Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
gusteman

Re: Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

Bericht door gusteman » 22 apr 2020, 22:19

Vitharr schreef:
22 apr 2020, 17:15
Voor jou open ik uiteraard persoonlijk de slagbomen van de Westerscheldetunnel.
Your servant am I.


Maar nu even ernstig, ik las in het voorstel van Tardis dat hij er van uit gaat dat het geen problemen kan opleveren om het openbaar vervoer te gebruiken aangezien er voldoende ruimte is tussen de reizigers wanneer zij genoeg lege zitplaatsen over houden.
Dat is inderdaad zo, maar hij houdt geen rekening met de wijze waarop die passagiers die zitplaatsen moeten zien te bereiken, want dan moet je door dat gangpad en kom je onvermijdelijk op minder dan anderhalve meter van iemand die een zitplaats bezet.
Zelfs als die helemaal tegen het raam aan gaat schurken dan nog kan je nooit verder dan 115cm van iemand af blijven, toch niet wanneer je het gangpad gebruikt en niet over de stoelleuningen heen gaat klauteren.
Je kan natuurlijk in elke wagon maximum twee passagiers toelaten, één aan elke deuringang, maar dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor het aanzwengelen van de economie.
Je kan ook een doorlooprichting opleggen en de passagiers verplichten om op te stappen in de volgorde waarop zij de trein zullen verlaten ... zo vermijd je ook dat mensen langs andere passagiers door het gangpad moeten, maar dan zullen de stoptijden van de treinstellen moeten verlengd worden en loopt het hele uur schema in het honderd.
Je kan ook kiezen voor de inzet van louter treinstellen van het 'internationale' type, met een gangpad langszij en afzonderlijke cabines voor acht personen. Maar ook hier zal je ofwel moeten de stoptijden aanpassen om de passagiers de kans te bieden op of af te stappen zonder elkaar te kruisen.

Dat wordt ofwel een verschrikkelijke heksenketel ofwel moet men aanvaarden dat het niet haalbaar is.

En voor trams en bussen is dit zeker niet haalbaar, daar heb je nog veel minder tussenruimte.

Zoals Vitharr schreef
Vitharr schreef:
22 apr 2020, 18:13
... wat je deed heeft je gebracht waar je bent dus dat lijkt me niet zo'n heel goed idee
Dus gewoon de draad weer oppakken is zowat het slechtste wat je kan bedenken, stop dan ook met zo te denken.
De economie heeft zich altijd al hersteld en ze zal dat ook blijven doen.
Het zal slachtoffers kosten, maar dat is een risico dat hoort bij het ondernemerschap.
Wat de ondernemers echter beogen is het heropstarten van de economie, ook al zal dat onschuldige slachtoffers vergen, slachtoffers die géén ondernemers zijn.
En dat is ronduit misdadig.

Gast1

Re: Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

Bericht door Gast1 » 23 apr 2020, 07:26

Vitharr schreef:
22 apr 2020, 18:13
Ik bespeur bij mezelf iets verontrustends. De Coronacrisis doet mij persoonlijk niet zoveel. Het scheelt waarschijnlijk dat ik de afgelopen jaren goed geleerd heb om te gaan met onzekerheid over mijn gezondheid in fatale vorm. Het heeft niet veel zin om je zorgen te maken over dat soort zaken heb ik geleerd. Als het komt kun je het toch niet stoppen. Vanuit dat perspectief boeien maatregelen mij persoonlijk niet heel veel.

Maar ik ben niet alleen. Om me heen zie ik wel veel zorgen. Eerst vooral om Corona, nu ook om minder dodelijke zaken als de financiële toekomst. Maar ik had die vermoedens over de financiële toekomst al veel langer en ook die baren mij geen zorgen. Wat me opvalt is dat veel mensen moeite hebben met de huidige verandering en dat herken ik vanuit de werksfeer. Verandermanagement is een heus vak. Zoek het maar eens op, het onthult veel over kuddegedrag.

Het lijkt alsof een groot deel van de bevolking af zit te wachten tot ze op de oude voet verder kunnen. Maar of dat kan en of je dat moet willen is nog maar de vraag. Verandermanagement zegt dat wat je deed je heeft gebracht waar je bent dus dat lijkt me niet zo'n heel goed idee. Wat Corona met mensen doet is verschrikkelijk. Maar het schept ook kansen omdat dingen in beweging zijn. Daar kunnen mensen hun voordeel mee doen.

De centrale vraag in dit topic is wat je zou doen om de maatschappij weer op gang te brengen. Ik zeg; gewoon je hoofd en je hart gebruiken. Dat deden we als maatschappij tot op heden niet. Het virus heeft veel ellende gebracht maar ook veel goeds. De sociale cohesie is ondanks de afstand flink gestegen. Ik vind dat we dat vast moeten houden en ook dat lukt niet als we op de oude voet verder gaan.

Waar ik serieus moeite mee heb is het extremistische verschijnsel waarin ondernemers opgejut worden in verzet te komen (letterlijk) ten koste van groepen als ouderen. De gekozen formuleringen hebben bij mij iets geraakt. Mensen die zulke dingen zeggen zijn voor mij de ultieme manifestatie van wat er mis was met deze wereld. Voor mij hoort de huidige situatie bij het risico van ondernemen. Net als op de beurs bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. In het ergste geval raak je alles kwijt maar dan kun je nog steeds overnieuw beginnen. De mensen die ze willen slachtofferen kunnen dat niet en dat is voor mij een cruciaal verschil.

Ik denk dat het goed is als we even met zijn allen in het nu leven en kijken hoe we van daaruit onze positie, en die van anderen, kunnen verbeteren zonder daar mensen voor op te offeren. Veel ondernemers kunnen daar aan meehelpen door een oplossing te bedenken voor de verhoogde risico's die de kwetsbaardere groep loopt. Voorkom dat ouderen naar een winkel moeten bijvoorbeeld. Soms poppen er echt briljante initiatieven op maar we missen een systeem om die effectief te delen. Daar ligt weer een kans voor de IT wereld bijvoorbeeld.

Precies daarom heb ik al eerder gezegd dat het bedrijfsleven deze crisis actief zou moeten managen. Onze overheid is hier totaal niet geschikt voor. Een bedrijf poldert niet over zijn missie en visie. De handicap hier is dat de overheid zelf moet beslissen dat ze niet capabel is alvorens ze de teugels kan overdragen. En dan blijf je dus zitten met een lauw-loempia-beleid. Het OMT kan nog zo vol zitten met experts, ze adviseren nog steeds een poldermodel. Juist nu zou ik kiezen voor een gemanagede meritocratische regering.

Maar dat is dus de kern van het hele probleem. Waar ik in beginsel persoonlijk volkomen neutraal in sta mond uit in iets waarvan ik intrinsiek gemotiveerd raak om een doel na te streven waarvan ik besef dat de haalbaarheid nagenoeg 0 is. Mijn handicap is dat mijn motivatie omgekeerd evenredig is met de haalbaarheid van iets. En dat vind ik best wel eng.

Ik zie daarom wel wat voor compromissen er gesloten worden en kan alleen maar hopen dat ik die acceptabel vind...
Met wijsheid geschreven ;P!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

Bericht door MetalPig » 23 apr 2020, 07:34

Tardis schreef:
22 apr 2020, 11:38
Dat is dan duidelijk. We zijn bedrogen toen dit als argument werd gebruikt toen de maatregelen werden afgekondigd. Eens te meer een voorbeeld dat we te maken hebben met een onbetrouwbare overheid.
Gelukkig heeft Rutte het meteen de volgende dag verduidelijkt toen bleek dat zijn uitspraken over groepsimmuniteit anders uitgelegd werden dan zijn bedoeling was. Wellicht heb je dat gemist.

Als jij je bedrogen en blazerd wil voelen dan is dat jouw keuze, maar leg het niet bij de overheid neer. Er wordt voortdurend onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van antistoffen dus groepimmuniteit is zeker niet van de baan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

Bericht door taigitu » 26 apr 2020, 15:15

Brabantse kapper op heterdaad betrapt, gemeente sluit pand

25-4-2020

Een kapper in het Noord-Brabantse Vught is vandaag op heterdaad betrapt tijdens een knipbeurt.
De gemeente heeft daarop besloten het pand te sluiten. De Vughtse coiffeur is overigens niet de enige die,
ondanks het risico op een boete voor kapper en klant, gewoon doorknipt.

Ze bieden hun diensten aan op Facebook of Marktplaats, maar worden vaak ook gewoon zelf gebeld door klanten.
Ook kappersbond ANKO krijgt veel signalen over illegaal geknip. Het risico is daarbij groot: een boete van 4000 euro voor de kapper
en 400 euro voor de klant. “Het mag gewoon niet, ook niet bij je thuis.’’

Lees meer via de link:
https://www.ad.nl/binnenland/brabantse- ... ~a07957bb/



Van mij mogen ze de kappers de vrijheid geven om weer aan het werk te gaan.
En wat mij betreft morgen al.....
Ik loop momenteel met een coupe Einstein!

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

Bericht door Tammy » 26 apr 2020, 15:49

Een coupe Einstein komt wel heel intelligent over Taigitu , zou ik wel willen hebben maar mijn haar is te dun.
Dus jij boft hoor. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4708
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

Bericht door Witte wel » 26 apr 2020, 17:56

Afbeelding
We gaan d'r dalijk zo uit zien. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

Bericht door Fenna » 26 apr 2020, 18:19

:hahaha: coupe corona.
Laatst gewijzigd door Fenna op 26 apr 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welke stappen zou jij nemen om de maatschappij weer op gang te brengen ?

Bericht door Tammy » 26 apr 2020, 18:58

Weinig Einstein. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie