Is er er een Nieuwe Wereldorde aan het ontstaan ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Is er er een Nieuwe Wereldorde aan het ontstaan ?

Bericht door Tammy » 24 okt 2019, 12:07

Ik vond de houding van de Navo maar ook EU tegenover de inval van Turkije in Syrie al bizar .
Bijna niemand komt in opstand echt.
Ik ben niet echt thuis in de materie van Nieuwe Wereldorde maar sommige leden hier op het forum hebben het er vaker over gehad.
Die zullen instemmend knikken met dit artikel denk ik.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

De nieuwe geopolitieke verhoudingen tekenen zich af in de Navo.

Op de Navo-bijeenkomst donderdag en vrijdag in Brussel zitten de Europeanen voor het eerst sinds de Turkse inval in Syrië direct met de Turken aan tafel. Worden hier de contouren zichtbaar van een Nieuwe Wereldorde?
De Navo lijkt alleen nog in naam een bondgenootschap. Turkije doet wat het wil, Amerika doet niks en Europa doet te weinig. Dat is de stand van de alliantie voor de najaarsvergadering van de ministers van Defensie donderdag en vrijdag in Brussel. Het is het eerste contact op ministerieel niveau met de Turken sinds hun zwaar bekritiseerde aanval op de Koerden in Noord-Syrië. Dat kan leiden tot geknetter over en weer, maar waarschijnlijk zal vooral geprobeerd worden de boel een beetje bij elkaar te houden.

Navo-chef Stoltenberg begint daar woensdag al mee op de persconferentie die traditioneel aan een ministersbijeenkomst voorafgaat. Hij verwelkomt het kersverse Duitse voorstel voor een internationale veilige zone in Noord-Syrië, wil voortbouwen op de Turks-Amerikaanse wapenstilstand van vorige week en wacht af wat de dinsdag tot stand gekomen Turks-Russische samenwerking oplevert. De Noor was de welwillendheid zelve. Zijn impliciete boodschap: we moeten er het beste van maken. Met zijn allen. Op hoop van zegen.

Geen kwaad woord over Trump.

Geen kwaad woord over de leider van het bondgenootschap, Trump, die de huidige crisis ontketende door zonder overleg met de Europese bondgenoten de Amerikaanse militairen uit het gebied terug te trekken en daarmee de Turkse president Erdogan vrij spel gaf. Geen kwaad woord over bondgenoot Erdogan, die zich net zomin wat aantrekt van de Europeanen en met zijn Russische collega en Navo-opponent Poetin afspraken maakt over het gezamenlijk weghouden van Koerdische strijders bij de Turks-Syrische grens. Weinig woorden ten slotte voor de Koerden, die het grondleger vormden in de westerse strijd tegen IS en nu worden afgedankt.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bed5f60e/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Is er er een Nieuwe Wereldorde aan het ontstaan ?

Bericht door Annemiet » 26 okt 2019, 10:12

Ik weet niet veel over een 'nieuwe wereldorde' maar mij lijkt me wel duidelijk dat Europa niet veel meer voorstelt.
'Het toekomstige pretpark' van de Chinezen heb ik Ilja Pfeiffer weten zeggen :)

Indien er meer achter zit, met welke bedoelingen dan [think]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is er er een Nieuwe Wereldorde aan het ontstaan ?

Bericht door Tammy » 27 okt 2019, 11:05

Europa stelt inderdaad niet veel meer voor Annemiet.
De besluiteloosheid spat er vanaf op dit continent bij belangrijke zaken.
Het staat erbij en kijkt ernaar zoals ik het zie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Is er er een Nieuwe Wereldorde aan het ontstaan ?

Bericht door Annemiet » 27 okt 2019, 12:12

Ja klopt, jammer genoeg, of we moeten ons misschien neerleggen bij deze nieuwe 'wereldorde' waarbij wij als Europa niet veel meer in de pap te brokken hebben...

Plaats reactie