Your servant am I.
Maar nu even ernstig, ik las in het voorstel van Tardis dat hij er van uit gaat dat het geen problemen kan opleveren om het openbaar vervoer te gebruiken aangezien er voldoende ruimte is tussen de reizigers wanneer zij genoeg lege zitplaatsen over houden.
Dat is inderdaad zo, maar hij houdt geen rekening met de wijze waarop die passagiers die zitplaatsen moeten zien te bereiken, want dan moet je door dat gangpad en kom je onvermijdelijk op minder dan anderhalve meter van iemand die een zitplaats bezet.
Zelfs als die helemaal tegen het raam aan gaat schurken dan nog kan je nooit verder dan 115cm van iemand af blijven, toch niet wanneer je het gangpad gebruikt en niet over de stoelleuningen heen gaat klauteren.
Je kan natuurlijk in elke wagon maximum twee passagiers toelaten, één aan elke deuringang, maar dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor het aanzwengelen van de economie.
Je kan ook een doorlooprichting opleggen en de passagiers verplichten om op te stappen in de volgorde waarop zij de trein zullen verlaten ... zo vermijd je ook dat mensen langs andere passagiers door het gangpad moeten, maar dan zullen de stoptijden van de treinstellen moeten verlengd worden en loopt het hele uur schema in het honderd.
Je kan ook kiezen voor de inzet van louter treinstellen van het 'internationale' type, met een gangpad langszij en afzonderlijke cabines voor acht personen. Maar ook hier zal je ofwel moeten de stoptijden aanpassen om de passagiers de kans te bieden op of af te stappen zonder elkaar te kruisen.
Dat wordt ofwel een verschrikkelijke heksenketel ofwel moet men aanvaarden dat het niet haalbaar is.
En voor trams en bussen is dit zeker niet haalbaar, daar heb je nog veel minder tussenruimte.
Zoals Vitharr schreef
Dus gewoon de draad weer oppakken is zowat het slechtste wat je kan bedenken, stop dan ook met zo te denken.
De economie heeft zich altijd al hersteld en ze zal dat ook blijven doen.
Het zal slachtoffers kosten, maar dat is een risico dat hoort bij het ondernemerschap.
Wat de ondernemers echter beogen is het heropstarten van de economie, ook al zal dat onschuldige slachtoffers vergen, slachtoffers die géén ondernemers zijn.
En dat is ronduit misdadig.