Zwart en Wit

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Zwart en Wit

Bericht door Tammy » 16 nov 2019, 12:08

Ik open deze topic naar aanleiding van iets wat Tardis beschreef in het Disney topic bij Nieuws en Actualiteiten .
Tegenwoordig ziet men er geen probleem is om het woord zwart te gebruiken. Wit als de tegenhanger daarvan. Het zwart-wit denken, dus de wereldbevolking in twee groepen verdelen, vindt men anno 2019 geen probleem. Ik wel. Ik vind het onderverdelen van de wereldbevolking in twee groepen - zwart en wit - abject. Het werkt racisme in de hand. `I'm black and I'm proud' (in de jaren '70 nogal een populaire tekst) is een vorm van zelfgekozen apartheid.
Ik vond zijn tekst zo goed geformuleerd dat ik daar meteen aan dacht toen ik een artikel las over het Chineke Orchestra.
Een orkest wat louter uit donkere mensen bestaat en dat is geen toeval.
Men vond dat de andere orkesten te wit waren. ( ikzelf gebruik dat woord niet ik noem het blank maar ik geef weer wat de personen waar het om gaat zelf zeggen )
Dit orkest bestaat sinds een paar jaar.

Afbeelding
Chineke Orchestra.

En toen ik een aantal artikelen hierover las moest ik dus denken aan wat Tardis zo treffend had geschreven.
Waarom zou je een orkest samenstellen die uitsluitend uit mensen met een donkere huidskleur bestaat en tegelijkertijd commentaar hebben dat andere orkesten te wit zijn.
Dus een blank orkest is niet ok maar een orkest met louter mensen met een donkere huidskleur wel ?
Ik zie de logica daar niet in.

Waarom kijkt men naar kleur ?
Waarom kijkt men niet naar mensen ?
Waarom kijkt men dus niet naar de muzikanten zelf maar naar hun huidskleur ?
Vind men dat belangrijker ?

Iemand uit een artikel zei bijvoorbeeld dit :
De mate van collectief pigment lijkt me de slechtste reden om naar het orkest te gaan
En dit :
Ook dat is een doel van Chi-chi Nwanoku: meer ‘zwarte’ muziek op de lessenaars krijgen. In The Guardian stuitte ik op een opiniestuk van Nwanoku uit juli dit jaar. Daarin trekt ze feller van leer dan bij de oprichting van Chineke: ze noemt de zwarte en vrouwelijke componisten die de canon niet hebben gehaald slachtoffers van male whitewashing. Dat van de componisten bij de BBC Proms (de zomerse concertserie in de Royal Albert Hall in Londen) 29 van de 160 componisten vrouw waren, frustreerde haar.

Ik vind het juist knap dat de Proms er 29 hebben gevonden. Nwanoku vergeet dat het begrip klassieke muziek is ontstaan in het Duitse taalgebied in de vroege 19de eeuw, wat de Teutoonse dominantie verklaart. In die periode waarin de eerste voetstukken voor componisten werden opgericht, werden vrouwen nog ontmoedigd te componeren – en de samenstelling van de Europese bevolking zag er bepaald niet zo uit als nu. Hier is geen sprake van whitewashing, maar van statistiek.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b3349aed/

Ik vind het zo jammer dat talentvolle muzikanten met een donkere huidskleur zichzelf in een hokje plaatsen terwijl ze meestal zeggen dat blanken hun dat aan doen.
Het is wat Tardis zegt een zelfgekozen apartheid.
Er zijn nu eenmaal veel beroepen met ieder zijn eigen liefhebbers.
Soms is er meer van een groep dan een ander en soms gaat het gelijker op.
Maar kijk naar de capaciteiten van de mens.
En niet naar de kleur van de huid.
Want anders doe je precies hetzelfde als wat je de ander verwijt.
En dat is zo jammer en niet nodig.

Hieronder wat informatie over dit orkest.
Gisteren traden ze op in Amsterdam maar er was weinig belangstelling terwijl ze heel succesvol toeren over de wereld.
Misschien denken mensen wel ik wil naar muziek luisteren en niet perse naar een bewust gecreëerd orkest met louter alleen mensen met een donkere huidskleur.
Want als dat de insteek is dan word muziek luisteren niet zoals het is bedoeld.

Zwart en Wit ..........zullen we gewoon naar mensen kijken ?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Naar het Chineke Orchestra komt haast niemand luisteren.

Het Chineke Orchestra bewijst dat jonge musici van kleur een plek verdienen in de witte orkestwereld. Pijnlijk dat er haast niemand kwam luisteren.

Nog altijd is het een zeer witte wereld: die van het symfonieorkest. Het Britse Chineke Orchestra, vier jaar geleden opgericht, is de grote uitzondering. Voor het allergrootste deel bestaat het uit BME-musici (Black and Minority Ethnic), met als doel carrièrekansen te bieden aan jonge musici van verschillende etnische achtergronden, en zo het tij langzaam te keren.

Het streven is nobel, maar niet zonder risico’s. Want als Chineke inderdaad de sterren van de hemel speelt, moeten we ons voortaan bij elk orkest afvragen waar de zwarte musici zijn. Maar valt het tegen, dan ligt het stigma ‘zie je nou wel’ op de loer.

Chinekes niveau fluctueerde donderdag tussen heel goed en matig. Het eerste stuk op het programma, de Ouverture Coriolan van Beethoven, begon strak. Vanaf het eerste moment viel op hoe dirigent Kevin John Edusei de musici met voelbaar vertrouwen meenam. Alsof ze met touwtjes aan zijn dirigeerstok vastzaten, zo exact volgden de instrumentgroepen zijn soepele bewegingen. Maar wat ook direct duidelijk werd, was hoe een prachtig eensgezinde strijkersklank de rest van de avond zou lijden onder zwakke koperblazers.

In het Vioolconcert van de Brits-Afrikaanse componist Samuel Coleridge-Taylor (1875-1912) bewees Chineke zich een uitstekend begeleidingsorkest. Vooral in het laatste deel, waaraan Edusei flinke porties Puccini-lyriek meegaf, ontstonden knappe een-tweetjes met soliste Elena Urioste. Als Urioste een van haar moeilijke loopjes speelde, hield Chineke haar steeds fier in de lucht.

In de Tweede symfonie van Johannes Brahms herinnerde het orkest zich de heldere articulatie van Beethoven voor de pauze. Het vertrouwen in een goede afloop groeide gestaag. Na een hobbelige start stonden de laatste delen als een huis.

Al met al leverde Chineke een knappe prestatie voor een orkest dat pas vier jaar bestaat en elk project met nieuwe musici speelt. Pijnlijk om te zien was dat ze die prestatie leverden voor een erg klein publiek. Ondanks het toegankelijke programma en de op volle toeren draaiende pr-machine was de zaal niet eens voor de helft gevuld.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/15/na ... n-a3980489


Kijk eens wat mooi.
Ik zie geen kleur.
Ik zie fantastische muzikanten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zwart en Wit

Bericht door Fenna » 16 nov 2019, 12:11

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zwart en Wit

Bericht door Tammy » 16 nov 2019, 12:13

Afbeelding

Hier nog een uitgebreid artikel erover:

https://www.trouw.nl/cultuur-media/chin ... ~b4e17aa0/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Zwart en Wit

Bericht door Gast1 » 16 nov 2019, 16:53

Origineel gezongen:



Raakt mijn gevoeligste snaren ...

Hoe zuiver ... en origineel uit 1988.



En uit 1936 ...





Wit of anderskleurig, maakt niet uit.
Ik houd van kwaliteit.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zwart en Wit

Bericht door Fenna » 16 nov 2019, 17:18

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Zwart en Wit

Bericht door Tardis » 16 nov 2019, 17:20

De musicus heeft blond haar. Het maakt niet uit.
De musicus is al 70. Het maakt niet uit.
De musicus is een man. Het maakt niet uit.
De musicus is homoseksueel. Het maakt niet uit.
De musicus heeft groene ogen. Het maakt niet uit.
De musicus is minstens 100 kilo te zwaar. Het maakt niet uit.
De musicus is boeddhist. Het maakt niet uit.
De musicus is gescheiden van zijn vrouw. Het maakt niet uit.
De musicus heeft voorouders uit Afrika. Het maakt niet uit.
De musicus is vegetariër. Het maakt niet uit.
De musicus heeft geen rijbewijs. Het maakt niet uit.
De musicus is kleurenblind. Het maakt niet uit.
De musicus speelt vals. Dat maakt wel uit.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zwart en Wit

Bericht door univers » 16 nov 2019, 17:36

Heerlijk Gast1. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zwart en Wit

Bericht door Tammy » 17 nov 2019, 05:29

Prachtige muziek Gast1 en Tardis uitstekend weer verwoord. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Zwart en Wit

Bericht door Gast1 » 17 nov 2019, 08:09

:loveU: all en inderdaad mooi verwoord van Tardis.

Waar zijn we toch mee bezig, vraag je je werkelijk af?

Om het even muzikaal te houden:



Prachtige beeldtechniek-afsluiting vanaf 5 minuten en 28 seconden trouwens :wink:

Plaats reactie