De hedendaagse idiotie

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De hedendaagse idiotie

Bericht door Tammy » 30 nov 2019, 07:00

Ik heb net een column gelezen van Rob Hoogland die mij uit het hart gegrepen is.
Ik begrijp helemaal wat hij bedoeld.
Wat een wereld vol idioterie leven we in.
Gisteren in Den Haag drie mensen neergestoken.
In London vijf waarvan twee dood.
Daar bleek het iemand die al eens veroordeeld was voor terrorisme maar nu vrij was .
Men denkt daar net als hier dat je zulke idioten kunt veranderen door therapie zodat ze anders gaan denken.
Op de 1 of andere manier accepteert men niet dat er gewoon monsters van mensen kunnen bestaan.
Maar ze zijn er.
De families van de doden daar gaan een helse tijd tegemoet.

Wat een wereld, politiebureaus worden gesloten in Amsterdam maar wel miljoenen uitgeven aan uitgeprocedeerde gelukszoekers zoals We are Here groep.
Door ze onderdak te gaan bieden en ze proberen over te halen om te vertrekken.
Wat ze nooit doen wat een weggegooid geld.
En om plofkraken tegen te gaan worden pinautomaten verwijderd uit het straatbeeld heel langzaam.
Leuk als je slecht ter been bent en nog verder moet gaan om te kunnen pinnen terwijl om de hoek zo makkelijk was.
In plaats van de daders opsporen gaan ze dit doen.
Ik kan nog uren doorgaan maar wat begrijp ik die Rob Hoogland goed.

<<<<<<<<<<<<<<<<

De hedendaagse idiotie.

Door Rob Hoogland.

Zo langzamerhand begin ik mij echt zorgen te maken. Niet om het land hoor. Dat is toch al verloren. Wel om mezelf. Ik neem het nieuws door. Ik zou liever iets anders doen: hartenjagen met mijn maten, vijftien keer achter elkaar Once I was loved van Melody Gardot draaien, een kopje suiker lenen bij de benedenbuurvrouw, dat soort dingen. Maar dat kan niet. Uit hoofde van mijn functie dien ik nu eenmaal op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen.

En dan lees ik dat bericht over de verhoging van de PFAS-norm van 0,1 naar 0,8 microgram per kilo grond. Alleen al het feit dat ik tegenwoordig moet weten wat een PFAS-norm is, is goedbeschouwd angstaanjagend. Maar het is nog veel erger dat de verantwoordelijke minister Stientje van Veldhoven (D66 uiteraard) met deze maatregel heeft gewacht totdat het water de helft van bouwend Nederland aan de lippen stond. Het is een regelrechte schande wat treuzelende Stientje de bouwsector heeft aangedaan.

En hoe reageer ik?

IJskoud zoek ik naar ander nieuws.

Daarmee overkomt mij precies hetzelfde. Een kookdocente aan het Wellant College Amsterdam Nieuw-West wordt vergiftigd. Een leerlinge giet uit wraak een schoonmaakmiddel in haar koffie of thee, de zwaargewonde vrouw moet met spoed in een ziekenhuis worden opgenomen, een woordvoerder van de school reageert zo: „We willen benadrukken dat het om een minderjarige leerlinge gaat, die echt in een impuls heeft gehandeld.”

Die uitspraak vertelt het hele verhaal van de Grote Teloorgang.

Niet alleen van ons onderwijs, maar van onze hele maatschappij.

Ik frons niet eens mijn wenkbrauwen.

Sint.

Zo gaat het met alles. De plofkraakreeks en de reacties van Femke Halsema en de ABN Amro daarop (het verwijderen van pinautomaten), het steeds vaker ontbreken van actieve herinneringen bij onze minister-president, zelfs het Sinterklaas-gedicht waarmee Khadija Arib de Kamerleden opdraagt de werkzaamheden op 5 december voor 17.00 uur te beëindigen: ik blijf er stoïcijns onder.

Maar dan...

Dan wordt mij een filmpje getoond van een gebeurtenis in een Zuid-Afrikaans veterinair centrum. Een aapje dat eerder gewond is geraakt wordt na zijn genezing vrijgelaten. Het draaft onmiddellijk naar een gebouw waar de rest van de groep waartoe het behoort enthousiast op het dak zit te wachten. Het klimt omhoog, slaagt er niet direct in om zich om de dakgoot heen te kronkelen, maar wordt dan met één arm omhoog getild door een grotere aap, vermoedelijk de moeder. Ze omarmen elkaar hartstochtelijk op dat dak, waarna zich ook nog een derde aap bij hen voegt, die eveneens bewogen meedoet.

En wat doe ik?

Ik begin te grienen.

Dat beroert mij dus wel.

Ik ben inmiddels een wandelend vat vol tranen, dat bij de minste of geringste beweging overloopt. Hoe komt dat? Burn-out? Overspannenheid? De leeftijd? Korsakov? Of toch gewoon murw geslagen door de hedendaagse idiotie?

Help!

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/17686 ... se-idiotie

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Osiris » 30 nov 2019, 08:01

Wat ik al eerder plaatste, velen zullen steeds krankzinniger worden, slechts een klein deel word bewuster van wat er werkelijk speelt.
Steeds verder afnemende zon-activiteit naar nul, leidt tot het einde van onze beschaving,zoals bij vele voorgaande het geval was.

Bericht door Osiris » 08 nov 2019, 00:08
Iets wat ik al in ander topic plaatste.




Re: Zelfs Gerrit Hiemstra kan dit niet weg verklaren als wolk

Bericht door Osiris » 06 nov 2019, 08:13
Off topic.
Wat voor mij kenmerkend is de laatste decennia, is dat er voor geen enkel groot maatschappelijk probleem,definitieve oplossingen gevonden meer worden.
Geld, macht en controle zijn de belangrijkste drijfveren van autoriteiten om met leugens ,bedrog en manipulatie alles te verdoezelen,in een doofpot te stoppen.
Dat geldt voor de politiek,religie,financiele markten,wetenschap,media etc etc.
Alles pappen en nat houden om eigen status in stand te houden.

In vroeger beschavingen zag je hetzelfde; na een periode van opkomst , groei en bloei, bereiken van een hoogtepunt piek,kwamen de problemen om dat in stand te houden.
En zag je een zelfde mechanisme,waarna alles instortte en de beschaving verdween.
Wij zitten in diezelfde lift naar beneden.

Al eerder aangegeven dat er een link bestaat naar de activiteit van onze zon.
Bij hoge activiteit kregen we impulsen van creativiteit, inventiviteit,intelligentie en energie, waardoor beschavingen ontstonden en opbloeiden.
Naarmate de activiteit afnam en langere tijd laag was,juist steeds meer een gebrek aan bovenstaande , waardoor er geen oplossingen voor problemen meer kwamen
en beschavingen instortten.

Wij zitten de laatste decennia in een sterk afnemende periode van zon-activiteit en de verwachting is dat deze langere tijd laag zal blijven ( enkele honderden jaren ).
En terug te zien in alle maatschappelijke problemen in onze beschaving, die niet meer opgelost gaan worden,maar waar met leugens,bedrog en manipulatie
gedaan word alsof ze opgelost worden en we ons nergens zorgen over hoeven te maken.

Ook onze beschaving komt ten einde .....
En zoals in oude geschriften gemeld; te zien aan de Tekenen in de lucht en op Aarde :peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing
Omhoog
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Osiris » 30 nov 2019, 08:36

Gisteren een indrukwekkend gesprek met een mooie jongedame van ruim 30 jaar jonger, 20 lentes.
Zij zag exact dezelfde dingen in onze maatschappij/wereld gebeuren.
Alleen ontbrak bij haar het hoe en waarom en wilde perse mijn wijze van 'zien' weten.
Simpelweg omdat vanwege haar leeftijd een referentiekader ontbrak ,die bij haar maar 20 jaar omhelsde,wat bij mij een stukje verder reikte.
Ze heeft bijvoorbeeld nooit de gulden tijd gekend en hoe het toen was.

Alles is een golfbeweging door de geschiedenis heen en hoe verder je teruggaat des temeer patronen je ontdekt, die oorzaak en gevolg verklaren.
Iets wat ik de afgelopen 25 jaar gedaan heb met vele boeken en andere informatie.
De huidige generaties hebben de beschikking over het internet,waardoor kennisvergaring weliswaar vele malen sneller gaat, maar daardoor ook het zogenaamde ' door het bos de bomen niet meer zien' ontstaat.
Wel de gevolgen zien,maar niet de oorzaken.

Was een diepgravend gesprek op een zeer hoog, van mijn kant onverwacht gelijkwaardig (vanwege het leeftijdsverschil ), niveau,wat me een kijkje gaf in waar de jongere generaties zich mee bezig houden.
Ondanks dat, dus zeer gelijkgestemd .
Wat vele kanten belichtte van religie tot psychologie, oude culturen,huidige stand van de wereld,hun toekomst en veel meer wat door hun hoofd gaat.

Deze jongere generaties zijn degenen ,die misschien nog een verschil kunnen maken, mits ze zo bewust zijn, als dat zij gisteren was.
En ze hun bewustzijn niet laten onderdrukken en misleiden door leugens,bedrog ,propaganda manipulatie en technologieen, die daarvoor bewust ontworpen zijn.
Een sprankje hoop dus....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Determinist » 30 nov 2019, 10:02

Ach. Al dit alles is nooit anders geweest.
Aanslagen zijn van alle tijden (maar gaan nu live de wereld over).
Moorden, genocides en dictators waren in het verleden ook al gemeengoed.
Verkrachtingen, diefstal, uitbuiting, slavernij, armoede, honger...allemaal vast onderdeel van de menselijke ervaring.

Het enige wat voor ons, hier in het vetgemeste westen, de afgelopen decennia is veranderd is onze welvaart die opeens andere kijk geeft op reeds millennia lange tegenspoed.
De menselijke ervaring is nooit anders geweest, maar nu kunnen we er naar kijken omdat we niets anders meer hebben om ons druk over te maken.

En ik begrijp deze apocalyptische gedachtes wel. Je hebt namelijk zelf de menselijke ervaring door het verleden heen niet zelf ondervonden.
Dus denk je dat alles slechter wordt, omdat het op een presenteerblaadje naar je toe komt. En zie je de stappen ook niet meer die de mensheid ondanks de ellende toch heeft bereikt.

Het doemdenken is van alle tijden. Was het niet Jezus die 2 millennia geleden zei dat alles aan zijn einde komt binnen zijn generatie?
We wachten er nog steeds op. En ondertussen zijn er velen gevolgd die hetzelfde beweren. Duizenden apocalyptische voorspellingen in duizenden periodes.
En wij zitten in het nu welke eender is als al die andere.

Wellicht is het beter voor je psyche en voor je omgeving om in plaats van te doemdenken deze energie in te zetten om iets kleins in je omgeving aan te pakken.
In plaats van de wijzen op de rest eens zelf een stapje te zetten. Maar het is makkelijker om te klagen hoe slecht we het allemaal wel niet hebben.

Nou, zo slecht hebben we het niet. Als je goed naar de geschiedenis kijkt is er maar 1 periode waar je het echt goed hebt. En dat is de huidige.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Fenna » 30 nov 2019, 10:03

Tammy schreef:
30 nov 2019, 07:00
Ik heb net een column gelezen van Rob Hoogland die mij uit het hart gegrepen is.
Ik begrijp helemaal wat hij bedoeld.
Ook uit mijn hart gegrepen ;P!
Zo voel het mij net zo aan.
Wij denken gevoelloos te worden voor al deze ellende, maar als zoiets als zo'n aapje je van je stuk kan brengen kan je zien dat die diep weg gestopte ellende ons terdege raakt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Fenna » 30 nov 2019, 10:10

Determinist schreef:
30 nov 2019, 10:02
Nou, zo slecht hebben we het niet. Als je goed naar de geschiedenis kijkt is er maar 1 periode waar je het echt goed hebt. En dat is de huidige.
Zo slecht hebben wij het ook niet en geweld is van alle tijden, maar omdat je door internet en media overspoeld word door informatie vliegt het je soms naar de strot en word je soms overvallen door een gevoel van machteloosheid.

Je kan stellen "Alles weten maakt niet gelukkig".
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Gast1 » 30 nov 2019, 10:29

Determinist schreef:
30 nov 2019, 10:02
Ach. Al dit alles is nooit anders geweest.
[ ... knip ... ]
Nou, zo slecht hebben we het niet. Als je goed naar de geschiedenis kijkt is er maar 1 periode waar je het echt goed hebt. En dat is de huidige.
Tjak! ... En daarmee wordt het weer eens 'afgedaan'.

Ik zie dat anders, totaal anders.
En teloorgang op welhaast elk 'front' ...
Alle eerdere idiotieën gaan de val van een welvaart vooraf.
De geschiedenis leert ons dat keer op keer en de mens lijkt daar geheel blind voor te zijn.
Je schrijft het zelfs in de tekst die ik 'weggeknipt' heb Determinist.

Zelf ben ik al 7 jaren bezig om te vechten tegen jouw
"Ach. Al dit alles is nooit anders geweest."
En daarin schuilt juist het gevaar.

De door zichzelf verwende mens is niet enkel volgevreten, maar ook lui en bang.
Als het tij verloopt, verzet men de bakens ... en daar zijn we goed in.
Maar we vergeten de zandbanken waarop we vast kunnen lopen.

Dus, mannen ... heu ... mensen :mrgreen: (ja, ja) te paard!!
Niet lullen maar poetsen, garen op de klos ...

Zo niet, dan zijn we zelf de klos.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Tammy » 30 nov 2019, 10:54

Determinist schreef :
Ach. Al dit alles is nooit anders geweest.
Aanslagen zijn van alle tijden (maar gaan nu live de wereld over).
Waar ik op doel is wat er hier in dit land en in Europa gebeurt.
En daar is een tijd geweest dat het wel anders was.

Dat je geen steekpartijen had waarmee de kelen worden doorgesneden midden op straat.
Waar geen aanslagen op kerstmarkten plaatsvonden op dit continent.
Waar geen mensen werden afgeslacht op zonnige terrasjes in Parijs en elders.
Waar geen busjes mensen op boulevards in Zuid Frankrijk doodreden.
Waar geen concertgangers werden afgeslacht tijdens het kijken naar hun lievelingsband waaronder vele kinderen.

Dat bedoel ik Determinist, er was een tijd dat dat er niet was hier.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Osiris » 30 nov 2019, 12:35

Gast1 schreef:
30 nov 2019, 10:29
Determinist schreef:
30 nov 2019, 10:02
Ach. Al dit alles is nooit anders geweest.
[ ... knip ... ]
Nou, zo slecht hebben we het niet. Als je goed naar de geschiedenis kijkt is er maar 1 periode waar je het echt goed hebt. En dat is de huidige.
Tjak! ... En daarmee wordt het weer eens 'afgedaan'.

Ik zie dat anders, totaal anders.
En teloorgang op welhaast elk 'front' ...
Alle eerdere idiotieën gaan de val van een welvaart vooraf.
De geschiedenis leert ons dat keer op keer en de mens lijkt daar geheel blind voor te zijn.
Je schrijft het zelfs in de tekst die ik 'weggeknipt' heb Determinist.

Ik zie dat eveneens anders.
Loop ook al weer een aardig tijdje mee en de dag van vandaag is echt niet meer te vergelijken met zo'n pakweg 10 a 20 jaar geleden.
Die vrije val van onze beschaving is wel degelijk zichtbaar, heb m.i. ook de onderbouwing daarvan gegeven, wat gewoon terug te vinden is in de geschiedenis van opkomst en ondergang van beschavingen met betrekking tot zon-activiteit ( en daaraan gerelateerd klimaatveranderingen ).

Je kunt er natuurlijk voor kiezen de ogen te sluiten.... :peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Determinist » 30 nov 2019, 12:50

Gast1 schreef:
30 nov 2019, 10:29
Tjak! ... En daarmee wordt het weer eens 'afgedaan'.
Ik doe er niets aan af. Ik erken dat de problemen er zijn. Maar het is niet nieuw. En dat is gewoon de waarheid.
En teloorgang op welhaast elk 'front' ...
Nee. Op vele gebieden gaat het beter en op sommige gebieden slechter. De algehele trend is verbetering.
En dat gaat in golven.
De door zichzelf verwende mens is niet enkel volgevreten, maar ook lui en bang.
Als het tij verloopt, verzet men de bakens ... en daar zijn we goed in.
Maar we vergeten de zandbanken waarop we vast kunnen lopen.
Je dient bang te zijn voor zaken waar je bang voor dient te zijn. Maar roepen dat alles slechter wordt en een soort apocalyptische houding aan te nemen is juist gevaarlijk.
Je ziet de verbeteringen niet meer en de gang naar boven wordt ontkent.
Makkelijk om dat maar weer een andere weg in te slaan. Maar je kan veel verpesten wat beter gaat in iets wat rampzalig wordt.

Goed voorbeeld is de Brexit. Men ziet de voordelen en vooruitgang niet meer en in plaats van wat beter kan te verbeteren gooit men het kind met het badwater weg.
Klinkt als verbetering omdat het geheel als rampzalig wordt gezien. Het alternatief is beter. Maar is dat ook zo?

Anti-vaccinatie is ook zo'n moderne vorm van ontkenning van vooruitgang. Het liefste willen ze er vanaf want het is rampzalig.
Men kent de tijd niet meer dat hele gezinnen naar de cholera gingen. Men ziet de vooruitgang niet meer en kiest voor een weg die uiteindelijk rampzalig gaat worden.
Tammy schreef: Waar ik op doel is wat er hier in dit land en in Europa gebeurt.
En daar is een tijd geweest dat het wel anders was.
Nee Tammy. Ken je de tijden nog van terroristen in Duitsland, Ierland, Griekenland, Spanje, Italie etc etc?
Er is nooit een tijd geweest waar het anders was. Het is op sommige punten zelfs beter geworden.

Maarja, dat zijn de Britten weer vergeten en spanningen zorgen weer voor aanslagen in Ierland. Een vrede die door de EU is voortgebracht.
Ze willen Brexit en krijgen er terrorisme voor terug.

Er zijn meer manieren om een pad naar verbetering te verneuken dan het te verbeteren.
En met kennis uit het verleden ervaar je dat het vele malen slechter kan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Tammy » 30 nov 2019, 13:26

Determinist schreef :
Nee Tammy. Ken je de tijden nog van terroristen in Duitsland, Ierland, Griekenland, Spanje, Italie etc etc?
Er is nooit een tijd geweest waar het anders was. Het is op sommige punten zelfs beter geworden.
Wat je eerste zin betreft klopt.
Dat was ook ellende.
Daar heb je gelijk in.
Maar de aanslagen van nu komen veelal uit 1 groep namelijk aanhangers van IS.

Die anderen terroristen van vroeger uit de landen die jij noemt concentreerde zich als ik het goed heb ( corrigeer me als ik het fout heb ) binnen hun eigen grondgebied.
Die pleegden niet volgens mij over heel dit continent aanslagen zoals men nu wel ziet .
Ik weet niet wat gevaarlijker is.
Ikzelf vind het er totaal niet beter op geworden, maar dat zal voor iedereen anders zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Tardis » 30 nov 2019, 13:41

Rob Hoogland lees ik nooit en al helemaal niet nadat hij enkele jaren geleden opriep om in het centrum van Utrecht met walmende dieselauto's rond te gaan rijden. Dat als protest tegen de milieuzone die dieselauto's van een zekere leeftijd en ouder voortaan verbiedt om door de stad te rijden. Deze maatregel is ingesteld vanwege de hoeveelheid fijnstof die die oude krengen uitstoten. Hij vond dat een ontoelaatbare beperking van de vrijheid van autobezitters. Ik ben astma aan het ontwikkelen en ik ben niet de enige in de Randstad. Als je vanuit het stadskantoor op de hoogste etage naar Amsterdam kijkt zie je bij helder weer een oranje/bruine wolk boven die stad hangen. Andersom ook. Gegronde redenen om ons zorgen te maken over de luchtvervuiling in dit land.

Dus ik accepteer van Rob Hoogland zijn hoge toon over de toenemende idioterie in de samenleving niet, iets met de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet. In het geval van roet- en fijnstofuitstoot wel een passend gezegde.

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat de westerse samenleving decadent geworden is en dat de mate van decadentie verder toeneemt. Geslachtsverandering bijvoorbeeld, vind ik een voorbeeld van decadentie. De wereldwijde culturele neergang wordt gestimuleerd door culturele verschillen die tot spanningen en botsingen leiden. Het neersteken van mensen en boze arabische mannen die bomgordels dragen is ook een vorm van decadentie. Internet wordt misbruikt, dit forum heeft last van criminelen die nieuwe mogelijkheden zien.

Ik voel zeker mee met de opmerkingen van determinist en Fenna. In het verleden was er ook al criminaliteit en honger en moord en doodslag en fatale ziektes. De mensen die in Nederland anno 2019 als arm beschouwd worden hebben het objectief gezien beter dan de meeste Nederlanders een eeuw geleden. En objectief gezien ook stukken beter dan miljarden mensen elders op Aarde, zonder dat die mensen zich daar arm voelen. Armoede is subjectief en gemeten naar het landelijk gemiddelde. Wat dat betreft is Nederland een land waar het leven goed is, er zijn nauwelijks landen waar het voor de gemiddelde bevolking nog beter leven is.

Dus eigenlijk heeft iedereen gelijk, de wereld is krankzinnig en lijkt steeds krankzinniger te worden. Tegelijkertijd is de wereld ook nog steeds heel mooi, voor wie er oog voor heeft. Dat de tranen over de wangen lopen bij het zien van goede daden door mens en dier is denk ik het tegengif dat nodig is om de balans in evenwicht te krijgen en je als mens te handhaven in een wereld die je kunt beschouwen als hemel op aarde en ook hel op aarde.

Ik merk bij mezelf een verandering in houding t.a.v. mensen die je vijanden van de vrede zou kunnen noemen. Ik was altijd tegen de doodstraf, maar ik begin daar langzaamaan minder moeite mee te krijgen nu er gekken rondlopen die goedwillende mensen willen vermoorden. In het geval ze door politiekogels worden gedood heb ik daar geen enkele moeite mee. Ik ben nog niet zo ver dat ik de guillotine weer in ere hersteld wou willen zien, maar sommige lieden zouden voor de rest van hun leven moeten worden opgesloten. De vraag is of levenslang in de bak een mildere straf is dan de doodstraf, maar dat is een ander onderwerp.
Laatst gewijzigd door Tardis op 30 nov 2019, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Determinist » 30 nov 2019, 13:44

Tammy schreef:
30 nov 2019, 13:26
Maar de aanslagen van nu komen veelal uit 1 groep namelijk aanhangers van IS.

Die anderen terroristen van vroeger uit de landen die jij noemt concentreerde zich als ik het goed heb ( corrigeer me als ik het fout heb ) binnen hun eigen grondgebied.
Die pleegden niet volgens mij over heel dit continent aanslagen zoals men nu wel ziet .
Ik weet niet wat gevaarlijker is.
Ikzelf vind het er totaal niet beter op geworden, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Ik begrijp niet zo goed waarom het slechter is als 1 groep de aanslagen pleegt tegenover meerdere groepen.
Vroeger waren er dus meerdere ideologieën die actief waren en dood en verderf zaaiden. Daar hoor je nu veel minder van.
Grotendeels uit 1 hoek tegenover meerdere groepen. Was het vroeger beter?

En ook deze groepen pleegden misdrijven in andere landen. De RAF was ook in Nederland actief.

En omkomen of gewond raken door een bom door een moslim of een Ier, doet even pijn.

Je dient het plaatje groter te zien dan alleen je eigen omgeving en je eigen tijd. Je kan niet stellen omdat jij ellende ziet dat het slechter is.
De staat van de mensheid is op grote gemiddelde schaal en niet af te meten op individu.

Mijn generatie heeft het beter dan de vorige en mijn grootouders hadden het heel zwaar vergeleken met nu. En hoe verder je gaat hoe ellendiger het wordt.
Jammer dat er geen tijdmachine bestaat, kan je een kijkje nemen en de status per periode aanschouwen. Je zult schrikken van hoe ver we gekomen zijn.

De romantische gedachte "vroegah was alles betah" is feitelijk onjuist.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Tammy » 30 nov 2019, 14:22

1 groep is niet slechter Determinist dan meerdere groepen want elke dode is er eentje teveel.
Maar deze groep bestrijkt een in mijn ogen een groter gebied van Zweden tot het zuiden en ook daarbuiten.
En er komt nog veel meer.
Dat baart mij grote zorgen , ik kijk er anders tegenaan dan jij.
Ikzelf vind het er niet beter op geworden.
Maar vind het mooi dat jij het positieve wel nog kan zien.
Dat station ben ik helaas gepasseerd.

Tardis ik zoek niet speciaal naar Rob Hoogland.
Ik kwam het tegen en vond het zeer goed beschreven.
Naar Sylvain Ephimenco zoek ik wel bewust, die vind ik meesterlijk.
Maar dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Gast1 » 01 dec 2019, 06:11

Determinist schreef:
30 nov 2019, 12:50
Gast1 schreef:
30 nov 2019, 10:29
Tjak! ... En daarmee wordt het weer eens 'afgedaan'.
Ik doe er niets aan af. Ik erken dat de problemen er zijn. Maar het is niet nieuw. En dat is gewoon de waarheid.
Zeker is dat de waarheid, dat het dus niet nieuw is.
Maar de teloorgang blijft, waarvan Tammy al een paar voorbeelden van heeft gegeven.
Determinist schreef:
30 nov 2019, 12:50
Gast1 schreef:
30 nov 2019, 10:29
En teloorgang op welhaast elk 'front' ...
Nee. Op vele gebieden gaat het beter en op sommige gebieden slechter. De algehele trend is verbetering.
En dat gaat in golven.
Dat is een waarheid en een onwaarheid Determinist. Mijn woordje 'welhaast' heb ik derhalve niet zomaar aangewend.
Zeker gaat het op gebieden beter, maar of dat nou 'veel' is ... dat even terzijde.
De algehele trend -zo schrijf je- is verbetering, en dat zie ik als een onwaarheid, hetwelk ik graag wil onderbouwen.
Ik heb al eerder geschreven dat er nog nooit eerder zoveel vrede op Aarde is geweest dan nu.
Opmerkelijk zelfs, daar ons specimen immers in zeer grote getale aanwezig is op deze planeet.
Nog maar een paar 100-jaar geleden had ieder dorpje of stedeke wel een soort van fysieke verdedigingsmuur.
Het was echter ook in die tijden, dat de Natuur op wereldschaal amper beïnvloed werd door de mens.
Dat was nog allemaal vóór de pre-industriële revolutie.
Tijdens het ontstaan van de industriële acceleratieperiode veranderde dat echter.

'Moeder' Aarde werd zwanger en beviel waarmee baby, genaamd antropoceen*klik hier voor de onwetenden* geboren werd.
Dat deed haar echter niet goed. Baby antropoceen was helemaal niet lief voor haar.
Moeder werd erg verdrietig en werd ziek, steeds zieker en ze en verloor veel van haar betoverende schoonheid.
Medicatie volgde maar Moeder bleek een ernstige mate van kanker te hebben.
Tot voor zover deze metafoor.

Het levensklimaat hier op Aarde werd en is ernstig aangetast en de zesde massa-extinctie (8000 BC tot heden) is volop bezig.
Zeker zijn er sinds een jaar of 30 - 40 geleden verbeteringen geweest, maar op wereldschaal ... zijn dat slechts druppeltjes op een gloeiende plaat.
De teloorgang waar ik het (ook) over heb.
Determinist schreef:
30 nov 2019, 12:50
Gast1 schreef:
30 nov 2019, 10:29
De door zichzelf verwende mens is niet enkel volgevreten, maar ook lui en bang.
Als het tij verloopt, verzet men de bakens ... en daar zijn we goed in.
Maar we vergeten de zandbanken waarop we vast kunnen lopen.
Je dient bang te zijn voor zaken waar je bang voor dient te zijn. Maar roepen dat alles slechter wordt en een soort apocalyptische houding aan te nemen is juist gevaarlijk.
Je ziet de verbeteringen niet meer en de gang naar boven wordt ontkent.
Makkelijk om dat maar weer een andere weg in te slaan. Maar je kan veel verpesten wat beter gaat in iets wat rampzalig wordt.
Ik denk dat het verstandig is, het positieve niet uit het oog te verliezen.
Hoe moeilijk dat dat soms lijkt te zijn.
Misschien zelfs verstandig om geen realist te zijn ...
Determinist schreef:
30 nov 2019, 12:50
Goed voorbeeld is de Brexit. Men ziet de voordelen en vooruitgang niet meer en in plaats van wat beter kan te verbeteren gooit men het kind met het badwater weg.
Klinkt als verbetering omdat het geheel als rampzalig wordt gezien. Het alternatief is beter. Maar is dat ook zo?

Anti-vaccinatie is ook zo'n moderne vorm van ontkenning van vooruitgang. Het liefste willen ze er vanaf want het is rampzalig.
Men kent de tijd niet meer dat hele gezinnen naar de cholera gingen. Men ziet de vooruitgang niet meer en kiest voor een weg die uiteindelijk rampzalig gaat worden.
Snap ik, maar toch ...

Ken je deze film?:



Leuk en nog interessanter om te bekijken.

Kleine aanpassing gedaan in enkel het zinnetje "Snap ik, maar toch ..." :wink:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 01 dec 2019, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De hedendaagse idiotie

Bericht door Kristof Piessens » 01 dec 2019, 11:05

Wat ze met idioterie willen bedoelen is de manier waarop mensen zich gedragen en dat meestal vanuit het soort onmacht dat in zekere zin gepaard gaat met "hoe pak je iets aan ?"
De kwestie opvoeding gaat niet alleen over grenzen stellen maar ook uitleggen in begrijpbare taal waarom niet of wel ?

Maar wat mij het meest opvalt is dat stukje vervreemding van onze eigen collectieve gevoel, dat stukje menselijke gedrag dat elkaar beschermt en zorgt vanuit dat vertrouwen dat het op 1 of andere manier wel goed komt, we schijnen daar erg van vervreemd van te zijn, de individualiteit in koppeling met een doelstelling die verkeerd geïnspireerd wordt.

Eigenlijk vraag ik me af waartoe de mens in staat is als er niets aan bewustwording wordt gedaan...want dat is volgens mij toch de basis van de kennis over het hoe en waarom !

In ieder geval ik zie het globaal gezien erg somber in als het hele overleven volledig is gebaseerd op geldelijke welzijn, draait om geld en rondkomen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie