Vanaf vandaag dag en nacht 102.000 voorgelezen in Kamp Westerbork

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Vanaf vandaag dag en nacht 102.000 voorgelezen in Kamp Westerbork

Bericht door Susan » 22 jan 2020, 20:18

Afbeelding

Voorlezen van 102.000 namen in Kamp Westerbork 'spannend en emotioneel'

De bouwploeg is druk bezig met de opbouw van de tent waar de 102.000 namen worden voorgelezen. Op de voorgrond het monument met 102.000 stenen.

Op het voormalige kampterrein van Herinneringscentrum Kamp Westerbork klinken de komende dagen de namen van de 102.000 mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn afgevoerd en niet terugkwamen. ,,Heel spannend, zeker als het je eigen familie is waarvan je de namen voorleest.’’

Anny Aa, 1 jaar. Het is de eerste naam die woensdag om 17.00 klinkt bij de start van ‘De 102.000 namen lezen’.
Dat gebeurt in een grote tent, pal naast de voormalige appelplaats van Kamp Westerbork.

Hier moest het Amsterdamse gezin Aa na zijn deportatie, 77 jaar geleden, met vele anderen ‘s nachts wachten op wat verder zou gebeuren.
Negen dagen later volgde een transport naar vernietigingskamp Sobibor, waar het gezin direct na aankomst werd vermoord.
Ook Anny, 21 maanden jong.


Dag en nacht, 118 en een half uur achter elkaar
Bij het voorlezen van de namen heeft het publiek door de doorzichtige tentwanden vol zicht op het monument De 102.000 stenen.
Het staat symbool voor de 102.000 vervolgingsslachtoffers die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en nooit meer terugkwamen.
Hun namen worden voorgelezen door ruim achthonderd sprekers, die daar 118,5 uur over zullen doen.

Dag en nacht gaat het lezen door. Klokslag 16.30 uur op maandag 27 januari moet de lijst zijn afgewerkt. Dan begint de officiële Auschwitz-herdenking in het voormalige vernietigingskamp in Polen, dat die dag 75 jaar geleden werd bevrijd.

,,Alle lezers hebben ongeveer vier A4’tjes met namen gekregen, die zij in zo’n 10 minuten oplezen’’, vertelt José Martin, nauw betrokken bij de organisatie. ,,Zo konden ze thuis alvast oefenen. Maar dan nog is het heel spannend en emotioneel. Zeker als het de namen van je eigen familie zijn die je voorleest, want dat doen veel mensen.’’

‘Niet iedereen kan even snel lezen’
In de tent staan twee katheders vanwaar afwisselend wordt voorgelezen, met een scherm in het midden. Hierop komen de namen als een soort autocue voorbij. ,,We kunnen het tempo een beetje aanpassen, want niet iedereen kan even snel lezen. Vrijwilligers regelen dit vanachter een computer.’’

Herinneringscentrum Kamp Westerbork begon in 2005 met het voorlezen van de namen van de 102.000 Joden, Sinti en Roma. Doel was te laten ervaren dat 102.000 meer is dan een getal en dat het gaat om 102.000 keer een vader, moeder, opa, oma, nicht of vriend. Sindsdien wordt het eens in de vijf jaar gedaan. En de namenlijst is volgens Martin geen enkele keer dezelfde.

Namenlijst wordt continu bijgeschaafd
,,We zijn al achttien jaar namen aan het invoeren en zijn nog steeds aan het corrigeren en aanvullen. Twee jaar geleden hebben wij een boek uitgegeven met de 102.000 namen, maar ook daar zijn alweer allemaal wijzigingen in gekomen. Dan denk je dat je het zó goed hebt onderzocht en blijken er toch dingen niet te kloppen. Vier mensen hebben het overleefd, bijvoorbeeld. En er zijn nieuwe namen bijgekomen van slachtoffers die niet bekend waren. En er zijn veel correcties in de schrijfwijze van de namen. Dan moet een naam met een lange ij in plaats van een y, bijvoorbeeld. Ik weet nu al dat de lijst van deze keer over vijf jaar weer anders is.’’

‘Sorry, u bent reserve’
Het voorlezen gebeurt door onder meer nabestaanden, overlevenden, schoolkinderen en andere vrijwilligers. Bert Bouwmeester, burgemeester van Coevorden, vormt een duo met zijn Duitse collega Daniela Kösters van Emlichheim. Ook Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma doet mee. Martin: ,,Verder konden geïnteresseerden zich inschrijven. Tot onze stomme verbazing was het binnen vijf dagen volgeboekt. Andere keren duurde dat toch twee of drie weken. We hebben echt tegen mensen moeten zeggen dat ze op de reservelijst komen.’’

Bezoekers kunnen het voorlezen gratis bijwonen. Het terrein is deze dagen dag en nacht open. Behalve het voorlezen worden er in het Herinneringscentrum lezingen gehouden door overlevenden en nabestaanden.
Thuisblijvers kunnen het voorlezen volgen via een livestream op www.102000namenlezen.nl.

https://www.dvhn.nl/drenthe/midden-dren ... 7435.html1


Auschwitz-overlevenden Ernst Verduin en Mirjam Weitzner-Smuk lezen als eerste en laatste een serie namen bij het gesproken monument De 102.000 Namen Lezen, van 22 tot en met 27 januari op het voormalig kampterrein van Kamp Westerbork.

Aan 'De 102.000 Namen Lezen' zullen deze keer, 75 jaar na de bevrijding, nog zestien overlevenden van Auschwitz, Bergen-Belsen, Theresienstadt, kamp Westerbork en ook onderduikers deelnemen. Onder hen ook rabbijn Vorst, die als kind met zijn ouders vanuit Westerbork naar Bergen Belsen werd gedeporteerd.

Sinti en Romagemeenschap
Vanuit de Sinti en Romagemeenschap gaan nabestaanden de namen van hun familie lezen. Kleindochter Helena Franchimont leest de familienamen van haar oma Crasa Wagner, die Auschwitz overleefde. Roger Moreno, de componist van het Requiem voor Auschwitz, Lala Weiss en Bluma Meinhardt gaan elk tien minuten lezen.

Ook zijn bekende Nederlanders aanwezig. Het gaat onder andere om Claudia de Breij, Bram van der Vlugt, Youp van ’t Hek, Debby Petter, Frits Barend en zijn gezin, Gerdi Verbeet en haar kleindochters en Job Cohen.

Ook de ministers Bijleveld en Bruins hebben zich aangemeld, net als de staatssecretarissen Visser, Broekers-Knol en Van Ark en de jeugdminister van Binnenlandse Zaken Luca Ripoli. Defensie wordt verder vertegenwoordigd door de Commandant der Strijdkrachten, luitenant-admiraal Bauer.

Jetta Klijnsma en burgemeesters
Vanuit de provincie Drenthe hebben Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma, meerdere staten- en gemeenteraadsleden en burgemeesters van Midden-Drenthe en de buurgemeenten Coevorden en het Duitse Emlichheim zich als lezers aangemeld. Ook gaan twee vertegenwoordigers van het grensoverschrijdende samenwerkingsverband Eems Dollard Regio namen lezen.


Bluma wordt begeleid door het #VTeam, kinderen en jongeren die met hun vlogs volwassenen willen laten zien hoe ze de wereld een beetje mooier kunnen maken. De vlogs over De 102.000 Namen Lezen worden geplaatst op vteam.tv.

Meer scholen
Opvallend is het grote aantal scholen dat zich voor De 102.000 Namen Lezen heeft aangemeld. OBS de Viermaster Veendam was vijftien jaar geleden als enige onderwijsinstelling vertegenwoordigd, nu gaan scholieren van diverse middelbare scholen en studenten van mbo-opleidingen en hogescholen namen lezen.

Doventolk
Bijzonder is ook dat voor het eerst bij De 102.000 Namen Lezen bij drie leesbeurten een doventolk ingezet wordt. Dat is bij de lezers van de Stichting Dovenshoah, die zo de dove slachtoffers van de Holocaust willen herdenken.

De 102.000 Namen Lezen is 24 uur per dag te volgen, niet alleen op locatie op het voormalig kampterrein, maar ook via www.102000namenlezen.nl, social media en in het Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

https://www.dvhn.nl/drenthe/Deze-BNers- ... Westerbork

* * *

Roger Moreno, die ook in bovenstaande tekst werd genoemd,
is de componist van het Requiem voor Auschwitz:


*
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf vandaag dag en nacht 102.000 voorgelezen in Kamp Westerbork

Bericht door Tammy » 22 jan 2020, 22:44

Prachtig en heel ontroerend wat ze gaan doen .
Dit raakt mij.
Hier word ik stil van .
Dank je Susan voor het plaatsen op dit forum.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vanaf vandaag dag en nacht 102.000 voorgelezen in Kamp Westerbork

Bericht door univers » 22 jan 2020, 22:49

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Vanaf vandaag dag en nacht 102.000 voorgelezen in Kamp Westerbork

Bericht door Susan » 27 jan 2020, 17:18

Gedichten van overlevenden


Het Perron

Einsteigen, schnell, schnell, de trein op het perron
Westerbork, waar hun laatste reis begon
M’n zusjes blauwe jasje voor het rooster
van die beestenwagen
Dat beeld, nog steeds niet te verdragen.

Ik zie m’n moeder, haar mooie haar
ooit glansde het in de zon
O, die trein op het perron.
Van d’r mooie haar beroofd, onteerd door
nazi hand
Voor altijd op mijn netvlies ingebrand.

Daar is mijn vader, radeloos, hij roept
we zien elkaar
Waarom, waarom, na vijftig jaar
Weet ik nog het antwoord niet
Wanhoop, vertwijfeling, intens verdriet.

Langzaam zet de trein zich in beweging,
Wanhoop, angst, verdriet, gaan door me heen
Bewakers schreeuwen, laarzen stampen,
Ik ben alleen.

Op dat perron verloor ik alles wat me dierbaar was
Alles, ook m’n zusjes blauwe jas
Ik heb gebeden, geschreeuwd, ik wil bij jullie zijn
Samen, samen sterven, voelen dezelfde pijn.

Na vijftig jaar, mijn kinderen zijn nu groot,
is de pijn niet minder
Overwinnen zij hun dood?

Vergeten kan ik niet
Na zoveel jaren
Door iedereen verlaten
In mijn hart gebrand
Mijn adem slaat weg
Door honden en soldaten


Voel Water, lucht, velden, zon en maan
Alles doet pijn, het leven doet pijn

Ik zoek een licht in mijn leven
Ik huil zoute tranen
Weet niet meer verder

Ik praat met jullie in mijn dromen
Na zoveel jaren, nog steeds die pijn
Water, lucht, velden, zon en maan
Alles doet pijn, het leven doet pijn.
Wat ons is overkomen wordt nooit vergeten
Ik was nog kind, heb overal gezocht
Mijn broer, mijn zus, mijn vader, mijn moeder
Nooit zijn ze terug gekomen, nooit
verstrooid in de wind, vergeten kan ik niet.

Zoni Weisz overleefde als enige van zijn gezin
de vervolging door de nazi’s.

Zoni Weisz (1937)

www.romasinti.eu
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie