Bestrijding corona effectiever met groepsimmuniteit of lockdown?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Bestrijding corona effectiever met groepsimmuniteit of lockdown?

Bericht door Susan » 29 mar 2020, 13:45

Gedeelte van langer artikel

CITAAT:

Hoe bestrijd je corona effectiever: met groepsimmuniteit of lockdown?

Van: Han Blok op 24 maart 2020

De cijfers over de coronabesmettingen vliegen ons dag in dag uit om de oren. Zoveel doden in China en zoveel zieken in Italië enzovoorts. En omdat ze steeds dichterbij komen en de aantallen steeds groter worden, jaagt het nieuws ons de stuipen op het lijf.


Groepsimmuniteit
Een andere verklaring is echter dat de groepsimmuniteit onder de bevolking al na één week een steeds sterker effect begon te sorteren. Op grond van het gemiddeld aantal besmettingen dat een persoon veroorzaakt (het zgn. reproductienummer voor dit Coronavirus) schatten virologen dat er bij een groepsimmuniteit van 60% tot 70% onder de bevolking al geen uitbreiding meer zal zijn. Dat zou in Hubei dus na 6 – 7 weken bereikt kunnen zijn. Als dan 60 % van de 80 miljoen mensen immuniteit hebben ontwikkeld, betekent dit per geregistreerde besmetting een aantal van 600 niet geregistreerde gevallen. Deze verhouding zegt iets over de verschillende gevoeligheid van mensen en die verschillen zijn er waarschijnlijk al vanaf het begin.

Halverwege de epidemie op de 19e dag zijn er in China ruim 40.000 geregistreerde gevallen, hetgeen bij dezelfde verhouding van 1 op 600 zou betekenen dat er dan al 24 miljoen mensen zijn besmet zonder te zijn geregistreerd. Dat kan doordat ze niet of slechts een beetje ziek waren en daarom niet zijn getest.

Dan zou rond die dag al bij ongeveer 30% van de bevolking immuniteit bereikt zijn. Tussen dag 18 en 20 is de toename al duidelijk afgebogen tot ongeveer 7% per dag. Niemand weet echter in hoeverre de lockdown of de immuniteit aan de afname van de snelheid heeft bijgedragen.

Derde verklaring
Er is trouwens ook nog een derde verklaring mogelijk. De epidemie verspreidt zich meestal vanuit een besmettingshaard in een stad naar de buitengebieden. Daar is niet alleen de bevolkingsdichtheid en dus het aantal sociale contacten minder, maar meestal worden die brandhaarden als eerste afgesloten voor in- en uitgaand personenvervoer. De aantallen zieken die over het verloop van meerdere weken in een grafiek staan hebben dus steeds betrekking op een steeds grotere populatie met een geringere dichtheid.

Als de hypothese over immuniteit klopt, dan zitten we met zijn allen cijfers te bekijken die betrekking hebben op een piepklein staartje van een veel grotere curve die de verdeling van de gevoeligheid voor het virus onder de bevolking beschrijft. Immers, volgens dit beeld zou slechts 1 op de 600 = 0,17 % van de bevolking na besmetting ziek worden en 0,007 % zo ernstig dat het sterfte tot gevolg heeft.
..

99 procent onbekend:
Lees dit stuk verder op de site
..

Totale lockdown
De maatregelen die verschillende Aziatische landen namen waren er in eerste instantie op gericht de zieken te identificeren met een koortsthermometer en alleen na positief te zijn getest te isoleren. In een paar landen is gelijk voor een rigoureuze aanpak gekozen met een totale lockdown. Men hoopt daarmee de snelheid van de uitbreiding te temperen om te voorkomen dat er in korte tijd te weinig capaciteit ontstaat bij de ziekenhuizen.

Maar als er op elke zieke nog 600 besmette mensen vrij rondlopen is het zeer de vraag of deze aanpak veel effect heeft. Als de stijging van het aantal nieuwe ziektegevallen vooral afneemt door de toenemende immuniteit moeten we niet alleen de mensen die positief getest zijn isoleren maar juist de nog niet besmette kwetsbaren en wel zolang totdat er voldoende groepsimmuniteit is ontwikkeld. De kans dat zij dan alsnog besmet raken is dan zeer gering geworden. Dit vergt een discipline die tegen onze intuïtie ingaat en door velen niet goed begrepen wordt.

..

Wat kunnen we verwachten?
Lees dit verder op de site
..

Het hele artikel staat hier:

https://www.duurzaamnieuws.nl/hoe-bestr ... -lockdown/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Bestrijding corona effectiever met groepsimmuniteit of lockdown?

Bericht door Fenna » 30 mar 2020, 09:50

:post:
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Bestrijding corona effectiever met groepsimmuniteit of lockdown?

Bericht door gusteman » 31 mar 2020, 09:45

Susan schreef:
29 mar 2020, 13:45
Dit vergt een discipline die tegen onze intuïtie ingaat en door velen niet goed begrepen wordt.
Ja, dat de risico's niet goed begrepen worden merken we elke dag nog weer.

Je zou toch zoetjesaan gaan denken dat iedereen intussen een duidelijk beeld heeft van wat 'anderhalve meter afstand houden' in werkelijkheid betekent?

Neen dus, voor velen is dit nog steeds een mysterie wat ze niet doorgrond krijgen ... wat me enerzijds nog meer sterkt in mijn overtuiging dat het gros van de mensheid bestaat uit idioten en me anderzijds gebracht heeft tot een andere benadering van die idioten.
Dus heb ik gisteren in het warenhuis een mevrouw aangesproken met: "Mevrouw, hebt u enig idee wat anderhalve meter afstand betekent? Moest ik hier nu staan met een geweer op u gericht en een bordje waarop staat te lezen "als je dichter komt dan anderhalve meter ben je dood" zou u mij dan ook opzij duwen om snel aan het door u gegeerde artikel te komen?"
Het mens keek me aan met een blik van opperste verbazing ..... héél eventjes meende ik een glimp van besef in die ogen te zien en toen zag ik enkel nog verontwaardiging.
Inderdaad, waar HAALDE ik het LEF om haar zo te wijzen op haar verplichtingen die ze als niet consequent handelend burger niet naleefde, waarbij zij mogelijks haar medemensen in gevaar bracht.

Idioten dus, want mevrouw was niet alleen, nee hoor ... aan het rek met brood en gebak stonden zowat twaalf gretige kopers bij elkaar getroept ..... mensen die nota bene zopas hun handen hadden ontsmet en een ontsmette winkelkar hadden mee gekregen ..... terwijl voor hen een metersgroot bord stond met de waarschuwing niet dichter dan anderhalve meter van andere personen te komen.

Ik heb het hier ergens op het forum onlangs nog gelezen van Tammy, de vraag hoe mensen zo dom kunnen zijn.

Eenvoudig hoor, het zijn gewoon idioten ... en voor wie het nu nog niet duidelijk is zal het dit nooit worden. Die kan zich dan gelukkig achten om deel uit te maken van die idioten.

Is dit 'mensen in hokjes plaatsen'?
Neen, dit is gewoon een nuchtere vaststelling.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80598
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bestrijding corona effectiever met groepsimmuniteit of lockdown?

Bericht door Tammy » 31 mar 2020, 09:57

Gusteman schreef :
Neen dus, voor velen is dit nog steeds een mysterie wat ze niet doorgrond krijgen ... wat me enerzijds nog meer sterkt in mijn overtuiging dat het gros van de mensheid bestaat uit idioten en me anderzijds gebracht heeft tot een andere benadering van die idioten.
Dus heb ik gisteren in het warenhuis een mevrouw aangesproken met: "Mevrouw, hebt u enig idee wat anderhalve meter afstand betekent? Moest ik hier nu staan met een geweer op u gericht en een bordje waarop staat te lezen "als je dichter komt dan anderhalve meter ben je dood" zou u mij dan ook opzij duwen om snel aan het door u gegeerde artikel te komen?"
Het mens keek me aan met een blik van opperste verbazing ..... héél eventjes meende ik een glimp van besef in die ogen te zien en toen zag ik enkel nog verontwaardiging.
Inderdaad, waar HAALDE ik het LEF om haar zo te wijzen op haar verplichtingen die ze als niet consequent handelend burger niet naleefde, waarbij zij mogelijks haar medemensen in gevaar bracht.
Wat kan ik hier van genieten wat je hebt gedaan Gusteman. ;P!
Heerlijk gewoon en ik wilde dat ik er bij was geweest.
Idioten bestaan inderdaad en zullen helaas nooit veranderen.

Net het stuk van Gusteman aan mijn man voorgelezen.
Die kon het ook waarderen hoe Gusteman handelde.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Bestrijding corona effectiever met groepsimmuniteit of lockdown?

Bericht door Fenna » 31 mar 2020, 12:50

:post: gusteman.
Het vergelijk met het geweer en het virus ;P!
Moest ik hier nu staan met een geweer op u gericht en een bordje waarop staat te lezen "als je dichter komt dan anderhalve meter ben je dood"
Ik houd er sowieso niet van om dicht op mensen te staan of dat ze me aanraken, je weet nooit of ze iets besmettelijks onder de leden hebben.
Niet iedereen is even hygiënisch.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie