw ?
Ik heb mannen en vrouwen gehad als baas.
En mijn keus gaat naar een man.
Waarom ?
Ondanks dat ik met de meeste vrouwelijke bazen goed kon opschieten vond ik de mannelijke bazen beter.
Veel directer en zakelijker.
En vooral hun gave om snel beslissingen te maken en knopen door te hakken.
Iets wat bij de vrouwen toch weer met een extra vergadering nog een keer werd besproken.
Te soft ook vaak.

Neemt niet weg dat er natuurlijk ook vrouwelijke bazen zijn die wel uitstekend zijn in hun functie als baas qua werkwijze.

Dus meneer Luyten weer eentje met een antwoord die u niet leuk vind.
Weliswaar geen jongere generatie maar gewoon iemand met een eigen mening.
Net als de jongere generatie in uw onderzoek.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Fenna » 05 dec 2019, 14:49

:post:
Ik zal nu ongetwijfeld op lange tenen trappen met deze opmerking, maar mannen denken en handelen rationeler en dat werkt prettiger als je structuur hebt en dat is vooral een pre bij leiding gevende functies.
Vrouwen hebben nu eenmaal last van hormoon schommelingen en dat beïnvloed hun denk en handelswijze waardoor vrouwen emotioneler reageren.
Niets te nadele van vrouwen, want ook wij zijn goed op bepaalde posities waar mannen toch iets minder scoren en dan denk ik vooral richting zorg.

Maar een quotum voor vrouwen ben ik geen voorstander van, van geen enkele quotum overigens.
Je neemt diegene met de beste papieren voor een functie voor je bedrijf en niet iemand omdat je aan een quotum moet voldoen tenzij je je bedrijf failliet wil laten gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door taigitu » 05 dec 2019, 16:58

Fenna schreef:
05 dec 2019, 14:49
Maar een quotum voor vrouwen ben ik geen voorstander van, van geen enkele quotum overigens.
Je neemt diegene met de beste papieren voor een functie voor je bedrijf en niet iemand omdat je aan een quotum moet voldoen tenzij je je bedrijf failliet wil laten gaan.
Vrouwen die ook de beste papieren hebben, gelijkwaardig als die van een man......?
En wie wordt er dan gekozen (meestal door mannen)? Daar gaat het om. Is er een vrouw in beeld hiervoor.... dan worden er andere dingen bijgehaald die op dat moment
zelfs niet spelen. Dus dat vrouwenquotum moet die deur openzetten totdat men geleerd heeft te kiezen op de merites van een sollicitant en niet de sekse.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door Susan » 05 dec 2019, 18:50

taigitu schreef:
05 dec 2019, 16:58
Vrouwen die ook de beste papieren hebben, gelijkwaardig als die van een man......?
En wie wordt er dan gekozen (meestal door mannen)? Daar gaat het om. Is er een vrouw in beeld hiervoor.... dan worden er andere dingen bijgehaald die op dat moment
zelfs niet spelen. Dus dat vrouwenquotum moet die deur openzetten totdat men geleerd heeft te kiezen op de merites van een sollicitant en niet de sekse.
Dat denk ik ook, misschien dat de meeste 'heren' eerst een gedegen cursus moeten volgen op dit vlak?
En dat woord quotum...brrr...doet me aan koeien denken enz. (of.. even zuur verwoord hoor, 'domme' koeien..vrouwen in dit geval)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen verplicht vrouwenquotum invoeren aan de top a.u.b.

Bericht door taigitu » 06 dec 2019, 10:24

Universiteiten laten miljoenen liggen die vrouwen hogerop helpen

6 december 2019

Afbeelding
Hoogleraren tijdens de opening van het academisch jaar op de Erasmus Universiteit. Landelijk is amper 21 procent vrouw.

Universiteiten laten miljoenen aan subsidies liggen die zijn bedoeld om vrouwelijke wetenschappers te ondersteunen.
Enige voorwaarde is dat de universiteit het toptalent promoveert tot hoofddocent of hoogleraar.

Universiteiten hebben de afgelopen zes jaar zeker twee miljoen euro laten liggen die bedoeld is om veelbelovende vrouwelijke wetenschappers
een extra carrière¬steuntje te geven. Dat blijkt uit een enquête van de Volkskrant. Instellingen komen automatisch in aanmerking voor
een subsidie van 50- tot 200 duizend euro voor vrouwelijke toptalenten. Maar in één op de vijf gevallen blijft dat bedrag onbenut.

De cijfers zijn opmerkelijk, omdat het lage aandeel vrouwen in hogere wetenschappelijke functies al jaren juist een aandachtspunt is
in de academische wereld. Van alle hoogleraren was in 2017 een krappe 21 procent vrouw, van de hoofddocenten, één treetje lager op de carrièreladder,
nog geen 30 procent. Europees gezien is Nederland bijna hekkensluiter, na België.
De overheid – ook de universiteiten zelf – probeert deze percentages al een tijd op te krikken. Een van de manieren waarop dat gebeurt is
via de zogeheten Aspasiapremie van onderzoeksfinancier NWO. Universiteiten kunnen deze subsidie van 50.000 tot 200.000 euro krijgen
voor vrouwen die een prestigieuze Vidi- of Vici-beurs binnenhalen – of deze net missen. Deze twee NWO-subsidies (à 0,8 en 1,5 miljoen euro)
zijn voor wetenschappelijke toptalenten – nog geen 2 procent van de onderzoekers krijgt er een tijdens zijn of haar carrière.

Geen beurs, geen premie
De enige voorwaarde die NWO stelt voor de Aspasiapremie is dat de universiteit haar Vidi- of Vici-laureaat bevordert tot respectievelijk hoofddocent
of hoogleraar. En dat gebeurt vaak niet, blijkt uit een enquête die de Volkskrant hield onder tweehonderd vrouwelijke wetenschappers.
Zij kregen in de periode 2013-2018 een Vidi- of Vici-beurs en waren op dat moment nog geen hoogleraar.
Van de 126 respondenten die in aanmerking kwamen voor een Apsasia (in totaal reageerden 144 vrouwen), gaf één op de vijf aan dat ze de beurs
niet gekregen had, terwijl ze dat wel had gewild. De vrouwen kregen van hun onderzoeksinstelling te horen dat de subsidie niet opwoog tegen
de extra salariskosten of dat die het lokale personeelsbeleid zou doorkruisen.

De enquêteresultaten komen in grote lijnen overeen met cijfers van subsidieverstrekker NWO zelf.
In de periode 2010-2012 weigerden wetenschappelijke instellingen de Aspasiapremie voor tenminste 27 van de 166 kandidaten,
blijkt uit een interne NWO-evaluatie. Over de kandidaten uit de periode daarna – waaronder ook de groep van de enquête valt –
zijn nog geen definitieve honoreringscijfers bekend, laat NWO weten. Vooralsnog heeft ruim eenderde van hen nog geen Aspasia gekregen –
een aandeel dat zal krimpen vanwege nog niet afgeronde procedures en verlengingsregelingen.

Vrouwelijke voorbeelden
Francien Peterse (39) van de Universiteit Utrecht was een van de vrouwen die naast de Aspasia greep.
Haar werkgever vond de aardwetenschapper nog te onervaren om haar te promoveren tot hoofddocent. Terwijl zo’n stimulans hard nodig is, vindt Peterse.
‘Er is een gebrek aan vrouwelijke voorbeelden. Zowel het bestuur van mijn afdeling als dat van de faculteit bestaat louter uit mannen.’
Komend voorjaar krijgt ze haar bevordering mogelijk wel, hoopt ze, als ze aan de faculteitseisen voldoet.

Deze verhalen zijn niet nieuw, zegt het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNHV) in een reactie.
‘Dit is een gemiste kans voor universiteiten’, laat woordvoerder Lidwien Poorthuis weten. ‘Het gaat hier om vrouwen die door een externe commissie
als excellent beoordeeld zijn, in de Vidi- of Vici-procedure.’
‘Het LNVH zou graag zien’, vervolgt ze, ‘dat universiteiten en NWO met elkaar bespreken hoe het toekenningspercentage van de Aspasiapremie
omhoog kan, zodat dit stimuleringsprogramma optimaal effectief is. Dit soort maatregelen zijn namelijk hard nodig.
De onderwaardering van vrouwen blijft een blinde vlek.’

Structurele financiering

Universiteitenvereniging VSNU ziet de geblokkeerde promoties vooral als een teken dat er te weinig geld naar universitair onderwijs en onderzoek gaat.
‘Om iemand te bevorderen moet er wel structurele financiering zijn’, legt woordvoerder Bart Pierik uit. De Aspasiapremie dekt die kosten vaak maar deels,
dus moet de universiteit zelf bijspringen. Soms is dat geld er gewoon niet, constateert Pierik. ‘Een euro kun je maar één keer uitgeven.
Die gevallen zijn uitermate onfortuinlijk, want de verhoging van het aandeel vrouwen in hoge posities vinden wij juist belangrijk.’
Een van de voorwaarden die vaak voor problemen zorgt bij de Aspasia, zeggen respondenten, is dat laureaten in principe binnen een jaar hoofddocent moeten worden.
Die periode mag wat sommigen betreft best wat flexibeler zijn.

NWO vindt dat het aan de universiteiten zelf is of ze een Aspasia-aanbod accepteren of niet, laat de subsidieverstrekker in een schriftelijke reactie weten.
‘Wij zien graag dat zij hun beleid zo inrichten dat het inclusief is en daarmee diversiteit bevorderen. De Aspasia is daarin een stimuleringsmiddel,
maar de keuze om kandidaten te bevorderen ligt uiteraard bij de universiteiten zelf.’ Over ruim een jaar evalueert NWO het Aspasiaprogramma opnieuw.
Tati Fernández Ibáñez (42) – Moleculair wetenschapper bij de Universiteit van Amsterdam

‘In 2014 haalde ik een Vidi-beurs binnen. Toen ik van NWO hoorde dat ik daardoor ook in aanmerking kwam voor een Aspasiapremie van 100 duizend euro,
was ik heel blij. Ik zou eindelijk een vaste baan krijgen en universitair hoofddocent worden, dacht ik. Eindelijk minder stress. In de jaren daarvoor had ik
op veel verschillende tijdelijke plekken gewerkt – van Madrid tot Groningen – en ook een kind gekregen.’

‘Maar de universiteit ging niet akkoord. Ik had net een tijdelijke aanstelling voor vijf jaar – die wilden ze niet al binnen twee jaar omzetten naar een
vaste positie als universitair hoofddocent. Terwijl ik dacht: zij geloven toch in mij? Ik kan extra geld krijgen, dan is het toch goed om me te bevorderen?’
‘Het is raar dat lokaal personeelsbeleid zo’n beurs tegenhoudt. Uiteindelijk ben ik in Amsterdam gebleven, want ik wilde hier graag werken.

Maar ik kan me voorstellen dat voor mensen die van meerdere universiteiten een baanaanbod krijgen, de steun bij een Aspasia het verschil kan maken
voor welke instelling ze kiezen.’ ‘Ik hoop dat NWO en de universiteiten om tafel gaan om te kijken wat er beter kan, want een beurs speciaal voor vrouwen
zoals de Aspasia is belangrijk. In mijn competitieve vakgebied is het steeds lastiger om universitair hoofddocent of hoogleraar te worden, helemaal voor vrouwen.
Zij stellen zich vaak toch wat bescheidener op dan mannen. Vrouwelijke rolmodellen zijn essentieel. Nu is in mijn instituut geen enkele hoogleraar vrouw.’
De Universiteit van Amsterdam laat in een reactie weten dat het onderzoeksinstituut van Fernández Ibáñes geen gebruik kon maken van de Aspasiapremie
vanwege de termijn die NWO stelt aan bevordering. In algemene zin geldt dat de universiteit gelijke gevallen gelijk wil behandelen, aldus een woordvoerder.
Ook spelen andere eisen een rol om hoofddocent te worden dan alleen onderzoekskwaliteit, zoals op het vlak van onderwijs en leiderschap.

Afbeelding
Tati Fernández Ibáñez: ‘Op mijn instituut is geen enkele vrouw hoogleraar.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... 1fc05599e4


Universiteiten die geld laten liggen.....?
Oh, het moet worden besteed aan vrouwen....
Voelen de heren zich misschien achter gesteld of zou het resultaat, meer vrouwen in hoge/hogere posities, bedreigend zijn?
Sorry hoor, maar een vrouwenquotum totdat er 30% vrouwen mee doen in de top is toch niet zo'n gek idee.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie