Waarom er zo weinig vrouwen in de top van bedrijven werken

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Waarom er zo weinig vrouwen in de top van bedrijven werken

Bericht door Tammy » 25 sep 2019, 10:58

Ik zag net een stuk in de krant die volgens mij prima weergeeft waarom de doelstellingen niet worden gehaald in de top van bedrijven.
Deze vrouw zegt wat ik al heel lang denk.
Dus misschien tijd om dat streven los te laten ?
Want aan de top moet je keihard werken en vele uren maken.
Daardoor kom je aan de top.
Niet met 16 tot 20 uurtjes werken.
Sommige dingen zijn dan onhaalbaar, is echt geen schande hoor.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
CATHERINE KEYL.

’Vrouwen die parttime werken zijn verwende prinsesjes’

Er is dus recent besloten dat 30% van de top van bedrijven vrouw moet zijn. ’Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks’, zal er gedacht zijn. En dat is ook wel terecht. Want nu, na jarenlange aandacht om meer vrouwen in de top te krijgen, is nog steeds maar 15% vrouw. Veel te weinig!

Dan nu de uitvoering. Er is veel over gediscussieerd in de media. Dat het beter zou zijn als vrouwen om hun kwaliteit werden gekozen en niet om hun vrouw-zijn. Dat ze het in Noorwegen keihard aanpakken: haalt een bedrijf het minimum aantal vrouwen in de leiding niet, dan wordt het, hup, van de beurs gehaald. Het schijnt te helpen.

En dan komen we op het argument waarover ik het wil hebben. Iemand bracht te berde dat vrouwen al rond hun 25e opgeleid moeten worden tot manager, zodat ze als vanzelfsprekend doorstromen.

Parttime.

Even naar de broodnodige cijfertjes: in Nederland verdient van de vrouwen tussen de 31 en 34 een derde minder dan 920 euro per maand (en komt daardoor in haar eentje niet financieel rond). Hoe dat kan? Doordat er parttime wordt gewerkt! En onder twintigers is dit al niet anders.

Ik heb het hier al eerder besproken: geen man, geen kinderen en toch parttime werken: dat is het eerste wat moet veranderen lijkt me. Hoe is het mogelijk dat die zogenaamd geëmancipeerde vrouwen blijkbaar nog steeds afhankelijk zijn voor hun inkomen van hun ouders of partner? En dat dat in Nederland normaal gevonden wordt?

Prinsesjes.

Dat komt omdat het helemaal geen geëmancipeerde vrouwen zijn! Het zijn gewoon verwende prinsesjes. In Nederland werkt slechts 29% van alle vrouwen onder de 35 fulltime, het laagste aantal van alle Europese landen. Moet dan die overige 71% (!) ook vanaf haar 25e opgeleid worden om manager te worden? Ik dacht het niet.

Al heel vaak is duidelijk gemaakt dat parttime werken niet tot managementsfuncties leidt. Er moet iets heel anders veranderen in Nederland. Als meisjes zo graag dezelfde rechten hebben als jongens, hebben ze wat mij betreft ook dezelfde plichten.

Ambitieus.

Andere onderzoeken hebben al uitgewezen dat Nederlandse vrouwen niet ambitieus zijn. Dat is voor hen een vies woord. Voor hoogopgeleide vrouwen geldt dit overigens niet. Dus wat er moet gebeuren is dat meisjes van jongs af aan leren dat ze net zo zijn als jongens, dat ze moeten werken voor hun geld en dat ze zeker niet hun hand moeten ophouden bij hun echtgenoot, aangezien één op de drie huwelijken strandt.

Wat een ongelooflijk antiek land hebben we toch, wat dit betreft. Blijf maar dromen van de rijke prins op het witte paard, dames. Uiteindelijk zul je dan in de bijstand en driehoog achter eindigen.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/97342131 ... prinsesjes

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie