Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Tammy » 09 apr 2020, 17:35

Afbeelding

Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving.

Heel Nederland moet zich voorbereiden op een samenleving waarin de komende tijd 1,5 meter afstand van elkaar moet worden gehouden, zei premier Mark Rutte donderdag na afloop van de ministerraad.

Rutte zei dat alle sectoren - van kantoren tot onderwijs en van horeca tot de winkels - moeten nadenken over wat de premier "het nieuwe normaal" noemt: een samenleving waarin 1,5 meter afstand voorlopig de norm blijft.

Lees het volledige artikel op onderstaande link:

https://www.nu.nl/coronavirus/6043769/r ... eving.html

>>>>>>>>>>>>>>>>

Hoe gaan we dat in vredesnaam doen ?
Wat te denken van het openbaar vervoer zoals treinen ?
Hoe houd je die afstand ?
Volgens mij is dat gewoon onmogelijk.
Ik denk dat we ons moeten instellen dat de maatregelen van kracht moeten blijven totdat er een medicijn en of vaccin is.
Ikzelf doe dat al.
Want ik zou totaal niet weten hoe men dit voor elkaar wilt krijgen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door taigitu » 09 apr 2020, 17:56

Tammy schreef:
09 apr 2020, 17:35

Hoe gaan we dat in vredesnaam doen ?
Wat te denken van het openbaar vervoer zoals treinen ?
Hoe houd je die afstand ?
Volgens mij is dat gewoon onmogelijk.
Ik denk dat we ons moeten instellen dat de maatregelen van kracht moeten blijven totdat er een medicijn en of vaccin is.
Ikzelf doe dat al.
Want ik zou totaal niet weten hoe men dit voor elkaar wilt krijgen.
Doet die man wel eens zelf boodschappen?
De paden in sommige winkels zijn te smal om tussen 2 personen die 1,5 meter vrij te houden.
Moeten we dan in één rij van ingang naar uitgang lopen.... ? Ik kan hoogstens mijn adem inhouden
als ik iemand passeer binnen die 1,5 meter.
Ik liep van de week te denken dat we beter beschermd zouden zijn met een nicab?
Daar horen ook handschoenen bij, dus....... beschermende kleding compleet.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Fenna » 09 apr 2020, 18:50

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Fenna » 09 apr 2020, 18:52

:post:
1,5 meter is niet te handhaven.
Het zou betekenen dat winkels het dubbele aan vloeroppervlak moeten krijgen omdat mensen geen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar in gangpaden en eenrichtingsverkeer in de gangpaden gaat ook niet werken want er hoeft maar één klant te treuzelen en je hebt een opstopping.
Bioscopen kunnen de deuren sluiten net als de horeca omdat ze met 1,5 meter hun vloeroppervlak moeten verdrievoudigen en dat is met de huur die ze moeten betalen niet te doen en dit doorberekenen aan de klant is ook niet mogelijk want die komt dan niet meer.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door univers » 09 apr 2020, 22:09

Iedereen een pieper geven. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Determinist » 09 apr 2020, 22:37

Fenna schreef:
09 apr 2020, 18:52
1,5 meter is niet te handhaven.
Dat zal zeker voor een aantal sectoren onmogelijk zijn te handhaven. Deze sectoren zijn dus verloren.

Wellicht dat er oplossingen gevonden worden, bijvoorbeeld bij bioscopen, dat men slechts de helft of een derde van de zitplaatsen bezet.
Kan dat niet, dan zullen de bioscopen die niet in staat zijn zelf oplossingen te verzinnen failliet gaan.

Het is duidelijk dat we geen keuze hebben terug te gaan naar de periode voor de crisis. Nou ja, je kan ook kiezen alles los te laten en het virus te laten doorwoekeren.
Echter denk ik niet dat "wij" als samenleving hier voor kiezen.

Daarbij denk ik eigenlijk ook niet dat er veel mensen zijn die uit zichzelf naar een volgepropte bioscoop gaan, ook al wordt alles losgelaten.

We moeten ons gewoon beseffen dat de economie zoals het was gewoon naar de klote is. En dat we in deze situatie er het beste van moeten maken en dus keuzes moeten maken.
Het restaurant, in plaats van 200 personen per avond zal naar 100 moeten. En we moeten dan accepteren dat dit niet prettig zal zijn.

Dit is de nieuwe werkelijkheid. We kunnen het niet anders maken dan dat het is.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4712
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Witte wel » 10 apr 2020, 07:01

Hoe deden we dat in 2003 bij het SARS virus, toch ook niet zo. We hebben nu te maken met een mildere variant en nu moet er plots alles uit de kast getrokken worden om de mens uit elkaar te trekken. Destijds pikte we de draad weer op en dat doen we nu ook weer, zonder deze afstandsbeperkingen. De nieuwe werkelijkheid is dat we knetter gek gemaakt worden door angsten. In 2003 overleden de mensen aan hartkwalen, vormen van suikerziekten, obesitas en andere onderliggende ziektebeelden. Nu wordt alles toegeschreven aan corona, wat eigenlijk een zelfde SARS virus is. Cijfers geven een vertekend beeld.
Echter niet dat we niet voorzichtig moeten zijn, het is niet iets om in de wacht te slaan, maar wel op een manier zodat de mens weer aan sterkt. Het immuunsysteem heeft een behoorlijke deuk opgelopen door het niet actief zijn en moet weer aangesterkt worden en dat doe je niet door angsten te creëren. Op vele plaatsen waar ik kom steekt men een elleboog naar voor en krijg dan het idee met de Jostiband te maken te hebben. Dat is enkel het idee natuurlijk want de Jostiband is een prima iets.
Virologen en immunologen spreken elkaar tegen. Men denkt het allemaal te weten. Ik hoorde gisteren een virologe in een programma zeggen dat we in het begin staan van de onderzoeken en dat dit virus een iets nieuws is. Blijf slapen zou ik zeggen want echte wetenschappers zijn hier al jaren mee doende en weten verdraaid goed wat er loos is. En dat moet men niet onderschatten maar niet in paniek de kast op springen.
Als we niet uitkijken wordt deze zgn nieuwe werkelijkheid de ondergang van onze vrijheden wat vele slachtoffers meer gekost heeft deze te verkrijgen.
We hebben duidelijk wél een keuze en dat is gezond verstand gebruiken en niets anders.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Vitharr » 10 apr 2020, 07:39

Het oorspronkelijke SARS virus was dodelijker en daardoor minder besmettelijk. Deze mutatie is minder dodelijk maar besmettelijker. De kans dat kwetsbaren getroffen worden is nu dus hoger. Daarom gaan er meer mensen dood aan dit minder dodelijke virus.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Vitharr » 10 apr 2020, 07:51

Determinist schreef:
09 apr 2020, 22:37
Fenna schreef:
09 apr 2020, 18:52
1,5 meter is niet te handhaven.
Dat zal zeker voor een aantal sectoren onmogelijk zijn te handhaven. Deze sectoren zijn dus verloren.

Wellicht dat er oplossingen gevonden worden, bijvoorbeeld bij bioscopen, dat men slechts de helft of een derde van de zitplaatsen bezet.
Kan dat niet, dan zullen de bioscopen die niet in staat zijn zelf oplossingen te verzinnen failliet gaan.

Het is duidelijk dat we geen keuze hebben terug te gaan naar de periode voor de crisis. Nou ja, je kan ook kiezen alles los te laten en het virus te laten doorwoekeren.
Echter denk ik niet dat "wij" als samenleving hier voor kiezen.

Daarbij denk ik eigenlijk ook niet dat er veel mensen zijn die uit zichzelf naar een volgepropte bioscoop gaan, ook al wordt alles losgelaten.

We moeten ons gewoon beseffen dat de economie zoals het was gewoon naar de klote is. En dat we in deze situatie er het beste van moeten maken en dus keuzes moeten maken.
Het restaurant, in plaats van 200 personen per avond zal naar 100 moeten. En we moeten dan accepteren dat dit niet prettig zal zijn.

Dit is de nieuwe werkelijkheid. We kunnen het niet anders maken dan dat het is.
Denk je nu niet veel te simpel? Fysiek kun je dit realiseren maar financieel niet. Een restaurant met 50% inkomsten houdt 100% lasten. Dus moet je in jouw voorbeelden alle prijzen verdubbelen. Daardoor wordt een hoop onbetaalbaar voor de gewone man of vrouw.

Volgens mij is dit einde sociale activiteit. En hoe zou een a-sociale samenleving zonder spelen en met peperduur brood zich ontwikkelen denk je?

Ik denk dat de hele financiële bubbel gaat klappen en alles zijn intrinsieke waarde krijgt. Ook de mens. Ik denk dat de tijden van beschaving voorbij zijn als dit zo doorgaat. De politie geeft nu al aan groepsvorming niet te kunnen handhaven en heeft opgeroepen zelf die groepen aan te spreken. We weten allemaal waar dat op uitdraait...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Fenna » 10 apr 2020, 09:01

:post: Vitharr
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Determinist » 10 apr 2020, 09:19

Vitharr schreef:
10 apr 2020, 07:51
Denk je nu niet veel te simpel? Fysiek kun je dit realiseren maar financieel niet. Een restaurant met 50% inkomsten houdt 100% lasten. Dus moet je in jouw voorbeelden alle prijzen verdubbelen. Daardoor wordt een hoop onbetaalbaar voor de gewone man of vrouw.
Het is wel simpel. En dat moet iedereen in zijn of haar oren knopen:

Wie zich kan aanpassen aan de nieuwe situatie kan nog enigszins financieel staande blijven. Winsten zullen lager zijn en wellicht op het randje.
Maar velen zullen het niet redden. Al deze grote en kleine bedrijven GAAN we verliezen. Deze boodschap is blijkbaar nog niet doorgedrongen, maar de maakbare samenleving is voorbij.
Volgens mij is dit einde sociale activiteit. En hoe zou een a-sociale samenleving zonder spelen en met peperduur brood zich ontwikkelen denk je?
Ja, het is einde sociale activiteit die niet aan de 1.5 meter kan voldoen. Dus ik zal de komende twee jaar geen enkel groot festival meer kunnen bezoeken, want deze zijn er niet meer.
De vraag is of ik daar wel geld voor (over) heb om überhaupt nog aan dit soort "luxe" te denken.
Ik denk dat de hele financiële bubbel gaat klappen en alles zijn intrinsieke waarde krijgt. Ook de mens. Ik denk dat de tijden van beschaving voorbij zijn als dit zo doorgaat. De politie geeft nu al aan groepsvorming niet te kunnen handhaven en heeft opgeroepen zelf die groepen aan te spreken. We weten allemaal waar dat op uitdraait...
Gelukkig heb jij de illusie van velen dat dit over een tijdje voorbij is en dat we allemaal weer verdergaan waar het weken geleden op pauze hebben gezet laten varen.

De vorige samenleving krijgen we pas terug als er een vaccin is en/of er een therapie is. Al die tijd daarvoor is het economisch kommer en kwel. En niet zo'n beetje ook.

Het is een harde boodschap. Maar hij is simpel: pas je aan en tracht kansen te pakken en gebruik dit om niet ten onder te gaan OF blijf in dezelfde mode doorgaan zoals in de vorige samenleving en ga ten onder.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Tammy » 10 apr 2020, 09:35

Determinist schreef :
De vorige samenleving krijgen we pas terug als er een vaccin is en/of er een therapie is.
Juist .
Zolang er geen vaccin is of medicijn tegen dit virus kunnen we niet vrij leven zoals we gewend waren.
Dat is gewoon onmogelijk.
Ikzelf heb me ingesteld dat we misschien volgend voorjaar in April of Mei een vaccin of medicijn hebben ontwikkeld.
Waardoor dit gevaar geweken is.
Ik hoop dat het niet langer duurt maar dat moet de tijd uitwijzen.

Dit is geen doemdenken van mij maar gewoon zien wat dit virus is.
We zijn in oorlog met wat men ook de onzichtbare vijand noemt.
Dit word een lang gevecht die een uitputtingsslag gaat worden voor zowel mens als het bedrijfsleven en heel onze samenleving .
Dat is de realiteit waarin we nu zitten.
Het is helaas niet anders.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Fenna » 10 apr 2020, 09:40

Determinist schreef:
09 apr 2020, 22:37
Dat zal zeker voor een aantal sectoren onmogelijk zijn te handhaven. Deze sectoren zijn dus verloren.
Een bioscoop kunnen we missen, maar een supermarkt?
Ik dacht het niet.
Moet iedereen dan zijn boodschappen maar aan huis laten bezorgen zodat de hele straat constant vol staat met bezorgdiensten?
Het is nu al schering en inslag met bezorgdiensten in straten, dan moet Appie, Jumbo, Coop en consorten er ook nog bij?
Ze zouden de vraag niet eens aankunnen.
Ik hoor GroenLinks al jammeren over het klimaat.
En dan de horeca, nooit meer een terrasje of een vorkje prikken omdat het onbetaalbaar word omdat, zoals Vitharr ook schrijft, 50% inkomsten maar 100% lasten.
En dan al die mensen die werkeloos thuis komen te zitten door die bedrijven die failliet gaan, wie gaat dat betalen als de economie op zijn gat ligt?

Dat er dingen gaan veranderen lijkt mij onafwendbaar, maar de gevolgen zijn niet te overzien.

Ik verwacht in ieder geval weer forse bezuinigingen en het zou mij niet verbazen dat in de hoek van de toch al uitgeholde zorg weer klappen gaan vallen, want ik betwijfel ten zeerste of onze regering iets heeft geleerd van de schade die ze hebben aangericht in de zorg.

Toen we twee jaar geleden bijna 7000 doden hadden vanwege een normale griep, kraaide er geen haan naar en zag men het als collateral dammage en nu schiet men compleet door met krampachtige maatregelen en schermt men met een vreselijke dood om mensen angst aan te jagen.
Iedereen die sterft aan een longontsteking, heeft een gruwelijk einde en zeg eerlijk, welke manier van sterven is nu leuk?
Geen enkele.
Misschien een hartstilstand want dat schijn je niet te merken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Fenna » 10 apr 2020, 09:45

Determinist schreef:
10 apr 2020, 09:19
De vorige samenleving krijgen we pas terug als er een vaccin is en/of er een therapie is. Al die tijd daarvoor is het economisch kommer en kwel. En niet zo'n beetje ook
Dit ben ik roerend met je eens en verwacht dit ook.
En ben ook graag bereid een vaccin te nemen als dat een stuk vrijheid terug brengt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door univers » 10 apr 2020, 09:54

En ben ook graag bereid een vaccin te nemen als dat een stuk vrijheid terug brengt.
Dat kan je op je buik schrijven.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Determinist » 10 apr 2020, 09:59

Fenna schreef:
10 apr 2020, 09:40
Een bioscoop kunnen we missen, maar een supermarkt?
Ik dacht het niet.
Klopt. Supermarkt kunnen we niet missen.
Moet iedereen dan zijn boodschappen maar aan huis laten bezorgen zodat de hele straat constant vol staat met bezorgdiensten?
Laat ik wat ideetjes opgooien.

- Het spreiden van supermarkt bezoek. Zoals ze nu in Frankrijk doen, je maakt een afspraak. Net zoals bij de kapper.
- je mag voortaan maar met 1 persoon de supermarkt in. Geen gezinnen met kinderen meer
- supermarkten moeten in plaats van kwantiteit aan paden deze beter opzetten. Werk dus voor de planners die zich bezig houden met supermarkt indeling.
- Online bestellen mag je maar x keer per week/maand. Dus in plaats van 1 pak melk per dag bestellen, je 5 pakken per week doet in 1 bestelling.

etc etc

Ik hoor alle opmerkingen dat dit allemaal haken en ogen heeft. Ja. Je kan blijven zeuren wat niet kan, verzin dan iets wat wel kan.
Miepen en negativiteit is het recept naar teloorgang. Die supermarkten die slim zijn kunnen dus overleven.
Iedereen die blijft miepen, jammer helaas pindakaas. Die gaan het inderdaad niet redden.
Ik hoor GroenLinks al jammeren over het klimaat.
Als ze nu nog gaan jammeren met de huidige staat aan vermindering aan vervuiling, dan heeft Groen Links ook haar laatste dagen gehad.
Ook de politieke partijen zullen zich aan moeten passen aan de situatie.
En dan de horeca, nooit meer een terrasje of een vorkje prikken omdat het onbetaalbaar word omdat, zoals Vitharr ook schrijft, 50% inkomsten maar 100% lasten.
Nou, je zult je verbazen hoeveel mensen en nu opstaan en dat cafe met terras overnemen van die ondernemer die geen slimme plannen heeft.
Die mensen gaan het redden. Iedereen die wel een terrasje willen pakken, en die zijn er genoeg, kunnen daarin voorzien worden door slimme ondernemers.

Miepen dat het niet kan is het recept voor uitsterven. Diegenen die niet miepen hebben een kans.
En dan al die mensen die werkeloos thuis komen te zitten door die bedrijven die failliet gaan, wie gaat dat betalen als de economie op zijn gat ligt?
Wij allemaal.
Dat er dingen gaan veranderen lijkt mij onafwendbaar, maar de gevolgen zijn niet te overzien.
Inderdaad. Donkere tijden. Dus nu HUP handen uit de mouwen en slim zijn. Er is namelijk geen alternatief.
Ik verwacht in ieder geval weer forse bezuinigingen en het zou mij niet verbazen dat in de hoek van de toch al uitgeholde zorg weer klappen gaan vallen, want ik betwijfel ten zeerste of onze regering iets heeft geleerd van de schade die ze hebben aangericht in de zorg.
Ik denk dat men nu, na deze harde klappen, dat men wellicht ietsjes meer nadenkt en slimmer is.

ben beniewd welke plannen ons voorgelegd worden door de bestaande partijen. Wellicht is dit het einde van de bestaande partijen en zien we nieuwe opkomen.
Ook hier geldt: survival of the fittest.
Toen we twee jaar geleden bijna 7000 doden hadden vanwege een normale griep, kraaide er geen haan naar en zag men het als collateral dammage en nu schiet men compleet door met krampachtige maatregelen en schermt men met een vreselijke dood om mensen angst aan te jagen.
Ah. Jij bent van het niets doen. Jij bent voor Italiaanse toestanden. Dat is inderdaad een keuze.
Ik maak deze niet.

gusteman

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door gusteman » 10 apr 2020, 10:10

Och, als je zeker wil zijn dat niemand korter dan anderhalve meter bij jou in de buurt komt volstaat het om af en toe even te kuchen of een hoestbui na te bootsen.
Je zal het ziet: meteen heb je zeeën van ruimte om je heen.

Maar kom, nu even ernstig, ik lees in de openingspost: "... een samenleving waarin 1,5 meter afstand voorlopig de norm blijft." Dixit Mark Rutte dus.

Vijf (5 !) reacties verder wordt dit al niet meer gezien als een 'voorlopige' toestand (zoals door de premier werd aangekaart) maar het is al een doembeeld geworden: "Het is duidelijk dat we geen keuze hebben terug te gaan naar de periode voor de crisis. Nou ja, je kan ook kiezen alles los te laten en het virus te laten doorwoekeren."

Dat is helemaal niet wat de premier heeft verklaard, hij had het over een 'voorlopige' toestand ..... en dat is het dus ook.

Trouwens, voor wat betreft dat 'doorwoekeren': dat is reeds volop aan de gang; tegenover het vastgestelde aantal besmettingen staat een tienvoud van mensen die door het Covid-19 virus zijn aangetast maar bij wie het afweersysteem heeft gewerkt zoals het hoort. Die mensen hebben lichte griepverschijnselen gehad die vrij snel weer verdwenen ... zoals het hoort te gaan.
Enkel de zwakkeren, diegenen met een beschadigd of slecht functionerend afweersysteem (en dat kunnen ook jongeren zijn!), kunnen eraan bezwijken.

Wat we nu door maken is een logisch gevolg van het ingrijpen van de mens in de natuurlijke evolutie: door voor elke vorm van besmetting een antistof te ontwikkelen (lees: geneesmiddelen) is 'het ontwerp' van de planeet uit balans geraakt.
Alle biologisch leven op de planeet Aarde is er gekomen middels een patroon van evolutionaire selectie: survival of the fittest oftewel 'diegene die zich het beste weet aan te passen overleeft'.

Dat vinden we duidelijk terug in het afweersysteem bij mens en dier.

Wat heeft de mens echter gedaan? In plaats van dit systeem te stimuleren heeft de mens er alles aan gedaan om de bestaande structuren 'aan te passen aan de mens' .... dus het omgekeerde van hoe het natuurlijk evolutionair systeem werkt.

Dat zien we nu ook weer gebeuren: zoals Vitharr reeds opmerkte is het Covid-19 virus niet zo heel veel dodelijker dan andere griepvirussen, wat tot gevolg heeft dat het zich veel sneller kan verspreiden dan bijvoorbeeld SARS.
De mens probeert nu om de verspreiding ervan aan banden te leggen waardoor uiteindelijk percentueel gezien veel meer mensen zullen overblijven met een verzwakt afweersysteem. En die zullen dan weer de nieuwe mutaties van het virus (want die zitten er al aan te komen) betrappen en er aan bezwijken ..... nadat ze het eerst dapper hebben rondgestrooid.

Maar het eindresultaat zal zijn dat voor wat betreft virale besmettingen er een situatie zal ontstaan die we nu al kennen bij bacteriële besmettingen: de door de mens bedachte verweermiddelen zoals antibiotica hebben geen vat meer op de bacteriën. Want ook zij maken deel uit van het evolutionaire systeem en hebben immuniteit gekweekt tegen die antibiotica.

De mens zal vooral moeten leren aanvaarden dat hij een product is van de planeet en zich dient te voegen naar de wetten van de planeet: als je je niet weet aan te passen dan verdwijn je.

En kijk eens aan zeg, is dat niet één van de meest gehoorde argumenten bij dictators, tirannen en fascisten?

Dat loont om even over na te denken.

Ook iets om over na te denken:
Fenna schreef:
09 apr 2020, 18:52
Het zou betekenen dat winkels het dubbele aan vloeroppervlak moeten krijgen omdat mensen geen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar in gangpaden .....
Dat zou weleens de norm kunnen worden, ja.
Fenna schreef:
09 apr 2020, 18:52
..... en eenrichtingsverkeer in de gangpaden gaat ook niet werken want er hoeft maar één klant te treuzelen en je hebt een opstopping.
Hier heb je het over dit soort mensen en die zullen inderdaad ook moeten leren beseffen dat hun kont niet het middelpunt van het heelal is.



Maar kom, als je de pech hebt dat er iemand staat te treuzelen dan doe je gewoon wat ik aan het begin van mijn reactie schreef: een klein hoestbuitje doet dan wonderen !

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Determinist » 10 apr 2020, 10:26

gusteman schreef:
10 apr 2020, 10:10
een 'voorlopige' toestand ..... en dat is het dus ook.
Ja. Zodra er een vaccin is en/of medicatie kunnen we de huidige maatregelen loslaten.
Maar dat duurt zeker een jaar als het niet meer is.
Trouwens, voor wat betreft dat 'doorwoekeren': dat is reeds volop aan de gang; tegenover het vastgestelde aantal besmettingen staat een tienvoud van mensen die door het Covid-19 virus zijn aangetast maar bij wie het afweersysteem heeft gewerkt zoals het hoort. Die mensen hebben lichte griepverschijnselen gehad die vrij snel weer verdwenen ... zoals het hoort te gaan.
Enkel de zwakkeren, diegenen met een beschadigd of slecht functionerend afweersysteem (en dat kunnen ook jongeren zijn!), kunnen eraan bezwijken.
Klopt. Maar herd immunity duurt ook een hele tijd. Het influenza virus heeft in alle vormen en maten zich al redelijk verspreid in samenlevingen. Daarom zijn grote uitbraken zoals bij SARS-CoV-2 gevaarlijk omdat er geen eerdere immuniteit is opgedaan.

Daarbij hoor ik enge geluiden uit de wetenschap dat wellicht lichte besmetting geen grote immuniteit opbouwt. Dus dat je alsnog ziek kan worden.
Hopelijk is dat niet zo. Maar zeker is dit nu nog niet.
Wat we nu door maken is een logisch gevolg van het ingrijpen van de mens in de natuurlijke evolutie: door voor elke vorm van besmetting een antistof te ontwikkelen (lees: geneesmiddelen) is 'het ontwerp' van de planeet uit balans geraakt.
Dat is erg simpel gesteld. daarbij zijn het de organismen ZELF die antistoffen maken, dus volledig volgens het evolutionaire proces.
De mens probeert nu om de verspreiding ervan aan banden te leggen waardoor uiteindelijk percentueel gezien veel meer mensen zullen overblijven met een verzwakt afweersysteem. En die zullen dan weer de nieuwe mutaties van het virus (want die zitten er al aan te komen) betrappen en er aan bezwijken ..... nadat ze het eerst dapper hebben rondgestrooid.
Ook weer te simpel. We trachten hier niet het virus uit te bannen, we trachten de verspreiding GECONTROLEERD te laten woekeren. Dus niet een piek aan besmetting te krijgen in korte tijd.
DAT is het doel van deze maatregelen. Niet om het virus te vernietigen. Dat kan alleen als men opgesloten wordt in huis en maanden lang niets meer kan en mag doen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Fenna » 10 apr 2020, 11:04

:post: gusteman.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rutte: Nederland moet zich voorbereiden op 1,5-metersamenleving

Bericht door Vitharr » 10 apr 2020, 13:18

Determinist schreef:
10 apr 2020, 09:19
Het is wel simpel. En dat moet iedereen in zijn of haar oren knopen:

Wie zich kan aanpassen aan de nieuwe situatie kan nog enigszins financieel staande blijven. Winsten zullen lager zijn en wellicht op het randje.
Maar velen zullen het niet redden. Al deze grote en kleine bedrijven GAAN we verliezen. Deze boodschap is blijkbaar nog niet doorgedrongen, maar de maakbare samenleving is voorbij.
Ik vind dat allesbehalve simpel. Maar dat zal een kwestie van perceptie zijn dan.
Determinist schreef:
10 apr 2020, 09:19
Ja, het is einde sociale activiteit die niet aan de 1.5 meter kan voldoen. Dus ik zal de komende twee jaar geen enkel groot festival meer kunnen bezoeken, want deze zijn er niet meer.
De vraag is of ik daar wel geld voor (over) heb om überhaupt nog aan dit soort "luxe" te denken.
Precies, dit soort sociale activiteit zal een luxe worden die voor velen niet meer is weg gelegd en dat zullen zij niet fijn vinden. Ik vrees dat het daar niet bij blijft.
Determinist schreef:
10 apr 2020, 09:19
Gelukkig heb jij de illusie van velen dat dit over een tijdje voorbij is en dat we allemaal weer verdergaan waar het weken geleden op pauze hebben gezet laten varen.

De vorige samenleving krijgen we pas terug als er een vaccin is en/of er een therapie is. Al die tijd daarvoor is het economisch kommer en kwel. En niet zo'n beetje ook.

Het is een harde boodschap. Maar hij is simpel: pas je aan en tracht kansen te pakken en gebruik dit om niet ten onder te gaan OF blijf in dezelfde mode doorgaan zoals in de vorige samenleving en ga ten onder.
Ik maak me vooral zorgen over het samen-leven. Zoals jij schrijft over 'kansen' schuilen mijn zorgen zich vooral in de motivaties en manieren van het grijpen van die kansen. Zoals diverse experts waarschuwen heeft deze situatie en de nabije toekomst genoeg ingrediënten om een potentiëel dodelijker effect te hebben dan een woekerend Coronavirus. Het eerste waar mensen over beginnen te praten zijn luxe-zaken. Maar hoe zit het met noodzaak? Kijk naar thuiszorg. We kunnen niet een samenleving beschermen en tegelijkertijd een uitgeknepen zorgverlener blootstellen aan een verhoogd risico. Zorgmijden is nu al een hot item en dat zie ik niet verbeteren.

Ik voorzie de grootste problemen door een softe aanpak. Men laat het gebouw geleidelijk aan instorten in plaats van een grondige restauratie toe te passen. Wat ons nu treft is zo duur op alle fronten dat de opties met het verstrijken der tijd rap afnemen. Ik ben tot nu toe nog niet heel erg onder de indruk van de inspanningen. Ik zie vooral veel aangeslagen, afwachtende mensen om me heen. Ik kan je praktijkvoorbeelden geven maar dat mag ik niet. Laten we het er maar op houden dat de pre-corona leiders het niet zo heel goed doen onder deze omstandigheden.

Het zit bij ons financieel wel goed. Ik benieuwd hoe lang het duurt voor ons dat aangerekend wordt...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie