Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Osiris » 16 nov 2019, 14:07

Vitharr schreef:
16 nov 2019, 14:00
Fenna schreef:
12 nov 2019, 19:40
:post: Vithar, gusteman en Osiris.
Ik denk dat onzekerheid een grote oorzaak is.
"Kan ik nog wel mijn huur betalen, vaste lasten e.d."
Met de versoepeling van de ontslagregels is die onzekerheid alleen maar erger geworden en durven mensen ook uit het oogpunt van hun baan te verliezen geen nee meer te zeggen tegen de werkgever als die meer van ze vraagt dan mogelijk is.
En dan denk ik dat we hier nog in de valkuil van priming trappen. Is het eigenlijk niet zo dat we gewoon in het algemeen kunnen zeggen dat Angst regeert? :wink:
Zeker, opgelegde afgedwongen angst; je baanverlies,dak boven je hoofd verlies,laatste resterende stukje welvaart verlies etc etc.
Angst is niet altijd een slechte raadgever; het is ook een ingebouwd waarschuwingssysteem voor bedreigingen :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Vitharr » 16 nov 2019, 14:18

Het stimuleert vooral ook ikke, ikke, ikke. Angst zorgt voor verdeeldheid. We praten hier over werkdruk en prestatiedrang maar daarbuiten is nog veel meer. Moslims komen ons vermoorden, de wereld is aan het vergaan, zwarte piet met uitsterven bedreigd...

Ondanks de toegenomen prestatiedruk is de niet werk-gerelateerde stress volgens mij invloedrijker dan deadline-druk. Dat het zich manifesteert op het werk is logisch, als je thuis niet presteert wordt dat pas geregistreerd als je jezelf daadwerkelijk op probeert te knopen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Fenna » 16 nov 2019, 14:31

Vitharr schreef:
16 nov 2019, 14:00
Is het eigenlijk niet zo dat we gewoon in het algemeen kunnen zeggen dat Angst regeert?
Yep.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door univers » 16 nov 2019, 15:54

Waar voor ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Fenna » 16 nov 2019, 17:15

univers schreef:
16 nov 2019, 15:54
Waar voor ?
Om de levensstandaard op peil te houden?
Iedereen sappelt om een beetje aangenaam leven te kunnen leiden en dat word tegenwoordig met het grootste gemak door de regering afgepakt omdat die naar mijn inziens het geld aan verkeerde dingen uitgeeft zoals de klimaat gekte en de asielzoekers.
Ik geef de asielzoekers gelijk dat ze er van willen profiteren, maar ze dragen niets bij aan ons sociaal systeem maar kosten ons net als de klimaatgekte, miljarden per jaar en dat gaat wel ten koste van jou en mij als belastingbetaler.
Dat is een reden waarom de zorg word uitgekleed en Jan met de pet tot zijn 70e door moet werken en jij en ik meer en meer premie moeten betalen voor van alles en nog wat.
Ze houden mensen in een wurggreep.
Mensen worden met allerlei smoezen er uit getrapt als ze zo'n 60 jaar zijn en te duur voor de werkgever, maar volgens onze regering kan iedereen met het grootste gemak weer een baan vinden "nee
Niet dus.
Als je de 30 bent gepasseerd kan je het al schudden, dus wie wil nog iemand van 60+ die trager en duurder is dan een jonkie?
Niemand.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door univers » 16 nov 2019, 17:33

Je hebt gelijk, maar je weet toch ook, dat het gewoon gebeurd ?
Als je in angst gaat leven, heb je geen leven.
Dan ben net een pratende robot, ja en amen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Gast1 » 17 nov 2019, 08:58

Vitharr schreef:
16 nov 2019, 14:18
Ondanks de toegenomen prestatiedruk is de niet werk-gerelateerde stress volgens mij invloedrijker dan deadline-druk. Dat het zich manifesteert op het werk is logisch, als je thuis niet presteert wordt dat pas geregistreerd als je jezelf daadwerkelijk op probeert te knopen.
Dat is dan inderdaad ernstig, moge dat zo zijn.
En in bepaalde gevallen zal dat ook zo zijn, maar om dat te veralgemeniseren ... ik weet het niet.
Ik ken mensen die zich voor de trein hebben gegooid (of zich opgehangen hebben of uit het raam gesprongen zijn) om tal van redenen.
Ik vraag me ook af of 'invloedrijker' van belang is, daar het een veelvoud van factoren is die tot een burn-out leiden.
Deze factoren zijn al ruimschoots aan de orde geweest.

Maar wat denken van de talrijke 'miskleunen' van de overheid die onze belangen behartigt (heu ... belastingdienst)?
Wat te denken van de misstanden door de 'voorbeeldige' overheid? Uit velerlei zaken heb ik daar nogal wat ervaringen in.
Wat te denken van 'de aanpak van het milieu', dan zo en daarna weer anders?
Ik hoop geen oude kniesoor te worden, maar ik kan mij voorstellen dat velen dat worden gezien de farce majeure die zich op allerlei wijzen manifesteert.
En dat dat ook -alles bij elkaar- tot een burn-out of erger ...

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Osiris » 17 nov 2019, 10:42

De perceptie word, denk ik, gekleurd door hoogte van inkomens.
Heb je een behoorlijk inkomen om klappen op te vangen, dan zal daar minder privestress en/of angst aan de orde zijn.
Heb je die niet, dan zal daar de stressdruk hoger zijn dan de werkgerelateerde stress.

De politiek en overheid maakt er steeds vaker willens en wetens uit eigenbelang een puinhoop van ( zie belastingdienst en toeslagen debacle, klimaatbeleid op meerdere vlakken ).
Geen verantwoordelijkheid nemen en alles afschuiven naar de burger,waarmee ze eigenhandig de één na de andere crisis bewerkstelligen.

Cijfers geven aan dat we afgelopen 3e kwartaal als economie nog enigszins gegroeid zijn ,0,4 %,wat volgens kopstukken te maken heeft met groeiende industrie en consument.
Echter word er weer een vertekend beeld gegeven.
Ja, de burger betaald meer aan BTW en traditioneel zijn juli en augustus de maanden wanneer het extraatje,vakantiegeld uitgegeven word.
Wat ten goede komt van de productie in die maanden.
Dus nog even een kleine piek.

Echter wat staat ons te wachten in laatste kwartaal en daaropvolgend ?
Huizenmarkt zit op slot,torenhoge koopprijzen.
Bouw van nieuwe projecten zal door achterlijk klimaat/milieubeleid stil blijven liggen,faillissementen en ontslagen.
Huidige korte termijn maatregelen zijn een farce.
Kosten om het vlot te trekken zullen uiteraard weer op de burger afgewenteld gaan worden.
Vaste lasten zullen verder immens stijgen en dus niet in de reeele economie uitgegeven worden.
Dus zie dit 3e kwartaal maar als laatste waar nog economische groei opgetekend is.

Volgens de politiek zou het klimaatbeleid de banenmotor worden,gelul...
Als een burger gedwongen word zijn koophuis te voorzien van isolatie,warmtepompen etc, wat een fiks kostenplaatje is ,word dat geld ergens anders niet besteed.
Geldt voor tal van andere klimaatmaatregelen die pas in december bekend gemaakt worden.
Dus waar het op klimaatvlak banen oplevert,zal het in andere sectoren banenverlies opleveren.
Het geld kan maar één keer uitbesteed worden, je kunt niet blijven verwachten dat de burger elke keer weer alles overeind houdt met elke crisis,die door anderen gecreeerd word ( politiek, overheid, financiele markt ).
Velen zijn niet eens uit de vorige ( banken/financiele,economische ) gekomen , alleen maar de bovenste lagen.

En dit zijn allen verhoogde stressfactoren voor de komende tijd.
Burgers zijn niet achterlijk en blind, ze zien steeds meer oorzaak en gevolg, wanbeleid vanuit topposities,waarvan de rekening en verantwoordelijkheid bijna altijd afgeschoven word naar de onderkant.
Neem de belastingdienst toeslagen maar als voorbeeld,waar meerdere wetten overtreden worden, onschuldige burgers met kinderen, torenhoge schulden opgelegd worden,daarna gewoon op straat gezet worden.
En dat lijken me toch terechte stress en angstfactoren bij de mensen, die dit overkomen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Fenna » 17 nov 2019, 10:47

:post:
Osiris schreef:
17 nov 2019, 10:42
Volgens de politiek zou het klimaatbeleid de banenmotor worden,gelul...
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2079268 ... n=whatsapp
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Osiris » 17 nov 2019, 10:55

BTW het belastingdienst debacle word door reguliere journaals als 'kleinigheidje' weggezet , er word gesproken over slechts 300 gevallen, mogelijk meer.
Echter in programma Radar werd er al in de bres gesprongen voor 8500 gevallen,terwijl kamerlid van SP aldaar sprak over zo'n 100.000 onterechte vorderingen van belastingdienst.
Hier zullen vast wel een aantal frauderende gevallen tussen zitten,maar zo'n groot aantal onterecht beschuldigden, is een schandvlek voor dit land.
En daar is dan weer een minister van financieen verantwoordelijk voor, heeft misschien wel eigenhandig de opdracht voor dit wanbeleid gegeven.

Angst regeert ??
Nee, de totaal verknipte realiteit....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door univers » 17 nov 2019, 11:08

Angst regeert ??
Nee, de totaal verknipte realiteit...
;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Vitharr » 17 nov 2019, 13:03

univers schreef:
16 nov 2019, 17:33
Je hebt gelijk, maar je weet toch ook, dat het gewoon gebeurd ?
Als je in angst gaat leven, heb je geen leven.
Dan ben net een pratende robot, ja en amen.
Wise men said:


Paranoia strikes deep
Into your life it will creep
It starts when you're always afraid
Step out the line, the men come and take you away
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door univers » 17 nov 2019, 13:11

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Vitharr » 17 nov 2019, 13:33

Gast1 schreef:
17 nov 2019, 08:58
Vitharr schreef:
16 nov 2019, 14:18
Ondanks de toegenomen prestatiedruk is de niet werk-gerelateerde stress volgens mij invloedrijker dan deadline-druk. Dat het zich manifesteert op het werk is logisch, als je thuis niet presteert wordt dat pas geregistreerd als je jezelf daadwerkelijk op probeert te knopen.
Dat is dan inderdaad ernstig, moge dat zo zijn.
En in bepaalde gevallen zal dat ook zo zijn, maar om dat te veralgemeniseren ... ik weet het niet.
Ik ken mensen die zich voor de trein hebben gegooid (of zich opgehangen hebben of uit het raam gesprongen zijn) om tal van redenen.
Ik vraag me ook af of 'invloedrijker' van belang is, daar het een veelvoud van factoren is die tot een burn-out leiden.
Deze factoren zijn al ruimschoots aan de orde geweest.

Maar wat denken van de talrijke 'miskleunen' van de overheid die onze belangen behartigt (heu ... belastingdienst)?
Wat te denken van de misstanden door de 'voorbeeldige' overheid? Uit velerlei zaken heb ik daar nogal wat ervaringen in.
Wat te denken van 'de aanpak van het milieu', dan zo en daarna weer anders?
Ik hoop geen oude kniesoor te worden, maar ik kan mij voorstellen dat velen dat worden gezien de farce majeure die zich op allerlei wijzen manifesteert.
En dat dat ook -alles bij elkaar- tot een burn-out of erger ...
Mag ik ter verduidelijking teruggrijpen naar oude spirituele discussies rond accepteren? De meeste stress wordt m.i. veroorzaakt door de onwil of het onvermogen zaken te accepteren. Ik had afgelopen week een gesprek met iemand over dit mechanisme. Toen ik mijn rijbewijs haalde had ik een rotsvast vertrouwen in mijn vervoer tot het onvermijdelijke moment aanbrak dat ik pech kreeg. Het was een kleinigheidje. Maar het onbewuste effect was groot. Mijn vertrouwen werd wantrouwen en ik hield er constant rekening mee dat mijn vervoer me in de steek zou laten. De wereld veranderde niet, ik veranderde.

Ik bedoel niet dat je alles over je heen moet laten komen maar dat de grootste factor rond stress in ieder van onszelf zit en we daar heer en meester over mogen zijn. Als je bang bent dat je je baan verliest is je leven heel anders dan wanneer je accepteert dat je je baan kan verliezen. Ik geloof dat in al die clichés als bijvoorbeeld 'een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest' een waarheid schuilt. Dat geldt bijvoorbeeld ook in discussies rond het klimaat. Angst dat de wereld vergaat is lastiger over te brengen dan acceptatie.

In het nummer Everybody's free (to wear 'sunscreen)' wat ik al zo vaak heb geplaatst zegt Baz Luhrmann:

Don't worry about the future; or worry, but know that worrying is as
effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum
The real troubles in your life are apt to be things that
never crossed your worried mind

the kind that blindside you at 4pm on some idle Tuesday


Vanuit mijn eigen 'meanderende ervaring' kan ik dat volledig beamen.

Toen in 2012 een hoop gebeurde heb ik waardevolle inzichten gevonden in deze tekst:

We all experience change in our life
It's the constant factor in our existence

When change occurs we can either fear the changes that lie ahead
Or embrace the possibilities they possess.


Wat voor externe factoren men er ook bij betrekt, stress is m.i. het directe gevolg van je perceptiekeuze. Als iemand zich daar niet van bewust is regeert angst en dat is inderdaad een slechte raadgever. Van deze kennis wordt handig misbruik gemaakt...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Gast1 » 18 nov 2019, 13:39

Daar ben ik het mee eens Vitharr, ik heb deze clip ...



... al vaker geplaatst, wat langer geleden dan en hier is die waardevolle gehele tekst nog een keer, maar toch ... [think]

Plaats reactie