CBS: Homoseksuele jongeren twee keer zo vaak online gepest of bedreigd

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

CBS: Homoseksuele jongeren twee keer zo vaak online gepest of bedreigd

Bericht door Tammy » 10 jan 2020, 10:05

Afbeelding

Kon ik maar aan de slachtoffers van pesten zeggen trek het je niet aan.
Kon ik maar zeggen sta erboven.
Kon ik maar zeggen dat de meeste vreemden zijn en het ze niet waard zijn om je verdrietig over te voelen.
Kon ik maar zeggen dat die pesters zielige stumpers zijn en dat jij veel meer waard ben.
Kon ik maar zeggen dat het allerbelangrijkste is wat je familie en vrienden van je vinden en geen wildvreemden achter een computertje ergens.

Maar ik kan het niet zeggen want social media is zo belangrijk voor deze generatie.
Wat er op dat kleine schermpje gebeurt is zo belangrijk voor ze.
Sommige plegen zelfs zelfmoord door online pesten.
Voor internet zag je de pesters nog , nu zijn ze vaak onzichtbaar verscholen achter een nickname.

Kon ik ze maar even al was het maar 1 dag meenemen naar mijn jonge jaren tijd.
Zonder internet en zonder druk van social media.
Dat ze even op adem kunnen komen , dat zou mooi zijn.
Ook in die tijd was er pesten maar nu is de impact nog groter want dat schermpje gaat overal mee en berichten worden razendsnel gedeeld.
Kon ik maar.....

<<<<<<<<<<<<

CBS: Homoseksuele jongeren twee keer zo vaak online gepest of bedreigd.

Homo- of biseksuele jongeren worden meer dan twee keer zo vaak online gepest, gestalkt of bedreigd als heteroseksuele jongeren, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag op basis van een enquête onder 38.000 internetgebruikers.

In 2018 kreeg 11,4 procent van de homo- of biseksuele internetgebruikers tussen de 12 en 25 jaar te maken met dit soort online incidenten. Bij heteroseksuele internetgebruikers in dezelfde leeftijdscategorie ging het om 5 procent.

In tegenstelling tot heteroseksuele jongeren, hebben homoseksuele tieners en jongvolwassenen veel vaker te maken met seksueel getint online pestgedrag, aldus het CBS. Het gaat om 5,3 procent. Onder dit soort incidenten vallen onder meer roddelen, pesten, stalken of dreigen met geweld met een seksuele (bij)bedoeling. Onder hetero's is dit aandeel 1,6 procent.

Ook van niet-seksueel onlinepestgedrag zijn homo- en biseksuelen met 7,5 procent bijna twee keer zo vaak slachtoffer als heteroseksuele jongeren (3,8 procent). Over het algemeen hebben meisjes, ongeacht hun geaardheid, vaker te maken met seksueel getint digitaal pestgedrag.

Meeste slachtoffers melden pestgedrag niet.

Online pesten vindt met name plaats via sociale media. Een op de drie slachtoffers zegt via WhatsApp gepest te worden, maar ook pesten via e-mail, datingsites of een combinatie van platformen komt voor.

Slachtoffers melden pestgedrag in 36,7 procent van de gevallen bij familie, vrienden of een leerkracht en stappen niet vaak (8 procent) naar de politie. In nog geen een op de twintig gevallen (4,8 procent) wordt aangifte gedaan.

https://www.nu.nl/tech/6022708/cbs-homo ... reigd.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: CBS: Homoseksuele jongeren twee keer zo vaak online gepest of bedreigd

Bericht door Gast1 » 10 jan 2020, 10:36

Wat zijn er toch trieste medemensen ...en dan heb ik het beslist niet over de homoseksuele jongeren.
Met hun heb ik het héél erg te doen.

Báh ... (ik zoek de 'huilende emoi' van eerder op dit forum, maar kan hem niet meer ontdekken)

Plaats reactie