Een jongen met kinderwagen.......

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Een jongen met kinderwagen.......

Bericht door taigitu » 27 sep 2019, 09:31

Een jongen met kinderwagen.

Felle reacties op uitspraken van minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie) vandaag.
In het AD riep ze fabrikanten op om rolbevestigend speelgoed in hun collectie 'onder de loep te nemen'.
Maar wat is het probleem? En is er eigenlijk wel een probleem?


De minister reageerde in de krant op een verandering in de Franse speelgoedwinkels. Vanaf volgend jaar vind je daar niet meer de indeling 'jongens' en 'meisjes'.

De minister zou ook in Nederland graag minder stereotypering zien. En alleen al die wens leidde tot felle reacties.

'Volslagen belachelijk'

PVV-Kamerlid Martin Bosma noemde het zelfs 'volslagen belachelijk'.
"Waarom bemoeit een liberale partij zich met wat met wat mensen zeggen in een speelgoedwinkel en met welk speelgoed ze naar huis gaan?!"

De minister wil verder niet meer inhoudelijk reageren op de uitspraak.
Maar kan het eigenlijk kwaad, dat in de speelgoedwinkel een afdeling 'jongens' en 'meisjes' is?

Judi Mesman is hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling aan de Universiteit Leiden.
"Of het erg is, dat weten wij niet", zegt ze. "We weten wel uit onderzoek dat een stereotiep sterker wordt als je meer aan dat stereotiep wordt blootgesteld."
En dat geldt ook voor kinderen.

Seksebevestiging

Speelgoed is een manier om een stereotiep over te brengen. Maar het gebeurt op veel meer manieren, zegt Mesman. "Kinderen worden in het dagelijks leven aan honderden stereotiepe boodschappen blootgesteld, dus je bent er echt niet zomaar vanaf."

Twee jaar geleden was het groot nieuws dat de Hema alle kinderkleding genderneutraal ging labelen. Jongens- en meisjeskleding werd gewoon 'kleding'. Volgens de hoogleraar is de winkel zo gestopt met seksebevestiging. "Zij besluiten niet meer of het voor jongens of meisjes is, ze hebben het aanbod hetzelfde gelaten."

Zo kan het ook gaan bij kinderspeelgoed. "Denk aan een meisje dat heel erg van Spiderman houdt, dat ze niet steeds het gevoel krijgt dat het niet voor haar is. Je stopt gewoon met labelen, niet met het stoppen van het maken van jongens- en meisjesspeelgoed."

'Speelgoed is voor iedereen'

Er zijn ook ouders die er alles aan doen om kinderen genderneutraal op te voeden. Maresa Jacobse bijvoorbeeld probeert dat bij haar dochter van 6. "Ik probeer mijn kind te leren dat speelgoed en kleding voor iedereen is", zegt zij.

Maar het valt allemaal niet mee. "Mensen beseffen niet dat de keuzevrijheid nu beperkt is. Ik zag bijvoorbeeld vandaag in de supermarkt dat je twee rugzakken kon winnen, een roze en een blauwe. Mijn dochter wist al vanaf jongs af aan dat ze de roze moest nemen, dat is haar geleerd door de maatschappij."

Ze heeft liever dat die maatschappij, en dus ook de speelgoedfabrikanten, alles openhouden. "Op het moment dat iedereen iets kan kiezen zonder rolbevestigend speelgoed, geeft dat veel meer vrijheid."

Miniatuurvoorbeeld

Overigens krijgt de minister, naast een hoop kritiek, ook bijval in de Tweede Kamer. "Ik vind het juist goed dat de minister dit doet", zegt Kisten van den Hul van de PvdA. "We hebben haar al vaker gevraagd om eens met uitgeverijen in gesprek te gaan over onze schoolboeken. Daarin zie je heel vaak stereotypen terug; papa gaat werken, mama blijft thuis. Die schoolboeken lijken wel uit de jaren vijftig te komen. Het is wel degelijk een heel belangrijk onderwerp."

'En door'

Hoewel de minister niet wil reageren op haar eerdere uitspraken, benadrukte op Twitter wel dat ze enkel op het Franse plan reageerde en het mooi zou vinden 'als we stereotypering in Nederland ook weten te doorbreken'.

Dat sluit aan op de Ted Talk die zij vorig jaar gaf: "Jongens hebben stoere banen en meisjes staan in de keuken. Dit heeft een blijvend effect op hoe kinderen de werkverdeling tussen ouders zien."

Meer woorden wil ze nu niet aan de kwestie vuil maken, ze eindigt haar tweet met: 'En door.'

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... stereotiep

Ik vind deze omslag in een speelgoedwinkel geen enkel probleem. Volwassenen maken hier het probleem.
In een gezin met zowel meisjes als jongens spelen beiden met al het speelgoed. Maar de stress over wie met welk speelgoed speelt,
meisje met auto's of pistooltjes of jongens met een pop, vinden ouders soms eng want de jongen zou door de buitenwacht weleens als potentieel homo
gezien kunnen worden. Meisjes met een pistooltje werd stoer, jongensachtig ingeschat voor de toekomst.
Menig vader zal het niet waarderen als zijn zoon met poppen speelt. Moeders hebben daar minder moeite mee.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een jongen met kinderwagen.......

Bericht door Tammy » 27 sep 2019, 11:42

Felle reacties op uitspraken van minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie) vandaag.
In het AD riep ze fabrikanten op om rolbevestigend speelgoed in hun collectie 'onder de loep te nemen'.
Maar wat is het probleem? En is er eigenlijk wel een probleem?

Wat het probleem is ?
Er is geen probleem maar volwassenen zoeken tegenwoordig naar problemen.
Maar kan het eigenlijk kwaad, dat in de speelgoedwinkel een afdeling 'jongens' en 'meisjes' is?

Judi Mesman is hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling aan de Universiteit Leiden.
"Of het erg is, dat weten wij niet", zegt ze. "We weten wel uit onderzoek dat een stereotiep sterker wordt als je meer aan dat stereotiep wordt blootgesteld."
En dat geldt ook voor kinderen.
En dat bedoel ik dus, men weet niet of het erg is.
Men denkt en zoekt maar iets.
Niks mis met jongens en meisjesafdeling, want als een meisje op de meisjesafdeling kleding krijgt van haar ouders is ze dan beschadigd ofzo voor het leven ?
Word ze dan alleen nog maar huismoeder en staat ze heel de dag te koken in de keuken of word het gewoon een leuke meid die gewoon een baan heeft en misschien wel de Mount Everest gaat beklimmen ondanks die meisjesafdeling waar ze eerst haar eerste kleertjes kreeg ?
Zomaar een vraag hoor.

Of loopt ze als ze zelf kleren gaat kopen als ze een tiener is uitsluitend in roze rokjes ?
Compleet met roze haarlinten een soort Barbie zeg maar ?
Of is het een meid die ondanks de meisjesafdeling gewoon spijkerbroeken koopt met gaten erin en t-shirt met een heavy metalband afbeelding erop want ooh wat vind ze die rotherrie ( vind ik dus :mrgreen: ) helemaal geweldig.
En in plaats van pumps van die legerkistjes draagt en ooh help haar hoofd half geschoren in een soort afgrijselijk punkkapsel heeft en stickies zit te roken met drank in haar hand , in plaats van keurig een kopje thee te drinken met een lieflijk roze gebakje want dat heeft ze van Mattel geleerd in haar roze keukentje van toen....


Zo beste forumleden op deze vrijdag 27-09-2019, dit was mijn beknopte bijdrage in deze topic in een wereld die zo gek aan het worden is dat ik bijna in chemtrails begint te geloven die iets over de mensen sproeien wat niet goed is. [nuts]

Mijn tip aan de kinderen van tegenwoordig:

Lekker spelen boys en girls !
Meisjes wil je met een prinsessenpop spelen en My Little Pony en nog meer "meisjes" speelgoed ?
Gewoon doen en als je een brandweerauto wilt dan speel je daar lekker mee.
Zelfde voor jongens.
En als papa en mama dat niet leuk vinden dan helpt het verwijderen van naambordjes echt niet hoor.


Mijn tip voor de ouders die achter dit plan staan :

Het naamkaartje meisjesafdeling en jongensafdeling maakt geen verschil hoor.
Het is alleen een andere gang in de winkel.
Alleen volwassenen zien de scheiding, kinderen niet . :wink:

En nog een laatste opdracht voor de kids:

Wie het eerst op Mars land !………..de tijd gaat nu in ! ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Een jongen met kinderwagen.......

Bericht door MetalPig » 27 sep 2019, 12:42

Tammy schreef:
27 sep 2019, 11:42
Meisjes wil je met een prinsessenpop spelen en My Little Pony en nog meer "meisjes" speelgoed ?
Gewoon doen en als je een brandweerauto wilt dan speel je daar lekker mee.
En die brandweerwagen is er dus niet op de meisjesafdeling.
Jouw opmerking is precies de reden *voor* het afschaffen van de verschillende afdelingen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een jongen met kinderwagen.......

Bericht door Tammy » 27 sep 2019, 13:03

Dus omdat die brandweerwagen niet op de meisjesafdeling staat word hij niet gekocht ?
Beste MetalPig, je tovert een glimlach op mijn gezicht. :mrgreen:

Maar weet je wat het eigenlijk echt is MetalPig ?
Dat de aanduiding op bordjes meisjes en jongensafdeling niks uitmaken voor de kids.
Dan zou je kunnen stellen dan kunnen ze ook weg ?
Maar daar gaat het bij mij eigenlijk niet om.

Een Nederlandse minister hoort van de Fransen over deze materie.
En denkt ineens : oei dat hebben wij ook in onze winkels .
En ineens is het niet goed ?
Nou ja niet goed is niet bewezen zeggen zelfs diversiteitsdeskundigen.
Maar we zullen het toch maar veranderen.

Dat beste MetalPig is zoeken naar iets wat er niet is.
En dat begint met alles te gebeuren tegenwoordig.
Hebben mensen teveel vrije tijd ofzo ?
Gooi dat vergrootglas eens weg en leef.
Want dit begint belachelijke vormen aan te nemen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Een jongen met kinderwagen.......

Bericht door MetalPig » 27 sep 2019, 14:49

Tammy schreef:
27 sep 2019, 13:03
Dus omdat die brandweerwagen niet op de meisjesafdeling staat word hij niet gekocht ?
Dat is niet wat ik zeg.
Tammy schreef:
27 sep 2019, 13:03
Maar weet je wat het eigenlijk echt is MetalPig ?
Dat de aanduiding op bordjes meisjes en jongensafdeling niks uitmaken voor de kids.
Voor de kids niet, maar voor de ouders wel. Ik heb er geen bewijs voor, maar ik vermoed dat de meeste ouders hun dochters naar de meisjesafdeling dirigeren en zoons naar de jongensafdeling.
Veel meisjes zullen een keus maken uit wat ze gepresenteerd krijgen en dus geen brandweerwagen.
Tammy schreef:
27 sep 2019, 13:03
Een Nederlandse minister hoort van de Fransen over deze materie.
En denkt ineens : oei dat hebben wij ook in onze winkels .
En ineens is het niet goed ?
Dingen die goed zijn kun je ook verbeteren.

Nou ja niet goed is niet bewezen zeggen zelfs diversiteitsdeskundigen.
Maar we zullen het toch maar veranderen.
Tammy schreef:
27 sep 2019, 13:03
Dat beste MetalPig is zoeken naar iets wat er niet is.
Het is zoeken (of vinden) dat iets beter kan. En dingen die beter kunnen zijn er wel degelijk.
Tammy schreef:
27 sep 2019, 13:03
Hebben mensen teveel vrije tijd ofzo ?
Ja. We zijn een rijk land waarin niemand 16 uur per dag hoeft te werken. We hebben (gelukkig) tijd over om ook naar dit soort dingen te kijken.

De een denkt 'dit is goed genoeg' en de ander denkt 'dit kan beter'. Dat jij dat belachelijke vormen vindt aannemen zegt ook veel over jou.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een jongen met kinderwagen.......

Bericht door Tammy » 27 sep 2019, 15:39

MetalPig schreef :
Tammy schreef: ↑vr sep 27, 2019 1:03 pm
Maar weet je wat het eigenlijk echt is MetalPig ?
Dat de aanduiding op bordjes meisjes en jongensafdeling niks uitmaken voor de kids.

MetalPig schreef:

Voor de kids niet, maar voor de ouders wel. Ik heb er geen bewijs voor, maar ik vermoed dat de meeste ouders hun dochters naar de meisjesafdeling dirigeren en zoons naar de jongensafdeling.
Veel meisjes zullen een keus maken uit wat ze gepresenteerd krijgen en dus geen brandweerwagen.
Denk jij dat nu werkelijk ?
Een speelgoedwinkel bestaat uit zoveel meer.
In de zomer kom je langs schappen met luchtbedden en waterspeelgoed enz .
En zo heb je veel schappen met allerlei speelgoed en games enz.
Dus als ik je goed begrijp gaat een ouder met zijn of haar kind naar een speelgoedwinkel en dirigeert het naar de afdeling die bij het geslacht past.
Is het niet zo dat kinderen door heel de speelgoedwinkel ook lopen ?
Kijken met nieuwsgierigheid wat er allemaal te koop is ?
Maar goed jij kijkt er anders tegenaan.
Dingen die goed zijn kun je ook verbeteren.
Maar de verbetering is helemaal niet bewezen.
Maar goed prima als jij het zo vind.
De een denkt 'dit is goed genoeg' en de ander denkt 'dit kan beter'. Dat jij dat belachelijke vormen vindt aannemen zegt ook veel over jou.
Dus ik moet ook denken in de trant van dit is goed genoeg of dit kan beter ?
Maar ik vind sommige zaken in de wereld echt belachelijke vormen aannemen.
Dat is mijn mening en mijn kijk erop.
Maar dat ik dat zeg zegt iets over mij ?
Maar als ik jou had gezegd dat het goed genoeg is of beter kan dan is het goed ?
Dan zou je dus ook niet schrijven dat mijn opmerking iets zegt over mij of had je die zin dan ook geplaatst ?

Beste MetalPig.
Ik schrijf niet met een sausje van politieke correctheid.
Ik vloek niet en gebruik geen ordinaire taal maar zeg gewoon wat ik zie.
En als dat heel anders is dan wat jij bedoeld is dat toch niet erg ?
En het woord belachelijk is een Nederlands woord.
En sommige dingen vind ik echt belachelijk.

Is dat het volgende woord wat onder dat vergrootglas komt te liggen ?
Mogen mensen dat niet meer schrijven straks of zeggen omdat...........ja waarom eigenlijk MetalPig ?
Wat zegt dat over mij volgens jou ?
Want schijnbaar zegt het feit dat ik het woord belachelijk gebruik dus iets over mij als persoon.

Je mag alles denken van mij ook al is het niet positief. :grin:
Maar ik schrijf wat ik zie en voel en denk.
Ik vind dingen/zaken goed of slecht, ontroerend, leuk, lelijk, enig, apart , emotioneel , grappig, belachelijk, onvoorstelbaar en nog veel meer.

Gewoon eerlijk dus . :peace:

PS, ik zie dat je vertrouwde Invisible Pink Unicorn Avatar is vervangen.
Mag ik vragen of dat door de topic komt ?
Je hoeft natuurlijk niet te antwoorden, ik vroeg het me alleen af.
Maar nu denk ik denk ik teveel door. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Een jongen met kinderwagen.......

Bericht door MetalPig » 30 sep 2019, 09:23

Tammy schreef:
27 sep 2019, 15:39
PS, ik zie dat je vertrouwde Invisible Pink Unicorn Avatar is vervangen.
Mag ik vragen of dat door de topic komt ?
De unicorn stond bij Photobucket en die hadden er op een of andere manier hun logo doorheen gezet.
En het werd weer eens tijd voor iets anders :)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een jongen met kinderwagen.......

Bericht door Tammy » 30 sep 2019, 09:28

Dan dacht ik dus teveel door. :mrgreen:
Duidelijk MetalPig en ik zet je morgen erbij bij de Avatar Awards.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie